raid-vtt-olne 2010

Een marathon (waarvan je kan spreken eenmaal je boven de 60km gaat), een rit tegen de tijd of een wedstrijd is toch iets gans anders dan een doordeweekse toertocht. Daarom dit apart forumonderdeel...
El Baelos
Mountainbiker

Post by El Baelos »

Jeanke6 wrote:
El Baelos wrote:Ik reed ook met Nobby Nic vooraan en Barro Mountain achteraan (beide vouwbanden tubeless gemaakt met Notubes vloeistof).
Ik zou ze eigenlijk beter omdraaien, want persoonlijk vind ik de Barro meer grip hebben op natte stenen dan de Nobby.
Anyways, nog nooit lek gereden met deze banden, en ik rij nu niet echt naast alle scherpe stenen.
Moet wel zeggen dat ik toch meer vertrouwen heb in de flanken van Geax dan in de flanken van Schwalbe, maar Schwalbe heeft me in een jaar intensief gebruik nog nooit in de steek gelaten.
Voor de volgende marathon ga ik eens de Geax Saguro voor en achter proberen.

P.S. aan de start van de chrono om 10u stond er iemand voor mij met Vredestein Spotted Cats, die zal ook gelachen hebben bij die eerste modderklim...
Ik rij met een Geax Barro Mountain voor en een Saguaro 2.2 achter. Zalige band, achteraan in ieder geval. Groot volume dus veel grip en confort. En lage rolweerstand. Wel een pak zwaarder dan RR, maar ook een pak steviger...
Hoe hij het vooraan gaat doen weet ik niet. Laat je het hier weten? Liefst in vergelijking met de Barro?
Was van plan om m'n Barro vooraan te wisselen voor een rocket ron, zo te zien niet zo'n goed idee?

grtz
Ok, ik hou je op de hoogte.
Aan de grip van een Barro Mountain vooraan in modderige omstandigheden zullen ze waarschijnlijk wel niet kunnen tippen, maar misschien zijn ze wel goed op natte stenen?
Ik heb ook half jaar met een RR achteraan gereden en die is al opgesleten, qua duurzaamheid is die niet echt super.
'k Heb ook nog een setje Mezcals liggen, maar daarvoor moet het denk ik al echt droog zijn.
Ruben S.
Mountainbiker

Post by Ruben S. »

Remmenlos wrote:Ik reed met Hutchinsons Python tubeless light en moet zeggen dat ik toch goed grip had . Zelfs in die voorlaaste klim met al die losse stenen die maar bleef duren en waar bijna iedereen aan wandelen was . Snap sommige mensen daar niet want zo moeilijk was die nu ook weer niet he #-o
Ik reed er ook zonder veel problemen naar boven, maar niet iedereen kan zich na 70km nog fatsoenlijk concentreren en de conditie is ook niet van iedereen hetzelfde hé.
:wink:
WIP
Mountainbiker

Post by WIP »

pvandebe wrote:
Ruben S. wrote:
fcb wrote: Schwalbes ?
Schwalbes zou de scheuren kunnen verklaren.
Maar afgescheurde noppen is meer een Michelin kenmerk.

Race Scene Investigation (RSI) :lol:
=D>

Idd.

Vandaag een Michelin kopen.
Morgen rijden tussen de stenen.
Overmorgen een nieuwe Michelin kopen.

#-o

Conclusie :

1) Geen Michelins waar er stenen zijn.
2) Zorgen voor een ROND profiel wanneer er veel stenen zijn, zodat je niet gekatapulteerd wordt !
3) Hoe breder de band en hoe platter hoe beter
4) Zijwanden van Michelins zijn kwetsbaar, zeker als ge op lage druk rijdt en ....tussen de stenen :-)

PS.: Naar 't schijnt is de nieuwe reeks "wild" ook weer van dat...

PS2.: Om correct te blijven : Alleen maar problemen met de Michelins MOUNTAIN. Mij lijkt de Mud ideaal voor de Ardennen. Geen problemen met de Mud, behalve als er veel "mud" is, dan glijden ze ook van links naar rechts...
Ik rij anders het ganse seizoen door met Michelin XCR Dry² nog nooit problemen gehad.
Wel een fully en zelf ca. 69kg.

Ik heb nog maar 1x afgescheurde noppen gehad en dat was tijdens Houffalize XC in 2007 (was de voorloper van de dry²).

Het enigste wat ik merk in modder klimmen is dat ik het tempo serieus moet laten zakken zodat het wiel door de modder zakt en op de vaste ondergrond komt.

