in de winter schaatsen is inderdaad een ideale bijkomende training voor wielrenners / mountainbikers.
versterkt de dijen, kuiten, pezen, buik, rug, en nekspieren. verder is het, als je het wat serieus neemt, vrij intensief.
de schaatsers gaan bijna allemaal aan wielrennen doen in de zomer.
beide sporten hebben heel wat gelijkenissen.... atletisch gezien worden veel dezelfde spiergroepen gebruikt.
lopen is een aanrader, waarom? om de wel erg simpele reden dat lopen de explosiviteit van de spieren verhoogt, de archillespees aanzienlijk versterkt, en je ook andere belangrijke speirgroepen gebruikt die je bij fietsen minimaal gebruikt.
fietsen VERZWAKT de archillespees juist, VERMINDERD de explosiviteit van de spieren.
Jou prestaties van de dag ( qua biking :) )
Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
- looneycooney
- Mountainbiker
Post by looneycooney »
heh idd schaatsen , heb ik vroeger ook nog veel gedaan , me schaatsen zijn al bijna weggeroest denkik 
Vandaag toerke gedaan van hasseltcentrum vertrokken naar kiewit bokrijk holsteenbron etc...en terug , was compu toch wel niet vergeten zeker , geen idee hoeveel kilometerkes , heb +- anderhalfuurke op vrij vlot tempo (voor mij toch) rondgetoerd . Onderweg nog een groepje van 3 mtb'ers tegengekomen in bokrijk , niemand van hier?!
morgen gaan ik eens wat ander plaatskes berijden , laatste dag voor ik terug begin te werken
Vandaag toerke gedaan van hasseltcentrum vertrokken naar kiewit bokrijk holsteenbron etc...en terug , was compu toch wel niet vergeten zeker , geen idee hoeveel kilometerkes , heb +- anderhalfuurke op vrij vlot tempo (voor mij toch) rondgetoerd . Onderweg nog een groepje van 3 mtb'ers tegengekomen in bokrijk , niemand van hier?!
morgen gaan ik eens wat ander plaatskes berijden , laatste dag voor ik terug begin te werken
- looneycooney
- Mountainbiker
Post by looneycooney »
Vandaag kriebelde het weer , dan maar weer het Scott-tenue'ke aan en de fiets op gekropen !
deze keer heb ik de lat wat hoger gelegd en ben in hasselt vertrokken richting heusden , auto dus thuisgelaten ..aan domein bovy begonnen aan de groene route ..maar her en der toch meer boswegen gevolgd ipv de normale wegwijzers
uiteindelijk in zonhoven ben ik op een dwaalspoor gekomen op verharde weg , nuja werd al laat en dan toch maar beslist terug richting hasselt te rijden ...
15.6km hasselt- heusden (24km/h gem. ) <= rustig aan , had nog lange weg te gaan
34.7km op de groene route (17km/h gem.) <= stukske overgeslaan denkik , maar moet zeggen , kwist de verharde wegen goed tot een minimum te herleiden
7.2 km zonhoven-hasselt (20km/h) <= beste was al uit me beentjes !
limieten hartslag : 166-127
gemiddelde hartslag : 154
Kcal/fat : 840 / 43%
totaal Kcal :2536
Totaal time : 2h36
Vind dat ik goed gepresteerd heb , enkel misschien wat veel kilometers extra gereden dan gepland
laatste km's waren echt ff blazen hehe
Parcours lag er trouwens zalig bij , veel verschillende ondergronden :drassige modder paadjes , ijsstroken , harde zandwegskes : kortweg ZALUG!
ps : ow ja , bijna vergeten vertellen , ben nog op me smikkel gegaan ...heb nog niet echt ervaring met verschillende ondergronden en op een bepaald punt ben ik achter bevroren diepe spoorvorming blijven steken ..wwiii daar vloog de looney ...mja nix ergs
deze keer heb ik de lat wat hoger gelegd en ben in hasselt vertrokken richting heusden , auto dus thuisgelaten ..aan domein bovy begonnen aan de groene route ..maar her en der toch meer boswegen gevolgd ipv de normale wegwijzers
uiteindelijk in zonhoven ben ik op een dwaalspoor gekomen op verharde weg , nuja werd al laat en dan toch maar beslist terug richting hasselt te rijden ...
