Aalst - Bloso +/- 60km

Ben je van plan een route rijden? Problemen gehad met de bewegwijzering? Wat is de moeilijkheidsgraad van het parcours? Hoe ligt de route er bij na regenval?
MC Johan
Mountainbiker

Post by MC Johan »

Ik heb gisteren een deel van de route van Aalst gereden.

Via het jaagpad van de Dender ingepikt op de rode route. Vervolgens de blauwe route gevolgd tot aan de sporthal in Moorsel. Van daar even de Leirekensroute gevolgd tot waar de groene route de Leirekensroute kruist.
Daar ingepikt op de groene route en vervolgens verder rood gevolgd tot ik weer op het punt aankwam waar ik inpikte.

Prima route, plezant om te biken.

Op de blauwe route, iets voorbij de appel- en perenbomen moet je naar rechts, het baantje loopt dwars door een preiveld. De pijl ligt uitgetrokken op de grond. Dit probleem werd hierboven al eens aangehaald. Misschien heeft die boer niet graag mtb-ers op het baantje door zijn preiveld.
Juist voor de sporthal van Moorsel moet je linksaf, het wijst eigenlijk zich zelf uit, maar daar ontbreekt volgens mij ook de pijl.
MC Tim
Mountainbiker

Post by MC Tim »

De groene route is een vaste wekelijkse route van mij.
Het stuk langs de Dender licht er nu zalig bij. Een beetje modder en diepe (maar brede) groeven. Super om door te rijden. Ook het stuk tussen de prikkeldraad met de netels is een stuk beter. Waarschijnlijk al veel bikers gepaseeerd en alles licht veel platter.
Heb de 20 kilometer nu afgelegd in om en bij de 50 minuten, gemiddelde van 22,5 km/u. Geeft wel aan dat de route redelijk vlak is (ter info - totale stijging: 134m ; totale daling: 127m), maar blijft een leuk parcours.

Voor wie meer uitdaging wil (en een goede conditie heeft), moet de blauwe zeker doen. Mijn beste is een gemiddelde van 21,7 km/u :lol:
El Baelos
Mountainbiker

Post by El Baelos »

Ik heb deze route gisteren deels gereden.
In Erembodegem vertrokken bij de rode route.
Direct aangenaam verrast, de rode lus is technischer dan ik had verwacht in deze streek.
Blauw was wat minder spectaculair, maar nog steeds leuk om te rijden.
Helaas kwam de rugpijn (een gevolg van een zware val in de Houffamarathon afgelopen zondag) opzetten voor ik aan groen kon beginnen, dus via asfalt teruggereden vanuit Baardegem naar Kerksken.
Zors
Mountainbiker

Post by Zors »

Deze ochtend de groene route gedaan, en het viel itt de vorige keren dik tegen!
Aan de Disgenaatdreef in Herdersem is een stuk singletrack tussen prikkeldraad waar het onkruid (incl distels en netels) gemiddeld 1 à 1,5 meter hoog staat. Resultaat, knalrode onderbenen vol blaaskes en jeuk.
Aan de Pontweg in Herdersem zijn er wegenwerken.
Langs de Dender heeft er iemand prikkeldraad gespannen over het pad. :evil: Uitkijken dus! Naar verluidt is het om de quads tegen te houden, maar volgens mij doen eht meer kwaad dan goed. [-X
Ik ga deze route een tijdje laten voor wat ze is... Jammer, want al bij al is dit nog een plezant toertje.
MC Tim
Mountainbiker

Post by MC Tim »

Zors wrote:Aan de Disgenaatdreef in Herdersem is een stuk singletrack tussen prikkeldraad waar het onkruid (incl distels en netels) gemiddeld 1 à 1,5 meter hoog staat. Resultaat, knalrode onderbenen vol blaaskes en jeuk.
Is idd het slechtste stuk van de groene route. In de winter of tussenseizoen is dit zalig, maar nu idd een pest, maar ja. Ik vermijd dit stukje altijd op mijn route. Ik rijd een stukje offroad om...
Zors wrote:Aan de Pontweg in Herdersem zijn er wegenwerken.
Is niet erg hé, nu heb je een 200 meter extra off-road. Ik rijd hier elke week voorbij... veel leuker met de werken nu.
Zors wrote:Langs de Dender heeft er iemand prikkeldraad gespannen over het pad. :evil: Uitkijken dus! Naar verluidt is het om de quads tegen te houden, maar volgens mij doen eht meer kwaad dan goed. [-X
Ik ga het vanavond eens checken. Het onkruid stond er vorige week idd enorm hoog en de diepe groeven zie je totaal niet meer dus heel gevaarlijk momenteel.
Ik heb ook gezien dat op het einde van het pad langs de Dender zo'n houten staketsel is gezet waar je rond moet rijden. Met een plaatje bij 'Respecteer dit stukje natuur' :lol: Die natuurmannekes toch.

