11de oetermarathon op 19 augustus 2007

Een marathon (waarvan je kan spreken eenmaal je boven de 60km gaat), een rit tegen de tijd of een wedstrijd is toch iets gans anders dan een doordeweekse toertocht. Daarom dit apart forumonderdeel...
sliekske
Mountainbiker

Post by sliekske »

lok 36000 wrote: www.deforumbikers.be
[-X tis .com zulle

En persoonlijk kan ik meer genieten van de Noord-Franse terrils.
Ze zijn beter doenbaar, groter, hebben cross tracks, single tracks.
Deze in Limburg zijn wel mooie, maar er zit niet genoeg in.
Gewoon naar boven, 2 meter rijden en weer naar beneden.
Nuja, das eigen smaak zulle.
Desondanks met ik van de tocht genoten =D>
scelter
Mountainbiker

Post by scelter »

Waar vind ik die tochten over de noord-franse terrils? Na 1000 keer Winterslag/Waterschei/Heusden wil ik ook wel wat anders proberen :wink:
cowboy peter
Mountainbiker

Post by cowboy peter »

gisterenmorgen om 5u15 aangezet met slijkcrossertje om eens de limburgse bossen en terrils te gaan verkennen. Rond 7u45 waren we present en onmiddellijk kregen we onder ons voeten omdat we los door de bewaakte fietsstalling reden. Ingescheven en daar gingen we voor 100 of 115 km, afhankelijk van mijn benen. De eerste 20km op het gemak meegereden met een klein groepje dat er een mooi tempo op na hield, enkel waar er wat geslingerd moest worden rond de plassen was het telkens alle remmen toe omdat sommigen precies nie wisten waar ze naar toe wilden en het water ten alle prijze wilden vermijden. Ik was eigenlijk wel verwonderd dat er nog zo'n grootte plassen waren, aangezien het toch al enkele dagen geleden was dat het nog geregend had. Natuurlijk hier en daar eens dwars door de plassen gereden met wisselend succes: de ene keer slechts 2cm diep, de andere keer 40cm.
Vanaf rond de eerste bevoorrading kwam er wat meer glooiing in het parcours , met bijhorende snelle afdalingen :bounce: . Na zo'n 35km eindelijk de terrils: man, man, waar slijkcrossertje de eerste terril gezwind opreed, stond ik nog voor halfweg geparkeerd #-o . De laatste tijd lijk ik bij iedere beklimming iets moeilijker omhoog te rijden. De 2de terril overgeslagen, en enkel nog het gedeelte bergaf gedaan. Dit vond ik helemaal geen plezier: voetgangers links, voetgangers rechts, een diepe geul in het midden, en gewoon recht naar beneden glijden. Even verder kwam de 3de terril eraan. Ik weet eigenlijk niet wie men daar verwachte? misschien Kenny Belaey? Ik denk dat dat de enige Belg is die daar bovengeraakt. Besluit: Limburgse terrils zal ik de volgende keer achterwege laten, misschien wel een uitdaging om erop proberen te geraken, maar fun factor nul. De Noordfranse terrils zijn veel meer fun en doenbaar voor iedereen.
Na de terrils terug de bossen in links, rechts, slingeren, omhoog en omlaag voor de rest van de tocht. Verrassend vond ik de soms steile klimmetjes die verspreid over het parcours lagen, Samen met het absolute gebrek aan verharde wegen maakten die de tocht wel zwaar. Uiteindelijk aan de laatste splitsing gekozen voor de 100km, aangezien mijn benen toch redelijk vermoeid raakten. Na de laatste bevoorrading nog zo'n 10km kunnen doortrekken, en na de laatste klim rustig uitgebold naar de finish om in iets minder dan 4,5h binnen te komen
Besluit: goede organisatie, rijkelijk voorziene bevoorradingen, douches en afspuitstand ok, maar bovenal prachtig parcours voor liefhebbers van offroad, de reis vanuit west-vlaanderen meer dan waard. Eerlijk gezegd begonnen die bossen na 100km wel mijn strot uit te komen, en was ik content van weer een stukje bebouwing te zien.
Ook nog een dankwoordje voor mijn compagnon Slijkcrossertje die waarschijnlijk heel de tocht met de handrem opgereden heeft.
lok 36000
Mountainbiker

