MTB en (loslopende) honden

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
pvandebe
Mountainbiker

Re: bijtgrage honden

Post by pvandebe »

[quote="Rikske]een Rotweiler die zijn zinnen op iets gezet heeft krijg je met zo'n gadgets niet op andere ideeën.[/quote]

Eerst zegt Bijterke dat een hond dat doet uit angst. Dat strookt dus al niet met deze redenering.

@Rikske : als ie zijn zinnen op iets gezet heeft, dan is het ook aan ons om alle middelen in te zetten dat ie zijn zin niet krijgt : de ene gaat zelf met honden om en kan 'm bedaren, de andere kent niks van honden en rijdt z'n snelste spurt ooit of schopt, of roept of....In ieder geval is het voor de aangevallene op dat moment een adrenalinestoot van jewelste en sommige ervaren dat als een levensbedreigende situatie...

Ik heb het al meermaals meegemaakt, meer als loper dan als fietser. De plaatsen en uren (in 't geval van wandelaars met hun honden los die ze niet kunnen beheersen) blijven zowat eeuwig in je geheugen gegrift....Ik word twintig keer liever door ne mens aangevallen want die zijn gedachtengang kan 'k zowat raden/volgen.
tailspin
Mountainbiker

Post by tailspin »

Heb van 't weekend (weer een keer...) twee loslopende honden achter me aan gehad. Zelf ben ik eigenaar van een uit de kluiten gewassen labrador en dat beest loopt nooit, maar dan ook nooit los wanneer ik ermee ga wandelen. Ik zie het probleem niet voor die mensen die het steeds vertikken om hun beest aan de leiband te houden. Dat is toch niet moeilijk. Vooral als loper ben ik al een aantal keren geconfronteerd geworden met bitse, naïeve en zelfs agressieve reacties wanneer je daar een opmerking over maakt. Vaak kom ik ook een aantal 'zondaars' tegen die na één van m'n aansprekingen nu toch steevast hun viervoeter aaan de leiband houden. Ze zijn niet allemaal onwillig.

Hier nog een documentje met wat interessante duiding (zeker 'ns lezen!)

En dat apparaatje waar iedereen het over heeft is de Dazer. Kost ongeveer 35 tot 40 euro. Sommige speciaalzaken vragen tot 70 euro. Beetje uitkijken dus. Zelf heb ik dat niet. Een aantal vriendinnnen van me hebben er wel eentje. Best wel even waarschuwen: dit apparaatje werkt dus NIET 100% en niet bij alle honden, het geeft een vals gevoel van veiligheid
elmago
Mountainbiker

Post by elmago »

Ik weet dat als je echt bang bent van honden dat dit heel moeilijk uitvoerbaar is, maar ik blijf het herhalen: als je niet gebeten wil worden houdt je dan gewoon doodstil, kijk het dier niet in de ogen en spreek er zacht op een kalmerende toon tegen, na een tijd wordt de hond vanzelf rustig en kan je in een kalm tempo verder. Het is gewoon het jachtinstinct van honden dat het voor hen zo leuk maakt om achter alles wat beweegt te lopen en er naar te happen, wat niet beweegt laten ze met rust.
pvandebe
Mountainbiker

Post by pvandebe »

@tailspin : goed documentje ! Maar doet me wel herinneren aan m'n legerboekske met de richtlijnen voor overleven in extreme situaties...

Hehe, dat van die nonchalance heb 'k al ne keer toegepast...ge zit daar met de poepers in uw broek en ge probeert daar een toneelstukske op te voeren....

Die dazer laten we dan maar, als 't niet 100% is....'k zie je daar al staan, nonchalant, wachtend tot hij of zijn of hun diochtbij genoeg is, volledig vertrouwend op dat ding en dan druk je en er gebeurt niets. Dan zit je pas echt met de poepers....

ah, nog een tip : ga met meerdere biken, samen sta je sterk(er)
Rikske
Mountainbiker
Location: Merida Mission Carbon Team, Reba Team, full XT //// Merida Matts Speed LX gold edition

Post by Rikske »

pvandebe wrote:@tailspin : goed documentje ! Maar doet me wel herinneren aan m'n legerboekske met de richtlijnen voor overleven in extreme situaties...

