-> 2 bladen vooraan

Hier kunnen de gewichtsworstjes (weightweenies) terecht voor hun vragen, opmerking of ideeën met betrekking tot onderdelen en bikes.
Dickie
Mountainbiker

Post by Dickie »

roger wrote:Op het wereldkampioenschap reed Absalon met 1 blad met kettinggeleider.

http://www.cyclingnews.com/races/uci-mo ... otos/86641
Wel 10 speed achteraan hé...Sram XX
Scale
Kerstman

Post by Scale »

ok, maar dit is allemaal top proffesioneel materiaal.
Dickie
Mountainbiker

Post by Dickie »

Scale wrote:ok, maar dit is allemaal top proffesioneel materiaal.
Idd, leuk als je het niet zelf moet betalen :wink: .
Die 2X10 filosofie zal gaandeweg wel doorsijpelen in de betaalbare groepen zeker?
Ben wel nieuwsgierig of we Absalon daarmee in de modder gaan zien ploeteren deze winter, 10 speed achteraan en modder gaan imo niet goed samen...
Zotte Marre
Mountainbiker
Location: TR-Smuggler, On One Scandal 29", S.I.R.9 Kermit, WAW109 (verkocht)

Post by Zotte Marre »

Scale wrote:deze nog eens afstoffen.

Ik heb een XT cranck 22/32/44. Daarvan zou ik de 22 willen weglaten en dubbel rijden. Dit in combinatie met een 105 A-der met korte kooi en een 12/23 cassette.
Wat schakelen betreft heeft dit geen tot weinig problemen. Enkel de kettinglijn vanaf 32/19,21,23 is enorm schuin en het slepen van de ketting tegen de voor der is niet te vermijden.
Iemand een (betaalbare) oplossing hiervoor?
Bedoel je dan om je binnenblad weg te laten, en enkel met 32/44 te rijden of met een andere verhouding. Ik heb een dubbel (met XT-crank) gemonteerd zoals in een van de vorige O2-bikers. een 28T als binnenblad en een 40T als middenblad, en dus geen buitenblad. Ketting loopt nooit zo schuin, schakelt zeer vlot en moet zelden geindexeerd worden (X.O twisters met XT-voorder.)
El Baelos
Mountainbiker

Post by El Baelos »

Raak je daar nog overal mee boven?

Ik heb een XT-crankstel (22-32-42), maar die 42 gebruik ik bijna nooit.
Zou wel willen overschakelen op twee bladen, maar ben bang dat ik met een 28 in de Ardennen regelmatig in de problemen ga komen.
Een 32 is dan weer vaak net iets te licht, maar 42 vind ik wat te veel.
Zotte Marre
Mountainbiker

Post by Zotte Marre »

El Baelos wrote:Raak je daar nog overal mee boven?

Ik heb een XT-crankstel (22-32-42), maar die 42 gebruik ik bijna nooit.
Zou wel willen overschakelen op twee bladen, maar ben bang dat ik met een 28 in de Ardennen regelmatig in de problemen ga komen.
Een 32 is dan weer vaak net iets te licht, maar 42 vind ik wat te veel.
"Overal" is een groot woord, want die verhouding staat op m'n HT, die zo goed als altijd in de Vlaanders wordt gebruikt, en daar ben ik tot op heden (incl. Poperinge XL, TT's Pajottenland, Vlaamse Ardennen) overal mee boven geraakt. Ten eerste is het verschil tss 22-32 en 28-32 niet zo heel groot, ten tweede wordt die 11-32 cassette als ze versleten is, vervangen door een 11-34 en komt dat 28-34 verzet nog dichter bij die 22-32 (ik heb nog nooit met een 34T achter gereden). Ten tweede leer je zo wel meer op kracht rijden als echt nodig is, en dat geeft serieus wat voorsprong wanneer ik dan (met een fully) een 22-32-44 gebruik in de Ardennen. Dus nee, ik geraak niet "overal" boven, maar wel overal waar ik er wil meeboven geraken.
Schoon gezegd, hé? En als ik toch in de Ardennen wil rijden met mijn HT, kan ik nog altijd die andere crank erop gooien.

