Magura HS33

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
looker
Mountainbiker

magura hs33

Post by looker »

Hallo,

Ik heb via min werk een set magura's hs33 gekocht,
ik zou dit willen plaatsen? Goed idee? of toch beter naar een proffie gaan?

Grts
KUBA
Mountainbiker
Location: Speci Stumpjumper , Canyon Grand Canyon CF SLX RS1.LTD , Rocky Mountain Element 70 RSL

Re: magura hs33

Post by KUBA »

fizzer wrote:Hallo,

Ik heb via min werk een set magura's hs33 gekocht,
ik zou dit willen plaatsen? Goed idee? of toch beter naar een proffie gaan?

Grts
Met een beetje handigheid zal dit wel geen probleem zijn , en mocht het niet lukken kan je u nog altijd tot de fietsboer richten. :wink:
wardje
Mountainbiker

Post by wardje »

zefii wrote:
wardje wrote:
Swannie wrote:heb zowel hs33 als avid sl gehad icm ceramische velgen, die sl's remmen écht beter, plus dat die HS33 echte moddervangers zijn #-o
hs 33 met rode blokken , remmen super !

mn maatje met zn schijven had heel onderweg het knarsend geluid ..

t is maar wat je als voorkeur beschouwd , ...in de ardennen tijdens afdalingen , rijden we vaak naast elkaar naar beneden ... als gekken
stoppen doen ze beide perfect zowel schijf al magura ...

voorkeur .... :roll:
ze mogen knarsen hoor van mij mijn schijven maar et hangt ten minste geen modder aan hé maar de magura velgrem is natuurlijk goekoper in onderhoud
t is goedkoper , maar t is echt een voorkeur , als je schijven slecht afsteld is t ook een drama , idem bij de maguras , met nieuwe blokken is de afstelling heel belangrijk !
kdenk bij beiden dat je handig genoeg moet zijn om kosten te besparen ...

ps de firm tech met een voorvork van magurais niet zo modder gevoelig

wel weer duurdere optie .....keuze genoeg :bounce:
Mountain JOhler
Mountainbiker

Post by Mountain JOhler »

locust wrote:In elk geval zijt ge nu weer 'snelle' conclusies aan het trekken om toch u systeem weer in de hemel te prijzen. FT is gewoon een lichtere versie van HS33 en daarin zit dan ook het enige voordeel (en neemt dan een van de 'voordelen' weg van V-brakes).
Wat wordt er uiteindelijk vergeleken:

- de V-brake die met bekabeling bediend wordt en gebaseerd is op het hefboomprincipe om remkracht op te leveren, waardoor het remblokje gekanteld wordt tegen de velg
- de HS33 (FT) die hydraulisch bediend wordt door het aanstuwen van zuigers waardoor de remblokken in zuiver horizontale richting tegen de velg geduwd worden.

Ook al zijn het beiden velgremmen, ze werken alvast volgens een totaal ander principe.
Wel kan gesteld worden dat het werkingsprincipe van de HS33 (FT) terug te vinden is bij alle hydraulische schijfremmen. Dat zegt toch al iets over de geleverde remkracht.

Er kan ook gesteld worden dat de remkracht N door het hydraulische systeem van de HS33 (Firm Tech) makkelijker geproduceerd wordt, dan de remkracht N geproduceerd door bekabeling en het hefboomeffect bij de V-brakes. Het remmen met één vingertje zal dus bij het hydraulisch systeem makkelijk gaan en meer remkracht N geven dan wat er ooit met één vingertje zal geproduceerd worden door bekabeling. Om deze reden zijn ook de schrijfremmen met hydraulische systemen voorzien en niet met bekabeling.

Om een vergelijking uit te voeren tussen éénzelfde remsysteem wordt verder het vergelijk doorgevoerd tussen de achterliggende HS33 en de voorliggende HS33 Firm Tech rem.

De Firm Tech versie van de HS33 is inderdaad de light versie, 246 gram verschil voor een set remmen, wanneer deze vergeleken wordt met de HS33.
0,5 kg aan remmechaniek minder meesleuren, terwijl remkracht zeker niet minder is bij dit systeem. Geen adapters en alles geïntegreerd door de filosofie van de voorliggende rem positie, maakt ook het moddervangen al een veel minder groot probleem.

Als we nu enkel de achterliggende HS33 gemonteerd op de voorziene standaard remnokken voor V-brakes vergelijken met de voorliggende HS33 Firm Tech moeten alle criteria die reeds aangehaald zijn in mijn vorige posts, duidelijk genoeg staven dat de voorliggende plaatsing van de HS33 rem een duidelijke invloed heeft op de structuur er rond en dus op de uiteindelijke remwerking. Alleen al de mogelijkheid tot het bieden van een ‘light’ versie staaft dit.

