Ik ga dat hier wel niet allemaal lezen maar als ex-deelnemer en bergliefhebber ga ik hier toch ook eens mijn woordje placeren.
De CTC was voor mij een noodoplossing omdat ik zo laat op het jaar niet graag alleen meer in de bergen fiets en ik niet eerder met congé kon. Maar ook omdat mijnen form en gezondheid niet om over naar huis te schrijven waren en wat backup dan wel aangenaam en veiliger is.
Enne om eerlijk te zijn het viel achteraf goed mee, hoewel ik niet echt nen groepsmens ben.
"Ik" vond dat er veel schotter-autostrades inzaten en weinig of geen single-tracks. Bijna alle afdalingen waren van de snelle soort(ik ging wel goed bergaf dat jaar).
Maarre in de spaanse pyreneeën heb je doorns van de gemene soort en worden de paadjes niet echt onderhouden.
We zijn wel een aantal open singletracks van aangestampte aarde gepasseerd waarvan ik dacht dat paadje zou ik toch eens willen doen.
Dus wat meer singletrack dat mag voor mij. Enige nadeel is dat ge langer onderweg zijt doordat ge bergaf niet veel rapper dan 15/u gaat.
En ik wil zelfs veel langer stappen als ik maar hoger in de bergen en meer over de centrale kam ga.
Maar als poco loco dat soort ctc zal organiseren , dan heeft hij zijn doelpubliek in maximaal twee jaar uitgeput.
Het mooie aan de ctc is net dat hij voor veel mensen een eerste bergervaring is en wellicht een opstapje naar meer.
Dus zo om de 5 jaar nen keer nen zwaren ctc dat zou wel gaan, maar elk jaar, dan zal het niet lang duren.
Maar al dat die hard gedoe is zever. Het gaat erom of je een mountainbiker bent of een vtt'er. Een mountainbiker die wil over nen col aan den anderen kant van den berg geraken en dat is niet altijd simpel.
Ik herinner mij één zware afdaling waar ik met mijn rugzak aan een boom bleef hangen en toch ook af en toe een paar meter wandelde en 2 korte stapstukken, waarvan één inderdaad voor wat schrammen zorgde doordat ik grote mens(letterlijk) niet echt paste op dat pad. Had ik te voet gegaan van in het begin, geen schrammen.
Wat betreft picnic of repen. Geef mij maar nen picnic met boterhammekes en zelfs met al die soorten tonijn in blik.
Repen dat is een noodoplossing goed voor als ge selfsupporting rondrijdt, maar een reep met smaak oppeuzelen wie heeft er dat al dagen aan een stuk gedaan. Picnnick meenemen draagt ook bij tot het gezelligheidsaspect(samen onderweg fretten en pauzeren) of eenzaam al rijden je reepje opfretten, zo zie ik het.
Allez ik associeer repen met snelle mannen die geen tijd willen verliezen.
Je kunt met die instelling naar de CTC gaan, maar dan mis je veel (volgens mij).
De snack : het lekkerst en meest geschikt von ik de ravioli uit blik met boterhammen en de noodles. Enne aangezien het zoalng duurt eer je daar avondeten krijgt vond ik die snak wel een noodzaak.
Zelfs het stoofvlees uit blik dat ik thuis nog niet eens zou bekijken smaakte hemels.
Als je problemen hebt met het hotel, geef hem dan 5 km voor den arrivée of zo.
Ik zou het dus jammer vinden als de ctc zou verdwijnen. Tenzij het natuurlijk is om hem tijdelijk te vervangen door iets anders(in de alpen of op corsica bvb).
Enne ivm met fullies en vering discussie, er is maar één ding beter dan veel veerweg en dat is nog meer.
Het gevaar is natuurlijk dat ge de extra marge die een fully en schijfremmen geven omzet in extra snelheid ipv in veiligheid. De huidige fietsen zijn immers meestal beter dan de ventjes die erop zitten.
C2C 2005
Info over de Transalp, marathons, leuke routes in onze buurlanden, mogelijkheden om te biken in je vakantiebestemming,... je vindt het hier!
