Rohloff

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
rambutan46
Mountainbiker

Re: Rohloff

Post by rambutan46 »

bedankt voor het supersnelle antwoord !
Mij hoef je niet te overtuigen, ik rijd al 4 jaar met dergelijk systeem rond. Die 2/3% rendement mag Shimano van mij part hebben, ik zal eens goed lachen als ik zondag namiddag geen uur verspil aan serieus kuiswerk.

En eerlijk gezegd, de zondagse toerritten in Vlaanderen bij baggerweer daar heb je geen 29 versnellingen voor nodig.

Fietsen Koen, genoteerd ;-)

//edit: uhum ... die prijzen liggen toch wel ver boven mijn budget !
Solo
Mountainbiker

Post by Solo »

De kleinste tandwiel combi is officiël verlaagt van ratio 2.35 naar ratio 2:1 voor solorijders minder dan 100kg !

http://www.rohloff.de/en/technology/wor ... index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Magura
Mountainbiker
Location: 4x alu, 1x krakbon, 1x tita + dolf, 1x tita 29",1x Cust Tec SingleSpeed, 1x staal, 1x tita zand

Post by Magura »

Ik blijf het schitterend vinden dat ze u vroeger altijd aankeken alsof een koe die de trein A'pen - BXL zag passeren en dat je steevast moest uitleggen dat nen Dolf het volledige bereik heeft van een 3x9 configuratie ... wat op heel wat hoongelach stuitte ... en dat diezelfde gasten nu plots liggen roepen dat 1x11 (of 1x10 of whatever met ne single ring vooraan) plots dé shit is (ondanks je nog altijd zo'n kwetsbare derailldinges, meer onderhoud en oerend dure cassettes nodig hebt)... begrijpe wie begrijpe kan :roll: .

Enfin, nog steeds een Rohloff believer, ondanks de vele "high-end" fietsen die intussen de revue zijn gepasseerd.
phille
Mountainbiker

Post by phille »

Magura wrote:Ik blijf het schitterend vinden dat ze u vroeger altijd aankeken alsof een koe die de trein A'pen - BXL zag passeren en dat je steevast moest uitleggen dat nen Dolf het volledige bereik heeft van een 3x9 configuratie ... wat op heel wat hoongelach stuitte ... en dat diezelfde gasten nu plots liggen roepen dat 1x11 (of 1x10 of whatever met ne single ring vooraan) plots dé shit is (ondanks je nog altijd zo'n kwetsbare derailldinges, meer onderhoud en oerend dure cassettes nodig hebt)... begrijpe wie begrijpe kan :roll: .

Enfin, nog steeds een Rohloff believer, ondanks de vele "high-end" fietsen die intussen de revue zijn gepasseerd.
waar is diene LIKE knop hier :-)
egied
Mountainbiker

Post by egied »

Is er een oplossing (montage) voor een steekas 142x12 voor monteren van een rohloff?

grtn.
!Bart
Mountainbiker

Post by !Bart »

Ik ben één van de " :bounce: " die met dit weer met de fiets naar het werk rijd.

Gisterenavond waren mijn rem/derailleur kabels letterlijk aan mijn frame gevrozen.
Dit heb ik nog nooit meegemaakt, .. door het opspattende ijswater veronderstel ik ..
Heel mijn schakelsysteem was onbruikbaar.

Wanneer ik straks vertrek, om mijn tocht naar huis aan te vatten, zal mijn ketting weer mooi rood gekleurd zijn, van al de producten die ik deze morgen van het fietspad heb geschraapt en mee naar hier heb gebracht #-o ( begrijp me niet verkeerd, .. ik ben blij dat de fietspaden "gedeelteljjk" open waren )

Ik gebruik een cyclocross fiets voor mijn woon-werk verkeer. ( 40km / dag ), dit door weer en wind.

Lijkt het aangeraden om tegen volgende winter over te stappen naar een Rolhoff systeem?

