Magura HS33

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
manitou.
Redactie

Post by manitou. »

je hefboom werking ten op zichte van een hs33 is veel groter.
bekijk maar eens de hefboom die een V-brake heeft.
als je dan je een goede remhendel en dito kabel hebt kan je veel kracht overzetten naar de velg.
bij een hs33 had ik ook veel meer het gevoel on/off rem.
ik kon die niet zo makkelijk doseren als het gevoel met een degelijke kabel/v-brake.
locust
Mountainbiker

Post by locust »

Kan je met HS33 niet met de grootte van de zuigers spelen om de kracht te versterken? Of zit je daar met een 1:1 verhouding (zuiger aan remhendel vs. zuiger remklauw)?

En mijn Enige ervaring met magura remvelgen is met HS11 en die vond ik erg slecht dosseerbaar (tov schijfremmen maar ook tov gewone velgremmen). Ik dacht echter dat HS33 daarin beter waren maar nu blijkt dat toch ook een on/off rem te zijn?
Mountain JOhler
Mountainbiker

Post by Mountain JOhler »

locust wrote:
Johler, waar blijf je je materiaal halen? Sorry dat ik er op blijf doorgaan maar ik heb steeds het gevoel dat je hier iets post en als er opmerkingen of vragen bij je meestal lijvige teksten komen je het een of andere support team of marketing department contacteert om je hiermee verder te helpen.

==> waar haal je je info? want ook de vorige figuren kan ik nergens op websites vinden, op magura is ook niet zo veel info ,... ==> hoe kom je er aan en heb je links?
Waar blijf ik mijn info halen? :lol:

Als ik mij verdiep in iets, tracht ik steeds het volledige principe te doorgronden.
Neem bijvoorbeeld het principe van lagere rolweerstand bij 2.4" banden, daar heb ik me ook eens op gesmeten en uiteindelijk de theorie en de fysica erachter kunnen ontleden. Ik denk dat ik mag zeggen dat deze info voor velen de lang gezochte objectieve parameters / criteria's waren om de lagere rolweerstand bij bredere banden te kunnen argumenteren.

Ik lees zeer veel op het internet op de websites van de producenten & op forums, waar je allerhande info of insteken kan terugvinden. Door de pro's & contra's samen te brengen en door te trachten het waarom ervan te doorgronden, maakt dit alles dat je steeds wel de objectieve en theoretische principes ervan zal achterhalen.

Ontleding van krachten en de fysica erachter is altijd al mijn ding geweest, dat zal je wel al gemerkt hebben. Misschien wel wat beroepsmisvorming.

Wanneer je op het internet via google afbeeldingen allerhande kritisch gaat bekijken aan de hand van de theoretische achtergrond die reeds gekaderd is, merk je steeds meer en meer verschillen op, waaruit weer andere invalshoeken zullen ontstaan.

Wanneer je wat handig bent met de pc en met wat verschillende software kan werken, kan je zelf zaken uitwerken die je uitgeschreven theorie wat staaft en verduidelijkt.
De foto's in mijn vorige post zijn foto's die ik zelf bijgewerkt heb om aan te tonen waar de verschillen zitten.

De figuur die ik gebruikt heb in functie van de verschillende inwerkende krachten en hun uiteindelijke torsiemomenten, heb ik verkregen via de website van Magura. Ik heb bij de eerste post waarin deze tekening gebruikt werd dan ook geschreven: "Kanttekening die hier moet bij gemaakt worden is de objectiviteit er van maar de theoretische achtergrond (regels der fysica) worden hier ook gerespecteerd."

