Sven Nys en de Olympische spelen

Data van toertochten of wedstrijden, releases van bikes of onderdelen, info over teams en rijders, geruchten, kortom alles wat collega bikers kan interesseren plaats je hier!
cyclon
Mountainbiker

Post by cyclon »

interessante toelichting door coach vdb:
De beslissing van Sven Nys om niet verder te gaan met zijn poging om zich te kwalificeren voor de Olympische Spelen heeft heel wat – jammer genoeg ook verhitte – reacties uitgelokt. Voor alle duidelijkheid geef ik hier nog eens de gang van zaken.

Sven deed een wedstrijdsimulatie bij een temperatuur van 33°C en een vochtigheidsgraad van 63%. Deze omstandigheden zijn vergelijkbaar met diegene die we kunnen verwachten in Peking. Er werd voor bijkomende afkoeling gezorgd door 2 grote ventilatoren.

Ondanks het feit dat Sven ieder half uur een bidon van 500 ml had leeggedronken, registreerden we na een tijdspanne van 90 min toch nog een gewichtsdaling van om en bij de 3 kg. Dit komt dus overeen met een werkelijk zweetverlies van 3 liter per uur, terwijl bekend is dat het lichaam in een wedstrijd amper meer dan 1 liter vocht per uur effectief kan opnemen. Na 2 uur wedstrijd met de mountainbike in warme omstandigheden betekent dit dus een tekort van 4 liter (6 liter – 2 liter vochtopname). Dit is meer dan 5% van zijn lichaamsgewicht. Een uitdroging van 2% van het lichaamsgewicht kan reeds een grote negatieve invloed hebben op het prestatievermogen. Hierdoor kunnen ook krampen en duizeligheid ontstaan, verschijnselen waar Sven haast iedere wedstrijd mee te maken had (ook vorig jaar op het B.K. toen hij tweede werd!). Daarenboven bleek uit de analyse van de electrolietenconcentratie in het zweet dat de natriumconcentratie 96 mmol/liter bedroeg, veel hoger dan waarden die geregistreerd werden bij andere atleten die getest werden in het Topsport ABC. Professor Hespel formuleerde het resultaat van deze test als volgt: “Wat betreft de boodschap van de test...ik vraag mij echt wel af of we niet met een 'mission impossible' bezig zijn. Sven heeft op het vlak van thermoregulatie echt alles tegen: door zijn atletische gestalte produceert hij heel veel warmte, hij zweet extreem (>3 liter/uur !!!), en bovendien bevat zijn zweet bijzonder veel zout.” Hij had, gezien de extreme testgegevens, ook grote vragen bij het uiteindelijke effect van een acclimatisatieperiode. Na verder overleg, ook nog met dokter Leinders van de Rabobank, werd besloten om open kaart te spelen met Sven. Ik heb hem dan, na volledige inzage in en bespreking van de testresultaten, geadviseerd om zijn Olympische droom op te bergen. Hoe graag ik ook Sven in Peking had gezien, ik heb echt geen zin om – tegen beter weten in – een atleet te pushen naar een doel dat om hoger aangehaalde redenen niet haalbaar is en hem zo recht op een fysieke, misschien later wel mentale crash te laten afstevenen. Achter iedere topatleet schuilt immers nog altijd een kwetsbare mens, waarvoor ik in dit geval verantwoordelijkheid draag. Ondanks alle opofferingen die hij zich al getroost had is Sven me in mijn advies gevolgd. Gelukkig.
1. tja, mss hadden ze toch eens kunnen nagaan of sven goed reageert op acclimatisatie...

2. om zich te kwalificeren moest sven niét in uitzonderlijk hoge temperaturen rondrijden, en dat was uiteindelijk het doel, in die zin klopt zijn argument niet

trouwens, krampneigingen komen wel vaker voor, boonen en co hadden er ook last van tijdens een voorjaarsklassieker (die boonen won)

ik blijf erbij: mocht sven meer progressie gemaakt hebben, dit jaar, als mtbiker (met bvb. reeds een top 12 plaats), dan zouden ze deze beslissing niet genomen hebben, in die zin zijn ze niet helemaal eerlijk

maar uiteindelijk moet sven bewonderd worden voor zijn beslissing om het te proberen, in plaats van bekritiseerd voor zijn beslissing om er (voorlopig?) een punt achter te zetten
cyclon
Mountainbiker

Post by cyclon »

SchizO wrote:
Sven liet ook weten dat hij eerstdaags zijn nieuwe zomeragenda zal bekend maken. Een aantal MTB wedstrijden zullen allicht op zijn agenda blijven staan, maar daarnaast zal hij ook meer wedstrijden op de weg in zijn planning opnemen. De huidige agenda is dus onder voorbehoud. Zeer binnenkort meer hierover op onze website.
http://www.svennys.be/
=D>
Het mtb gevoel blijft wel plakken precies
wedden dat ie het bk rijdt om paulissen lik op stuk te geven =P~
scelter
Mountainbiker

