Ga dan maar eens een uurloon vragen bij TNT/UPS/...
Je valt achterover hoe weinig dat is.
Een paar jaar geleden heb ik bij SKF gesolliciteerd, daar zou ik net onder de 9,5€/per uur (brutto) hebben inclusief nachttoeslag.
Trek daar je belastingen (als alleenstaande en inwonende) nog vanaf en je houdt niet veel over...
Rekeningetje:
38h00/week = 361€
52 weken/jaar = 18772€
18772/12 = 1565€ BRUTTO!
En zoals iedereen die werkt wel weet; ruwweg 1/3 mag je afdokken.
Dan kom je op ca 1044€ uit.
En dan werk je met de vaste nacht, dagpost is nog minder.
Welke jongeren kunnen nog een huis kopen?
Omdat het niet altijd over mountainbike hoeft te gaan...... Zet een boompje op over alles wat NIET met mountainbike te maken heeft maar hou het wel deftig.
als student die binnenkort op de arbeidsmarkt komt met enkele diploma's, kan ik de nuchtere analyse maken dat bijna alles zal afhangen van de zekerheden die je hebt, je voorkeuren en financiële mogelijkheden (banklening obv loon, spaargeld, hulp van de ouders, doorgroeimogelijkheden binnen je werk).
tegenwoordig vraagt men van vele huizen belachelijke prijzen. maar om de één of andere reden blijft men ze toch betalen. ik hoop dat de zeepbel snel barst en de realiteitszin zal zegevieren, want op deze manier zal onze economie tot stilstand komen (investeren in schuld = minder ruimte voor consumptie).
tot zover mijn nuchtere bijdrage aan dit debat
tegenwoordig vraagt men van vele huizen belachelijke prijzen. maar om de één of andere reden blijft men ze toch betalen. ik hoop dat de zeepbel snel barst en de realiteitszin zal zegevieren, want op deze manier zal onze economie tot stilstand komen (investeren in schuld = minder ruimte voor consumptie).
tot zover mijn nuchtere bijdrage aan dit debat
-
jocca
- Kerstman
- Location: een met wat alu, carbon, rubber en nog het een en ander
juist maar ik daag je uit ... tel uw aankoopprijs + alle kosten die je gaat doen tot het in orde is eens op ... je zal zeer dicht bij een nieuwbouw komen (als het al niet meer gaat zijn)bartike wrote:+2zefii wrote:kawa wrote: En wie heeft er het meeste plezier van gehad?
You only live once.
Sparen is ok, maar het moet niet te belangrijk worden, maar da's mijn mening.
+1
beter spijt hebben van iets wat je hebt gedaan, dan achteraf spijt hebben van iets dat je niet hebt gedaan!
heb sinds kort ook huisje gekocht met mn vriendin, renovatie project
huis is van '47 en moet alles in vernieuwt worden, ramen deuren, elentriek,verwarming,isoleren,keuken,badkamer allez noem maar op.
en op mijn spaarrekening staat niveel, en op die van mn vriendin genoeg voor de notaris te betalen en het voorschot op de woning met nog wat reserve achteraf.
ok het gaat ff zwaar zijn, we gaan veel moeten laten, hard werken, want we gaan zoveel mogelijk zelf proberen te doen met begeleiding van kennissen int vak.
maar achteraf als het af is heb je wel een mooi huisje met karakter, waar verhaal achterzit, en niet de zoveelste moderne nieuwbouw dat uit de grond reist
- Foxy
- Mountainbiker
Wat is een gewone pree? Sommigen vinden 2000€ normaal en anderen vinden 1150€ normaal... Is allemaal relatief he. Een gewone pree is hetgeen dat eenieder gewoon is te krijgen en die zit daar in mijn geval ergens tussen, dus ben gene grootverdienerK10 wrote:Er zullen toch niet veel alleenstaande twintigers u nadoen, denk ik, toch niet als het met een gewone pree isFoxy wrote: 100% mee eens.
Ik ben nu 25jaar. Heb altijd wel wat op m'n spaarboek gezet, maar zeker niet als een monnik geleefd. Ik heb ook wel eens leuke dingen gekocht voor mezelf en heb in mijn studententijd ook goed geleefd, maar heb m'n kosten altijd binnen de perken weten te houden. Ik rijd wel met n afstandste matchbox van een auto, maar het is voldoende en als beloning heb ik (als alleenstaande) nu een nieuwbouw kunnen kopen met alles er op en er aan. En nee ik ga niet direct een surround systeem en een lederen salon kunnen zetten, maar stilletjesaan 'upgraden' net zoals met een fiets![]()
Na 5 of 10 jaar zal dat perfect in orde zijn en zal ik niet moeten schipperen om toe te komen op het einde van de maand.
Het is dus wel degelijk mogelijk he
Ik denk dat dit veel met voorkeuren te maken heeft zoals al eerder gezegd. Sommige 20ers kopen een wagen van 15.000€ of 20.000€ en ik heb een afstands wagentje gekregen 2de hands... Ze lachen soms wel eens met mijn matchbox, maar da's voor iedereen persoonlijk.
Hetzelfde met fietsen en onderdelen, sinds de bouw en mijn afbetaling begonnen is ga ik ook gene xo onderdelen meer steken, maar doe ik het met een beetje minder als er iets moet vervangen worden.
Dan heb je mensen die een playstation kopen en 1 jaar later een nieuwe omdat de playst. 2 uit is enzoverder... Zelfde met die Iphone's ed.
Als je je niet laat vangen door deze commerciële rompslomp van gadgets kan je heel veel geld uitwinnen op termijn en kan je volgens mij perfect een dak boven je hoofd kopen. Het is mijns inziens ook de beste investering die je op dit moment kunt doen.
jocca wrote:
enfin het is natuurlijk een kwestie van prioriteiten stellen, en iedereen moet die voor zich bepalen.
