Rohloff

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
phille
Mountainbiker

Post by phille »

sleenres wrote:Wie van jullie draait zijn achtertandwieltje om om het tot op de draad te kunnen verslijten?
ikke, Michel B heeft eens bij de Koen binnengestapt met een opgereden tandwiel, dat was niet meer opgereden, daar schoot gewoon bijna niets meer vanover, ik heb de foto nimeer alnders gaf ik de link door
Hij fietste er gewoon mee verder en vond het al eigenaardig dat hij soms doortrapte :-)
phille
Mountainbiker

Post by phille »

Image
Magura
Mountainbiker
Location: 4x alu, 1x krakbon, 1x tita + dolf, 1x tita 29",1x Cust Tec SingleSpeed, 1x staal, 1x tita zand

Post by Magura »

een vraagke over jullie kettingbladen
met welke tanden, voorblad/ achterblad rijden jullie rond?
ikke vooraan 44, achteraan 16.
Vooraan 42T
Achteraan 17T

Gans het jaar door (op het vlakke gebruik ik m'n dolf niet veel, 't is vooral in dArdennen en in dAlpen te doen).

Wie van jullie draait zijn achtertandwieltje om om het tot op de draad te kunnen verslijten?
Ik. Als de tandjes zo hard zijn versleten dat ze beginnen af te breken zijn ze stilaan rijp voor de vuilbak :-)
Wowtre
Mountainbiker
Location: Hilset Ti Rohloff & Chamizo E-Lite LX-XT Crossmax-XL

Post by Wowtre »

sleenres wrote:Wie van jullie draait zijn achtertandwieltje om om het tot op de draad te kunnen verslijten?
ieder jaar omdraaien (zo'n 5000km) en na 4 jaar een nieuw
sleenres wrote:En hebben jullie weet van een voortandwiel dat je kan omdraaien?
ik heb dees specialites-ta "single" besteld speciaal voor rohloff en SS ontworpen en omkeerbaar
Image
Streets wrote:een vraagke over jullie kettingbladen
ik heb eens een tabel opgemaakt van alle mogelijkheden 2.5 benadert best een 11/34 casette, 2.6 benadert best een 11/32, je verliest dan ongeveer een halve versnelling boven en onderaan

44/16 = 2.75
40/15 = 2.6666...
42/16 = 2.625
44/17 = 2.5882...
40/16 = 2.5
42/17 = 2.4706...
40/17 = 2.3529 ...

met een verhouding > 2.6 verlies je meer in de kleine versnellingen
met een verhouding < 2.5 verlies je meer in de grote versnellingen

grotere tandwielen verslijten iets trager en onregelmatige verhoudingen hebben bijkomend het voordeel dat ketting en tandwielen assymetrische verhoudingen hebben en afhankelijk van de kettinglengte in theorie dus gelijkmatiger verslijten

ik heb geen nood aan een 34 dus heb ik voor een 44/16 gekozen omdat de 16 zowiezo standaard geleverd wordt maar 44/17 lijkt het beste compromis
phille wrote: In deze lange thread heeft eens een wijze gast uitgelegd hoeveel de verhoudingsmarge mag zijn
ik was die gast wel niet maar de uitleg staat ook hier: To prevent overstraining the hub, a minimum sprocket ratio of 2.35 must be used. With the available sprockets these minimum ratios are achieved by: 40/17, 38/16, 36/15 and 32/13. Larger chainrings can be used without exceptions.
Streets wrote:heeft er hier niemand een tekstje voor de geschiedenis van de speed hub van Rohloff?
HISTORY OF THE ROHLOFF AG
ROHLOFF-STORIES
Last edited by Wowtre on Wed 19 Jan 2011 23:21, edited 1 time in total.
Solo
Mountainbiker

Post by Solo »

Vorig jaar mij ook aan de Rohloff gezet en had toen wat last met de verzetten , met 42/16 had ik het gevoel dat elke versnelling te groot of te klein was . Ik reed toen ook nog met een derrie-fiets. Na 6 fietsloze maanden terug op de fiets gekropen , sindsdien alleen maar Rohloff met 42/17 en dat gaat veel beter misschien ook omdat ik eigenlijk van nul moest beginnen al gaat de duim na een uur of twee weer zoeken naar een shifter ;-). Als kettingblad gebruik ik ook een TA "Blade" Singlespeed

Ik gebruik de naaf in een standaard frame met interne schakeling ,Speedbone en Trickstuff Exentriker . Ik laat de kabels via de gewone nokken op de bovenbuis lopen en dan via de staande achtervork naar de naaf . De kabels zijn ook niet doorlopend beschermd en dat werkt zonder enig probleem . Die volledig afgesloten kabels Rohloff zie ik eerder als een nadeel .
Faxe
Mountainbiker
Location: Scott Scale 35 & Idworx Mountain Rohler en Scott CR1 Team

Post by Faxe »

heeft er iemand een andere combinatie?

Streets

Ps
heeft er hier niemand een tekstje voor de geschiedenis van de speed hub van Rohloff?
Ik gebruik 41 tandjes voor en 17 achter. Hiermee heb ik afgelopen zomer diverse marathons gereden waaronder de Ironbike in Ischgl (grote ronde). In deze marathon zitten twee hele lange en steile klimmen (gemiddeld 12% over een lengte van 13 km) en dat ging met deze combinatie prima.

Verhaaltje over de geschienis van de Speed hub

heeft er iemand een andere combinatie?