In Olne reed ik zelfs met een versleten achterband de middelste noppen zijn ca. 2mm hoog, vandaag vervangen heb nog Vredestein Black panters liggen (gaan die eens verslijten, maar mijn vorige ervaring heb ik de middelste doorlopendenoppen weggesneden daar deze tijdens de GP-Paulissen doorslipte in de beklimmingen).
pvandebe
Mountainbiker

Post by pvandebe »

Yep, ik zeg toch niks over de dry... :wink:

De mountain vanachter is gegarandeerd gescheurde noppen. Vanvoor niet maar door de rechte noppen aan de zijkant kets je nogal 'ns ongewild af op de stenen.
philcore
Mountainbiker

Post by philcore »

:o)

Ik rijd ook het hele jaar door met de DRY².
Echt plezante band.
Maar ge moet techniek in huis hebben, ander gegarandeerd op de snoeter...
G-love
Mountainbiker

Post by G-love »

El Baelos wrote:
Remmenlos wrote:Ik reed met Hutchinsons Python tubeless light en moet zeggen dat ik toch goed grip had . Zelfs in die voorlaaste klim met al die losse stenen die maar bleef duren en waar bijna iedereen aan wandelen was . Snap sommige mensen daar niet want zo moeilijk was die nu ook weer niet he #-o
Dat soort klimmen doe ik normaal ook supergraag: traag en technisch naar boven klauteren.
Jammer genoeg was in de aanloop naar deze klim m'n ketting geklemd geraakt tussen de achterkant van de cassette en een spaak.
Gevolg: verwrongen schakel, waardoor ik elke keer als ik mij in gang wou zetten doorschoot en al vloekend helemaal te voet naar boven mocht...
was ook aan die klim begonnen, maar doordat iedereen te voet naar boven klauterde ook noodgedwongen voet aan de grond moeten zetten, nog een paar keer opnieuw vertrokken al rijdend maar te veel volk te voet...
sliekske
Mountainbiker

Post by sliekske »

Ik heb op deze klim ook mijn volledige woordenboek met minder fraaie woorden opgezegd.
Enkel het middenstuk heb ik moeten wandelen, te veel volk te voet aan het zwoegen.
Eerlijk gezegd vond ik hem beter te doen op de fiets dan te voet #-o
Met een RR NoTubes op 1,8 bar had ik daar nog betrekkelijk veel grip.
Meer dan verwacht.
Zotte Marre
Mountainbiker
Location: TR-Smuggler, On One Scandal 29", S.I.R.9 Kermit, WAW109 (verkocht)

Post by Zotte Marre »

El Baelos wrote: Ik heb ook half jaar met een RR achteraan gereden en die is al opgesleten, qua duurzaamheid is die niet echt super.
'k Heb ook nog een setje Mezcals liggen, maar daarvoor moet het denk ik al echt droog zijn.
Ik leg vanaf nu een Mezcal achteraan, een maat heeft in Olne met een The Raven gereden achteraan, en zo goed als nergens moeten afstappen, ongelooflijk. Ik ga mijn Barro Marathon achter eraf gooien en een Mezcal leggen, en een Saguaro voor (en riskeren van de TNT's thuis te laten), ik rij "nooit" plat dus ga ik wat meer met de luchtdruk spelen. Mijn Barro TNT's bolden mij echt te zwaar dit weekend (maar 't kunnen ook de beentjes geweest zijn !)
Ruben S.
Mountainbiker

Post by Ruben S. »

We gaan er toch niet wéér een bandendiscussie van maken hé. :lol:
Guy S.
Mountainbiker

Post by Guy S. »

G-love wrote:
El Baelos wrote:
Dat soort klimmen doe ik normaal ook supergraag: traag en technisch naar boven klauteren.
Jammer genoeg was in de aanloop naar deze klim m'n ketting geklemd geraakt tussen de achterkant van de cassette en een spaak.
Gevolg: verwrongen schakel, waardoor ik elke keer als ik mij in gang wou zetten doorschoot en al vloekend helemaal te voet naar boven mocht...
was ook aan die klim begonnen, maar doordat iedereen te voet naar boven klauterde ook noodgedwongen voet aan de grond moeten zetten, nog een paar keer opnieuw vertrokken al rijdend maar te veel volk te voet...
Ik heb nochtans een heel stuk van de klim achter 'voetgangers' kunnen blijven rijden.
Wel met nen fully (= voldoende traktie ook op de moeilijke stukken) een '34' cassette, 2.25 NN banden en een paar jaar motor trial ervaring.
Ik wil maar zeggen, met het juiste materiaal, de goeie techniek en een beetje conditie kan je vaak langer in het zadel blijven dan je soms denkt... 8)
Post Reply