eerste ervaring klikpedalen

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
Post Reply
strakke
Mountainbiker

Post by strakke »

Ik heb ook sinds enkele weke klikpedalen
ben er heel content van :lol:
in en uit klikken lukt heel goed
wel 1 keer gevallen omdat ik niet meer optijd uitgeklikt graakte
dit was op een zandberg dus helemaal geen erg :p
in het begin is het wel gewoon worden en beetje prullen met de instelling
maar ik ben content ik wil nu al niet meer zonder
Geronnimo
Mountainbiker

Post by Geronnimo »

Toen er eens klikschoenen in den aldi stonden, heb ik mezelf maar direct alles aangeschaft en de grote stap gezet om klikkers te monteren.
Ik moet zeggen dat het eerst efkes schikken was, alles juist afstellen, maar nu (een half jaartje later) mag ik concluderen dat dat echt wel goed rijdt. 's Natuurlijk mijn mening, maar wat hiervoor gezegd wordt kan ik alleen maar beamen.

- stabielere plaatsing op je bike: je voeten springen niet meer weg
- betere krachtverdeling: als je een berg oprijd, en je denkt het niet te halen: ziedaar het wonder van trekken en duwen tegelijk
- het ziet er wat cooler uit vind ik

nadelen zijn dan weer:
- serieuze wenperiode
- oefenen: buiten op uwe (b)zachte(b) gazon
- evenwicht is even zoek: leer dat op de baan terug zoeken (andere positie van je knieën dan je gewend bent + andere plaatsing van je voet dan je misschien gewend bent)

Zoals zoveel zaken: eerst proberen, en lang genoeg proberen.
zoek jezelf een bikemaat met klikkers en dezelfde schoenmaat, en probeer het een paar keer. Dat kan je kosten besparen, hoewel dat puur ergonomisch gezien wel geen goed idee is
Kameel^
Mountainbiker

Post by Kameel^ »

Geronnimo wrote:nadelen zijn dan weer:
- serieuze wenperiode
vreemd, ik heb ze nu een week of 2 en die voelden al na een uur aan alsof ik nooit met iets anders gereden had... ik zal geluk hebben zeker :-D bij mij staan die redelijk los en ik kan dus gewoon m'n voet zetten zoals vroeger met gewone pedalen, ik ben direct los. En als ze vast moeten zitten, zitten ze ook gewoon vast :). Ik durf alleen niet meer op m'n achterwiel rijden haha. Als ge achterover slaagt hebt ge dan wel een probleem volgens mij...
zyves
Mountainbiker

Post by zyves »

Heb al een tweetal weekjes mijn klikpedalen, ben er zeer tevreden van. Wel al eens tegen dek gegaan de eerste keer dat ik ze gebruikte. Was gaan biken met dflament, hij was verkeerd gereden en ik hem uitlachen en stoppen... Natuurlijk vergeten dat ik klikpedalen had, met als gevolg... Dat hij duizend keer harder kon lachen, ik kapsijsde gewoon.

Wel een bewerking dat ik veel te veel de reflex heb om op voorhand los te klikken, waardoor het nog een beetje onwennig fietsen is...
dflament
Mountainbiker

Post by dflament »

harhar, da was wel een grappig moment... maar ik was zowel half de schuldige van het incident :)
Blackrider
Mountainbiker

Post by Blackrider »

Ik zie dat nog steeds niet zitten.
Mijn rechterknie is al drie keer geoppereerd geweest door mijn voetbalverleden en daardoor zet ik mijn rechtervoet soms schuin op mijn pedalen. Ook mijn enkels zijn versleten van die voetbal. Ik heb niet echt schrik om te vallen maar meer voor mijn gewrichten weer te verdraaien als ik niet direct losgeraak.
Wowtre
Mountainbiker
Location: Hilset Ti Rohloff & Chamizo E-Lite LX-XT Crossmax-XL

Post by Wowtre »

Blackrider wrote:Ik zie dat nog steeds niet zitten.
Mijn rechterknie is al drie keer geoppereerd geweest door mijn voetbalverleden en daardoor zet ik mijn rechtervoet soms schuin op mijn pedalen. Ook mijn enkels zijn versleten van die voetbal. Ik heb niet echt schrik om te vallen maar meer voor mijn gewrichten weer te verdraaien als ik niet direct losgeraak.
shimano heeft 2 types plaatjes
type1 klikt alleen los als je naar buiten draait
type 2 klikt los als je naar binnen, naar buiten draait of fel naar boven trekt

daarenboven kan je in het begin de spanning laag houden dan is het risico echt te verwaarlozen rn zelfs bij een heel lichte spanning heb je genoeg stevigheid, 't klinkt misschien vreemd maar eenmaal je er vertrouwen in hebt hef je niet meer te denken bij het klicken alles gaat op den duur gewoon vanzelf
pvandebe
Mountainbiker

Post by pvandebe »

Wowtre wrote:
Blackrider wrote:Ik zie dat nog steeds niet zitten.
shimano heeft 2 types plaatjes
type1 klikt alleen los als je naar buiten draait
type 2 klikt los als je naar binnen, naar buiten draait of fel naar boven trekt

daarenboven kan je in het begin de spanning laag houden dan is het risico echt te verwaarlozen rn zelfs bij een heel lichte spanning heb je genoeg stevigheid, 't klinkt misschien vreemd maar eenmaal je er vertrouwen in hebt hef je niet meer te denken bij het klicken alles gaat op den duur gewoon vanzelf
@blackrider : Ik had een gelijkaardig soort "problemen" en schrik (slechte ervaring op vroegere koersfiets ook) en rij nu een aantal maanden met dit 2de type. Gewoon fantastisch die dingen ! Enige keer dat 'k tegen de grond gegaan ben was vorige week op een lastige klim over natte bladeren en daar was 'k zonder klikkers ook neergegaan.

Gewoon kopen die plaatjes en uitproberen, je gaat nog verschieten !
prideandglory1891
Mountainbiker

Post by prideandglory1891 »

De eerste keer dat ik gevallen ben met de klikkers, en eigenlijk de enige keer ook (lees door de klikkers) was na de beklimming van de oude kwaremont.
't Was om ter eerst tot aan de grote baan. Ik hou me redelijk rustig en besloot het wel te regelen in de sprint.. Daar het maar de 2de keer was dat ik die kasseien zag, had ik me wat miskeken op de lengte van dit traject, iets te vroeg door getrokken en serieus buiten adem als eerste de straat in zicht kreeg, zodanig moe en uitgeput aangekomen, volledig de kluts kwijt hoe ik m'n voeten daar uit kreeg, dan maar het grasperkje ingereden en me daar laten vallen...
Het grappige was, er stonden daar juist enkele wandelaars en die dachten dat ik iets kreeg, ze kwamen onmiddelijk naar me toe gelopen, meneer?? alles goed? Toen ik met rode kaken al hijgend m'n uitleg deed, was er hilariteit alom.

grtz
Duffman
Mountainbiker

Post by Duffman »

:-k Begin toch te twijfelen om niet over te stappen naar klikpedalen :-k
Maar dat zal eventueel voor de volgende bike zijn, ooit 8)

Aan de niet-klikpedaalrijders: welke schoenen gebruiken jullie nu om te biken? Ik rij nu met oude Nike-sportschoenen maar overweeg om echte mtb-schoenen te kopen.
Post Reply