28/08/05 Houffamarathon

Een marathon (waarvan je kan spreken eenmaal je boven de 60km gaat), een rit tegen de tijd of een wedstrijd is toch iets gans anders dan een doordeweekse toertocht. Daarom dit apart forumonderdeel...
roy
Mountainbiker
Location: Duratec sonix cx3 s-ram X0,hope new mini raceface deus easton Xc-one and ec70 Reba WC

Post by roy »

Terug uit houffa.
zoals ik al eerder gezegd had ben ik vertrokken woendsdag om de streek wat te verkennen.
Daar woendsdag in de donker op kamping aangekomen, wegen een fille op de autostrade op 20 k/m van houffa. Vrachtwagen die in pan stond op de plaats waar er maar een rijstrook niet meer was. daar toch wel 3 a 4 huur gestaan.
Donderdag een beetje gaan rijden groot stuk van de rode route 3 en dan zo een beetje rondgereden daar maar het parkoer was redelijk glad en met mijn jimmys had ik toch niet veel grip en zeker niet in de afdalingen.
Een keer gevallen in volle afdaling ergens op een stuk van de wb en mijn maten waren wisten niet dat er rechtdoor een trap was omdat ze bij de wb naar rechts moesten.En ik heb juist de trap kunne ontwijkenmaar ben er wel voor over kop moeten gaan en een struik als schild moeten gebruiken.
We zijn halverwege rood teruggekeerd omdat er een ferme regenbui bezig was. km of 40

vrijdag vertrokken een stuk van geel gedaan en nog wat stukjes dan ook teruggekeerd door de regen.
15 km

Zaterdag. rood3 gedaan elke klim opgeraakt verder een maat twee maal platgereden.
En ik ook een keer een afdaling waar je op het einden een kapot brugje hebt over water. Een steen geraakt ofzo en band ontploft, omdat band direct leeg was tegen dat ik stil stond nog enkele stenen geraakt.
zodat ik bij het kuisen van mijn fiets opmerk dat er een ferme deuk in mijn velg is. een 35 km.

Zondag De houffamarathon zelf.
Was te laat aan de start dus gewoon gestart waar we al veel volk opraapten. Aan een pasage direct een fille allemaal te voet met een stuk of 70 man. Dan in het bos altijd maar mensen ingehaalt en dan nog een lang stuk moeten wandelen daar bergop. Doorgereden een eind verder in volle afdaling niet ver van de eerste bevoorading na de afdaling een plas trekt die sukkelaar voor mij we niet voledig zijn remmen dicht ik er met volle snelheid op en natuurlijk mijn knie redelijk bezeert. Die kerel vraagt nog nooit of alles goed is met me en rijd gewoon door. Dan naar de bevoorading gereden zeer druk daar. net voro de bevoorading quadri gezien langs de kant. Op bevooraadign praatje geslaan hij heeft 17 km gereden met shijfremmen die half toestonden #-o .
Dan daar gewacht op twee maten van me omdat ik het niet meer zag zitten met raprijden door mijn val.
Half uur staan wachten.
Dan weer vertrokken redelijk mogen baggeren in de bossen na de eerste bevoorading. Dan nog een stuk mogen wandelen net voor de klim naar de tweede bevoorading. dan daar een 20 minuten gebleven.

Doorgereden in de aldaling daarna zijn deze voor mij ook zo snugger op hun remmen dicht te knijpen ik nog een beetje kunnen bijremmen maar met mijn buik vol op die sukkelaar zijn achterwiel gevlogen en mijn hand moet ook iets geraakt hebben want het deed zo'n pijn dart ik met moiete mijn stuur kon vasthouden.
dan daar benden gekomen wie zien we langs de kant staan die sukkelaar waar ik opgevlogen ben met zijn achterwiel in een 8 ik was dolgelukken dat hij niet meer verder kon.
dan twee klimmen niet opgeraakt omdat de moraal maar nihil meer was.
laatste stuk was leuk. ook vol van de sukkelaar die daar stonden te kijken of te voet naar beneden gingen.
In de laatste 300 meter nog mensen een band zien vervangen waaronder ik me niet vergis iemand met een mtb.be outfit aan.
Dan reed er een op dezelfde plaats nog een plat voor me voorwiel plots pssss.
60 k/m met een tijd van 4 h 49 min. met een real van 4 h 44min.(wat is het verschil). Met een 398 plaats in mijn catehorie.en in totaal een 521.

verder veel mensen zien platrijden. veel mensen die niet berop graakten maar de meeste gingen wel aan de kant wandelen maar sommige ook niet.
bepijling perfect geen enkele keer misreden.
Bevooradingen ok. Met zeer lekkere ronde taartgevallen.