- A d r i
- Mountainbiker
Egon, ik weet nauwelijks wat ik volgende maand ga doen, laat staan volgend jaar.tarzan2 wrote:Wanneer starten de inschrijvingen voor de 2006 editie en bij wie moeten we daarvoor zijn? Ik wil er als de kippen bij zijn want blijkbaar zijn er vele geïnteresseerden. En wat betreft het omhooghalen van de prijs, denk aan uw studerende medemens.
cheers, Egon (maat van de Karel & Adri maar deze laatste ancien gaat niet mee in 2006, of vergis ik mij?)
Maar ik zit al een paar jaar met serieuze kriebels om terug te gaan.. eens gaat het er toch van komen zenne
@pocoloco, die editie waar ze allemaal naar Meirhaeghe (2000) lagen te kijken 's nachts was ik er idd ook bij. Maar ik lag toen allang schaapkes te tellen
@Peter, kan me vinden in wat je zegt. 1 ding, ik heb tijdens de ctc 16 dagen tijdens het biken op energierepen geleefd, is allemaal een kwestie van mentaliteit en weten waar het goed voor is. Ik heb nooit last gehad van vermoeidheid etc.. lag wel dagelijks ten laatste om 22u30 in mijne nest (zie boven
En ja, ik reed meestal alleen, was bij de eersten binnen en had soms woorden omdat ik gene groepsmens (en gene gemakkelijke) ben.
waarom komde in 2006 dan niet mee, alles wijst er op dat het een speciale, spectaculaire editie gaat worden en ge moet ook ni wachten tot da ge 70 zijt he (al is da nog een tijdje, slijmslijm)A d r i wrote:Egon, ik weet nauwelijks wat ik volgende maand ga doen, laat staan volgend jaar.tarzan2 wrote:Wanneer starten de inschrijvingen voor de 2006 editie en bij wie moeten we daarvoor zijn? Ik wil er als de kippen bij zijn want blijkbaar zijn er vele geïnteresseerden. En wat betreft het omhooghalen van de prijs, denk aan uw studerende medemens.
cheers, Egon (maat van de Karel & Adri maar deze laatste ancien gaat niet mee in 2006, of vergis ik mij?)
Maar ik zit al een paar jaar met serieuze kriebels om terug te gaan.. eens gaat het er toch van komen zenne
@pocoloco, die editie waar ze allemaal naar Meirhaeghe (2000) lagen te kijken 's nachts was ik er idd ook bij. Maar ik lag toen allang schaapkes te tellen
@Peter, kan me vinden in wat je zegt. 1 ding, ik heb tijdens de ctc 16 dagen tijdens het biken op energierepen geleefd, is allemaal een kwestie van mentaliteit en weten waar het goed voor is. Ik heb nooit last gehad van vermoeidheid etc.. lag wel dagelijks ten laatste om 22u30 in mijne nest (zie boven)
En ja, ik reed meestal alleen, was bij de eersten binnen en had soms woorden omdat ik gene groepsmens (en gene gemakkelijke) ben.
salutkes, Egon
Dat is het 'em nu net... we zijn de ctc beginnen te organiseren om een tocht aan te bieden die hoger, verder en zwaarder was dan de meeste toen op de markt - NIET voor mensen hun eerste kennismaking met de bergen te bezorgen !!!peter wrote: Maar als poco loco dat soort ctc zal organiseren , dan heeft hij zijn doelpubliek in maximaal twee jaar uitgeput.
Het mooie aan de ctc is net dat hij voor veel mensen een eerste bergervaring is en wellicht een opstapje naar meer.
Dus zo om de 5 jaar nen keer nen zwaren ctc dat zou wel gaan, maar elk jaar, dan zal het niet lang duren.
Eerlijk gezegd ook niet in de eerste plaats voor marathonrijders met trainingschema's, hartslagmetergrafieken etc... voor die mensen zijn niet de bergen maar het Spaans ontbijt de onoverkomelijke hindernis
En het is ook geen race hé !!! Ik blijf het vreemd vinden om mensen hijgend rond 14.00 u te zien binnenkomen en de rest van de dag rond te zien luieren aan het hotel. Dat zijn toch "verloren" uren die veel beter ergens in de bergen onderweg gespendeerd zouden zijn ?
