Met de fiets naar het werk ...

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
sandokan
Mountainbiker

Post by sandokan »

Sinds een goed jaar rijd ik nu bijna dagelijks van Halle naar Jette (zo'n 20 km enkel). In het begin was het mijn bedoeling om 2 à 3 keer per week met fiets naar het werk te rijden. Maar ik was al snel 'verslaafd' aan mijn uurtje trappen 's morgens en 's avonds dat ik nu (bijna) elke dag de fiets neem.
Ik heb het voordeel dat ik een groot gedeelte van dit traject langs het kanaal kan rijden vooraleer ik in het stadsverkeer terecht kom. Bovendien kan ik mij op het werk douchen en omkleden en heb ik zelfs een kastje in de kleedkamers tot mijn beschikking. De km vergoeding en de centen die ik uitspaar aan trein/bus zijn ook mooi meegenomen.
Wat betreft de veiligheid in het stadsverkeer vind ik dat dit allemaal nogal goed meevalt (ik moet meer uitwijken voor voetgangers dan voor auto"s).
Alleen als het weer het echt niet toelaat laat ik mijn fiets (met pijn in het hart) thuis en neem ik de trein.
Petrol
Mountainbiker

Post by Petrol »

filipke wrote: Ik rijd wel dikwijls lek (sinds 1/1/7 al tweemaal),
Heb je 28" banden? Op mijn fiets heb ik schwalbe marathon plus liggen. Op twee en een half jaar nog 0 keer plat gereden.
flipke wrote: en af en toe moet ik zwaar in de remmen voor autobestuurders die ook het fietspad als parkeerstrook of extra-rijvak gebruiken
Kan ik van meespreken gewoon ergelijk.
flipke wrote: Is het een indruk, maar de laatste tijd meen ik toch meer fietsers te zien die naar hun werk gaan.
Het is geen indruk het is gewoon zo. :P
filipke
Mountainbiker

Post by filipke »

Heb je 28" banden? Op mijn fiets heb ik schwalbe marathon plus liggen. Op twee en een half jaar nog 0 keer plat gereden.

Mijn fietshersteller garandeerde me bij de aankoop dat ik nooit lek zou rijden. Na 6 maanden telde ik evenveel platte banden. Het zijn inderdaad 28" banden (nu sinds enige tijd Cordo Basic). Schwalbe marathon, dus, dat is dan misschien een optie.
Op mijn MTB heb ik slicks van continental met lekgarantie van 1 jaar. Maar die slicks liggen echt te weinig op om een vergelijking te zijn.
bunnybiker
Mountainbiker

Post by bunnybiker »

ik rijd met michelin city, in 3 jaar tijd nog nooit lek gereden
Petrol
Mountainbiker

Post by Petrol »

filipke wrote:Mijn fietshersteller garandeerde me bij de aankoop dat ik nooit lek zou rijden. Na 6 maanden telde ik evenveel platte banden. Het zijn inderdaad 28" banden (nu sinds enige tijd Cordo Basic). Schwalbe marathon, dus, dat is dan misschien een optie.
Daar verschiet ik van, ik rij elke dag in de haven.
Er ligt toch regelmatig rommel op de baan, metalen banden, stukken hout, nagels ed. Ik zet er wel 5.5 bar op.
filipke
Mountainbiker

Post by filipke »

'Mijn' parcours is vooral langs de weg Menen-Roeselare, wrakkenland maw, vol autohandelaars. Vooral veel lekken door glas. Op den duur zitten de banden vol glas en rij ik bijna constant lek. Dan monteer ik nieuwe banden, al is het loopvlak nog verre van versleten. Ik ben dan weer enige tijd lekvrij...
Mijn record is viermaal lek op één dag (=50km)... Wie doet beter? Ik kan je verzekeren dat je dan de band met de blote hand van de velgt sleurt!
Petrol
Mountainbiker

Post by Petrol »

Ik kuis regelmatig het loopvlak van mijn banden.
Zelfs het kleinste prulletje haal ik er tussen uit, misschien is dat de reden dat ik tot nu toe lekvrij ben. [-o<
Rock Rider
Mountainbiker

Post by Rock Rider »

wat betreft deze fietsvergoeding, is dit iets wat de werkgever verplicht is te geven? Of niet? Of kan die zelf beslissen om dit al dan niet toe te staan?
Merriejane
Mountainbiker

Post by Merriejane »

Rock Rider wrote:wat betreft deze fietsvergoeding, is dit iets wat de werkgever verplicht is te geven? Of niet? Of kan die zelf beslissen om dit al dan niet toe te staan?
Ik denk dat het afhankelijk is van het paritair comité (sector) waar je in zit. Voor Hout & Stoffering heb ik het volgende gevonden:
De arbeiders die schriftelijk verklaren dat zij gedurende ten minste zes maanden de fiets gebruiken voor het woon-werkverkeer, hebben voor deze periode recht op een fietsvergoeding. Deze vergoeding bedraagt vanaf 1 april 2005 0,15 EUR per werkelijk afgelegde km. De fietsvergoeding kan gedurende de periode waarin zij wordt uitgekeerd, niet gecumuleerd worden met andere werkgeverstussenkomsten in het woon-werkverkeer met niet-openbare vervoermiddelen.
Trevorken
Mountainbiker
Location: Canyon Nerve 9.0 LTD + Specialized Stumpjumper Fsr Expert 2008

Post by Trevorken »

Die kan het zelf beslissen om dit te geven.
Post Reply