Begin dit jaar toen we route voor de Haïti-tocht uitstippelden was ik bij de schepen van Leefmilieu van Aalst en ze zei dat het stuk langs de Dender beschermd natuurgebied gaat worden MAAR ze gingen een apart pad maken voor MTB'ers en wandelaars. Tractoren, quads enz. gaan er dus niet meer welkom zijn. Het brede pad zal dus smaller worden en hopelijk wat netter dan nu.

MAAR het kan nog erger ! Gisteren de route van D'leeuw gaan rijden en dit is totaal een ramp. Niet te rijden, overal onkruid... jawadde, lang leve Aalst :wink:
_Nico_
Mountainbiker
Location: Scott Scale 40 ('10) / Eddy Merck Easton 7000 Racing ('05) / Diamant ('93)

Post by _Nico_ »

timdelma wrote: MAAR het kan nog erger ! Gisteren de route van D'leeuw gaan rijden en dit is totaal een ramp. Niet te rijden, overal onkruid... jawadde, lang leve Aalst :wink:
Ik heb een mailtje gestuurd naar de "peter" van de BLOSO route van Denderleeuw. Waar is de situatie het ergst ongeveer? Heb er al aan gedacht om zelf initiatief te nemen en met de bosmaaier op stap te gaan....als je moet wachten op de (lokale) overheden altijd :roll:
MC Tim
Mountainbiker

Post by MC Tim »

_Nico_ wrote:
timdelma wrote: MAAR het kan nog erger ! Gisteren de route van D'leeuw gaan rijden en dit is totaal een ramp. Niet te rijden, overal onkruid... jawadde, lang leve Aalst :wink:
Ik heb een mailtje gestuurd naar de "peter" van de BLOSO route van Denderleeuw. Waar is de situatie het ergst ongeveer? Heb er al aan gedacht om zelf initiatief te nemen en met de bosmaaier op stap te gaan....als je moet wachten op de (lokale) overheden altijd :roll:
Ik vertrek vanuit Teralfene en als je aan de brug in Denderleeuw naar het eerste 'bos'-stuk rijdt is het al prijs.
Andere plaats is altijd al een ramp geweest: het stuk door het bos ergens in Welle.
Ook het laatste stuk voor je onder de brug in Teralfene uitkomt is overwoekerd.
Heel mijn been was knalrood gisteren toen ik thuis kwam :evil:
Maar ja, het is ook de tijd van het jaar. Ze kunnen moeilijk elke week het onkruid komen wieden :drunk:
Zors
Mountainbiker

Post by Zors »

timdelma wrote:
Is niet erg hé, nu heb je een 200 meter extra off-road. Ik rijd hier elke week voorbij... veel leuker met de werken nu.
Da's ook waar. Intussen is er nog een extra stukje offroad bijgekomen op de rode route (voor het oversteken van de Brusselbaan aan Foncé) =D>
Echter tijdelijk... wegenwerken
MC Tim
Mountainbiker

Post by MC Tim »

Zors wrote:
timdelma wrote:
Da's ook waar. Intussen is er nog een extra stukje offroad bijgekomen op de rode route (voor het oversteken van de Brusselbaan aan Foncé) =D>
Echter tijdelijk... wegenwerken
:lol:
Wel oppassen daar. Het zand dat er ligt, ligt heel los dus héél lastig om door te rijden en goed om op je gezicht te vallen (kan erover meespreken :oops: )
MaC'Red
Mountainbiker

Post by MaC'Red »

Vandaag ook es de groene gereden met twee van mijn buren ( beide 9j ), wel schoon route maar er MOET wel es serieus gesnoeid worden in dat baantje dat aan de Disgenaatdreef uitkomt want met die spoorvorming is het wel levensgevaarlijk nu, ook dat stuk naast den dender kan een grondige snoeibeurt verdragen. Beide punten al herhaaldelijk vermeld hierboven.
Verder alles in orde, geen pijlkes weg maar enkel hier en daar verstopt achter de struiken en etc.
Ik heb meteen een mail gestuurt naar de Aalsterse sportdienst met deze belangrijke punten, nu hopen op enige repliek.

Vorige week de rode gereden met de twee kids en daar is alles in orde, het boske voor ge op de bloso van Affligem uitkomt is zalig nu om door te vlammen, der is wel een baantje ( richting Fonteinbos ) als ge van de steenweg komt naar links ) waar ge ook moet opletten dat ge er niet blijft haken in de haag links, vooral met een breder stuur gevaarlijk en pijnlijk met de prikkeldraad rechts

MaC'Red 8)
Post Reply