Rohloff

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Wowtre
Mountainbiker
Location: Hilset Ti Rohloff & Chamizo E-Lite LX-XT Crossmax-XL

Post by Wowtre »

hier iets vergeliijkbaar deze gebruikt een V-brake cable guide om te vermijden dat te kabel tegen de disc sleept, daarna schuift de ressort er nog over natuurliijk
Image

je moet dan een dergeliijke kabelnok bebben:
Image
of dezevan nicholas

ik heb de mijne op de schuine achtervork op een custom frame, maar ze staat iets te veel naar binnen, die van nicholas is iets beter,
Image

ik heb de nok op de schuine achtervork omdat die daar "veiliger" zit en omdat ik geen kabels langs de onderbuis wou
Solo
Mountainbiker

Post by Solo »

Ik heb het idee ook bij den duits gehaald en een goede ziel gevonden om de nodige buisjes te draaien maar het resultaat vind ik zeer geslaagd .
De alubuisjes die uit de interne schakeling komen zijn vervangen door exemplaren van 8 cm zodat ze voorbij de schijf komen en zo de kabels beschermen en de vouwbalgjes niet tegen de schijf kunnen komen
Alles functioneert zoals bij het origineel , alleen wat last gehad om de kabels in de juiste positie te krijgen doordat de staande achtervork nogal naar binnen buigt bij mijn frame.

Image
Faxe
Mountainbiker
Location: Scott Scale 35 & Idworx Mountain Rohler en Scott CR1 Team

Post by Faxe »

Ziet er goed uit =D>

Schuif je die buisjes in de naaf? Zit daar schroefdraad in om zitten ze gewoon klem?
Solo
Mountainbiker

Post by Solo »

Faxe wrote:Ziet er goed uit =D>

Schuif je die buisjes in de naaf? Zit daar schroefdraad in om zitten ze gewoon klem?
Je moet wel heel de zaak demonteren maar het zijn alleen de buisjes die de originele kortere vervangen én je moet een langere kabel gebruiken aangezien de standaardkabel die bij een interne schakeling zit te kort is om de extra 5,7 cm van de buisjes te overbruggen .
Belangrijk is ook dat de afstand tussen de laatste kabelstop en het center van de naaf ( zoals Wowtre hierboven aangeeft ) meer moet zijn dan de 24 cm die Rohloff gebruikt maar Rohloff heeft kabelstops die je op verschillende manieren aan je frame kan bevestigen.
De bevestiging gebeurt standaard met een rubberen dopje dat over buisje schuift en dan in de naaf geklemd wordt , tis nog al moeilijk om uit leggen maar het is niet moeilijk als je gewoon bent om zelf te sleutelen.
Wel nog meegeven dat Rohloff dit niet goedkeurt en bij problemen je garantie vervalt , op eigen risico proberen dus !!
sleenres
Mountainbiker

Post by sleenres »

Ik heb het idee ook bij den duits gehaald en een goede ziel gevonden om de nodige buisjes te draaien maar het resultaat vind ik zeer geslaagd .
De alubuisjes die uit de interne schakeling komen zijn vervangen door exemplaren van 8 cm zodat ze voorbij de schijf komen en zo de kabels beschermen en de vouwbalgjes niet tegen de schijf kunnen komen
Dus als ik het goed begrijp kan je standaard niet met een interne schakeling rijden als je schijfremmen hebt?
Omdat de vouwbalgjes dan tegen de disk kunnen komen.
En als je een oplossing zoals die van Solo vindt, dan vervalt je garantie...
Faxe
Mountainbiker
Location: Scott Scale 35 & Idworx Mountain Rohler en Scott CR1 Team

Post by Faxe »

Ben helaas op de winkel aangewezen waar ik mijn nieuwe fiets wil gaan kopen. De monteurs daar zijn best handig maar vrees dat dit wat te ver gaat maar ze stelden zelf voor om te kijken of het mogelijk is om een rohloff naaf met interne schakeling om te bouwen naar rohloff naaf.

