Heb de gewone vouwbanden gekocht.
Die TNT's wegen stukken meer, en zijn naar 't schijnt een hel om op uw velgen te krijgen.
Tot nu toe is mijn ervaring met Geax dat het echt 'bombproof' banden met zeer stevige flanken zijn, dus ik hoop dat dat met de Mezcals ook zo is.
Heb trouwens ook nog een setje Saguaro's in maat 2.2 in bestelling staan ook, voor de iets nattere Belgische zomermarathons.
Scott Scale '08 (rigid p. 16)
Stel jezelf hier voor. Tevens geven we jullie hier de gelegenheid om je materiaal te showen.
Vanmorgen dus nieuw stuur en stuurpen gemonteerd, en daarnet even een half uurtje gaan testen op de skiheuvel in de Blaarmeersen in Gent (hier om de hoek).
Als je de eerste keer op de fiets stapt is het wel even wennen, de vorm het stuur doet denken aan zo'n stuur dat je veel op oude herenfietsen aan treft.
De breedte is inderdaad 620mm, dus breder t.o.v. de 580mm van mijn vorige stuur én er zitten geen bar-end op, dus de handvaten staan daardoor nog eens verder naar buiten. Ook hieraan is het even wennen, maar je voelt ook direct dat je polsen inderdaad een veel natuurlijker hoek maken dan met een gewone flatbar. Sturen in trage, scherpe bochten gaat stukken preciezer dan met het vorige stuur, dus daar ben ik alvast zeer tevreden over.
Kleine trillingen worden door het carbon stuur duidelijk voelbaar veel beter gefilterd dan door het aluminium stuur.
Het gewichtsverschil met het vorige stuur en de vorige stuurpen is trouwens niet gigantisch groot, wat voor mij veel zegt over de zeer goede prijs-kwaliteits-gewichtsverhouding van de Ritchey Pro stuurpen en het Easton EA70 stuur.
Ter vergelijking:
Easton EA70 stuur (580mm): 151 gr
Ritchey Superlogic Carbon 10D stuur (620mm): 131 gr
Ritchey Pro stuurpen (100mm): 145 gr
Ritchey WCS 4-Axis 44 stuurpen (100mm): 121 gr
Min het gewicht van de bar-ends (69gr) levert dit dus 'slechts' een gewichtsbesparing van 113 gr op.
Enkele foto's:

Als je de eerste keer op de fiets stapt is het wel even wennen, de vorm het stuur doet denken aan zo'n stuur dat je veel op oude herenfietsen aan treft.
De breedte is inderdaad 620mm, dus breder t.o.v. de 580mm van mijn vorige stuur én er zitten geen bar-end op, dus de handvaten staan daardoor nog eens verder naar buiten. Ook hieraan is het even wennen, maar je voelt ook direct dat je polsen inderdaad een veel natuurlijker hoek maken dan met een gewone flatbar. Sturen in trage, scherpe bochten gaat stukken preciezer dan met het vorige stuur, dus daar ben ik alvast zeer tevreden over.
Kleine trillingen worden door het carbon stuur duidelijk voelbaar veel beter gefilterd dan door het aluminium stuur.
Het gewichtsverschil met het vorige stuur en de vorige stuurpen is trouwens niet gigantisch groot, wat voor mij veel zegt over de zeer goede prijs-kwaliteits-gewichtsverhouding van de Ritchey Pro stuurpen en het Easton EA70 stuur.
Ter vergelijking:
Easton EA70 stuur (580mm): 151 gr
Ritchey Superlogic Carbon 10D stuur (620mm): 131 gr
Ritchey Pro stuurpen (100mm): 145 gr
Ritchey WCS 4-Axis 44 stuurpen (100mm): 121 gr
Min het gewicht van de bar-ends (69gr) levert dit dus 'slechts' een gewichtsbesparing van 113 gr op.
Enkele foto's:

Last edited by El Baelos on Sun 31 Jan 2010 18:20, edited 1 time in total.
Die komen er nog, maar die uit m'n vorige stuur passen niet.
Het carbon is versterkt aan de uiteinden van het stuur met een dikkere binnenlaag.
Moet dus nog stuurdoppen zien te vinden die daar in passen.
Standaard stuurdoppen hebben een diameter van 20mm, maar de binnendiameter van het Ritchey stuur is slechts 16mm.
Iemand enig idee waar ik zo'n stuurdoppen kan vinden?
Het carbon is versterkt aan de uiteinden van het stuur met een dikkere binnenlaag.
Moet dus nog stuurdoppen zien te vinden die daar in passen.
Standaard stuurdoppen hebben een diameter van 20mm, maar de binnendiameter van het Ritchey stuur is slechts 16mm.
Iemand enig idee waar ik zo'n stuurdoppen kan vinden?
-
Nifty
- Mountainbiker
- Location: Canyon 29er 9.9SL | Specialized Stumpjumper FSR 120
Je oude stuurdoppen wat verkleinen door er wat af te knippen/snijden/schuren. Heb ik ook al eens moeten doen bij een Bontrager stuur.
Het enige originele op uw fiets is nu enkel nog de topcap van de vork zeker?
De banden van Geax zijn idd wel wat steviger (zowat te vergelijken met een double defense bij schwalbe waarschijnlijk). Van de velg lopen heb ik nog niet voorgehad.
Het enige originele op uw fiets is nu enkel nog de topcap van de vork zeker?
De banden van Geax zijn idd wel wat steviger (zowat te vergelijken met een double defense bij schwalbe waarschijnlijk). Van de velg lopen heb ik nog niet voorgehad.
- Dr.Gonzo
- Mountainbiker
Ik denk dat het stuur is zoals mijn BBB stuur. De uiteinden zijn afgerond, er zit een soort versterkingsring op het einde. Geen risico dat dit in je lijf boort!_alain_ wrote:Als je ooit eens je stuur in je lijf krijgt bij een valpartij dan zal je lichaam blij zijn dat je 10gr bespaarde op stuurdoppen..