Ik verduidelijk: de richtingen van de verschillende krachten en hun torsiemomenten zijn voor mij correct, de grote waarin ze uitgedrukt zijn kan subjectief te noemen zijn omdat ze voor hun merk zullen spreken natuurlijk.
KUBA
Mountainbiker
Location: Speci Stumpjumper , Canyon Grand Canyon CF SLX RS1.LTD , Rocky Mountain Element 70 RSL

Post by KUBA »

manitou. wrote:ik heb jaren zowel de hs33 als de XTR's v-brakes gebruikt (van 1993 tot 2003)
en kwestie remkracht en doseerbaarheid had ik liever de XTR's
eenmaal goed afgesteld was daar weinig aan
remblokjes wisselen en eens om de twee jaar nieuwe kabels steken met nieuwe gainen (gore-tex)
nooit problemen mee gehad in de modder en meer dan genoeg remkracht ook voor de vogezen (buiten in de sneeuw toen er een ijslaag op de cermaische velgen kwam te liggen maar daar kwamen dan zeker de hs33 ook te kort)
mijn mening erover is dat je even goed deftige v-brakes met deftige remhendels kan steken met deftige kabels en gainen
daar heb je even veel (weinig) onderhoud aan dan aan hs33
plus ze wegen stukken
ik vind de hs33 remmen wat overroepen
+1 =D> =D> =D> =D>

Ik rij met beide en ik kan je verzekeren als het zeer technisch word (lees zeer steil , boomwortels , draaien keren) komen mijn V-brakes boven!
Puur omdat het "remgevoel" beter is , nog nooit tekort gekomen kwa remkracht (zelfs ardennen)
V-brakes vergeven je ook veel beter een klein foutje tijdens technisch parcours.

Allez , k'wil niemand tegen de borst stoten dit is mijn bescheiden mening. :wink:
[/u]
Sandcrawler
Mountainbiker
Location: Ne Witte En Ne Zwarte Met Zonder Versnellingen En Nen Blauwe Mej Volwassen Wielen

Post by Sandcrawler »

locust wrote:
Om dan op de andere posts terug te komen: waarom zou een XTR V-brake minder slijtage vertonen EN meer remkracht?
Want doseerbaarheid is minder goed==> je gaat sneller te hard remmen (en dus minder efficient).
En ik zou denken dat meer remkracht ook meteen meer slijtage meebrengt.
Niet dat ik aan jullie beweringen twijfel, ik wil gewoon snappen waarom.
Heb hier ergens gelezen dat er zijn met maguraremblokken die na 2jaren door weer en wind te gebruiken nog niet voor de helft versleten zijn.
Minder slijtage aan de remblokken en toch ongeveer evenveel remkracht =>waar zit de slijtage dan=>velgen hé.
Streets
Mountainbiker
Location: rohloff-Streets-bike;Ronin 110 voorvork; Magura firm tech remmen; Rohloff naaf

Post by Streets »

@Mountain Johler

ik lees je posts met plezier, verder doen zo.
het geeft je een meer objectief zicht op het subjectieve remgevoel :P

Streets
rombaft
Mountainbiker
Location: Canyon 29'er, CUBE 26" fixed fork, Canyon ultimate CF 8,0

Post by rombaft »

Sandcrawler wrote:
locust wrote:
Om dan op de andere posts terug te komen: waarom zou een XTR V-brake minder slijtage vertonen EN meer remkracht?
Want doseerbaarheid is minder goed==> je gaat sneller te hard remmen (en dus minder efficient).
En ik zou denken dat meer remkracht ook meteen meer slijtage meebrengt.
Niet dat ik aan jullie beweringen twijfel, ik wil gewoon snappen waarom.
Heb hier ergens gelezen dat er zijn met maguraremblokken die na 2jaren door weer en wind te gebruiken nog niet voor de helft versleten zijn.
Minder slijtage aan de remblokken en toch ongeveer evenveel remkracht =>waar zit de slijtage dan=>velgen hé.
nee, dat is niet noodzakelijk zo, dit omdat de remblokken van de magura's loodrecht op de velg gedrukt worden en zo een groter en dus efficienter contactoppervlak hebben, bij de standaard V brakes worden die schuin op de vleg gedrukt, minder groot contactoppervlak en krijg die evensnel of zelfs nog sneller een komvormige remrand.
Sandcrawler
Mountainbiker
Location: Ne Witte En Ne Zwarte Met Zonder Versnellingen En Nen Blauwe Mej Volwassen Wielen

