Bah neejnt jong,bah neejnt !! Maar kmoet mij hier precies tegen iedereen verantwoorden en gans die trammelant van Trek begint mijn keel uit te hangen daarom misschien wa hypergevoelig.Excuus.Iegienie wrote:oei oei oei... khem weer iet verkeerd gezegd.
Carbon Trek 9.8 is herrezen en model 2005 geworden...
Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
ben geen expert, maar heb ergens gelezen dat bij carbon frames, er een klein barst kan zitten zonder dat je die ziet, na een val of dergelijke, en pas veel later tot uiting komt door ook extern te barsten, een soort tijdbom dus. Wat ik hiermee bedoel is dat de barst er mss al inzat, door transport of bij assemblage, of gewoon bij de pers, en dat in de afdaling en verkeerde schok voldoende was om op die plaats dan te breken.
-
*RiDeRNUmbeROne*
- Mountainbiker
Post by *RiDeRNUmbeROne* »
Waarom opsturen?P° wrote:Net telefoon van Trek gekregen,ze sturen het frame naar de States voor verder onderzoek..Nóg eens wat langer wachten dus.Heb ook nog eens moeten uitleggen hoe het juist gebeurd is.Aan de telefoon wisten ze mij te vertellen dat àls er ook maar enige twijfel is,ze sowieso een frame voorzien.Vraag is nu waarom ze het dan nog opsturen?
Omdat je je doel bereikt en de mensen van Trek je een goed onderbouwde antwoord willen geven (of misschien willen ze ook weten wat er aan de hand is, of willen ze toestemming om een frame uit te sturen??)
Waarschijnlijk hebben ze in de fabriek wel x-ray machines om de vezels en breuklijnen te controleren.
Om terug te komen op een andere quote van je:
Ik werd aangegrepen door de kop van dit artikel omdat ik zelf ook op een 9.8 rij, een 2001 model in blauw met zilver en een Rond/Magura vork erin
Daarvoor (toen ik nog koerste) werd ik gesponsord door Trek met een model 9800, de voorloper van de 9.8 Deze heb ik nog steeds en gebruik ik als het erg vies weer is. Over beide fietsen ben ik zeker zeer goed te spreken en ik vindt het carbon frame het meest fantastische materiaal om mee te rijden: stijf, sterk, licht en niet zo hard als een alu frame (carbon strijkt zoveel trillingen glad...mmmmmmm!)
Ik heb één keer een frame kapot gehad, het 2000 model van de 9.8 en daar had binnen een paar dagen een nieuwe voor onder garantie.
Omdat ik zo dol ben op mijne 9.8 wil ik niet geloven dat je breuk van het frame zomaar kan gebeuren. Je schrijft dat het frame 'wat slapjes aanvoelde' tijdens een rit. Nou ik kan je vertellen dat carbon geen vermoeidheid kent en dus nooit spontaan slap kan worden.
De jongens van het Trek team rijden allen op OCLV en ik zie of hoor daar zeer zelden van dat die spontaan breken op deze wijze (ik kom bij alle flanders cup en BvB wedstrijden nog kijken)
Ook rij ik zo'n 15 marathons in de ardennen per jaar zonder dat mijne frame ooit een krimp heeft gegeven.
En nee, volgens mij hebben we elkaar nooit ontmoet (in ieder geval bewust)
En ja: ik graag éél graag eens kijken op je favoriet trails want die klinken goewd!
Zonder mijn mening op te willen dringen, maar wel waarschuwend om uw mening niet ook op te dringen groet ik u.
Kleine correctie: ik heb zelf ook twee carbon frames van een ander merk kapot gehad (twee keer géén ongeval !!!) en ik herken perfect het gevoel: een zwevend, onzeker gevoel. Je frame ziet er nog heel uit maar is het grootste deel van zijn stijfheid verloren. Ik ben de eerste keer tot drie keer toe afgestapt om alles te checken, van spaakspanning, assen, stuur tot bandenspanning. Je voelt dat er iets mis is maar je weet gewoon niet wat er aan de hand is...*RiDeRNUmbeROne* wrote:P° wrote:Net telefoon van Trek gekregen,ze sturen het frame naar de States voor verder onderzoek..Nóg eens wat langer wachten dus.Heb ook nog eens moeten uitleggen hoe het juist gebeurd is.Aan de telefoon wisten ze mij te vertellen dat àls er ook maar enige twijfel is,ze sowieso een frame voorzien.Vraag is nu waarom ze het dan nog opsturen?