Rohloff naaf komt trouwens in een Van Nicholas Zion 29'er. Het frame zal speciaal op maat voor mij worden gemaakt volgens onderstaande bouwtekening

Image

De fiets zal verder opgebouwd worden met de volgende onderdelen:

Frame: Van Nicholas Zion (Tailormade)
Velgen: NoTubes ZTR Arch 29" XC Disc
Spaken: Dtswiss Competition
Naaf voorwiel: Dtswiss 240s
Naaf achterwiel: Rolhoff Speed Hub
Voorvork: 32 F29 FIT TERRALOGIC
Stuur: Van Nicholas 31.8mm OS Titanium Handlebar
Stem: Van Nicholas 3AL/2.5V Titanium Stem
Zadelpenklem: Van Nicholas 3AL/2.5V Titanium Seat Collar
Zadelpen: Van Nicholas Titanium (evt. Setback versie)
Zadel: Specialized Phenom Pro
Balhoofdlager: Chris King
Cranckstel: Truvativ Stylo Singlespeed
Trapaslaggers Chris King
Schijfremmen Avid Elixer CR
Ketting KMC X1
Banden nog te bepalen
Pedalen Shimano XTR
Bidonhouders nog te bepalen
Tandwiel Idworx Middleburn 39t
Snelspanners DT Swiss
dr paaj
Pro

Post by dr paaj »

Faxe wrote:Iemand hier al ervaring met de nieuwe rohloff shifter? Hij ziet er mooier uit naar mijn idee en zo te zien is het wat makkelijker om te zien in welke versnelling de naaf staat.

Image
Jeps, schakelt nu pas zoals het hoort, de vorige shifter vond ik verschrikkelijk, nu is het zelfs zo nauwkeurig dat ik regelmatig verkeerd schakel.

In mijn Gates Nicolai ;) Foto's volgen ;)
aresius
Mountainbiker

Post by aresius »

dr paaj wrote:In mijn Gates Nicolai ;) Foto's volgen ;)
(o)
Wowtre
Mountainbiker

Post by Wowtre »

Faxe wrote:Ben helaas op de winkel aangewezen waar ik mijn nieuwe fiets wil gaan kopen. De monteurs daar zijn best handig maar vrees dat dit wat te ver gaat maar ze stelden zelf voor om te kijken of het mogelijk is om een rohloff naaf met interne schakeling om te bouwen naar rohloff naaf.

Rohloff naaf komt trouwens in een Van Nicholas Zion 29'er. Het frame zal speciaal op maat voor mij worden gemaakt volgens onderstaande bouwtekening
misschien kan je bij nicholas vragen er zo'n rohloff kabelnok op te zetten, ze hebben dat op enkele andere modellen zoals op deze Amazonvan nicholas

maar dan moet je best ook de kabel routing via de bovenbuis doen, ik weet wel dat de meeste dat onderaan doen , maar van boven kan er veel minder vuil in je kabel omdat het modderwater er af druipt voor die Amazon is dat minder belangrijk omdat dat een weg fiest is.

misschien is die duitse oplossing wel de beste, v-brake kabegeleiders gebruiken en zo verander je de schakelbox niet intrusief en lijkt me dat er geen probleem is met de garantie. Ik snap niet waarom rohloff dit zelf niet standaard toepast, op die manier kunnen ze met één systeem alle types fietsen ondersteunen

grootste probleem is het maken van het frame, het mijne is eveneens custom en klopt redelijk met wat ik voor ogen had, maar de kabellijn ligt iets teveel naar binnen en de nok is lelijk in vergeliijking met die van nicholas of idworks. Ik vermoed dat je dit bij Crisp wel gedaan krijgt, maar reken dan maar het dubbel van de prijs als een vannicholas

voor een volgend frame zou ik ook voor discbrakes kiezen maar ik vind die externe schakelbox een onding
Wowtre
Mountainbiker

Post by Wowtre »

ImageImage

voila dat is em ... ben ondertussen al vergeten hoe de vorige aanvoelde ... maar bon mocht je twijfelen ... don't
Post Reply