Hehe, dat van die nonchalance heb 'k al ne keer toegepast...ge zit daar met de poepers in uw broek en ge probeert daar een toneelstukske op te voeren....

Die dazer laten we dan maar, als 't niet 100% is....'k zie je daar al staan, nonchalant, wachtend tot hij of zijn of hun diochtbij genoeg is, volledig vertrouwend op dat ding en dan druk je en er gebeurt niets. Dan zit je pas echt met de poepers....

ah, nog een tip : ga met meerdere biken, samen sta je sterk(er)
Ik moest onmiddellijk aan die grap van die 2 mannen in een afrikaans natuurreservaat denken:

2 mannen wandelen in een natuurreservaat in Afrika,
komt er plotseling toch een leeuw vanuit de verte naar hen toegelopen.
De éne man begint vlug zijn wandelschoenen te verwisselen voor zijn loopschoenen.
Zegt de andere: "Maar man, dat maakt toch géén verschil, denk je nu echt dat je die leeuw gaat kunnen voorblijven ?"
zegt de éne: "nee, zolang ik jou maar voorblijf". :wink:

Dus, zelfs al zou je niet sterker staan met een groep, dan nog zijn je problemen opgelost als er een tragere biker tussenzit :-) . Weeral een motivatie om te gaan trainen.

Nu effe serieus, die dazer geeft volgens mij inderdaad een vals gevoel van veiligheid, vermits niet elke hond hierop gaat reageren.

En voor alle duidelijkheid, ik heb zelf een golden retriever en die loopt nooit los, en dit vooral ter bescherming van de hond zelf.
Want niet alleen fietsers of wandelaars ondervinden last van loslopende (agressieve) honden, ook andere honden die misschien helemaal géén slechte bedoelingen hebben kunnen slachtoffer worden van een gevaarlijke soortgenoot. Daarom dat ik mijn grote teddybeer liever dicht bij mij heb zodat ik altijd kan ingrijpen moest er plotseling één of andere hond (of agressieve mountainbiker :wink: ) hem aanvallen.
stef78
Mountainbiker

Post by stef78 »

aan die hondeliefhebbers :

ikzelf ben een echte dierenvriend, ik durf da oprecht zeggen, ik zie alle beesten graag. ik schrik er ook ni voor trug om honden 'aan te trekken'...(even herhalen : ben postbode)

maar aan de mensen die zeggen : "gewoon stil blijven staan..." even dit : da zijn honden he, geen beren. da werkt dus niet he, ik herhaal : niet.

ik zal u es een week mee pakken op ronde, gegarandeerd dat ge hier of daar in aanraking komt met nen hond-die-ni-bijt-als-ge-ni-beweegt-en-die-u-toch-zitten-heeft.

nog even kleine anektoden moet nooit ver denken : was vorige week nog.

moest aanbellen bij een vrouw die pakje moest krijgen, voordeur staat tegen voetpad op straat dus bijna. nu ken ik die hond die daar zit : ne zwarte zo eentje van den type : 'ik bijt zeer graag'. dus ik bel aan, en ondertussen zet ik mijn postfiets tegen de muur en zodanig dat ie volledig voor de deur staat en dus een buffer tussen mij en de hond vormt (tja wat kan ik zeggen : ervaring zeker...)

madam doet open en zoals gewoonlijk steken ze de hond niet eerst weg in de living ofzo neen , blijkbaar is het amusant van mij mijne uitleg te laten doen terwijl de hond er lustig op los aan het blaffen is...en echt die blaft dus he...nog geen klein beetje mijn haren rijzen ervan omhoog.

ik begin dus gewoon stiller te praten....

dus geeft mvr haar pakje en hond probeert al blaffende toch ergens greep op te krijgen, pakweg mij ofzo...nu moet ge dus ni denken dat mvr daar ook maar iets op zegt. ik blijf dus staan terwijl alles al afgegeven is, die vrouw kijkt dus dom naar mij.

en zegt : "jama hij doet nix zenne" waarop ik repliceer : " der is gene ene dat iets doet maar achteraf kunde wel in ne rolstoel naar huis " en blijf dus staan...ik zeg nog : maakt nu da ge binnen zijt en de deur dicht doet dan kan ik ook naar huis...tja sommige mensen he...

