Welke jongeren kunnen nog een huis kopen?

Omdat het niet altijd over mountainbike hoeft te gaan...... Zet een boompje op over alles wat NIET met mountainbike te maken heeft maar hou het wel deftig.
glimburger
Mountainbiker

Post by glimburger »

Het is maar wat je verstaat onder "vooruit gaan in het leven". Dat is niet altijd het hebben van veel eigendommen.

Tussen mijn 20 en 40 jaar heb ik hard en veel gewerkt, veel verdiend en alles geïnvesteerd in het huis. Na mijn veertigste ben ik gaan investeren in de kwaliteit van het leven. Vastgeroest huwelijk stopzetten, reizen maken, motorrijden doorheen Europa, gezellig uit eten gaan, sauna's elke week ( gisteravond nog :P ), oude vrienden terug opzoeken, uitgaan, MTB-en, zelfs paadjes in de bossen maken, vrije tijd nemen....

Sindsdien ben ik naar mijn eigen gevoel vooruitgegaan in het leven.

nu ben in 50 en kijk ik totaal anders tegen het leven aan. Zeker nadat we tussen de voorbije kerst en nieuwjaar mijn vader begraven hebben. Die heeft tot aan zijn pensioen hard gewerkt en mijn ouders zijn pas dan te beperkt gaan genieten van hun spaarcenten. Nu zie ik dat ik 10 jaar geleden de goede keuze gemaakt heb om te genieten van het leven en dingen te doen die ik altijd wilde, zij het binnen de mogelijkheden.
Woestijnvalk
Mountainbiker

Post by Woestijnvalk »

rombaft wrote:
Met een afbetaling van 1000 euro krijg je jaarlijks een klein 3000 euro terug van de belastingen .

Is dat zo? Bij iedereen?
RigolleM
Mountainbiker

Post by RigolleM »

Woestijnvalk wrote:
rombaft wrote:
Met een afbetaling van 1000 euro krijg je jaarlijks een klein 3000 euro terug van de belastingen .

Is dat zo? Bij iedereen?
Zoek eens in Google naar: Belastingvoordeel op een hypothecaire lening of fiscale korf hypotheek? ;-)
glimburger
Mountainbiker

Post by glimburger »

of http://www.hoeveelkostmijnhuis.be/ ( ook goed volgens mijn dochter..)
rangeerder
Mountainbiker

Post by rangeerder »

Woestijnvalk wrote:
rombaft wrote:

Is dat zo? Bij iedereen?
Een koppeltje zal dit terugkrijgen en dit de eerste 10jaar, na 10jaar zal het bedrag kleiner zijn.
Voor een alleenstaande zal het ongeveer 1500 euro zijn de eerste 10jaar.
rombaft
Mountainbiker
Location: Canyon 29'er, CUBE 26" fixed fork, Canyon ultimate CF 8,0

Post by rombaft »

rangeerder wrote:
Woestijnvalk wrote:
rombaft wrote:

Is dat zo? Bij iedereen?
Een koppeltje zal dit terugkrijgen en dit de eerste 10jaar, na 10jaar zal het bedrag kleiner zijn.
Voor een alleenstaande zal het ongeveer 1500 euro zijn de eerste 10jaar.
idd, het is met een max van +/- 1500 per persoon , bij 1000 euro maandelijkse afbetaling op 20 - 25 jaar is je korf zelfs veel langer volledig gevuld dan 10 jaar en krijg je dit bedrag zeker 15 jaar terug (daarna afbouw)
ook afhankelijk van welke rente je hebt op je lening, je brengt immers je intrest in . maar door de band heen ga je niet onder de 3 % gemiddeld gaan .

@glimburger, mijn stelling over vooruit gaan in het leven slaat inderdaad niet alleen op eigendom, eerder op het feit dat je keuzes moet durven maken in het leven die al dan niet een risico inhouden
cyclon
Mountainbiker

Post by cyclon »

kijk eens wie op plaats 1 staat?:)

volgend jaar barst de belgische vastgoedbubble

http://www.economist.com/node/21540231
kevx
Mountainbiker

Post by kevx »

cyclon wrote:kijk eens wie op plaats 1 staat?:)

volgend jaar barst de belgische vastgoedbubble

http://www.economist.com/node/21540231
tis te hopen, ik ben al nen tijd naar huizen aant kijken (tis niet echt dringend) en vind dat tegenwoordig echt belachelijke bedragen worden gevraagd #-o ik snap soms niet dat die mensen dat zelf niet snappen....