Post by lok 36000 »

scelter wrote:Waar vind ik die tochten over de noord-franse terrils? Na 1000 keer Winterslag/Waterschei/Heusden wil ik ook wel wat anders proberen :wink:
We starten regelmatig zelf een topic bij de toertochten. De komende weken hebben we bijvoorbeeld Bléharies (nabij Doornik) op 02/09 op de kalender staan. In deze tocht zit een streepje bos van zowat 30 km (non stop wel te verstaan) met hierin een tweetal terrils. Wij halen de meeste info echter op volgende site http://www.vtt5962.com
sliekske
Mountainbiker

Post by sliekske »

cowboy peter wrote:Ook nog een dankwoordje voor mijn compagnon Slijkcrossertje die waarschijnlijk heel de tocht met de handrem opgereden heeft.

handrem [-X
Een leeg vat de laatste km's ja :drunk:
Mo we hebben ons gejeund zulle.
Jef Dries
Mountainbiker

Post by Jef Dries »

@ biker_01 en Zwiebertje,

bedankt voor de tips! Denk idd da'k ni ver genoeg naar voor zit en da'k te hard aan mijn stuur trek en daardoor begin te springen...

Ik zal nu niet dikwijls >100km ver gaan voor nen toertocht en toch zeker ni als da maar voor maximum 30-40km is. Kan je me eens zeggen welke leuke tochten er nog zijn in de Limburg waar ik dus kan "bijscholen"?

Nu hebben we dus de terrils gezien van de Maasvallei hè. Zijn er nog elders in de Limburg (N-Frankrijk is me voorlopig nog te ver)? Zo ja, waar dan en zijn die minder steil?

Kan beter met minder steil beginnen voor die techniek. Misschien is Vl-Brabant ook ni slecht om eens te proberen.

Ik zag afgelopen zondag ook af en toe bikers naar beneden vlammen. Ze stonden dan recht op de fiets met zadel tussen de benen. In't zadel blijven leek me veel veiliger. Is rechtstaan dan misschien toch de juiste techniek? Of maakt dat eigenlijkt niet veel uit?
SusXT
Mountainbiker

Post by SusXT »

TT in As is ook wel een goed trainingsparcour. 't Schijnt dat de 'groten' die ook meerijden als training.
zombie
Mountainbiker

Post by zombie »

Ik zag afgelopen zondag ook af en toe bikers naar beneden vlammen. Ze stonden dan recht op de fiets met zadel tussen de benen. In't zadel blijven leek me veel veiliger. Is rechtstaan dan misschien toch de juiste techniek? Of maakt dat eigenlijkt niet veel uit?[/quote]

rechtstaan heeft het voordel dat je een extra veringen maakt in de vorm van je kniegewricht en ellebogen. zittend kan je schokken veel moeilijker opvangen...
cowboy peter
Mountainbiker

Post by cowboy peter »

Jef Dries wrote:Ik zag afgelopen zondag ook af en toe bikers naar beneden vlammen. Ze stonden dan recht op de fiets met zadel tussen de benen. In't zadel blijven leek me veel veiliger. Is rechtstaan dan misschien toch de juiste techniek? Of maakt dat eigenlijkt niet veel uit?
Als je eens ne salto wilt maken moet je zeker op uw zadel blijven zitten. Als je rechtstaat kan je de fiets onder U zelf zijn spoor laten zoeken en corrigeren waar nodig met uw lichaam. Hobbels worden, zoals hierboven ook al aangehaald, weggefilterd door uw benen en armen als je tenminste een relaxte houding aanneemt.
Jef Dries
Mountainbiker

Post by Jef Dries »

allé, dan heb ik sjans gehad tijdens afdaling vd terrils... :lol:
Post Reply