Lichtste wielset MTB

Hier kunnen de gewichtsworstjes (weightweenies) terecht voor hun vragen, opmerking of ideeën met betrekking tot onderdelen en bikes.
_Niels_
Mountainbiker

Post by _Niels_ »

timdelma wrote:Die ZTR-naven kom ik steeds meer en meer tegen.
Ik had bij Ernie een setje samengesteld met ZTR-naven, Alpine-velgen en de spaken weet ik niet meer. Kwam uit op 550 euro en 1420 gram...
Begin serieus te twijfelen :drunk:

Blijkbaar is de grootst gemaakte fout dat zware (zwaardere) rijders te lichte (fabrieks-)wielsets kopen. En dit is problemen zoeken.

Ikzelf weeg 69 kg, dus waarom zou een goede fabrieksset slechter zijn voor mij dan een handgespaakt setje ?
bvb. CrossMax'en of Red Metal Zero zijn supervelgen (met ook een superprijs :wink: ), maar hiermee kan ik toch niets verkeerd doen ?

Service ? Tja, hier heb je een punt. Als er eens een spaak breekt en je kan zelf niet spaken, dan heb je een probleem. En naar een LBS gaan zonder dat je daar de velg hebt gekocht :-? hij zal je zien komen.

Dus gaat het twijfelen verder... Misschien schaf ik me eerst een setje 2010 Red Metal 3-velgen aan (269 euro bij BikeGear) en spaar ik wat verder voor een beter setje later...
Ik rijd nu met simpele CrossRides dus verbeteren ga ik me in alle zekerheid al doen...
Ik heb nu zelf veel gelezen op het internet over handgespaakte wielen enz. plus de informatie van mensen hier op het forum en ik denk toch dat ze hun meerprijs waard zijn. Bij een handgespaakt wiel wordt er met alles rekening gehouden, wiel gaat veel minder rap opnieuw moeten nagetrokken worden, ze zullen minder rap uit hun center gaan, minder kans op spaakbreuk door slecht gespaakte wielen. Je gaat sowizo geen slap wiel hebben, de yellowtape wordt degelijk aangebracht, de spaken worden in een deftig patroon gespaakt enz.
Anyway ik ben ooknog een redelijke beginner op dit gebied, maar als ik enkele experts mag geloven zijn de voordelen toch wel groot.

p.s: crossrides zuigen, die plooien bij mij zelfs als ik met mijn 180mm schijf vooraan hard rem :lol:
wasbeer2006
Mountainbiker
Location: Cannondale F29 carbon 2 2013 - SRAM XX, Hope evo stealth, Notubes arch en crest

Post by wasbeer2006 »

Lekker een handgespaakt setje kopen.

Als je systeemwielen echt mooier vind koop dan fulcrums, daar haar je redelijk goede verhalen over.

Ik wil tegen spreken dat een handgespaakt setje duurder is!. Een mooi licht setje handgspaakte wielen tussen de 1300-1500 gram kost tussen de 500-700 euro (tenzij je exotisch gaat).

Wat betaal je voor een Crossmax SLR, Fulcrum RM0. Hetzelfde.........

Daarnaast na een jaar of drie/vier (afhankelijk hoeveel je rijd) Kan je de naven vaak nog prima gebruiken en hoef je alleen nieuwe spaken/nippels en velgen te hebben. Zo'n revisie kost dan tussen de 300 en 400 euro.
MC Tim
Mountainbiker

Post by MC Tim »

wasbeer2006 wrote:Lekker een handgespaakt setje kopen.

Als je systeemwielen echt mooier vind koop dan fulcrums, daar haar je redelijk goede verhalen over.

Ik wil tegen spreken dat een handgespaakt setje duurder is!. Een mooi licht setje handgspaakte wielen tussen de 1300-1500 gram kost tussen de 500-700 euro (tenzij je exotisch gaat).

Wat betaal je voor een Crossmax SLR, Fulcrum RM0. Hetzelfde.........

Daarnaast na een jaar of drie/vier (afhankelijk hoeveel je rijd) Kan je de naven vaak nog prima gebruiken en hoef je alleen nieuwe spaken/nippels en velgen te hebben. Zo'n revisie kost dan tussen de 300 en 400 euro.
You got a point! Als je het zo stelt heb je overschot van gelijk.

