MTB en (loslopende) honden

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
pvandebe
Mountainbiker

Post by pvandebe »

Paar weken terug op de route van Gooik : 'k stop eens om m'n rug goed te strekken en m'n drankbussen te verwisselen. Kijk over de wijdse verlaten omgeving. Plots focus om drie honden. Eentje blijkbaar jachttype (en leek me leider) en twee van het type "eerst bijten dan vragen stellen". Op 't moment dat 'k focus zie 'k er eentje al een omtrekkende beweging beginnen . De andere op een valse manier z'n kop naar beneden.

Bon, 'k jump me daar op m'n fiets en heb bergop zeker 50 per uur gereden. 'k Moest wel want die aan z'n omtrekkende beweging was kon me gemakkelijk afsnijden want er zat zo'n onnozele bocht in de weg.

'k Ga dat plekske zeker de eerste paar jaar vermijden (zo zijn we). 't Was wel op een zondagnamiddag en dan laten boerderijen precies hun land bewaken.

Als loper ook al genoeg meegemaakt.

'k Heb zelf wel altijd een mesje mee voor noodgevallen maar als 't drie tegen één is...pfff, 'k weet 't nie.

Nu, moest 'k nie gestopt zijn, hadden ze waarschijnlijk (?) niets gedaan want ze zaten wel zo'n 50 à 100 meter verder 't veld in....

Da's dus ook één van de nadelen aan alleen fietsen. Met partner altijd veiliger. Maar ja...
stef78
Mountainbiker

Post by stef78 »

ik heb dagelijks met honden af te rekenen, van alle types...

tja facteur he :-D

heb vorige week nog eentje een trap verkocht...jack russell...

heb al menig honden een trap verkocht, vin da altijd erg want ik zie graag honden, een meestal (hoe groot ook) als je ze aan trekt komen ze en snuffelen ze en kan je ze wrijven...8/10 win je zo voor je maar die andere twee, lopen schoppen of gebeten worden...

heb da regelmatig voor dat er ineens ne scheper of rottweiler voor me staat, das gewoon rustig stoppen en de beesten roepen, op je dij tikken met je hand en "kom is ier mijne jonge roepen" als de hond dan af komt , normaal -dus ni mee de tanden bloot- dan heb je hem, aan de buitenkant van je hand laten ruiken (dan bijten ze bijna zeker niet, hoe dat komt weet ik niet maar is effectief zo) en als ze eens goed gesnuffeld hebben aan je hand gaan ze meestal over naar je benen dan kan je ze wrijven.

maar echt waar : als je bang bent rieken ze het, een giraffe en een hond zijn de enigste twee dieren die effectief angst ruiken, angst zorgt voor feromonen onder je oksel en die dieren nemen dat waar...

overlaatst wel ene gehad waarvan ik ben gaan lopen (kom gaan rijden, op da gebied zijn die brommers wel goe) ik reed ongeveer 30 (heb ni gekeken was met andere zaken bezig, zoals bv : ni vallen) en die haalde me mooi in hoor, type jachthond en tamelijk groot... toen ik zag dat ie me ver had heel hard geremd en es goe gebruld, beest was er snel vandoor...probleem is, de mensen van da huis weten da en zijn al verwittigd, ze trekken hun da dus gewoon ni aan, soms al een week achter elkaar geen post omdat we niet aa de bus kunnen, welja het zij zo, we regelen da zelf wel.

heb zo eens eentje gehad die me steeds stond op te wachten en als ik er naartoe reed, 'zijn' brievenbus zat ie gegarandeerd achter me, ik beetje ne keikop dus ikke express naar die bus en em laten, volgen eens een eindeke uit zicht beetje uitgeweken zodat hond rechts achter men achterwiel zat, alles dicht gegooid, beesje kon ni remmen en voila flinke trap...aiiaiii en hij was weg...dom beest want ie zit nog steeds achter me.

meestal is het gewoon moedwil van de baasjes ze weten dat ze ons aanvallen en toch laten ze ze gewoon los lopen, of het hek staat open of wee tik nog allemaal...

nu heb ik altijd een ijzeren staaf mee van ne meter ofzo (sinds geval met jachthond) laat ze maar komen als ik kan ist erop, en mep ik ze gelijk in één keer dood.

ben zeker ni bang van honden enkel van bouviers moek ni weten...heb zo eens drie pittbulls naar me weten komen, man dan heb ik hem wel heel ferm genepen (waren aggressieve mannen) gelukkig kwam net hun baasje van achter de hoek en die riep ze, ze luisterde wel heel goed maar eerlijk : da zijn geen honden voor los te laten lopen hoor, wetende dat eentje van de drie nu is opgepeuzeld door de andere twee...
bergfietser
Mountainbiker

Post by bergfietser »

het probleem met de meeste facteurs is dat ze (itt stef hierboven) , direct verder rijden.

Vanuit de hond zijn standpunt gebeurt er dit: man in uniform komt op "mijn" terrein, ik blaf , man vertrekt.
--> conclusie voor de hond ik ben sterker dan deze persoon.

Hierdoor zal, indien de facteur (of iemand in uniform zoals bv. politie)
een keertje verder komt dan de brievenbus, de hond sneller bijten dan nr andere personen.

ja deze uitleg is mss een beetje simpel, maar het uitleggen vind ik moeilijker dan het begrijpen
greenie
Mountainbiker

Post by greenie »

Flip FSR wrote:
Flip FSR wrote:Elk baasje moet voor zichzelf uitmaken of zijn hond daartoe geschikt is
ZEER belangrijk zinnetje.

