Transalp 2013 - aankoop materiaal

Info over de Transalp, marathons, leuke routes in onze buurlanden, mogelijkheden om te biken in je vakantiebestemming,... je vindt het hier!
nothing 's impossible
Mountainbiker

Post by nothing 's impossible »

P.. wrote:De zitpositie tussen 26" en 29" is blijkbaar ook anders... maar hoe komt het dat ge met een langere as-as basis bij de 29er toch meer rechtop zit (lees ik her en der?)

Ik ga binnenkort mij laten positioneren op een nieuwe koersfiets... mss dat daar ook bepaalde resultaten uit kunnen gehaald worden of een 26 of 29 mij meer moet liggen...
uiteindelijk gaat ge toch uren/dagen op die fiets zitten en dan is die positie ook wel belangrijk vermoed ik...

Momenteel neig ik naar een lichte carbon hardtail 29er... maar dat kan nog veranderen natuurlijk tegen het moment dat ik eindelijk de centen bij elkaar heb :D
Als je een langere vork in een 26'er steekt kom je ook aan een rechtere zit, en je krijgt een veel vergevingsgezindere stuurhoek, andere zitbuishoek,...
Een spacerke onder de stuurpen, een andere stuurpen, een ander stuur veranderen de positie ook.

Maar, in 29'ers heb je meer fietsen met een iets relaxtere geometrie, bij 26'ers heb je ook fabrikanten die relaxt zitten maar je hebt ook nog fietsen die meer weg hebben van een koersfiets.

Luchtweerstand is voor mij op een MTB veel minder belangrijk dan de manipuleerbaarheid van de fiets.
P..
Mountainbiker

Post by P.. »

aresius wrote:een koersfiets en mtb zijn qua positie moeilijk te vergelijken.
Bij een koersfiets zit je meestal stil terwijl je bij een mtb een iets dynamischere rijstijl hanteert (gewicht verplaatsen)
Ik heb het dan vooral over het onderzoek van mijn lichaam, ik weet bijv al uit een vlugge blik dat ik op de koersfiets zo ver mogelijk naar voor moet zitten boven mijn crank wegens een niet zo flexibele onderrug, samen met een compactstuur..
Eens we een iets uitgebreider onderzoek en de fietspositionering gedaan hebben op de koersfiets gaan we met de kine ffe kijken wat ik qua geometrie op de MTB moet nastreven.. maar de MTB is altijd een pak moeilijker dan de koersfiets idd :)
need for speed
Mountainbiker

Post by need for speed »

nothing 's impossible wrote:aresius, ik heb een sandman hoggar en ik heb een VP4-sl maar behalve de dikkere banden staat die standaard.

De endorfin komt nog zelden of nooit buiten, enkel bij landingen op het vlakke ed. mis ik wat veerweg, de 29'er loopt over schotter, een 26'er bottert tussen de schotter, de vering kan dat maar gedeeltelijk opvangen.
De momenten waarop een 29'er storend begint te botteren trekt de vering van de endorfin het niet meer.

De sandman is wel titanium, wat ook wel wat comfortabeler is!

Er is op zich niks mis met de epic, die is nog een stuk comfortabeler, maar ik heb geen fully meer nodig voor een marathon sedert ik naar 29'er ben overgestapt, ik zou dan ook eerder de FSR gekozen hebben, ik was eerder op zoek naar een enduro/ AM bike.
En dan is de FSR toch nog net iets polyvalenter.

Maar toen kwam ik mr dikkebanden tegen, en ik heb gemerkt dat ik meer heb aan de grip en een beetje veerweg van de dikke banden dan aan de veerweg voor een fully, en met dunne banden is het nog een aanvaardbare marathonfiets (beetje zware afmontage).