ergste is nog : de mensen zijn gewoon zo dom dat ze niet beseffen dat ze er mensen mee irriteren, laatst nog (week is nog maar half en ik heb het nu op de maandag) ; nen hof waar ik ni op ga, boerenhof mee ne jack russell en ietske grotere hond, denk bastaardje want heeft wa weg van ne fox en iets groter...nu kom, ik had aangetekende maar ga dus ni op den hof. die vrouw leegt wa later haar bus en ziet berichtje liggen...die komt me gevolgd op de baan en is duidelijk gepikeerd waarom ik ni bel (bel is op den hof) terwijl ze thuis was : repliek : ik bel ni wan tgij hebt nen hond die los loopt...madam vind da dus ni kunnen da ik ni bel omdat zij honden heeft zitten en antwoord : "hazo ja en gij belt da ni, schoon" simpel uitgelegd (tja zijn domme mensen dus moette ni te gecompliceerd gaan maken he) dta ik ni op den hof ga want da nen brief mij ni waardevol genoeg is om ervoor gebeten te worden.

nuja kan hier nog verhalen opnoemen, makkelijk 4-6per maand maar da hoeft ni he...

wil maar hebben : er is geen perfecte aanpak, enkel tips. zoveel honden = zoveel karakters. ik heb gelukkig een beetje het talent in te schatten welke hond gevaarlijk is en welke niet, en ik heb al honden getrapt maar veel minder dan degenen die ik al geaaid of snoepjes (met toestemming vd baasjes !!) gegeven heb.

soms is het noodzakelijk je aggresiever op te stellen dan de hond (ze zijn echt niet zo uit bangheid hoor !) de wet vd sterkste... en eerlijk ik wrijf ze liever dan te sjotten maar mijn ervaringen leren dat het soms echt niet anders kan. ik heb al baasjes gehad die me zien trappen naar hun hond omdat ie aanviel, nog nooit heeft er één gereageerd, zou ie niet moeten doen ook niet want dan heeft ie pas echt een probleem.

het is zo ver gekomen : als ik bepaalde toeren moet doen waarvan ik weet dat er honden bij zijn die elke keer weer aanvallen dan 'wapen' ik me en doe ik een ijzeren staaf mee van ne goeie meter, jammer maar als de baasjes het hun honden (na meerdere schriftelijke bezwaren) toch maar niet willen leren dan doe ik eht wel. ik mep ze gewoon dood.

jammer ma ja se. dood en dan de politie, twee keer zout in de wonde, kunnen ze nog betalen ook.

sommige mensen leren niet.
sammy14
Mountainbiker

Post by sammy14 »

Al Bundy wrote:Zo van die klein mormels, heb ik er al een een paar goe tegen hun bakkes gestampt 8) en een jachthond gewurgt heb ik ook eens gedaan #-o (net op tijd terug losgelaten, nooit geen last meer mee gehad)je fiets als schild gebruiken, is een goede manier voor de grotere types, en als de eigenaar er bij is, kan je nog altijd dreigen van terug te komen, met een tweeloop dat helpt ook #-o

:-D :-D lig plat vant lache vooral da laatste :lol: :lol: rambo 8) :wink: :-D
pvandebe
Mountainbiker

Post by pvandebe »

@stef78 : awel, da's nu één van de redenen dat 'k m'n geslaagd toelatingsexamen voor postbode nooit verzilverd heb toen de post me de kans gaf te beginnen....
.::Andy::.
Mountainbiker

Post by .::Andy::. »

Hier in deze streek zijn er nu en dan wel es loslopende honden van een boerhof ofzo, maar tbeste daje doet is gewoon als je ze van ver ziet een beetje snelheid maken, en niet naar die hond omzien, zo snel en normaal mogelijk er langs passeren zonder op te kijken.
absalon
Mountainbiker
Location: Granville u6-t6 ul , bianchi via nirone 7, thompson grenada, mach 5-tt

Post by absalon »

en je laten bollen, want meestal komen de honden naar je bewegende voeten :wink:
Post Reply