Nu... ik ben ook absoluut niet vies van een "koerske" maar wel tot boven of beneden en dan de straffe momenten herbeleven op het eerste uitnodigend terrasje met je fietsmaten
Beginners die nog "open van geest" zijn of mensen die zeggen "been there, done that" en voluit van alle facetten van biken in de bergen willen genieten, awel, die kunnen zich vanaf volgend jaar op een herbronde ctc meten met zichzelf, hun fiets en de schitterende bergen. Back to the roots
Die zware tochten onderscheiden ons van de rest en ik ben er zeker van dat we daar elk jaar een mooie groep voor kunnen vinden.
En ben ik verkeerd, dan is het maar zo, ik wil toch geen "vtt in Toscane of luxe nepraces" organiseren. Ieder zijn ding en dat is niet het mijne.
[quote="pocoloco
Dat is het 'em nu net... we zijn de ctc beginnen te organiseren om een tocht aan te bieden die hoger, verder en zwaarder was dan de meeste toen op de markt - NIET voor mensen hun eerste kennismaking met de bergen te bezorgen !!!
bah zou het niet veeleer het publiek en het materiaal zijn dat geevolueerd is? Toen ik begon met mtb'en deed ik ook niet wat ik nu doe(met de ogen van toen zou ik wat ik nu doe gekkenwerk noemen).
Eerlijk gezegd ook niet in de eerste plaats voor marathonrijders met trainingschema's, hartslagmetergrafieken etc... voor die mensen zijn niet de bergen maar het Spaans ontbijt de onoverkomelijke hindernis
.
En het is ook geen race hé !!! Ik blijf het vreemd vinden om mensen hijgend rond 14.00 u te zien binnenkomen en de rest van de dag rond te zien luieren aan het hotel. Dat zijn toch "verloren" uren die veel beter ergens in de bergen onderweg gespendeerd zouden zijn ?
Dat zal wel veel met de leeftijd te zien hebben ook denk ik.
Beginners die nog "open van geest" zijn of mensen die zeggen "been there, done that" en voluit van alle facetten van biken in de bergen willen genieten, awel, die kunnen zich vanaf volgend jaar op een herbronde ctc meten met zichzelf, hun fiets en de schitterende bergen. Back to the roots
.
Ik ben eens benieuwd, maar voor mij zal het voor een ander jaar zijn.
Ik heb een droom te realiseren in september 2006
.
Die zware tochten onderscheiden ons van de rest en ik ben er zeker van dat we daar elk jaar een mooie groep voor kunnen vinden.
En ben ik verkeerd, dan is het maar zo, ik wil toch geen "vtt in Toscane of luxe nepraces" organiseren. Ieder zijn ding en dat is niet het mijne.
Tja der is nochtans een publiek dat wil betalen om zelfs de bagage naar boven te laten sleuren bij aankomst en voor nen kinesist en nen psycholoog en een dietist. Allez om eerlijk te zijn, ik wel ook wel in mijn billen en ziel laten knijpen als dat gedaan wordt door knappe spanjoolsen.
Maar geef mij mar een selfsupporting tourken met overnachting in de berghutten. Ik herinner mij nog altijd de prachtige zonsopgang bij de hut op dag 3.
En als ge een parcours wil voor nen knappen transalp van martigny naar ventimiglia over de hoofdkam met een paar passages boven de 3000m mail maar. Duur minsten 2 weken.
.[/quote[/i]
Dat is het 'em nu net... we zijn de ctc beginnen te organiseren om een tocht aan te bieden die hoger, verder en zwaarder was dan de meeste toen op de markt - NIET voor mensen hun eerste kennismaking met de bergen te bezorgen !!!
bah zou het niet veeleer het publiek en het materiaal zijn dat geevolueerd is? Toen ik begon met mtb'en deed ik ook niet wat ik nu doe(met de ogen van toen zou ik wat ik nu doe gekkenwerk noemen).
Ik heb een droom te realiseren in september 2006
Tja der is nochtans een publiek dat wil betalen om zelfs de bagage naar boven te laten sleuren bij aankomst en voor nen kinesist en nen psycholoog en een dietist. Allez om eerlijk te zijn, ik wel ook wel in mijn billen en ziel laten knijpen als dat gedaan wordt door knappe spanjoolsen.