Volgens mij lukt het wel om de naaf in mijn huidige frame te bouwen. Zal dan wel moeten opteren voor een recht stuur, om de shifter te plaatsen, maar dat is geen probleem. De kostprijs van de Shimano Alfine SG-700 is opmerkelijk goedkoper.

In mijn geval, 40km woon-werk, door elk weertype, is het de investering waard? En kan deze Rolhoff tegen de pekel op de fietspaden, en tegen de vrieskou, en het opspattende ijswater? Of gaat hij dan ook last krijgen van kleine mankementjes? En kan ik mij dan toch beter een shimano alfine versnelling steken?

Indien iemand ervaring heeft met deze naafversnelling in de vrieskou, laat gerust iets weten :)
Wowtre
Mountainbiker
Location: Hilset Ti Rohloff & Chamizo E-Lite LX-XT Crossmax-XL

Post by Wowtre »

!Bart wrote:Ik ben één van de " :bounce: " die met dit weer met de fiets naar het werk rijd.

Gisterenavond waren mijn rem/derailleur kabels letterlijk aan mijn frame gevrozen.
Dit heb ik nog nooit meegemaakt, .. door het opspattende ijswater veronderstel ik ..
Heel mijn schakelsysteem was onbruikbaar.

Wanneer ik straks vertrek, om mijn tocht naar huis aan te vatten, zal mijn ketting weer mooi rood gekleurd zijn, van al de producten die ik deze morgen van het fietspad heb geschraapt en mee naar hier heb gebracht #-o ( begrijp me niet verkeerd, .. ik ben blij dat de fietspaden "gedeelteljjk" open waren )

Ik gebruik een cyclocross fiets voor mijn woon-werk verkeer. ( 40km / dag ), dit door weer en wind.

Lijkt het aangeraden om tegen volgende winter over te stappen naar een Rolhoff systeem?

Volgens mij lukt het wel om de naaf in mijn huidige frame te bouwen. Zal dan wel moeten opteren voor een recht stuur, om de shifter te plaatsen, maar dat is geen probleem. De kostprijs van de Shimano Alfine SG-700 is opmerkelijk goedkoper.

In mijn geval, 40km woon-werk, door elk weertype, is het de investering waard? En kan deze Rolhoff tegen de pekel op de fietspaden, en tegen de vrieskou, en het opspattende ijswater? Of gaat hij dan ook last krijgen van kleine mankementjes? En kan ik mij dan toch beter een shimano alfine versnelling steken?

Indien iemand ervaring heeft met deze naafversnelling in de vrieskou, laat gerust iets weten :)
* vrieskou is normaal gezien geen probleem, maar er wordt wel een andere olie aangeraden dacht ik, zelf heb ik dat nog niet gedaan, het lijkt me voldoende om voor de winter de olie te verversen.

* naar past niet in een koersframe, de as heeft de breedte van een MTB fiets dus ,e hebt een aangepast koersframe nodig (dien bestaan zeker)

* alfine lijkt me een redelijk alternatief voor op de weg, hiervoor bestaat selfs een
koersshifter
Image
!Bart
Mountainbiker

Post by !Bart »

Merci Wowtre,

voor uw reactie ;)
gofast
Mountainbiker

Re: Heeft er iemand meer info over deze foto? Ik wil dit ook

Post by gofast »

aresius wrote:@Jeroen_o: dit is wel een supersexy en elegante oplossing voor de lelijke Rohloff/disc schakelbak

Image
Mountain JOhler
Mountainbiker

Post by Mountain JOhler »

rambutan46 wrote:Wow !

..., het enige nadeel is het vervangen van een lekke band. Dat is een beetje meer sleutelen dan met een quick relase naaf...
dan is dit misschien wel de oplossing:

http://www.gaadi.de/index.php?id=2&L=3

Binnenband vervangen zonder dat het wiel er uit moet!

En er is door de verdeler al aangegeven dat deze binnenband ook geschikt is voor mtb'en.
Post Reply