@Kawa: ik rijd nooit te snel :lol: :P
(Eens zien of ik die 2 topics kan samenvoegen :roll: )
Er was trouwens nog een veel beter topic over, maar blijkbaar bestaat dat niet meer. In dat topic werden echt nuttige tips gegeven over omgang met honden.

zie : http://forum.mountainbike.be/viewtopic.php?t=10670
EL_NOPPES
Mountainbiker

Post by EL_NOPPES »

hetgene da ik doe met nen hond is ENORM simpel, ik blaf trug, het is nog nooit gebeurd dat de hond niet wegsprong, ik heb zelf nog eens een hond doodgereden met paris-roubaix
elmago
Mountainbiker

Post by elmago »

Black Bull wrote:Zo van die klein mormels, heb ik er al een een paar goe tegen hun bakkes gestampt 8) en een jachthond gewurgt heb ik ook eens gedaan #-o (net op tijd terug losgelaten, nooit geen last meer mee gehad)je fiets als schild gebruiken, is een goede manier voor de grotere types, en als de eigenaar er bij is, kan je nog altijd dreigen van terug te komen, met een tweeloop dat helpt ook #-o
dit bewijst alleen maar dat ge geen bal van honden snapt, en als er ook maar iemand tegen mij durft dreigen om met een wapen terug te komen krijgt hij zelfs de kans niet meer om dat tweelooopke te gaan halen (en als ex-bokser is dit geen loze belofte) :evil:
Honden reageren op bewegingen en prikkels, gewoon stoppen, zo stil mogelijk blijven staan en de hond rustig toespreken zonder hem in de ogen te kijken en ze kalmeren onmiddelijk omdat er gewoon voor hen geen prikkel meer is om op te reageren. Daarna heel rustig opstappen en kalm doorrijden. Ik ben zelf ook al aangevallen door een rotweiler met slechte bedoelingen en heb bovenstaande toegepast en dat beest kalmeerde direct en ik kon rustig verder. En beste Black Bull, als ge dan toch de held wil uithangen en een hond wurgen, probeer het dan eens met een rotweiller, maar zorg dan eerst voor een tweeloop of je overleeft het niet!
Flip FSR
Mountainbiker

Post by Flip FSR »

elmago wrote:gewoon stoppen, zo stil mogelijk blijven staan en de hond rustig toespreken zonder hem in de ogen te kijken en ze kalmeren onmiddelijk omdat er gewoon voor hen geen prikkel meer is om op te reageren.
Dit is inderdaad de beste manier, maar niet voor iedereen weggelegd :roll:
Rikske
Mountainbiker
Location: Merida Mission Carbon Team, Reba Team, full XT //// Merida Matts Speed LX gold edition

Post by Rikske »

En steeds draait deze topic uit op een prima voorbeeld van onze onverdraagzame maatschappij.

Wat ik hier allemaal lees, schoppen, wurgen, tweelopen... :roll:
Stel u is voor dat je op een "hondenliefhebbersforum" een topic zou lezen waarin ze verhaaltjes vertellen over duimspijkers strooien, nagels in boomwortels kloppen en de kop eraf knippen, visdraden tussen 2 bomen op nekhoogte hangen en ga zo maar door, 't zou hier nogal stuiven denk ik.

En soms zijn er wel eens problemen met loslopende honden, maar we moeten nu ook niet overdijven hé.
In al de tijd dat ik mountainbike (ong. 12 jaar) heb ik welgeteld éénmaal een probleem gehad met een loslopende hond (een Jack Russel :oops: ), verder nog nooit problemen gehad. Misschien heb ik geluk gehad, maar er zijn er hier die doen alsof ze, elke keer dat ze op de fiets zitten, de helft van den tijd moeten vluchten voor diverse roedels wilde honden.

't moet nog altijd van 2 kanten komen, denk ik.
nebraz
Mountainbiker

Post by nebraz »

@ Rikske: you're right =D>
Het is idd. geen oplossing om wraak te nemen op die dieren.
Verdraagzaamheid is iets van deze wereld.
We betogen tegen een oorlog in Irak terwijl we soms zelf het evenbeeld zijn in onze acties.
Weliswaar met minder grote gevolgen maar daarom niet minder stupide.
pvandebe
Mountainbiker

Post by pvandebe »

Nah, ok, er zijn er die precies wraakgevoelens hebben maar bekijk het eens zo : Iemand die zelf geen hond heeft, kan een hond als een wapen beschouwen. Als klein manneke toch veel met honden gespeeld maar er toch altijd respect voor gehad. Nu al een jaar of 20 zonder en vooral als loper er veel last van gehad (+20 jaar ervaring). Nooit gebeten, dat wel.

Maar 't is wel zo : ik mag niet met m'n 9 mm de straat op (om me veilig te voelen) maar m'n buurman (fictief èh) wandelt zonder probleem over straat met z'n rotweiller zonder halsband en zonder dat ie opgeleid is....

't Is toch waar èh : check de krantenberichten en de politiecijfers (nee, die heb 'k niet) over ongelukken met wapens en over ongelukken met honden.....

Voor mij : vrede op aarde aan iedereen maar als 't nodig is doe 'k wat 'k denk te moeten doen.....

PS.: Als loper kan je beter een hond "opvangen" dan als fietser. Een loper kan één twee drie in een wandelaar veranderen, een fietser niet zo direct.

In elk geval lost dit topic de realiteit nooit op en 'k hoop maar dat nooit of te nooit iemand serieus geattackeerd wordt. Het is erger dan een mens die je probeert te vermoorden schat 'k zo (nu praat 'k wel over de echte vechtrassen).

Zou je zo niks op je fiets kunnen hangen dat zegt van : honden, ik kom hier tijdelijk en in peace voorbij ?
Post Reply