Voila.
En even terzijde... ik had nog niet veel gespaard toen ik de overeenkomst tekende voor onze bouwgrond.
Ieder maakt idd voor zichzelf uit wat belangrijk is, voor mij was dat een bescheiden nieuwbouwwoning zodat ik een lage aflossing heb lopen en dat ik zo'n beetje m'n goesting kan doen voor de beperkte tijd dat ik hier mag rondlopen.
Dat er anderen een 'droomwoning' willen bouwen met alles erop en eraan is hun goed recht natuurlijk. Ik vraag me altijd af waarom?
Hoe groter, hoe duurder, hoe meer fantasiekes, hoe duurder.... hoe duurder, hoe zwaarder de lening, hoe zwaarder de lening, hoe minder ruimte voor plezier en luxe... 't is idd maar waar je je prioriteiten legt.
ik denk dat een gewone pree inderdaad iets ertussen is, 2000 is al een heel goei pree héFoxy wrote:Wat is een gewone pree? Sommigen vinden 2000€ normaal en anderen vinden 1150€ normaal... Is allemaal relatief he. Een gewone pree is hetgeen dat eenieder gewoon is te krijgen en die zit daar in mijn geval ergens tussen, dus ben gene grootverdienerK10 wrote:Er zullen toch niet veel alleenstaande twintigers u nadoen, denk ik, toch niet als het met een gewone pree isFoxy wrote: 100% mee eens.
Ik ben nu 25jaar. Heb altijd wel wat op m'n spaarboek gezet, maar zeker niet als een monnik geleefd. Ik heb ook wel eens leuke dingen gekocht voor mezelf en heb in mijn studententijd ook goed geleefd, maar heb m'n kosten altijd binnen de perken weten te houden. Ik rijd wel met n afstandste matchbox van een auto, maar het is voldoende en als beloning heb ik (als alleenstaande) nu een nieuwbouw kunnen kopen met alles er op en er aan. En nee ik ga niet direct een surround systeem en een lederen salon kunnen zetten, maar stilletjesaan 'upgraden' net zoals met een fiets![]()
Na 5 of 10 jaar zal dat perfect in orde zijn en zal ik niet moeten schipperen om toe te komen op het einde van de maand.
Het is dus wel degelijk mogelijk he![]()
Ik denk dat dit veel met voorkeuren te maken heeft zoals al eerder gezegd. Sommige 20ers kopen een wagen van 15.000€ of 20.000€ en ik heb een afstands wagentje gekregen 2de hands... Ze lachen soms wel eens met mijn matchbox, maar da's voor iedereen persoonlijk.
Hetzelfde met fietsen en onderdelen, sinds de bouw en mijn afbetaling begonnen is ga ik ook gene xo onderdelen meer steken, maar doe ik het met een beetje minder als er iets moet vervangen worden.
Dan heb je mensen die een playstation kopen en 1 jaar later een nieuwe omdat de playst. 2 uit is enzoverder... Zelfde met die Iphone's ed.
Als je je niet laat vangen door deze commerciële rompslomp van gadgets kan je heel veel geld uitwinnen op termijn en kan je volgens mij perfect een dak boven je hoofd kopen. Het is mijns inziens ook de beste investering die je op dit moment kunt doen.
ik ben ook begonnen met een tweedehandswagen en een huur van 325 euro (ik spreek dan over 15 jaar terug)
ondertussen heb ik constant gewerkt aan een "normale "pree en wel een nieuwe kleine wagen gekocht en sinds kort een kleine arbeiderswoning die volledig verbouwd dient te worden, maar ik zal als ruime dertiger nog mijn tenen moeten uitkuisen, dus als prille twintiger en pas werkend lijkt me dat quasi onmogelijk (als alleenstaande, want ik moet hier mijn woorden wikken en wegen)
Als alleenstaande lijkt het mij ook praktisch onmogelijk om een huis te kopen/bouwen en tegelijk op een fatsoenlijke (royale) manier te leven.....K10 wrote: ik zal als ruime dertiger nog mijn tenen moeten uitkuisen, dus als prille twintiger en pas werkend lijkt me dat quasi onmogelijk (als alleenstaande, want ik moet hier mijn woorden wikken en wegen)
Maar goed, als ik alleenstaande zou zijn denk ik dat ik me een (goedkoop) appartement zou zoeken, en dat zou toch haalbaar moeten zijn.
- Foxy
- Mountainbiker
Het is blijkbaar wel mogelijk hekawa wrote:Als alleenstaande lijkt het mij ook praktisch onmogelijk om een huis te kopen/bouwen en tegelijk op een fatsoenlijke (royale) manier te leven.....K10 wrote: ik zal als ruime dertiger nog mijn tenen moeten uitkuisen, dus als prille twintiger en pas werkend lijkt me dat quasi onmogelijk (als alleenstaande, want ik moet hier mijn woorden wikken en wegen)
Maar goed, als ik alleenstaande zou zijn denk ik dat ik me een (goedkoop) appartement zou zoeken, en dat zou toch haalbaar moeten zijn.
een studio? in 't stad of bepaalde streken moet een appartement/sommige (rij)huizen haalbaar zijn...kawa wrote:Als alleenstaande lijkt het mij ook praktisch onmogelijk om een huis te kopen/bouwen en tegelijk op een fatsoenlijke (royale) manier te leven.....K10 wrote: ik zal als ruime dertiger nog mijn tenen moeten uitkuisen, dus als prille twintiger en pas werkend lijkt me dat quasi onmogelijk (als alleenstaande, want ik moet hier mijn woorden wikken en wegen)
@ Foxy: waar blijven uw cijfers?