Streets

Ps
heeft er hier niemand een tekstje voor de geschiedenis van de speed hub van Rohloff?
Ik gebruik 41 tandjes voor en 17 achter. Hiermee heb ik afgelopen zomer diverse marathons gereden waaronder de Ironbike in Ischgl (grote ronde). In deze marathon zitten twee hele lange en steile klimmen (gemiddeld 12% over een lengte van 13 km) en dat ging met deze combinatie prima.

Verhaaltje over de geschienis van de Speed hub

"Sneller dan de branding"
Frankrijk.
Het contact met de teams en mecaniciens van de Tour de France was als altijd erg spannend. Onze Rohloff SLT-99 heeft bewezen zeer betrouwbaar te zijn. Dus eindelijk een paar rustige dagen aan de Atlantische kust.....

Hier kregen we het gekke idee: Mountainbiken op het strand. Precies daar waar de golvenop het strand slaan. Maar na 200m staan we stil.
Het achterwiel zit vast in het natte zand en terugschakelen in stilstand gaat niet. Derailleurversnellingen werken niet als je vast zit! Fietser en fiets krijgen de eerste zoutwaterdouche , vermeng met fijn zand. Nu
kraken ketting en tandwielen en nog één golf en nu werkt niets meer. De golven komen sneller dan we kunnen schakelen

Toch, het moet een fantastische ervaring zijn als de golven onder de trapas terugrollen. Dit idee liet ons niet meer los.

Vanaf dit moment brandt het licht tot laat in de nacht. De ontwerpafdeling maakt overuren. Succesvol gebleken schakelsystemen en tandwielcombinaties worden onderzocht. Mountainbikers, downhillers, tourrijders en veel fietsers als ook bij sportartsen wordt geïnformeerd: Hoeveel versnellingen heb je nodig en wat moet een versnelling kunnen om maximaal fietsgenot te krijgen? 1997: Eindelijk hebben we ons antwoord en kan er getest worden. U kunt zich wel voorstellen waar …

Het achterwiel zit weer vast in het zand. De eerste golf komt. In stilstand terugschakelen naar 1, verder fietsen 2 - 3 - 4 - … Deze versnelling is sneller dan de branding! 30 km schitterend zandstrand liggen voor ons. Het is een schitterende ervaring, de golven rollen onder de fiets weg.

Bernhard Rohloff

Bovenstaand tekstje komt uit de Rohloff folder
sleenres
Mountainbiker

Post by sleenres »

@streets, dat was waarschijnlijk de Z610HX (of de Z510HX) die gebruikt ik vroeger ook als alternatief voor de rohloff ketting. Jou 10000km zijn wel geen referentie voor een

mijn ervaring met MTB:
rohloff ketting (48€): >5000km
KMC Z610HX (20€): >3000km
SRAM PC-1 (11€): 1500km => meer voor stadfietsen
KMC X1(36€): ik verwacht zo goed zal zijn als de Rohloff

de prijzen zijn rechtevenredig met het aantal km, ik verkies toch de duurdere versies omdat je dan minder rek hebt en de EBB minder moet afstellen met die SRAM moest ik dat elke week doen, met een Rohloff ketting om de paar maand
Streets, als gij meer dan 10.000 km rijdt met een ketting waar Wowtre van zegt dat ze maar 3000 km meegaat, dan hebde gij 7000km met schrik rondgereden dat uw ketting elke moment kon breken?
En zijde na die 10.000km met die ketting blijven rijden tot ze effectief brak?
Of was die ketting op 10.000km al zo dikwijls gebroken dat ze alleen nog maar uit verbindingsstukskes bestond?
En kraakte dat dan niet afschuwelijk?

Ik heb in de zomer een goedkoop kettingske gelegd van 13€ (a laSRAM PC-1).
Ondertussen heeft die 1500 km en begon ze,na een grondige kuisbeurt 2 weken geleden, wat te kraken.
Ik stond op het punt om er een nieuwe op te leggen maar nu is (waarschijnlijk door mengeling van modder, regen en olie) het kraken gestopt.
Blijf ik daarmee doorrijden of gaat dat spel een van de volgende weken begeven?
En is zo'n uitgelebberde ketting wel goed voor de tandwielen?
phille
Mountainbiker

Post by phille »

ik heb voor u 1 antwoord :

Image
Streets
Mountainbiker
Location: rohloff-Streets-bike;Ronin 110 voorvork; Magura firm tech remmen; Rohloff naaf

Post by Streets »

En is zo'n uitgelebberde ketting wel goed voor de tandwielen?
das zeker niet
maar ge blijf tmaar verder rijden, ketting, tandiwel en heel de mik mak naar de zak rijden,
dat kraken stopt echt wel.
nog maar één keer een niet herstelbare kettingbreuk meegemaakt onderweg, toen vorig jaar heel de boel kapot sprong tijdens een sneeuwrit op weg naar het werk, ik had wel een sram link mee.
maar toen was ik even aan het experimenteren met een half link, om niet teveel schakel te moeten verwijderen bij het inkorten.
en ik vond die half link niet meer terug in de sneeuw #-o .
Dus ik kon wegens een te korte ketting de boel niet meer repareren onder weg.
dus effe tevoet naar het werk. een daar een 2de hands ketting erop gezwierd en terug huiswaarts.

Dan terug na herstel met dezelfde ketting verder gereden.
maar met nieuwe tandwielen zou ik het niet zo doen.
Streets
Mountainbiker
Location: rohloff-Streets-bike;Ronin 110 voorvork; Magura firm tech remmen; Rohloff naaf

Post by Streets »

phille wrote:ik heb voor u 1 antwoord :

Image
zolang u ketting strak genoeg staat, en de tand versleten genoeg is, is dit geen referentie.
#-o

Streets
Post Reply