Andere vraag is het volgende : is een handgespaakte set van 1450 gram en 550 euro het prijsverschil waard met een fabrieksset van 1600 gram en 300 euro ? :lol:
Ik zou geneigd zijn om 'ja' te zeggen :drunk:
wasbeer2006
Mountainbiker
Location: Cannondale F29 carbon 2 2013 - SRAM XX, Hope evo stealth, Notubes arch en crest

Post by wasbeer2006 »

Kijk ook goed wat je wilt.

Wil je gewone banden of tubeless ready banden met vloeistof gaan rijden. Zeg ik neem notubes velgen, dat scheelt een hoop gewicht, rimstrip en geklooi.

Wil je dat niet kan je ook een fabriekssetje nemen, als dat je zoals in jouw voorbeeld 150 euro scheelt. Het is niet per se slecht!

Maar als je vanaf 500 euro gaat uitgeven zou mijn keuze altijd handgespaakt zijn.

Mocht je van een fabriekssetje een spaak breken is het vaak lastiger te krijgen. denk bv aan je weekje vakantie en je breekt op dag 1 een spaak.
Cannonneke
Mountainbiker

Post by Cannonneke »

Ik heb mij een setje besteld bij Hilset, net geen 600 euro : Tune LEftynaaf, achteraan ZTR naaf, ZTR Olympicvelgen en DT Revo-spaken met alunippels, 1316gr...

Ik zal het verschil wel voelen aangezien ik nu met MAvic XM819 velgen rondbol (die per stuk 150gr meer wegen #-o )
manontheside
Mountainbiker

Post by manontheside »

Cannonneke wrote:Ik heb mij een setje besteld bij Hilset, net geen 600 euro : Tune LEftynaaf, achteraan ZTR naaf, ZTR Olympicvelgen en DT Revo-spaken met alunippels, 1316gr...

Ik zal het verschil wel voelen aangezien ik nu met MAvic XM819 velgen rondbol (die per stuk 150gr meer wegen #-o )
Voel je dat verschil echt zo hard? Ik ben van 1940 gr (crossrides) naar 1410 gr (ztr velg + naaf) gegaan en ik weet niet goed waar ik het verschil in rijgedrag moet zoeken. Het gewicht is wat minder, maar ook niet echt drastisch.
saiko
Test team

Post by saiko »

als ge dat verschil niet merkt dan zit ge toch niet genoeg op de fiets of rijd ge te traag
manontheside
Mountainbiker

Post by manontheside »

saiko wrote:als ge dat verschil niet merkt dan zit ge toch niet genoeg op de fiets of rijd ge te traag
Wat moeten dan de voornaamste verbeteringen in rijgedrag zijn? Sneller optrekken, makkelijker klimmen, ... ?
wasbeer2006
Mountainbiker

Post by wasbeer2006 »

Ik vind dat je het vooral merkt met sturen. Het is wendbaarder. Puur gewicht verglijken zou je hetzelfde soort wiel moeten pakken, dus een handgespaakte set 1900gr en een handgespaakte 1400gr met hetzelfde aantal spaken.

Optrekken iets maar niet veel.
Nou weeg ik ook 80 en is explosiviteit mijn sterke kant.

Kan me voorstellen dat iemand van 60kg het meer merkt.
Bulkie
Mountainbiker

Post by Bulkie »

Voel je dat verschil echt zo hard? Ik ben van 1940 gr (crossrides) naar 1410 gr (ztr velg + naaf) gegaan en ik weet niet goed waar ik het verschil in rijgedrag moet zoeken. Het gewicht is wat minder, maar ook niet echt drastisch.[/quote]

Ja!

Voor mij liever een fiets van 1500 € met topwielen dan een full XTR of XO met 1500 à 1600g zware wielen... (ik heb zelf een setje van 1251g). Niet enkel de achterderailleur bepaalt of je een goede fiets hebt of niet...
1. Juiste maat & positie
2. Wielen
3. Al de rest :-)

Ken
Post Reply