Mij anders wel kostelijk geamuseerd die dagen.
Sinds een jaar en een half weer een keer alcohol gedronken.
natuurlijk direct aan de chouffe begonnen met resultaat dat ik na 4 chouffes al ferm moe aan het worden was. maar het is wel een zeer lekker biertje.
Over de camping kan ik ook niet klagen.
We verbleven op camping chasse en peche, dit bleek namelijk een nederlandse camping te zijn met resultaat dat we daar de enige belgen waren.
En de nederlanders zaten nogal vroeg in hun bed zodat wij dikwils gezaag kregen omdat we stilder moesten zijn.
verder waren de bazen van de camping wel zeer simpatieke mensen, ook nederladers.
nederlandes kunnen dus wel wiet roken maar zeker niet drinken er kwamen er twee jonge gasten bij ons zitten en we gaven hun een jupiler en ze kregen hem met moeite op en wanner wij aan de chouffe begonen kregen ze die gelemaal niet op met resultaat dat biede kerels zwalpten.
En de volgende morgen waneer ik mijn hand naar hun opstak ze beiden twee zombies waren :lol: .
Nederlanders zijn vriendelijk maar als je er 5 dagen bij zit heb je genoeg nederlander gehad voor een jaar.

Volgend jaar kom ik terug maar dan zal ik maken dat ik in de start voor ben op die brokkerijders. #-o

groeten roy.
Fotos volgen later.
Last edited by roy on Mon 29 Aug 2005 23:13, edited 3 times in total.
Iegienie
Mountainbiker

Post by Iegienie »

SKimmie wrote:Zijn er nog zwaardere?
tuurlijk : ardennes trophy, raid des hautes fagnes, bataille des ardennes, sommige versies van vielsalm. dit jaar vond ik vielsalm wel gelijkwaardig aan deze rit, de gemakkelijke 30km van vielsalm zaten hier ergens middenin.

of zelfs houffa-marathon, vorig jaar dan. ik was er toen (gelukkig) niet, maar heb er dikwijls aan gedacht : stel je voor dat het hier echt nat ligt, amaj, brrr....

maar de zwaarte hangt ook wat af van de manier waarop je de zaken aanpakt : als ge er vollen tuub in vliegt, of als ge wat rustiger rijdt. kan een rit een totaal ander uitzicht geven, kwa zwaarte.
jerommeken
Mountainbiker

Post by jerommeken »

Nog maar eens zagen op die sluikstorters :

Field en ikke hebben gezien hoe er ene met ne sierlijken boog zijn W-cup in 't bos gooide. Ik heb er nog op geroepen van " hela makker, zou ge dat niet meepakken naar huis ?" Geen reactie en dus nog maar eens geroepen : 'Hey vuilaard, dat doe je niet hé'. Nog geen reactie. 'Hey sluikstorter, als we volgend jaar niet meer in de bossen mogen zal dat wel uw fout zijn hé'. Geen reactie.

Ik vind dat we die sluikstorters moeten aan de schandpaal nagelen. En bij deze : het individu droeg een fietstenue van Modemakers met op de broek achteraan reklame voor Houthandel DEVRIESE uit Lochristi en verplaatste zich met een B1 fiets. Opmerkelijk detail : fiets had geen vering vooraan noch achteraan.

Als iemand deze criminele vervuiler kent, laat hem dan weten dat hij voor tekst en uitleg verwacht wordt op dit tribunaal. Misschien zijn er verzachtende omstandigheden : moeilijke jeugd gehad, ontoerekeningsvatbaar, depressief, …

Alleszins, het is onvergeeflijk om vuiligheid in de bossen achter te laten. Er staan bij iedere bevoorrading vuilbakken waar je wikkels, lege fleskes en dopingspuiten kan achterlaten. Tussen de bevoorradingen was het meestal maar 15 km dus zo lang moest je dat leeg W-Cup-ke niet meesleuren.

En nu toch nog wat kritiek [-o< : het was fantastisch op alle vlakken. De bossen, het weer, de schitterende afdalingen en de lastige klimmen. Zelfs het broodje met bbq-worst en mosterd achteraf waren delicieus.

Ik heb er echt van genoten alhoewel ik al van de eerte km's voelde dat mijn conditie grondig verwoest was door 2 weken vakantie aan 't Garda-meer en aansluitend daarop een kermisweek waar de smoutbollen, friet-met-mayonnaise en hamburgers-met-ajuin-en-ketchup ongelooflijk goed gesmaakt hebben. Uiteraard moest dat allemaal goed doorgespoeld worden met wat pilskes en sangria's. Resultaat : ne kilo of 4 erbij en flanellen beentjes. Op de stevigere hellingen liep de hartslag meteen naar +185 en dan ging ik nòg niet zodanig vooruit dat ik mocht overwegen om wat te doseren (want dan zou ik achteruit gebold hebben).