Misschien nog even dit:

De remnokken van de voorgemonteerde HS33 Firm Tech remmen zijn duidelijk dichter bij het middelpunt van de vorkbenen geplaatst wanneer dit vergeleken wordt met de remnokken van de achterliggende remmontage bij de HS33 (zie lengte van blauwe pijl naar kracht N in onderste & bovenste linker tekeningen, terug te vinden in posts hiervoor). Dit bepaalt dat het torsiemoment van de inwerkende kracht N minder groot is bij de voorliggende remmontage van de HS33 Firm Tech wanneer dit vergeleken wordt met de achterliggende remmontage van de HS33 (zie lengte van rode pijl N in rechter onderste en bovenste tekening, terug te vinden in posts hiervoor). Bovendien speelt de richting van dit torsiemoment in het voordeel bij de HS33 Firm Tech wat niet zo is bij de HS33.

Opm: de argumentatie die hier aangehaald wordt in functie van de HS33 geld ook voor de standaard V-brake.

Het groter torsiemoment bij de achterliggende remmontage kan niet alleen gedragen worden door de minder stijve & ‘langere’ remnokken. Voor dit alles moet dus afgezien worden van de ‘light’ versie en moet er een brake booster geplaatst worden.

Bovendien speelt het hoogteverschil in remnokken ten opzichte van de velg hier ook een belangrijke rol. Minder stijve ‘langere’ remnokken bij de achterliggende remmontage van de HS33 die ‘verder’ van de velg verwijderd zijn ten opzichte van de stijvere ‘kortere’ remnokken bij de voorliggende remmontage van de HS33 Firm Tech die korter bij de velg staan, geven een heel verschil naar inwerkende torsiemomenten op de remnokstructuur en dus ook naar de uiteindelijk produceerbare remkracht. Een extra argumentatie om de brake booster bij de HS33 en de mogelijkheid tot light versie bij de HS33 Firm Tech te verklaren.
Mountain JOhler
Mountainbiker

Om nog even het verschil tussen de HS33 en de V-brake te duiden toch nog even dit: de remvertraging.

De indicatie remvertraging zijn testwaarden die gelden bij 'n systeemgewicht van 100kg en 100N handkracht op de remhendel.

Uiteraard is er meer remkracht als je harder knijpt en is er minder vertraging als het systeemgewicht hoger is.

De waarden worden uitgedrukt in m/s². Ofwel, als je een seconde remt met deze vertraging ben je zoveel meter per seconde trager. Een meter per seconde is 3.6km/h.

Dit zijn de testwaarden die ik kon terugvinden voor de verschillende remmen:

cantilever rem: indicatie remvertraging 3,0 m/s - 10,8 km/h trager aan 1 seconde remmen

V-brake: indicatie remvertraging 4,0 m/s - 14,4 km/h trager aan 1 seconde remmen

HS 33: indicatie remvertraging 4,2 m/s - 15, 12 km/h trager aan 1 seconde remmen

schijfrem: indicatie remvertraging 6 m/s - 21,6 km/h trager aan 1 seconde remmen
hANDYman
Mountainbiker

Post by hANDYman »

dus eigenlijk zijn magura's niet echt een upgrade te noemen
locust
Mountainbiker

Post by locust »

mooie getallen, en geeft aan hoe in mijn hoofd remmen geklasseerd staan:

- Goede V-brakes leveren ongeveer even veel remkracht als Magura.
- Mid-level schijfremmen remmen niet zo veel beter dan goede Vbrakes/magura's.
Mountain JOhler
Mountainbiker

hANDYman wrote:dus eigenlijk zijn magura's niet echt een upgrade te noemen
we gaan de discusie niet opnieuw beginnen :wink: maar inderdaad de getallen spreken voor zich.

Een upgrade naar onderhoudsgemak is het voor mij wel, makkelijk verangen van remblokjes, afstelgemak van remblokjes t.o.v. de velg, het hydraulisch systeem t.o.v. de remkabel, ...
Mountain JOhler
Mountainbiker

Remvertraging van het Magura gamma:

HS11: 3,9m/s²
HS33: 4,2m/s²

Schijfremmen:
Gustav M: 7,9m/s²
Marta SL magnesium: 7,0m/s²
Louise: 7,2m/s²
Julie: 6,8 m/s² (kleinste schijf nog altijd: 5,8 m/s²)

Zoals Idworx zegt over zijn fietsen: "Use it all, all the time" om de gebruiksvriendelijke en het onderhoudsgemak te duiden, kan er naar de HS 33 Firm Tech gezegd worden: "Set it and forget it" :wink:
RB
Mountainbiker

Post by RB »

Als ik geen HS33's op men trial fiets had en met gewone V-brakes reed, denk ik dat ik al vaak op men rug was gekletst. Qua remkracht kan imo niets tippen aan deze remmen, zeker in combinatie met opgeschuurde velg en groene remblokken. [/b]
Post Reply