Rohloff

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Streets
Mountainbiker
Location: rohloff-Streets-bike;Ronin 110 voorvork; Magura firm tech remmen; Rohloff naaf

Post by Streets »

phille wrote:welke serienummer ?
De lagere reeksen heeft men de dichtingen vervangen dacht ik he mss dat "de rohloff whisperer" meer weet ...
042937
phille
Mountainbiker

Post by phille »

De Rohloff whisperer zijn antwoord(en)
RohloffWhisperer wrote:Olieverlies:
Wegens grote temperatuurverschillen (denk maar aan warmpjes in de garage aan +15°, daarna in de kou aan -10°) kan er door drukverschil olie uit de naaf lekken.
Wat te doen?
-1ste: geen paniek, rohloff garantie geldt voor minstens tot de volgende oliespoeling (om het jaar of om de 5000km, wat eerst komt), en er blijft steeds genoeg olie in de naaf achter om alles te beschermen (een naaf waar "alle" olie uit gelekt is moet ik nog tegenkomen.
-2des: zeker géén olie bijvullen, je weet immers niet hoeveel er uit is gegaan, en verleiding is groot om er ietske meer in te doen. Als er te veel olie is, zal de naaf vanzelves gaan lekken
-3des: alles opvegen, zien dat uw fiets niet op uw schoonste tapijt staat, meestal is het na 1 of 2x olieverlies gedaan
-4des: in geval van twijfel, langsgaan bij uw dealer (die dan wel contact met ons zal opnemen)

Zie ook: http://www.rohloff.de/uploads/media/Service_2_13.nl.pdf (pagina
123)

Dootrappen:
-Door koudere temperaturen wordt de olie dikker en kan het zijn dat de naaf
doortrapt.
Oplossing: oliespoeling uitvoeren en daarna verdunde olie toevoegen (half all seazon olie/half spoelolie) of bij aanhoudende temperaturen zoals nu, enkel spoelolie)
-Als de snelsluiter te hard is aangespannen kan het ook voorkomen dat de naaf dootrapt, in dat geval helpt "den tik met den hamer" meestal (en daarna dus nooit meer te hard aanspannen!)

Zie ook: http://www.rohloff.de/uploads/media/Service_2_13.nl.pdf (pagina 122)
Truk met de hamer: http://www.rohloff.de/uploads/media/Service_2_13.nl.pdf (pagina 113)
En voor iemand zich een vraag stelt:
http://www.rohloff.de/uploads/media/Service_2_13.nl.pdf (pagina 1-130)
Streets
Mountainbiker
Location: rohloff-Streets-bike;Ronin 110 voorvork; Magura firm tech remmen; Rohloff naaf

Post by Streets »

ik heb hem toch maar binnengedaan.
reeds enkele dagen voor de vorst verloor hij serieus wat olie, zonder aanwijsbare redenen, recent geen olieverandering gedaan, noch gevallen,....

Streets
bollie
Mountainbiker

Post by bollie »

Ik rij nu al 4 jaar met de rohloff ( 12K km per jaar ) het gehele jaar en heb ook een externe schakelbox maar nog nooit problemen met deze gehad .ook niet met -10 graden .2 x per jaar nieuwe olie is het enige onderhoud dat ik doe, zelfs de kabels zijn nog nooit vervangen in die 4 jaar
sleenres
Mountainbiker

Post by sleenres »

Bollie,
Jouw verhaal is zoals het bij elke rohloffer zou moeten zijn.
Ik heb helaas niet dezelfde ervaring.
Doe je veel kilometers over de baan met weinig schakelwerk?
bollie
Mountainbiker

Post by bollie »

Ik fiets er elke dag mee naar het werk maar ga er ook mee de modder in en zelfs op het strand .3 weken de bergen in in Spanje en doe elke week wel een mtb parcours .Verschillende tochten zoals de 100 km BartBrentjes en 100 km Limburgs mooiste ...de rohloff krijgt toch aardig op zijn 'donder 'maar ik heb er geen probleem mee...al 4 jaar dezelfde kabels..als het zo blijft dan hoor je mij niet klagen !!
Faxe
Mountainbiker
Location: Scott Scale 35 & Idworx Mountain Rohler en Scott CR1 Team

Post by Faxe »

sleenres wrote:Faxe,

Die schakelkabels maken toch maar een akelige draai rond uwe ebb.
Ik vrees dat ge daar op termijn miserie mee gaat krijgen...
Bij mijn Idworx Mountainrohler zitten de kabels op vrijwel dezelfde manier. Denk dat het op termijn dus wel meevalt.

Vandaag voor het eerst gehad dat de naaf van mijn Idworx doortrapte vanwege de kou. Kon het simpel oplossen door wat te schakelen en wat terug te trappen.
sleenres
Mountainbiker

Post by sleenres »

Ik rij nu al 4 jaar met de rohloff ( 12K km per jaar ) het gehele jaar en heb ook een externe schakelbox maar nog nooit problemen met deze gehad .ook niet met -10 graden .2 x per jaar nieuwe olie is het enige onderhoud dat ik doe, zelfs de kabels zijn nog nooit vervangen in die 4 jaar
Is er hier nog iemand die een kleine 50.000km rijdt met zijn rohloff, nog nooit kabels heeft moeten vervangen en nog niet 1 keer een akkefietje heeft voorgehad met zijn naaf?
Faxe, gij sinds vandaag dus blijkbaar ook niet zoveel geluk...
Faxe
Mountainbiker
Location: Scott Scale 35 & Idworx Mountain Rohler en Scott CR1 Team

Post by Faxe »

sleenres wrote:Is er hier nog iemand die een kleine 50.000km rijdt met zijn rohloff, nog nooit kabels heeft moeten vervangen en nog niet 1 keer een akkefietje heeft voorgehad met zijn naaf?
Faxe, gij sinds vandaag dus blijkbaar ook niet zoveel geluk...
Het probleem wat ik gisteren had ligt niet aan de naaf op zich maar aan de combinatie van de temperatuur en de gebruikte olie. Afgelopen zaterdag was het waar ik woon 's nachts -23 en gisteren vroor het -12. Met deze temperaturen vriest het in de garage waar mijn fietsen staan en wordt de olie dus ook aan koude temperaturen blootgesteld. Voordat ik gisteren ben gaan fietsen heb ik eerst 20 minuten met de auto en de fiets op de fietsendrager gereden. Het was toen nog -10. Dat de olie dan uiteindelijk zo dik wordt is niet zo gek.

Vorige week was de externe schakelbox van mijn andere fiets bevroren. Dit is veroorzaakt door het water waar ik de dag ervoor mijn fiets heb schoongemaakt.

Enige serieuze problemen die ik heb gehad met mijn naven is doortrappen in ik dacht de elfde versnelling. Uiteindelijk is toen het complete binnenwerk van de naaf vervangen.
CBo
Mountainbiker

Post by CBo »

Mijn Rohloff gaat ondertussen bijna een jaar mee en heeft al serieus wat afgezien. Mijn XT-groep zou't al meerdere malen hebben laten weten terwijl ik met de Rohloff altijd lekker heb ik kunnen blijven schakelen en verder mountainbiken :)

Één dezer plan ik er is een deftig onderhoud van de maken. In mei zijn het de 24u MTB van Kester. Ik heb alles op't net gevonden behalve de "Simmeringe" (info over wat dit is: http://www.rohloff.de/de/technik/werkst ... index.html)

Iemand enig idee waar ik deze kan vinden?

Moeten deze absoluut vervangen worden? Of kan je deze gewoon proper maken, eventueel met sylicoonspray voeden, er terug insteken?
Post Reply