Omdat ik zo dol ben op mijne 9.8 wil ik niet geloven dat je breuk van het frame zomaar kan gebeuren. Je schrijft dat het frame 'wat slapjes aanvoelde' tijdens een rit. Nou ik kan je vertellen dat carbon geen vermoeidheid kent en dus nooit spontaan slap kan worden.
De jongens van het Trek team rijden allen op OCLV en ik zie of hoor daar zeer zelden van dat die spontaan breken op deze wijze (ik kom bij alle flanders cup en BvB wedstrijden nog kijken)
Ook rij ik zo'n 15 marathons in de ardennen per jaar zonder dat mijne frame ooit een krimp heeft gegeven.
.
Omdat ik net speciale banden had opgelegd (racebanden met een zachte compound) dacht ik dat het daaraan lag tot een paar km verder het frame finaal doormidden brak. Op een foto die toevallig een paar tiental meter voordien getrokken werd (stapvoets in een steile afdaling) zie je het frame in "banaan" doorbuigen met zelfs rimpels aan de bovenkant !!
Blijkbaar komt er soms eerst intern schade aan de vezels voor het uiterlijk zichtbaar wordt en definitief breekt.
- P°
- Mountainbiker
- Location: Trek Elite 9.8 '04-'05-'07-'09/Trek 8500/Cannondale Flash carbon 29'er/KTM 27,5"/Specialized Epic
@Rider#? :Ik word het stilaan moe om die verdachtmakingen te slikken hoor,ik ben niet tégen Trek maar ik wil wel waar ik recht op heb. FYI : ik had tijdens een afdaling een niveauverschil van om en bij een meter, die ik aan een behoorlijke snelheid nam.Door deze afdaling voelde ik dat mijn frame 'geknakt' was en ahw enkel vasthing met een aantal carbonvezels en de kopserie.Trek noemt me omfloerst een leugenaar en doet niks tot op het moment dat ik hen een aangetekende brief heb verstuurd met enige details en uitleg alsook een deadline en mijn verdere stappen die ik zal ondernemen. Wie is er dan verkeerd bezig?? Het feit dat ze nu het frame opsturen om het na te checken via x-ray kan ik alleen maar toejuichen en zal hun hopelijk ertoe brengen om snel een oplossing te bieden.De eigenschappen van de 9.8 zal ik nooit ontkennen en alhoewel hier mensen van deze gelegenheid gebruik maken om het merk Trek in een slecht daglicht te stellen,ik vind het nog steeds een topfiets en zou zó weer voor die Elite kiezen.En als laatste : ik dring mijn mening niet op,daarvoor kan je gerust dit forum eens nachecken (gebruik de zoekfunctie!),je promoberichtje voor Trek kan ik ook heel goed begrijpen,je bijt immers niet in de hand die je eten geeft.
..
Edit : cubeke,ben jij paranormaal begaafd ofzo?
Edit : cubeke,ben jij paranormaal begaafd ofzo?
- P°
- Mountainbiker
- Location: Trek Elite 9.8 '04-'05-'07-'09/Trek 8500/Cannondale Flash carbon 29'er/KTM 27,5"/Specialized Epic
Lucky them ! Ofwel had ik carton ipv carbon?catchup! wrote:Maar toch is er bij mijn weten genen enen gebroken dit jaar van Trek team USA.cubeke wrote:"..De jongens van het Trek team rijden allen op OCLV en ik zie of hoor daar zeer zelden van dat die spontaan breken op deze wijze ..."
Ja ge gaat niet in de hand bijten van wie je eten geeft. ..of zo iets