Canyon 2007

Data van toertochten of wedstrijden, releases van bikes of onderdelen, info over teams en rijders, geruchten, kortom alles wat collega bikers kan interesseren plaats je hier!
Conrad
Mountainbiker

Post by Conrad »

section_00 wrote:
Conrad wrote:Ik was gisteren nog eens aan het kijken op die website, en amai, eigenlijk ook wel zeer knappe fietsjes voor die prijzen.

Ik begin nu echt te twijfelen voor een hardtail tussen scott, specialized & canyon.

Wie heeft er een hardtail '07 van canyon al?
ik heb de mijne binnen maand en half
grandcanyon 8.0
Laat zeker u bevindingen weten hé. En pics in de showroom hé.
Ik vind de prijs/kwaliteit ook een sterk punt van canyon.
Hubertje
Mountainbiker

Post by Hubertje »

Conrad wrote:Laat zeker u bevindingen weten hé. En pics in de showroom hé.
Wat denk je van: hét sterke punt?
26
Mountainbiker

Post by 26 »

Heb gisteren een Grand Canyon 8.0 besteld! Joepie. Ben is benieuwd (hoe lang het gaat duren ze).
scelter
Mountainbiker

Post by scelter »

Hubertje wrote:
Conrad wrote:Laat zeker u bevindingen weten hé. En pics in de showroom hé.
Wat denk je van: hét sterke punt?
Ik heb zelfs nog geen merk gevonden dat nog maar in de buurt komt van canyon als het over prijs/kwaliteit gaat. Zelfs Radon en Cube lopen naar mijn mening nog een stuk achter.
SusXT
Mountainbiker

Post by SusXT »

Mijn bevindingen na 3 maanden :

Model : Nerve XC 5, 2006. Besteld 8 augustus, aankomst 5 oktober. (late levering door uitblijven van levering door RockShox.)

Positief :
- Prijs/kwaliteit is Canyon erg goed. Die afmontage kan je voor dat geld nergens anders vinden. Ook de onderdelen zelf zijn meestal van goede kwaliteit. Er staan op mijn XC5 ook goedkopere onderdelen (deore), maar je weet dat je daar niet veel van moet verwachten.
- De service is ook erg goed. Ik had een kapotte demper bij aankomst en die is onmiddelijk vervangen (rechtstreeks via RS en niet via Canyon Duitsland)Ik heb zelfs een andere demper ter vervanging gekregen, maar dat was louter goodwill van de eigenaar van het service center.
- de mensen achter de telefoon hebben engelengeduld en doen alles om zo juist mogelijke informatie te geven.
- de maat en de geomterie, is goed, enkel het stuur heb ik lager moeten zetten.
- van elke onderdeel dat is gemonteerd, is de handleiding inbegrepen bij de levering.
- de montage bij aankomst is erg eenvoudig en kan iedereen die geen twee linkse handen heeft. Maar mits wat nadenken zou die het nog kunnen.
- de fiets komt ook mooi beschermd thuis aan.
- Het lakwerk is goed. Het is normaal dat als je in een bos fietst er wat strepen kunnen komen. Dat is bij iedere fiets.
- om de lak te beschermen op gevoelige plaatsen (onderaan steenslag, schuren van leidingen) heeft men transparante folie gekleefd. Het valt absoluut niet op.
- Het NerveXC-concept heeft een goede demping. De demper pompt een beetje maar is niet storend. Bij het verhogen van de druk vermindert dit, maar ik heb de juiste verhouding gevonden.

Negatief :
- de derrailleurkabels zijn op de bovenbuis aan de zijkant gemonteerd. Hierdoor ontstaan lichte krasjes in de lak wanneer je er met je been langs schuurt. (Nu, bovenaan krijg je dit ook en langs onder komt er mss meer vuil in? Dus wat is de beste oplossing?)
- de achterremklauw (Avid J7) was te hoog gemonteerd. Het remoppervlak van het blokje stak boven de schijf uit, waardoor een deel van het remblokje niet afsleet. Ik heb ook al 2 keer na een echte modderige rit mijn remblokken volledig afgesleten gehad. Dit kan echter ook liggen aan slecht inrijden. Mijn lbs heeft het nagekeken en nu zou alles in orde moeten zijn.
- de demper was kapot bij aankomst. Men had dus niet oplettend genoeg op de fiets gereden na de montage, wat men volgens het verslag in O2bikers beweert wel te doen. EDIT : 2de demper ook stuk. Nieuwe is onderweg (onder garantie :wink: ). 3dee keer goede keer, he RockShox. EDIT : ook derde keer niet goede keer en 4 maanden moeten wachten op andere demper. 't Is gelukkig wel allemaal in orde gekomen.
- het laswerk voor de bevestiging van de kabelhulzen vind ik minder afgewerkt. Ik zag overlaatst een Specialized en daar zag je geen lasnaad.
- ik heb na twee maanden ontdekt dat de linker traparm donker grijs is en de rechter zwart is. Dit moet ik nog aankaarten; EDIT 18/01/07: traparm werd niet aanvaard voor ruilen onder garantie omdat door het rijden het zwart van de zijkanten was afgeschuurd. Ik heb er aan een schappelijke prijs nieuwe traparmen kunnen kopen.
- de communicatie tussen het servicecenter in Heerlen en de fabriek in Koblenz is niet 100% in orde. Ook in Koblenz zelf zeggen twee personen, twee verschillende dingen en als je dan in Heerlen informeert zijn ze niet altijd op de hoogte en kan een derde persoon nog iets anders beweren. Het probleem ligt meer in Koblenz dan in Heerlen en ze zijn zich hiervan bewust (en da's al veel waard). Er wordt dan ook aan gewerkt. Het is ook zo dat men een jaar geleden de samenwerking met Canyon heeft opgestart en het afstemmen op mekaar heeft tijd nodig.

Conclusie : ik ben erg tevreden over mijn aankoop. Ik zou het de volgende keer opnieuw doen. Problemen heb je overal, ook bij een lbs.
Tot slot wil ik nog vermelden dat deze opmerkingen enkel mijn ervaring is, een alleenstaand geval dus. 't Wil dus niet zeggen dat elke Canyon een kapotte demper heeft en de remmen slecht zijn afgesteld.
Ik zou geen Canyon kopen als je een ramp bent in onderhoud (bv geen der.kabels kunnen vervangen) en je hiervoor nergens terecht kan. Ik heb een lbs gevonden die me graag verder helpt.
Post Reply