hier mijn testresultaten :
3.75 Watt /kg bij 4.4mmol (vermoedelijk overslagpunt)
nu weet ik wel dat ik 80% van mijn max VO2 waarde behaal bij een polsslag van 170/min. Maar ik heb hier géén data over wat mijn VO2 max is bij overslagpols..(155/min)
Training: Wie heeft zijn max hartslag laten bepalen?
Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
nog een vraagje voor Viper : Je schreef dat de verhoudig VO2max bij overslagpols een indicatie geeft van de progressiemarge die je nog kan maken.. Zou je hierover wat meer uitleg kunnen geven, want dat intrigeert me wel, eerlijk gezegd...Klopt het , zoals mijn dokter stelt (meen ik te begrijpen) dat je ervoor moet zorgen, door training, dat je overslagpunt dicht komt te liggen bij de waarde waar je 80% van je VO2max op haalt?
Je dokter heeft helemaal gelijk. Een atleet die in staat is om 80% van zijn VO2-max te benutten bij zijn overslag is een afgetrainde atleet, die warschijnlijk al jaren zeer goed bezig is. Een fantastisch compliment maar ook frustrerend. Wat hij ook doet, op atletisch niveau zal hij enkel nog marginaal verbeteren. Want waarden zoals maximale zuurstofopname en maximumhartslag liggen voornamelijk genetisch vast. Als de sport die hij beoefent sterk wordt beïnvloed door de VO2-max/kg lichaamsgewicht kan hij enkel nog...lichter worden. Daarom zijn die topmarathonlopers, berglopers, klimmers op die fiets en ook sommige bikers bijna allemaal pluimgewichten.lyot wrote:nog een vraagje voor Viper : Je schreef dat de verhoudig VO2max bij overslagpols een indicatie geeft van de progressiemarge die je nog kan maken.. Zou je hierover wat meer uitleg kunnen geven, want dat intrigeert me wel, eerlijk gezegd...Klopt het , zoals mijn dokter stelt (meen ik te begrijpen) dat je ervoor moet zorgen, door training, dat je overslagpunt dicht komt te liggen bij de waarde waar je 80% van je VO2max op haalt?
Haal je echter minder dan 70% bij deze test en toch een redelijk vermogen, prijs je dan gelukkig. Je traint slecht en/of te weinig maar je hebt nog enorme progressiemogelijkheden. In deze categorie zitten de meeste gasten die hier hun gegevens kenbaar hebben gemaakt. Als je dan ook nog te zwaar bent, tjonge wat een mogelijkheden.
Ietwat sarcatisch misschien maar O zo waar.
viper wrote:Je dokter heeft helemaal gelijk. Een atleet die in staat is om 80% van zijn VO2-max te benutten bij zijn overslag is een afgetrainde atleet, die warschijnlijk al jaren zeer goed bezig is. Een fantastisch compliment maar ook frustrerend. Wat hij ook doet, op atletisch niveau zal hij enkel nog marginaal verbeteren. Want waarden zoals maximale zuurstofopname en maximumhartslag liggen voornamelijk genetisch vast. Als de sport die hij beoefent sterk wordt beïnvloed door de VO2-max/kg lichaamsgewicht kan hij enkel nog...lichter worden. Daarom zijn die topmarathonlopers, berglopers, klimmers op die fiets en ook sommige bikers bijna allemaal pluimgewichten.lyot wrote:nog een vraagje voor Viper : Je schreef dat de verhoudig VO2max bij overslagpols een indicatie geeft van de progressiemarge die je nog kan maken.. Zou je hierover wat meer uitleg kunnen geven, want dat intrigeert me wel, eerlijk gezegd...Klopt het , zoals mijn dokter stelt (meen ik te begrijpen) dat je ervoor moet zorgen, door training, dat je overslagpunt dicht komt te liggen bij de waarde waar je 80% van je VO2max op haalt?
Haal je echter minder dan 70% bij deze test en toch een redelijk vermogen, prijs je dan gelukkig. Je traint slecht en/of te weinig maar je hebt nog enorme progressiemogelijkheden. In deze categorie zitten de meeste gasten die hier hun gegevens kenbaar hebben gemaakt. Als je dan ook nog te zwaar bent, tjonge wat een mogelijkheden.
Ietwat sarcatisch misschien maar O zo waar.
ik haal 80% VO2max bij 170 hartslagen/min .. Mijn overslagpunt ligt op 155, maar ik weet niet op hoeveel VO2max ik dan rij..Kan ik dat uitrekenen of niet?
Ik heb een vetpercentage van 7% ..Daar kan dus nog een klein beetje vanaf..
Neen, je kan dat neit uitrekenen,maar je moet het in je bezit hebben. Je hebt namelijk een VO2-max test gedaan en met hefft op bais van de uitgeademde CO2 of op basis van een lactaattest je overslag bepaald.