En een fully met dikke banden, daarmee moet je enkel nog rotsen groter dan 50 cm en bomen ontwijken :wink:

daarom da ik op mijne fully met carbonnen velgen rij met furuis fred's op
voelt bijna als ne hardtail die dus een pak minder rolweerstand plus heel lichte bandjes
een banden staan harder dus rapper optrekken minder verlies op de banden < pompen nie door
maar zo zou ik wel nie starten aan de trans alp
dan zou ik gaan voor de specialized grid tubeless < hebben hun diens bewezen in een rond de mont ventuex - esterél gebergte
diene tita sandman zou daar wel een rondje mee willen fietsen
wel met 29 wielen in

aa 1 HEEL GROOT NADEEL aan die fully is da ge ne kamelenbak nodig hebt - of heel snel van bv naar bv moet vlammen
el gordo
Mountainbiker

Post by el gordo »

Image
nothing 's impossible
Mountainbiker

Post by nothing 's impossible »

Ik heb de rechtercrank afgeslepen :wink: ge zult u tot pocoloco moeten wenden!
Maar er zijn mensen die met dat frame mooie resultaten rijden, maar dan met een lichtere afmontage dan de standaard robuuste afmontage!

Ik heb destijds de eerste dagen van de transalp op michelin dry 2' gereden, was kurkdroog, maar één keer goed remmen en je kon je banden op de vuilbak smijten, ik denk dat ik de eerste 4 dagen elke dag nieuwe' banden gestoken heb :roll:
En het was regelmatig killekille!

De rest heb ik gereden op michelin AT's, eens tuk comfortabeler maar een tikje minder snel, en die hebben nog de rest van de zomer dienst gedaan :wink:

En, onze editie was er één met uitzonderlijk veel asfalt en uitzonderlijke temperaturen, er zijn edities geweest waar semi slicks nog veel minder aangewezen waren!
need for speed
Mountainbiker

hy

Post by need for speed »

nothing 's impossible wrote:Ik heb de rechtercrank afgeslepen :wink: ge zult u tot pocoloco moeten wenden!
Maar er zijn mensen die met dat frame mooie resultaten rijden, maar dan met een lichtere afmontage dan de standaard robuuste afmontage!

Ik heb destijds de eerste dagen van de transalp op michelin dry 2' gereden, was kurkdroog, maar één keer goed remmen en je kon je banden op de vuilbak smijten, ik denk dat ik de eerste 4 dagen elke dag nieuwe' banden gestoken heb :roll:
En het was regelmatig killekille!

De rest heb ik gereden op michelin AT's, eens tuk comfortabeler maar een tikje minder snel, en die hebben nog de rest van de zomer dienst gedaan :wink:

En, onze editie was er één met uitzonderlijk veel asfalt en uitzonderlijke temperaturen, er zijn edities geweest waar semi slicks nog veel minder aangewezen waren!
denk is da ik met diene gast is een babbelke moe gaan doen want ga mij waarschijnlijk ne titabike laten maken
zal nie voor dit jaar zijn als hem maar af is voor het doel da ik ga doen 2014 < Maar 1 is wel op ne tita fiets rijen = tita of mijne epic
hy
P..
Mountainbiker

Post by P.. »

http://www.canyon.com/_nl/mountainbikes ... tml?b=3022

iemand ervaring met deze fiets van Canyon? Is hij geschikt materiaal voor de transalp naar jullie mening? of ontoereikend? te duur voor wat hij is?

graag jullie advies :)
aresius
Mountainbiker

Post by aresius »

dat zal zeker lukken met die fiets, enkel de banden ken ik niet en lijken me iets te semi-slick. Best een dikke band met groffer profiel steken voor de Alpen.
marketingblabla - canyon wrote:Alles op deze superlichte racebak draait om gewichtsbesparing.
Dit baart me wel wat zorgen, een lichte fiets rijdt niet altijd comfortabel.
eekhoorn
Mountainbiker

Post by eekhoorn »

Wij hebben van de zomer een transalp gedaan waarbij men vriendin op een goeiekope radon reed (vbrakes en semislicks) en ikke op ne 29er canyon van 1700 euro met nen iets stevigere achterband. Nergens issues, alles supervlot verteerd.
Ik denk dat ge u iets teveel zorgen maakt. Koop ne fiets waarbij ge u goed voelt, blijf weg van die absurd lichte dingen en voor de rest ist een kwestie van genoeg te trappen :)

Aja, pakt nen 29er, (26inch is historie :wink: ) en mits de juiste rijtechniek rijd ge dingen boven die normaal niet dienen om te fietsen
Ghizz
Mountainbiker

Post by Ghizz »

De winnaars van de 2012 editie van de transalp reden op deze fiets (weliswaar andere afmontage) en op deze banden.
Post Reply