15.6km hasselt- heusden (24km/h gem. ) <= rustig aan , had nog lange weg te gaan
34.7km op de groene route (17km/h gem.) <= stukske overgeslaan denkik , maar moet zeggen , kwist de verharde wegen goed tot een minimum te herleiden
7.2 km zonhoven-hasselt (20km/h) <= beste was al uit me beentjes !
limieten hartslag : 166-127
gemiddelde hartslag : 154
Kcal/fat : 840 / 43%
totaal Kcal :2536
Totaal time : 2h36
Vind dat ik goed gepresteerd heb , enkel misschien wat veel kilometers extra gereden dan gepland
Parcours lag er trouwens zalig bij , veel verschillende ondergronden :drassige modder paadjes , ijsstroken , harde zandwegskes : kortweg ZALUG!
ps : ow ja , bijna vergeten vertellen , ben nog op me smikkel gegaan ...heb nog niet echt ervaring met verschillende ondergronden en op een bepaald punt ben ik achter bevroren diepe spoorvorming blijven steken ..wwiii daar vloog de looney ...mja nix ergs
vandaag een rit gedaan met het werk. Van oostduinkerke naar de panne en terug langs alle mogelijke moeilijke paadjes. Duinen (zacht zand) zijn echt mijn ding nie
geef mij maar de bossen en polders. Evenwel is het een prachtige streek en het is eens verandering dan bossen en polders. In de terugrit vanuit de panne zijn we gesplitst in 2 groepen. één groep die op ferm tempo terug via de duinen kwan en één groep die terug kwam via de baan. Ik heb me bij de tweede groep aangesloten
maar kheb het tempo ietske omhoog getrokken
.
Als ik nu zie met welke snelheid die veldrijders door dat zand vliegen

Als ik nu zie met welke snelheid die veldrijders door dat zand vliegen
-
black xesco
- Mountainbiker
Post by black xesco »
ik heb deze week elke dag gaan rijden met de mtb.
ik heb 93 km gedaan in drie dagen.
ik ben redelijk goe op dreef.
en het was zalig buiten.
ik heb 93 km gedaan in drie dagen.
ik ben redelijk goe op dreef.
en het was zalig buiten.
Het interesseert mij wel... In België zijn er zeker zo geen schaatsbanen?roger wrote:Gaan schaatsen in Geleen op de 400m baan.Zalig schaatsweer,koud,prachtig zonnetje en kei hard ijs.Voor de eerste maal met competitie klapschaatsen geschaatst.Wat een verschil met de mijne die reeds 8 jaar oud zijn.Wel wat aanpassen in het begin maar na enkele rondjes ging het toch al sneller dan met men vorige.Ik draaide rondjes rond de 45à 50 sec en in het totaal had ik 52km op 2u12min.In de winter doe ik dit als training en vooral bij zeer koud weer is dit een alternatief voor het fietsen.Daarbij is het een ideale krachttraining voor de bovenbenen en de rug,vooral als je laag gaat zitten.Met de MTB wandel ik wat rond op een klein verzetje.
Zijn er nog forumleden die deze sport beoefenen?
- looneycooney
- Mountainbiker
Post by looneycooney »
mja hier in belgië zijn de 'indoor' schaatsbanen idd vrij klein
http://www.kempischijsstadion.be/Links/ ... sbanen.htm
qua outdoor-schaatsen in belgië ist moeilijk ..ik weet bv in Zonhoven worden wel eens vijvers opengezet voor schaatsen , maar dat maken we zelden mee . en voor de meeste vijvers geld een verbod op schaatsen in de winter , vooral wegens het gevaar vermoed ik , zonder toezicht en zo ...
ik heb dat jarenlang gedaan , kan het nog steeds , twijfel ik zelfs nie over , mja hier in hasselt is het altijd zo massief druk heh , is niet altijd fijn ...
http://www.kempischijsstadion.be/Links/ ... sbanen.htm
qua outdoor-schaatsen in belgië ist moeilijk ..ik weet bv in Zonhoven worden wel eens vijvers opengezet voor schaatsen , maar dat maken we zelden mee . en voor de meeste vijvers geld een verbod op schaatsen in de winter , vooral wegens het gevaar vermoed ik , zonder toezicht en zo ...
ik heb dat jarenlang gedaan , kan het nog steeds , twijfel ik zelfs nie over , mja hier in hasselt is het altijd zo massief druk heh , is niet altijd fijn ...
- sintesibrother
- Mountainbiker
Post by sintesibrother »
Kben terug bezig met het opbouwen van de conditie na de examens en heb nu al zo'n 720 km gebold sinds de eerste helf van de eerste week van de kerstvakantie. Het gemiddelde over die 720 km lag ongeveer op zo'n 26km/h.
Nu begint de conditie al bij al weer op punt te komen.
Voor het algemeen waren het wel trainingen op de baan maar dan wel met mountainbike banden. De trainingen waren afwisselend, de ene dag het heuvelland in en de dag erop een vlakke rit en dan terug de dag erop het heuvelland in.
greetz
Nu begint de conditie al bij al weer op punt te komen.
Voor het algemeen waren het wel trainingen op de baan maar dan wel met mountainbike banden. De trainingen waren afwisselend, de ene dag het heuvelland in en de dag erop een vlakke rit en dan terug de dag erop het heuvelland in.
greetz