Post by Sandcrawler »

rombaft wrote:
locust wrote:

nee, dat is niet noodzakelijk zo, dit omdat de remblokken van de magura's loodrecht op de velg gedrukt worden en zo een groter en dus efficienter contactoppervlak hebben, bij de standaard V brakes worden die schuin op de vleg gedrukt, minder groot contactoppervlak en krijg die evensnel of zelfs nog sneller een komvormige remrand.
Rombaft,we hebben het hier over niet over standaard v-brakes maar over de parallel geplaatste xtr,die komen dus niet schuin.
manitou.
Redactie

Post by manitou. »

rombaft wrote:[
uw remblokken van hs33 zijn ook niet even breedte als je velg
dus ga je ook een komvormige rand krijgen bij de hs33 remmen (soort u profiel )
Mountain JOhler
Mountainbiker

Post by Mountain JOhler »

Wat kritisch bekijken van verschillende foto's van V-brakes, HS33 & HS33 Firm Tech remmen al niet kan opleveren :lol: :wink: :

Traditionele remnokken zijn oorspronkelijk ontwikkeld voor de montage van V-brakes. Op deze remnokken hydraulische remsystemen monteren, vraagt versterking van de remnokken omwille van grotere inwerkende krachten.

Wanneer de montage van de V-brake & de HS33 rem op de standaard remnokken bekeken wordt, wordt opgemerkt dat de remnokken niet op gelijke hoogte staan met de remblokken. De remnokken staan verder verwijderd van de velg, dus meer naar de wielas toe, ten opzichte van het remblokje.

Voor het mechanisme van de V-brake werd dit net gedaan om het hefboomeffect te vergroten en zo de remkracht te doen toenemen.

Aangezien de HS33 rem niet volgens het hefboomeffect werkt komt het 'hoogteverschil' de rem dus niet ten goede.

Bij de HS33 Firm Tech rem is dit 'hoogteverschil' er niet. De remnokken en de remblokjes staan op dezelfde hoogte ten opzichte van de velg. Dit is weerom bepalend voor de remefficiëntie van dit type rem.

Voor de techniek van de HS33 Firm Tech kan de link gelegd worden naar de werking van een hydraulische schijfrem. Beiden zijn hydraulisch gestuurd, werken met zuigers en niet met een hefboomeffect en de 'remnok' staat op dezelfde hoogte als de remblok waardoor torsiekrachten onder controle gehouden kunnen worden.

Het verschil in remkracht tussen beiden zal zeker en vast liggen in de combinatie van het materiaal dat tegen elkaar geplaatst wordt om af te remmen (remblokjes ten opzichte van velg of remschijf) en in het sneller kunnen droog- en proper remmen van de remschijf ten opzichte van de velg.

Image
Image
Image
Image

De normale krachten op de remblokken en de reactie krachten op de remnokken staan niet in lijn bij de V-brake & de HS33 rem, omwille van het 'hoogteverschil'.

Dit zal een torsiemoment veroorzaken in de V-brake remarmen. De kabelverbinding tussen de 2 V-brake remarmen zal dit torsiemoment deels kunnen wegwerken. Om het resterende torsiemoment te compenseren moeten bij sommige V-brake types de remblokjes onevenwijdig aan de velg gemonteerd worden of kan er een brake booster geplaatst worden.

Wanneer dit alles bekeken wordt voor de HS33 rem, kan de HS33 rem eigenlijk gezien worden als een V-brake zonder kabelverbinding. De remklauw en de remblok dreigen hierdoor rond de remnokken te 'draaien' als er geen verbinding opgesteld wordt om het reeds vernoemde torsiemoment te compenseren.
Hiervoor wordt de HS33 rem, buiten de montage plaat, extra voorzien van een brake booster om de remnokken en de remklauwen bij elkaar te houden.

Image
Montage plaat

Image
Brake booster

Aangezien de torsiemomenten voor de achterliggende rem (achterrem montage ten opzichte van de bovenliggende achtervork) minder groot zijn (zie posts hiervoor), volstaat enkel de montage plaat om het alsnog optredende kleinere torsiemoment te kunnen compenseren.

Bij de HS33 Firm Tech rem dient er geen montage plaat en brake booster geplaatst te worden omdat de remblokken volledig in lijn staan met de remnokken en omdat het alsnog optredende kleinere torsiemoment gecompenseerd wordt door de remnokken die breder en zwaarder aangrijpen op het frame.
Post Reply