En als ge een parcours wil voor nen knappen transalp van martigny naar ventimiglia over de hoofdkam met een paar passages boven de 3000m mail maar. Duur minsten 2 weken.
.[/quote[/i]
Dat werkt niet bij iedereen zo hoor ! Ik herinner me nog goed mijn allereerste mtb-rit... na een km of twee kon ik al terug pikkelen met een krom stuur en een afgebroken bar-end op mijn gloednieuw fietsje... ik had een helling geprobeerd die ik nu vanzeleven niet meer zou doen, zonder enige vering. Twee weken later lukte het dan tochpeter wrote:
Ik heb een droom te realiseren in september 2006.
Tja der is nochtans een publiek dat wil betalen om zelfs de bagage naar boven te laten sleuren bij aankomst en voor nen kinesist en nen psycholoog en een dietist. Allez om eerlijk te zijn, ik wel ook wel in mijn billen en ziel laten knijpen als dat gedaan wordt door knappe spanjoolsen.Maar geef mij mar een selfsupporting tourken met overnachting in de berghutten. Ik herinner mij nog altijd de prachtige zonsopgang bij de hut op dag 3.
En de meest "competitieve" leeftijd op onze tochten is tussen de 35 en de 45 jaar. Ik zie zelden heel jonge gasten vlammen om de eerste binnen te komen ?!?
Een droom ? Papy peter
Dat van die alpencross is héél verleidelijk... maar dan privé... spijtig niet origineel genoeg voor ons als organisator, onze Duitse collega's slaan je ermee om de oren ! Ik heb nog wel wat straffe onuitgegeven tochten "in the pipeline" maar geen tijd om ze uit te werken
Ik veronderstel dat die alpencross alleen maar in de na(zomer) te doen is ? Net als ik moet werken
Nu, als het met de "volle selfsupporting" rugzak te doen is pas ik wel... ik heb dat eens in een vorig leven gedurende 12 dagen op Kreta gedaan (mtb offroad met wat sleutelgerief en onderdelen + kampeergerief + wat kleren in de rugzak) en sindsdien heb ik een slechte rug...
Dien droom gaat niet die richting uit en alles is nog niet 100% zeker.
Dien transalp gaat over een parcours dat zeker nog niet platgelopen is.
Den enigen mof die ik er tegengekomen ben is Achim Zahn van Serac Joe. En die neemt andere passen. Al heb ik er wel één van hem gepikt.
De ideale periode is inderdaad na 15/08. Ik moet enkel nog een rit met een versaangelegd pad over een col van 3400 meter verkennen( misntens 4 uur tevoet
en de afdaling loopt voor een stuk door een nationaal park, ook duwen dus).
En ik peins er inderdaad serieus over alles met de rugzak te doen(wel maar 7.5 kilo). Ik ben weer gebeten door het aparte selfsupporting gevoel.
Dien transalp gaat over een parcours dat zeker nog niet platgelopen is.
Den enigen mof die ik er tegengekomen ben is Achim Zahn van Serac Joe. En die neemt andere passen. Al heb ik er wel één van hem gepikt.
De ideale periode is inderdaad na 15/08. Ik moet enkel nog een rit met een versaangelegd pad over een col van 3400 meter verkennen( misntens 4 uur tevoet
En ik peins er inderdaad serieus over alles met de rugzak te doen(wel maar 7.5 kilo). Ik ben weer gebeten door het aparte selfsupporting gevoel.
C2Coast 2006 en de jaren nadien? Ja Graag!
* Voor mij persoonlijk hoeft kinesist niet mee te gaan.
* Uitgebreid en vers lunchpakket wel graag (zowel met zoet beleg als met iets hartigs als het effe kan) behouden. Energierepen en andere brol moeten en kunnen de liefhebbers makkelijk zelf kopen voor het vertrek.
