manitou voorvorken

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Van Cot
Mountainbiker
Location: Scott Scale 40 2005 (met 2006 kader) & Granville mudbike +scott YZ2 die verkocht word

Post by Van Cot »

het kan het vork zijn, maar bij het sturen kunnen het ook de remmen zijn, je beweegt door te sturen immers je buitenkabel en als je die bij v-brakes maar een beetje beweegt zit er al direct een blok tegen je velg.

het kan ook je vork zijn natuurlijk, bij mijne yz2 is het de combinatie van de 2
Jack77
Mountainbiker

Post by Jack77 »

Van Cot wrote:het kan het vork zijn, maar bij het sturen kunnen het ook de remmen zijn, je beweegt door te sturen immers je buitenkabel en als je die bij v-brakes maar een beetje beweegt zit er al direct een blok tegen je velg.
Als je rem aanspant bij het sturen, dan is je buitenkabel simpelweg te kort.
SloMo
Mountainbiker

Post by SloMo »

Jack77 wrote: Als je rem aanspant bij het sturen, dan is je buitenkabel simpelweg te kort.
dat is dus niet het geval.
kabel is ok, en rem beweegt niet bij sturen naar links of recht of als ik vork induw, terwijl het dan wel harder wrijft
Jack77
Mountainbiker

Post by Jack77 »

Mogelijke oorzaken:

1. zijdelingse stijfheid voorvork
2. stijfheid wiel (kan naar het schijnt soms ook te maken hebben met de stevigheid van de as van de quick release)
3. één van beide of beide in combo met remblokjes die erg dicht bij de velg staan

Als je zelf 2 (en 3) uitsluit, zou het idd best wel eens je vork kunnen zijn.
SloMo
Mountainbiker

Post by SloMo »

wielen zijn nog wel de standaard, maar in principe is daar niets mis mee denk ik, ook niet met de quick release. de meesten die met orbea rijden rijden er mee denk ik, en dan zouden die het probleem ook hebben met andere vorken.
Van Cot
Mountainbiker
Location: Scott Scale 40 2005 (met 2006 kader) & Granville mudbike +scott YZ2 die verkocht word

Post by Van Cot »

Jack77 wrote:
Van Cot wrote:het kan het vork zijn, maar bij het sturen kunnen het ook de remmen zijn, je beweegt door te sturen immers je buitenkabel en als je die bij v-brakes maar een beetje beweegt zit er al direct een blok tegen je velg.
Als je rem aanspant bij het sturen, dan is je buitenkabel simpelweg te kort.
had ff te snel nagedacht, dit kan het nooit zijn omdat de vork gelijk meebeweegt met het stuur.
Jack77
Mountainbiker

Post by Jack77 »

Je hebt gelijk, da's idd voor de achterrem.
Van Cot
Mountainbiker

Post by Van Cot »

Jack77 wrote:Je hebt gelijk, da's idd voor de achterrem.
bij de achterrem is het vooral het feti dat de buitenkabel soms meebeweegt met het remmen zeker als de kabels al wat ouder zijn, en als je er tegenkomt met te trappen.
SloMo
Mountainbiker

Post by SloMo »

dus is het toch de stijfheid van de vork?
Yakke
Mountainbiker

Post by Yakke »

Ik begrijp je eerste post niet helemaal.

Je hebt speling op de remblokken wanneer je druk op het stuur zet?

Dat is dan een kracht van boven naar beneden? Dan zie ik niet in hoe de stijfheid van de vork daar voor iets tussenzit, want spreken over een gebrek aan stijfheid in de lengterichting van een vork lijkt me wat onzinnig.
Post Reply