En door die 40T (middenblad) hoef ik enkel naar die 28T te schakelen als het echt steil wordt (40-32 ligt tussen 32-24 en 22-18, dus dat is vrij klein). Mijn kleinste verzet is dus 28-32, en dat ligt tussen 22-24 en 22-28. Als ik deze winter goed doorkom, met deze verzetten, rij ik er volgend jaar misschien Houffa mee!
El Baelos
Mountainbiker

Post by El Baelos »

Klinkt interessant.
't Lijkt me eigenlijk wel goed te doen, behalve misschien in bijvoorbeeld de eerste off-road klim in de Houffamarathon dit jaar. Die was wel heel steil.

Ik leer meer op kracht rijden sinds ik een koersfietske heb gekocht om naar het werk te rijden (alhoewel ik daarop ook steeds op 39T rij vooraan, en die 52T maar zeer zelden gebruik), maar toch vind ik die 42T op de mountainbike meestal wat te zwaar om het vlot rond te kunnen draaien.
Die 34 tanden achteraan is ook wel interessant natuurlijk.
Zotte Marre
Mountainbiker

Post by Zotte Marre »

El Baelos wrote:Ik leer meer op kracht rijden sinds ik een koersfietske heb gekocht om naar het werk te rijden (alhoewel ik daarop ook steeds op 39T rij vooraan, en die 52T maar zeer zelden gebruik), maar toch vind ik die 42T op de mountainbike meestal wat te zwaar om het vlot rond te kunnen draaien.
Daarmee heb ik juist leren op souplesse rijden (90-100rpm), en idd die 53T (bij mij) gebruik ik nooit (zeer zeer zelden), dus een compact 34-50 zou eigenlijk beter zijn, maar daar geraak ik dan weer de Koppenberg niet mee op #-o
Scale
Kerstman

Post by Scale »

Zotte Marre wrote:
Scale wrote:
Bedoel je dan om je binnenblad weg te laten, en enkel met 32/44 te rijden of met een andere verhouding. Ik heb een dubbel (met XT-crank) gemonteerd zoals in een van de vorige O2-bikers. een 28T als binnenblad en een 40T als middenblad, en dus geen buitenblad. Ketting loopt nooit zo schuin, schakelt zeer vlot en moet zelden geindexeerd worden (X.O twisters met XT-voorder.)
En met welke a-der heb je dit gedaan? Ik zou de 22 willen vervangen door een zo groot mogelijk blad (28T of 30 als dit bestaat) en een buiten (midden) blad van 44 of 46.
pieterp
Mountainbiker
Location: Niner One9,Transition Smuggler,Transition Rapture,Magneet Cafe Racer ,Achielle Craighton Pick Up

Post by pieterp »

Wat je nodig hebt is dit:
30T blad met 64mm steek om te monteren ipv de 22
http://www.starbike.com/php/product_inf ... n&pid=3170

42T-44T of zelfs 46T met een steek van 104mm die je monteert op je middenblad positie
http://www.starbike.com/php/product_inf ... n&pid=3197
http://www.starbike.com/php/product_inf ... n&pid=3203
best is dat je dit soort blad neemt (mid), deze heeft de beste schaklehulp maar dan kan je maar tot 42T:
http://www.starbike.com/php/product_inf ... &pid=10345

TA bladen zijn in zowel zwart als zilver te verkrijgen.

Of de achterderailleur dit aankan hangt van de maximale capaciteit af = (verschil in tanden tussen grootste krans en kleinste krans achteraan) + (verschil in tanden voorste tandbladen)

BV: 12-23 achter + 30-44 voor = 25T capaciteit
12-23 achter + 30-46 voor = 27T

Een korte kooi shimano koersderailleur heeft normaal een capaciteit van 29T en een maximaal verschil van 16T vooraan.
http://www.shimano-benelux.com/publish/ ... _road.html

Als je een Scale hebt met een E-type voorder. dan is een 44T wel het maximum: http://www.shimano-benelux.com/publish/ ... type-.html
Post Reply