* Ik vond de jongste Coast to Coast technisch genoeg
- ik blijf erbij: met 3 bikers die genaaid moesten worden, zit je volgens mij al op het randje van het sportief-toeristisch toelaatbare, als je het nog extremer gaat maken qua parcours en minder qua begeleiding/voeding dan krijg je Expeditie Robinson-toestanden met mensen die 10 kg afvallen en zo, goed voor stoere verhalen misschien, maar toch geen spek voor mijn bek.
- maar als PocoLoco zelf of voldoende geïnteresseerde bikers toch meer technische of zwaardere parcours willen, dan wil ik daar ook wel eens van proeven.
*Over de prijs spreek ik mij om inside-redenen niet uit...
Enne, nu we toch over de toekomst bezig zijn: als PocoLoco blijft in zee gaan met Joker, dan zitten ze mogelijk wel in mekaars vaarwater. Want Joker is van plan om tijdens de eerste helft van oktober 2006 (normaliter ook Ruta del Cid-time) deel te nemen aan een mtb-wedstrijd die ook openstaat voor sportieve toeristen in Australië. Joker heeft daarvoor zelfs al good old Meirhaeghe gecontacteerd. Wordt vervolgd!
* Voor mij persoonlijk hoeft kinesist niet mee te gaan.
* Uitgebreid en vers lunchpakket wel graag (zowel met zoet beleg als met iets hartigs als het effe kan) behouden. Energierepen en andere brol moeten en kunnen de liefhebbers makkelijk zelf kopen voor het vertrek.
* Ik vond de jongste Coast to Coast technisch genoeg
- ik blijf erbij: met 3 bikers die genaaid moesten worden, zit je volgens mij al op het randje van het sportief-toeristisch toelaatbare, als je het nog extremer gaat maken qua parcours en minder qua begeleiding/voeding dan krijg je Expeditie Robinson-toestanden met mensen die 10 kg afvallen en zo, goed voor stoere verhalen misschien, maar toch geen spek voor mijn bek.
- maar als PocoLoco zelf of voldoende geïnteresseerde bikers toch meer technische of zwaardere parcours willen, dan wil ik daar ook wel eens van proeven.
*Over de prijs spreek ik mij om inside-redenen niet uit...
Enne, nu we toch over de toekomst bezig zijn: als PocoLoco blijft in zee gaan met Joker, dan zitten ze mogelijk wel in mekaars vaarwater. Want Joker is van plan om tijdens de eerste helft van oktober 2006 (normaliter ook Ruta del Cid-time) deel te nemen aan een mtb-wedstrijd die ook openstaat voor sportieve toeristen in Australië. Joker heeft daarvoor zelfs al good old Meirhaeghe gecontacteerd. Wordt vervolgd!
Dit jaar was absurd... de gewonden die er dit jaar gevallen zijn hebben we normaal gezien gespreid over 5 jaar ! En dat terwijl er altijd minder technisch en meer goeie pistes en asfalt tussenzit... go figure ???Bengo wrote: * Ik vond de jongste Coast to Coast technisch genoeg
Dat kan alleen maar verklaard worden omdat de snelheid te hoog ligt, hoog tijd dus om wat vertragende chicanes in te bouwen
Als ik me goed herinner is het eerste "slachtoffer" pas op de 4e editie gevallen. Een Fransman die beweerde dat de grote rots waar hij rondplakte plots overstak
Dan was het weer een paar jaar kalm tot iemand in de eerste bocht van de eerste afdaling eruit ging en zijn pols brak... na 7 km van de 1020... ik denk dat hetzelfde jaar ook iemand op de voorlaatste dag een buiteling gemaakt heeft. Hij had zijn helm wel bij maar niet op, genaaid op zijn kruin en laatste dag gemist. Dat was het denk ik voor de ctc... voor het slagveld van dit jaar dan...
En het Australië mtb-avontuur van Joker is helemaal geen concurrentie. Om de eenvoudige reden dat voor dat budget je waarschijnlijk nog tot het einde van het decennium aan de ctc zal kunnen deelnemen
We hebben trouwens al een paar deelnemers aan de Crocodile Trophy op de ctc gehad, die zeiden dat dat "blik op oneindig en stoempen/stof vreten voor het volgend recht stuk van 100 km" was
De CTC en Australië 2006 gaan dus elkaars volledige tegenpool worden, zowel geografisch als inhoudelijk !