aan 1 van de 2 problemen kunt ge iets doen, aan beiden tegelijk nietsleenres wrote:
Ik vind het rohloff bereik ook net iets te beperkt.
Vooral als ge het stevig werk (zowel omhoog als omlaag) in dardennen regelmatig meeneemt.
Rohloff
Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
- Mountain JOhler
- Mountainbiker
Post by Mountain JOhler »
Prachting materiaal van Idworx om de ketting op spanning te houden in combinatie met de Rohloff.
"De excentrische bottom bracket (EBB) is uitgebreid met geïntegreerde, roestvast stalen kogellagers (industrielagers). Door de lager aan de aandrijfkant flink groter te maken is dit de enige trapas op de markt die daadwerkelijk de praktijkbelasting van trekkingfietsen aan kan. Het biedt dan ook een extreem lange levensduur en een zeer hoog rendement bij zware belasting. Ideaal dus voor vakantiefietsen of de idworx-fiets die dagelijks ingezet wordt.
De speciale industrielagers zijn geheel gevuld met hoogwaardig vet om het binnendringen van vuil effectief tegen te gaan. Daardoor is de EBB Long Life ook de eerste keuze voor op een mountainbike. Het gebruik van een hogedrukspuit voor schoonmaken is echter net als voor alle onderdelen niet toegestaan."

"De excentrische bottom bracket (EBB) is uitgebreid met geïntegreerde, roestvast stalen kogellagers (industrielagers). Door de lager aan de aandrijfkant flink groter te maken is dit de enige trapas op de markt die daadwerkelijk de praktijkbelasting van trekkingfietsen aan kan. Het biedt dan ook een extreem lange levensduur en een zeer hoog rendement bij zware belasting. Ideaal dus voor vakantiefietsen of de idworx-fiets die dagelijks ingezet wordt.
De speciale industrielagers zijn geheel gevuld met hoogwaardig vet om het binnendringen van vuil effectief tegen te gaan. Daardoor is de EBB Long Life ook de eerste keuze voor op een mountainbike. Het gebruik van een hogedrukspuit voor schoonmaken is echter net als voor alle onderdelen niet toegestaan."

- Dickie
- Mountainbiker
Ik had eerst een wedge-type ebb op de singelspiet.
Na problemen met een verschuivende ebb en af en toe kraken, heb ik bij iemand met een Tig-lasapparaat er een klemsysteem ala Idworx van gemaakt.
Nu zit alles stevig vast, geen krakjes, makkelijk aan te spannen...Imo het enige systeem met geruststellend overschot aan Nm klemkracht.
De doorgesneden BBpot heeft geen nadelen, buiten het feit dat de levenslange garantie op het frame stopt
.
Na problemen met een verschuivende ebb en af en toe kraken, heb ik bij iemand met een Tig-lasapparaat er een klemsysteem ala Idworx van gemaakt.
Nu zit alles stevig vast, geen krakjes, makkelijk aan te spannen...Imo het enige systeem met geruststellend overschot aan Nm klemkracht.
De doorgesneden BBpot heeft geen nadelen, buiten het feit dat de levenslange garantie op het frame stopt
Dickie, moedig dat je het aangedurfd hebt om met slijpschijf en lasapparaat je kader te lijf te gaan.
Ik had eerst een wedge-type ebb op de singelspiet.
Hopelijk heeft idworx geen patent op dit klemsysteem...
Eigenlijk zou je van elke fiets een ebb fiets kunnen maken??
Gewoon trapasbuis eraf slijpen en dikkere eronder lassen (inclusief klemsysteem ala idworx...)
Heeft iemand dit al gedaan?
- Wowtre
- Mountainbiker
- Location: Hilset Ti Rohloff & Chamizo E-Lite LX-XT Crossmax-XL
bushnell EBB is poepsimpel, nooit probelem mee, is op ne minuut bijgesteld en veel mooierDickie wrote:Ik had eerst een wedge-type ebb op de singelspiet.
De doorgesneden BBpot heeft geen nadelen, buiten het feit dat de levenslange garantie op het frame stopt.
vanaf morgen heb ik eer eentje gemonteerd ... ik hou jullie op de hoogteFaxe wrote:Iemand hier al ervaring met de nieuwe rohloff shifter? Hij ziet er mooier uit naar mijn idee en zo te zien is het wat makkelijker om te zien in welke versnelling de naaf staat.
- Dickie
- Mountainbiker
Haha, ja idd, een schoonheidsprijs ga ik er nooit mee winnen.
Eindresultaat is iets (understatement ;-D) minder fijn dan het Idworx systeem.
Het zwaartepunt van de fiets ligt nu een stuk lager.
Er zitten ondertussen een paar 8 mm Titabouten in.
Gedaan met de roestende bouten.
Ben trouwens naar alternatieven (oa Bushnell) op zoek geweest maar de diameter van de BBpot had een maat die ik nergens vond.
Blijkbaar een OEM oplossing van en voor Gary Fisher.
Foto:

Eindresultaat is iets (understatement ;-D) minder fijn dan het Idworx systeem.
Het zwaartepunt van de fiets ligt nu een stuk lager.
Er zitten ondertussen een paar 8 mm Titabouten in.
Gedaan met de roestende bouten.
Ben trouwens naar alternatieven (oa Bushnell) op zoek geweest maar de diameter van de BBpot had een maat die ik nergens vond.
Blijkbaar een OEM oplossing van en voor Gary Fisher.
Foto:

- Wowtre
- Mountainbiker
- Location: Hilset Ti Rohloff & Chamizo E-Lite LX-XT Crossmax-XL
voila mijn eerste ritje met de nieuwe shifter zit erop
* eigenlijk is er weinig verschil in het schakelen, kan eigenliijk ook niet want het schakel en index mechanisme zit in de hub zelf.
* de cijfers zijn goed leestbaar maar geen idee of de cijfers na een seizoen nog steeds leesbaar zullen zijn, bon ik rij op het gevoel en niet op nummerkes, enkel indien je in een lage versnelling staat wil je misschien wel weten of je nog eentje beschikbaar hebt
* de schifter is effectief lichter
* de rubber voelt beter aan en ligt iets beter in de hand, met de oude had je bepaalde standen waar de knop eerder vervelend aanvoelde zodat het draaien iets minder vlot ging, de rit was vlak en bij droog weer benieuwd wat het geeft bij modder/regen of op een hellend en/of techisch parcours
* de design rubber is beter geslaagd, die van het ALU gedeelte vind ik iets minder mooi dan de oude of dan de tune shifter maar dat is kwestie van smaak
conclusie: de schifter is 40g. lichter en ligt goed in de hand en oogt best wel mooi, maar het is afwachten op een echte rit voor een definiief oordeel
* eigenlijk is er weinig verschil in het schakelen, kan eigenliijk ook niet want het schakel en index mechanisme zit in de hub zelf.
* de cijfers zijn goed leestbaar maar geen idee of de cijfers na een seizoen nog steeds leesbaar zullen zijn, bon ik rij op het gevoel en niet op nummerkes, enkel indien je in een lage versnelling staat wil je misschien wel weten of je nog eentje beschikbaar hebt
* de schifter is effectief lichter
* de rubber voelt beter aan en ligt iets beter in de hand, met de oude had je bepaalde standen waar de knop eerder vervelend aanvoelde zodat het draaien iets minder vlot ging, de rit was vlak en bij droog weer benieuwd wat het geeft bij modder/regen of op een hellend en/of techisch parcours
* de design rubber is beter geslaagd, die van het ALU gedeelte vind ik iets minder mooi dan de oude of dan de tune shifter maar dat is kwestie van smaak
conclusie: de schifter is 40g. lichter en ligt goed in de hand en oogt best wel mooi, maar het is afwachten op een echte rit voor een definiief oordeel
-
Faxe
- Mountainbiker
- Location: Scott Scale 35 & Idworx Mountain Rohler en Scott CR1 Team
Goed om te lezen dat de eerste indruk met de nieuwe shifter positief is
Ben zelf in afwachting van een Van Nicholas Zion 29'er frame waar ook een rohloff naaf in komt. Mijn Idworx Mountain Rohler heeft een rohloff naaf met interne schakeling in combinatie met velgremmen. De Zion krijgt schijfremmen en zou daardoor normaal een rohloff naaf krijgen met externe schakelbox. Op een duits forum zag ik een aantal foto's voorbij komen van fietsen met schijfremmen en in interne schakeling.
Weet iemand hier ook welke aanpassingen er nodig zijn aan het frame en of de rohloff naaf om dit mogelijk te maken?
Voorbeeldje van schijfremmen in combinatie met interne schakeling

Ben zelf in afwachting van een Van Nicholas Zion 29'er frame waar ook een rohloff naaf in komt. Mijn Idworx Mountain Rohler heeft een rohloff naaf met interne schakeling in combinatie met velgremmen. De Zion krijgt schijfremmen en zou daardoor normaal een rohloff naaf krijgen met externe schakelbox. Op een duits forum zag ik een aantal foto's voorbij komen van fietsen met schijfremmen en in interne schakeling.
Weet iemand hier ook welke aanpassingen er nodig zijn aan het frame en of de rohloff naaf om dit mogelijk te maken?
Voorbeeldje van schijfremmen in combinatie met interne schakeling