Dus in die tabel van de VO2-max test moet op het moment van de steady-state - normaal duidelijk aangeduid en overeenkomend met de overslag- toch ook het aantal Kw, Kw/kg, HF en % VO2-max te vinden zijn. Of heb je de resultaten nooit gekregen en enkel een brief met een aantal waarden?
Dus in die tabel van de VO2-max test moet op het moment van de steady-state - normaal duidelijk aangeduid en overeenkomend met de overslag- toch ook het aantal Kw, Kw/kg, HF en % VO2-max te vinden zijn. Of heb je de resultaten nooit gekregen en enkel een brief met een aantal waarden?
ja, inderdaad , dat laatste.. Dus ik zal het eens aan mijn dokter moeten vragen. .Hij zal het wel weten...viper wrote:Neen, je kan dat neit uitrekenen,maar je moet het in je bezit hebben. Je hebt namelijk een VO2-max test gedaan en met hefft op bais van de uitgeademde CO2 of op basis van een lactaattest je overslag bepaald.
mvg
- bam-bam
- Mountainbiker
hier mijn resultaten (voorlopige de enigste van een dame?)
de test was al wel eind februari
overslagpols: 168
max HF: 182 (is dit niet laag?)
max watt: 322 (5.6 watt/kg)
2mmol: 3.66 watt/kg en 65% vo2max
4mmol: 4.51 watt/kg 80%
opmerkingen:
graad v uitputting: 9.6 --> lage eindverzuring: belette waarschijnlijk een betere max. prestatie.
WAT BEDOELD MEN HIERMEE?
is dat zowat goed voor wedstrijden?
de test was al wel eind februari
overslagpols: 168
max HF: 182 (is dit niet laag?)
max watt: 322 (5.6 watt/kg)
2mmol: 3.66 watt/kg en 65% vo2max
4mmol: 4.51 watt/kg 80%
opmerkingen:
graad v uitputting: 9.6 --> lage eindverzuring: belette waarschijnlijk een betere max. prestatie.
WAT BEDOELD MEN HIERMEE?
is dat zowat goed voor wedstrijden?
Leve de dames :D
Ik heb nu de resultaten van 10 bikers in een database. Nog een beetje weinig om conclusies te trekken.
Een eerste indicatie is de volgende
- de graad van getraindheid van onze tester is nogal gemiddeld. Slechts 2 op 10 behalen 80% van hun VO2-Max bij overslag. Deze waarde toont aan dat men afgetraind is. Gevoelig eronder duidt op het tegendeel.
- slechts 2 personen slagen er in boven de 4KW/kg uit te komen bij hun overslag. Er is echter geen rechtstreeks verband tussen dit resultaat en het niveau van getraindheid
@ kr=10. Ik denk dat ze bedoelen dat je "gekraakt" bent aan lactaat 9,6. Ze vinden dit laag en verwachten een hogere lacaatwaarde/hartslag/maximum KW. Ik vind dat ze ongelijk hebben met hun bemerking, lactaat 10 is helemaal niet laag en de maximum prestatie is ook totaal onbelangrijk als trainingsgegeven.
Ik heb nu de resultaten van 10 bikers in een database. Nog een beetje weinig om conclusies te trekken.
Een eerste indicatie is de volgende
- de graad van getraindheid van onze tester is nogal gemiddeld. Slechts 2 op 10 behalen 80% van hun VO2-Max bij overslag. Deze waarde toont aan dat men afgetraind is. Gevoelig eronder duidt op het tegendeel.
- slechts 2 personen slagen er in boven de 4KW/kg uit te komen bij hun overslag. Er is echter geen rechtstreeks verband tussen dit resultaat en het niveau van getraindheid
@ kr=10. Ik denk dat ze bedoelen dat je "gekraakt" bent aan lactaat 9,6. Ze vinden dit laag en verwachten een hogere lacaatwaarde/hartslag/maximum KW. Ik vind dat ze ongelijk hebben met hun bemerking, lactaat 10 is helemaal niet laag en de maximum prestatie is ook totaal onbelangrijk als trainingsgegeven.
- Bobke#77
- Mountainbiker
Ik heb me ook laten testen bij Nothebom
Overslag pols : 179
Max hartslag : 204
2MMol : 3.20 watt/kg en 60% VO2max
4MMol : 4.14 Watt/kg en 78% VO2max
5.29Watt/kg
Ik heb juist niet de kaap van 400Watt bereikt .
Ik laat me elk jaar bij Nothebom testen en elk jaar bertert het qua prestatie als vermogen van de uithouding
.
Overslag pols : 179
Max hartslag : 204
2MMol : 3.20 watt/kg en 60% VO2max
4MMol : 4.14 Watt/kg en 78% VO2max
5.29Watt/kg
Ik heb juist niet de kaap van 400Watt bereikt .
Ik laat me elk jaar bij Nothebom testen en elk jaar bertert het qua prestatie als vermogen van de uithouding