Door die constant te hoge hartslag waren de krampkes op de afspraak waardoor ik aan de splitsing 90 of 120 voor de 90 moest kiezen. Het zou vanaf daar nog 35km genieten en afzien zijn.
cateye
Mountainbiker

Post by cateye »

VERSLAG OP MIJNE SITE EN OOK FOTOS EN VERSLAG VAN LUCKY IRON
IN VILLERS LA VILLE

http://WWW.BIERKARBOYS.BE

Groeten
Ivan
dtf
Mountainbiker

Post by dtf »

Ik was 332ste in 4u10(60km),mijn eerste marathon,gemiddelde hartslag 174 :-?
Na de tweede bevoorrading begonnen de krampen natuurlijk al,maar allee,ik heb mij crimineel geamuseerd,volgend jaar terug de 60,en proberen een betere tijd neer te zetten.
Wat dat vuil betreft,vond ik het nog meevallen,je moet toch rekening houden dat er 2000 man gepasseerd is(dus heel wat verbruikt en kapotgereden),dus denk ik dat er toch maar een klein percentage vuilaards bijwaren.
heuveltje
Mountainbiker

Post by heuveltje »

was mijn dagje niet. ben goed gestart . eerste bevoorrading doorgereden.na 20 km gevallen in het bos weet nog niet goe het gebeurt is,op de achterkant van mijn schedel. mijn drankbuisje was gebrokken water liep eruit.droog tot de tweede bevoorading,water erbij in de platypus,d leiding in mijn mond gehouden en af en toe bovanaan de rugzakje gestoken kreeg pijn in mijn hoofd en maag braak problemen.
enkele malen te voet geklommen. en tegen mtb gereden in de klim,sorry.
en bij de aankomst mijn helm afgedaan EN DIE WAS GEBROKEN.
HELM IS TOCH VEILIG .de uitslag bekeken ben gedikwalifiseerd.
mijn tijd was op de 14.7km gemid. op de 60km,ben toch over de mat gereden bizar.
Biestie1
Mountainbiker

Post by Biestie1 »

Iegienie wrote: voor mijn part mogen ze elke renner in de koers die zijn bidon of gelijk wat wegsmijt, diskwalificeren. boonen smijt zijn bus weg op een km van het einde : sorrie tommeke, ga ne keer uw vuiligheid gaan halen, en werp die ne keer int vuilbakske. ge mag dan volgend jaar terug meedoen.
Voila nu zijn we er : zolang ze die wegjeanetten al hunne bazaar in den decor laten smijten, dan zult ge het er ook bij de mountainbikers niet uitkrijgen.
Het woord 'voorbeeldfunctie' kennen ze bij de UCI en wielerbonden nog nie.
jerommeken
Mountainbiker

Post by jerommeken »

dtf wrote: Wat dat vuil betreft,vond ik het nog meevallen,je moet toch rekening houden dat er 2000 man gepasseerd is(dus heel wat verbruikt en kapotgereden),dus denk ik dat er toch maar een klein percentage vuilaards bijwaren.
Als de overheid jouw redenering zou volgen moet je dus gewoon marathons en VTT's verbieden want dan kan er geen 2000 man passeren die vuiligheid kan achterlaten. Probleem opgelost.
A d r i
Mountainbiker

Post by A d r i »

Op sommige (meestal kleinere) wegwedstrijden worden die bidons wel opgehaald na de wedstrijden.
Echter wat je in de grote rondes en wedstrijden ziet is hallucinant.
Iemand zich al afgevraagd wat er gebeurd als je zo'n weggeworpen bus op je auto krijgt ? (meestal zijn die bussen nog halfvol)

@ jerommeke : ik volg je volledig .. ik ga die troep oprapen en in zijn gezicht gooien, hij zal dan wel reageren.

Al die zogenaamde snelle mannen die hun bazar onderweg achterlaten zouden beter een voorbeeld nemen aan onze Iegienie, d'er zijn er niet veel sneller dan hij, en als hij zijn vuil meeneemt zal het argument dat je er trager van wordt wel niet kloppen zekers?
Quadrifoglio
Mountainbiker

Post by Quadrifoglio »

profi wrote:
Quadrifoglio wrote:
Merlin wrote:@ quadri: en, gaan onze wegen terug kruisen? indien je gaat, welke afstand doe je dan?
Graag genoeg Merlin. Ik ging voor de 90 maar ik heb opgegeven aan de 1° bevoorrading wegens materiaalproblemen...

Verslag volgt.
Jammer Quadri , bij mij is het nog erger vergaan.
10 km na de 1 ste bevoorading tijdens een afdaling reed er iemand voor me over een lange tak.
Vlieg die tak ineens in men gezicht met alle gevolgen vandien.
Over kop gegaan , ik schreewde van de pijn , knie gezwollen , linker schouder beblokeerd , ribben gekneusd , ademen was een verschrikking.
Men bike zag er ook niet uit , drinkbus houder kapot , wiel in een acht ,
Kheb nog geprobeerd om verder te rijden , maar kon niet meer van de pijn en schakelen ging ook niet meer. Een stuk te voet gegaan tot op de baan , daar nog 5 km tot Houffalize gereden.
Aan de aankomst gevraagd om te laten verzorgen , stelde die persoon voor om me eerst te douchen , naar de camping gereden , me gedoucht en tent en al werkelijk in auto gesmeten.
Ze hebben me dan wat opgelapt , gelukkig geen breuk , dan direct naar huis (brugge) gereden . Amai heb ik afgezien zeg tijdens het rijden.
Mooie rit was het wel maar veel te druk.
Profi,

dat is idd minder. Veel beterschap...!
Post Reply