Crisp titanium (update pag. 16)
Stel jezelf hier voor. Tevens geven we jullie hier de gelegenheid om je materiaal te showen.
Dan zal ik waarschijnlijk een minder 'bewuste' fietser zijnHemd wrote:Ik merk toch wel dat er een degelijk verschil is tussen brede banden op 2 bar met een alu-fiets en een ti-fiets. Het zijn details die je merkt als je een 'bewust' fietser bent.
Dit vind ik echt wel heel ver gaan. Mijn fiets heeft heel veel kwaliteiten qua onderhoud, geometrie, stuurgedrag, duurzaamheid, maar qua comfort vrees ik dat een fiets van 1000 Euro van bike-discount beter scoort. Doet me een beetje denken aan 'de kleren van de keizer': als er niemand durft zeggen dat je het zogenaamde comfort van een titanium hard-tail in vergelijking met een fully met een korreltje zout moet nemen, dan blijf je jezelf maar blaasjes wijsmaken. Straks moest ik toch nog een Seven, een IF of een Moots gekocht hebben.Hubertje wrote:tractorsporen, kiezelwegen,... De trillingen worden door mijn full toch minder gefilterd dan door de Ti.
Koeienbaantjes doetie natuurlijk minder.
Resultaat: na een lange rit ben ik met de fully veel minder moe, maar is mn kont wel meer kapot gehamerd...
Als we een Stumpjumper FSR (mijn schommelstoel) op een schaal tot 100 op 80 plaatsen, dan verwacht ik een Epic/Scalpel bijvoorbeeld op 50-60, een stijve alu-kader op 10, een carbon op 12 en mijn Crisp titanium toch ook nog altijd onder de 20. En mals, da's dan een biefstuk, wat ik op 100 plaatsjimi wrote:"jimi"]ne fully is zeker comfortabeler dan een titanium hardtail,maar titanium is toch malser dan een carbonnen of aluminiummen fiets
je moet wel een gelijkaardige set-up gebruiken é
Enerzijds wou ik ook dat 'back to basics' gevoel, maar dan vooral voor tochten in eigen streek. Voor marathons denk ik toch mijn fully te nemen. Even heb ik eraan gedacht om de Cape Epic met de Crisp te doen, maar ik vrees dat het mijn kansen om heelhuids aan te komen hypothekeert.jerommeken wrote:Geen fully meer voor mij. Back to basics.
Ik heb dit jaar de Roc met een ouwe F1000 gedaan (met wat nieuwe spullekes erop) en heb mij even goed, of zelfs beter, geamuseerd als vorig jaar met een Specialized FSR.
Overigens : met voldoende brede banden (minimum2.0) en op lage druk (1,6 à 1,8 in mijn geval), kan ik het verschil tussen alu en titanium echt niet meer voelen.
" 't zitj aal in de kop" zou Orangecrash zeggen.
En ja, Orangecrash heeft wat mij betreft overschot van gelijk, alhoewel, eigenlijk vind ik 'daddet in undre kop zit'.
Net zoals titanium op het vlak van comfort overroepen is, lijkt het er op dat je dat zelf ook doet met de Look.TheFrog wrote:wil je een goede fiets die alle trillingen weg filtert? Test eens een Look 986 en verbaas uwzelf deze fiets is zelfs "te goed" voor mij.
Wat ik me soms afvraag is dat er merken zijn die jaren onderzoek doen (Pinarello 3jaar voor hun Prince frame bv.) om hun (carbon) frame te ontwikkelen, en dat jullie je maten doorgeven aan een titanium lasser en die onmiddellijk een perfect frame last?
Pas op ik heb het ook voor titanium maar ik denk dat het net als zoveel dingen wat over roepen is en dat het daardoor ook niet zoveel gebruikt wordt ?Pas op ik heb het ook voor titanium maar ik denk dat het net als zoveel dingen wat over roepen is en dat het daardoor ook niet zoveel gebruikt wordt?
Titanium is en blijft duur om het in serie te produceren. Carbon is duur om er 1 model van te maken, maar eens je de mallen hebt of het onderzoek gedaan hebt, tja, dan blijft het plastiek, wat relatief makkelijk te (re)produceren valt.
De populariteit van een product heeft niet noodzakelijk te maken met de kwaliteiten voor de eindgebruiker: het feit dat Boonen met een carbon fiets rijdt of dat Sauser met een lichtgewicht Epic rondtoert speelt een veel grotere rol bij de keuze van een fiets dan enkel de eigen behoeften. Zij krijgen toch meerdere fietsen per jaar en voor hen kunnen 8 seconden op een tour van 3000 km belangrijk zijn, maar is dat voor ieder van ons dan ook het geval?
Misschien filtert de jouwe niet zo enorm.. Heb je'n Ti pen ook? Want die helpen ook een hoop.Net zoals titanium op het vlak van comfort overroepen is
Verder, Tis en blijft een HT he, op grof terrein heb je dan ook een hardtail. Maar kiezels en tractorsporen filterde mn hilset immens. Grote klappen ook wel eigenlijk.. Alsof je met een platte achterband reed soms.
Moet zeggen, mijn nieuwe Ti heeft het (veel) minder.
- Wowtre
- Mountainbiker
- Location: Hilset Ti Rohloff & Chamizo E-Lite LX-XT Crossmax-XL
volledig mee akkoord, als je efkes test op de weg zal je het verschil nooit merken maar met mijn hilset softtail met Ti pen rij ik een maraton van 100km en voel me achteraf nog best ok met mijn ALU ben ik geradbraakt.Hubertje wrote:Misschien filtert de jouwe niet zo enorm.. Heb je'n Ti pen ook? Want die helpen ook een hoop.Net zoals titanium op het vlak van comfort overroepen is
Verder, Tis en blijft een HT he, op grof terrein heb je dan ook een hardtail. Maar kiezels en tractorsporen filterde mn hilset immens. Grote klappen ook wel eigenlijk...
mzzr idd om nu te gaan vergelijken met een fully lijkt me overdreven maar ik kan daar geen uitspraak over doen omdat ik geen ervaring heb met een fully. Ik geloof wel dat ik met een fully op bepaalde plaatsen best wel harder zou gaan maar voor het extra comfort hoef ik het niet te doen denk ik
- Wowtre
- Mountainbiker
- Location: Hilset Ti Rohloff & Chamizo E-Lite LX-XT Crossmax-XL
Niet akkoord, zelfde bandendruk bij beide fietsen ALU is beenhard, Ti biedt gewwoon het beste comfort voor een HT ( allez in mijn geval dus een ST)Dickie wrote:Het rijgevoel bij ht's wordt imo meest bepaald door bandendruk, geo, zadel, zadelpen, enz.
Als het rijgevoel te hard is, moet de druk wat lager.
Er zijn carbonframe's die zo zijn gemaakt dat de voorkant eel stijf is, en de achterkant heel comfy, even comfy of zelfs nog meer comfy dan sommige Ti frame's, zoals oa de Look, Merida Flx, ...Wowtre wrote:Niet akkoord, zelfde bandendruk bij beide fietsen ALU is beenhard, Ti biedt gewwoon het beste comfort voor een HT ( allez in mijn geval dus een ST)Dickie wrote:Het rijgevoel bij ht's wordt imo meest bepaald door bandendruk, geo, zadel, zadelpen, enz.
Als het rijgevoel te hard is, moet de druk wat lager.
Maar ja, als ge sommigen hier hoort, breekt een carbonframe al door er naar te kijken