Post by scelter »

cyclon wrote:
SchizO wrote:
Sven liet ook weten dat hij eerstdaags zijn nieuwe zomeragenda zal bekend maken. Een aantal MTB wedstrijden zullen allicht op zijn agenda blijven staan, maar daarnaast zal hij ook meer wedstrijden op de weg in zijn planning opnemen. De huidige agenda is dus onder voorbehoud. Zeer binnenkort meer hierover op onze website.
http://www.svennys.be/
=D>
Het mtb gevoel blijft wel plakken precies
wedden dat ie het bk rijdt om paulissen lik op stuk te geven =P~
Dat wil ik wel es zien. Ik denk niet dat Sven opgewassen is tegen Roel in zijn huidige conditie.
A d r i
Mountainbiker

Post by A d r i »

snellebeentjes wrote:Den Kenny trekt even een test van topdokters en toptrainers in twijfel....! Wij weten van niks hé, we hebben enkel iets van die test gehoord niks van hoe Nys zich daar op voorbereid heeft! Hou dit even in gedachten aub! En dat Nys Tijdens de warme april - mei maand meermaals gespot is met arm - en beenstukken zal ook wel een deel van de test geweest zijn! En wees gerust, dit was niet enkel tijdens het losrijden!
En die uitspraken van Roel en Fluppe zullen we ook nooit echt weten want dat stond in de gazet en is onderhanden van journalisten gekomen en die gasten vertrouw ik nog minder dan Kenny dokters dus.....!
Zou het daarom zijn dat de Chinezen tijdens de WB in Houffa met lange mouwen reden :-k
davidS
Mountainbiker

Post by davidS »

A d r i wrote: Zou het daarom zijn dat de Chinezen tijdens de WB in Houffa met lange mouwen reden :-k
hadden ze koud, misschien?
cyclon
Mountainbiker

Post by cyclon »

scelter wrote:
cyclon wrote: wedden dat ie het bk rijdt om paulissen lik op stuk te geven =P~
Dat wil ik wel es zien. Ik denk niet dat Sven opgewassen is tegen Roel in zijn huidige conditie.
ik ken het bk parcours niet, maar het zijn de ardennen niet, 't is, denk ik, meer een veredeld crossparcours, perfect dus voor sven, zeker mocht het er modderig bijliggen (en indien het niet te warm is), hij zou trouwens ook in ronse gewonnen hebben, ware het niet van zijn lekke band

a propos, mountainbike.nl staat onder zijn links maar niet mountainbike.be :-k

http://www.mtbikers.net/roel_paulissen/links.html
biker1303
Mountainbiker

Post by biker1303 »

Begon bijna een beetje supporter te worden van Nys, gelukkig is het zover niet moeten komen !!!!!!!! Leve de echte bikers, veldrijden is easy money hé in biken moet je investeren. :evil:
Rikske
Mountainbiker
Location: Merida Mission Carbon Team, Reba Team, full XT //// Merida Matts Speed LX gold edition

Post by Rikske »

biker1303 wrote:Begon bijna een beetje supporter te worden van Nys, gelukkig is het zover niet moeten komen !!!!!!!! Leve de echte bikers, veldrijden is easy money hé in biken moet je investeren. :evil:
Das juist, veldrijders moeten helemaal niks doen om top 5 te rijden.
Mannen zoals Nys, Wellens, Albert ... die zitten heel de zomer op hun lui gat, of gaan van het ene feestje naar het andere.
En de week voordat het seizoen begint gaan ze wat losrijden en voilà, klaar om er tegenaan te gaan :roll: .

Het is hier écht vechten tegen de bierkaai, een Sven Nys gaat hier nooit het respect krijgen waar hij recht op heeft, en toegegeven, Roel krijgt ook bijlange niet de aandacht die hij verdiend, maar hij krijgt dan ook niet al die negatieve aandacht die een Nys wel (met bakken) moet slikken (lees elke topic over Sven Nys hier maar eens na, deze staan bol van de "sportieve" uitlatingen).

En dan maar op de kap zitten van die "onsportieve" fans bij het veldrijden [-X .
pvandebe
Mountainbiker

Post by pvandebe »

Rikske wrote:Das juist, veldrijders moeten helemaal niks doen om top 5 te rijden.
Mannen zoals Nys, Wellens, Albert ... die zitten heel de zomer op hun lui gat, of gaan van het ene feestje naar het andere.
En de week voordat het seizoen begint gaan ze wat losrijden en voilà, klaar om er tegenaan te gaan :roll: .
:lol: :lol: :lol:

Rikske, ge geeft het echt niet op èh. Sommigen zullen het nooit willen begrijpen. Ik schaam me in hun plaats.
sharplikeascalpel
Mountainbiker

Post by sharplikeascalpel »

Hoe is dat nu toch mogelijk! :evil:

Het is blijkbaar al jaren de mode om publieke figuren hun "rekening" te maken en vollop kritiek te spuwen met weinig kennis van zaken!

Spijtig dat het ook met topsporters zo is! Vergeet niet dat achter de publieke figuur een mens schuilt, die eigenlijk doet wat mensen nu eenmaal doen! Dromen, en die proberen waar te maken!
Post Reply