Der is geen enkel huis dat op deze moment te koop staat waar een iet of wat deftige prijs voor gevraagd word, geen enkel. Valt me dan ook op dat sommige huizen wel heel lang te koop blijven staan :lol:
wihameke
Mountainbiker

Post by wihameke »

Heb even dit topic eens doorgenomen en er staan toch heel wat merkwaardige zaken in :-D

Met 600 Euro kan je rondkomen als je thuis woont... ik moest al 300 euro afgeven van mijn netto loon toen ik 18 was en met 300 euro/maand ga je er niet komen 8)

Zelf ben ik aannemer en geloof me gerust dat er veel mensen zijn vééééél verder willen springen dan dat ze kunnen.

Vraag me alleen af wat het over 5-10 jaar gaat zijn met hun 1100-1400 euro afbetalingen per maand, dat blijf je echt niet trekken.

Ziekte of je baan verliezen en na 1 jaar werkloos zit je in de problemen.

Je moet maar eens gaan kijken in verkavelingen van 5 jaar oud hoeveel woningen er te koop en/of te huur staan wegens het niet meer kunnen betalen of door een scheiding(deze twee hangen regelmatig aan elkaar)

Een arbeider verdient gem. 1300-1500 euro/maand en een bediende iets meer.

Er zijn er inderdaad die meer verdienen per maand maar als je kijkt naar de huidige jonge generatie die op dit moment starten met werken mag je al blij zijn dat je een vast contract krijgt en 1300 euro/mand ontvangt.

Zelf ben ik 27 jaar en ik heb ook een huisje (werkmanshuisje van 90 m2) gekocht op men 19de en heb dit ook alleen moeten doen. Feit is wel dat ik de restwaarde van de lening morgen gewoon op tafel kan leggen.

Klanten schrikken soms als ze zien "hoe" ik woon maar iedereen beslist zelf wat ze nodig hebben :wink:

Ik wil ook wel een groter nieuwbouw huisje maar wil er alleen niet te veel voor lenen.

En om op de laatste post terug te komen;

Springen gaat het het niet maar vastgoed gaat echt niet meer duurder worden dan dat het geval was drie jaar geleden.

Je ziet hier in de buurt heel wat woningen die heeel lang te koop blijven staan en uiteindelijk sterk onder de vraagprijs verkocht worden.

Je kan vragen wat je wilt maar je moet ook zien dat je het krijgt.
Foxy
Mountainbiker

Post by Foxy »

Er bestaan tegenwoordig genoeg middelen om iets te kopen.

Voor jongeren die bang zijn opeens zonder inkomen te vallen bestaan volgende mogelijkheden: (je moet er wel heel wat papieren voor invullen, maar de moeite die je er nu voor doet kan later mss heel handig zijn):
Je kan nog steeds een polis gewaarborgd inkomen afsluiten bij een verzekeringsmaatschappij. Dwz als je tijdig zonder werk valt omdat je een ongeval hebt gehad of dergelijke dan betalen zij verder je lening af voor de tijd dat je invalide bent.

Stel dat je ontslaan wordt dan biedt vadertje staat ons ook nog eens een polis die nota bene volledig gratis is waardoor zij verder je lening afbetalen zolang je werkloos bent (wel met een maximum van 1 jaar), maar iedereen die een beetje moeite doet vindt binnen het jaar makkelijk opnieuw werk. En kom niet af dat je geen werk vindt, want er is er genoeg, maar je moet willen ook he :wink:

Ik heb ze beiden afgesloten en nu ben ik gerust als er iets zou gebeuren.
Voor de rest: als je voor een lening rondkijkt speel de banken tegen elkaar uit en je kan goedkoop aan een lening geraken...

Het kost veel tijd en moeite (en ik spreek uit ervaring, want ik zit momenteel volop in de papieren-fase), maar je moet er iets voor overhebben he :-D
Post Reply