Evaringen/Tips en Tricks Edge 800

Plaats hier je GPS gerelateerde vragen en routes .
RigolleM
Mountainbiker

Post by RigolleM »

Den Deze wrote:Welke bundel kopen de meesten hier?
Ik neem aan dat de gewone Edge 800 bundel genoeg zal zijn (dus geen City Navigator)?
Er is maar één 'officiële' bundel: Edge 800 + hartslagmeter (band + sensor) + cadans-/snelheidsmeter. Voor de rest kan je de Edge 800 los kopen of de bundel met CN op SD. De overige combinaties worden samengesteld door de (online) winkels.
IvanIvankov
Mountainbiker

Post by IvanIvankov »

JeeveeJ wrote:Is zo'n Edge 800 nu echt aan te raden? Ik vind het een zware investering en dus meer dan een nachtje slaap erover nodig.
Heb net zo wat zitten rondspeuren en het feit dat je trainingsgegevens kan bewaren/ vergelijken/ uitwisselen lijkt mij het grootste pluspunt?
Ik vond het ook een serieuze investering, maar heb uiteindelijk (na ook al een aantal keer te twijfelen) beslist me er 1 aan te schaffen.
Doorslaggevend was voor mij:
- hartslagmeting (had ik ervoor niet)
- handig om al je gegevens te loggen (trainingsgegevens, maar ook bv leuk om na een TT eens te kijken waar je overal gereden hebt)
- om tracks (zoals bloso) na te kunnen rijden zonder soms verkeerd te rijden omdat het pijltje zoek is
- navigatie voor als ik eens een dagtochtje doe (waar ik gewoon beetje vrij mijn weg kies) en dan toch mijn weg wil terugvinden :wink:
Het is zeker een investering, maar ik vind het de kost persoonlijk wel waard.
Den Deze
Mountainbiker

Post by Den Deze »

Ik heb me uiteindelijk ook een Edge 800 besteld (incl city navigator).
Vooral de hartslagmeting + het loggen van de gegevens was een groot pluspunt.
Vrienden die een leuk ritje hebben uitgevonden kunnen dan hun rit delen met anderen :)
En zoals hierboven gemeld, handig indien er pijltjes zoek zijn :)
Overpeltse Biker
Mountainbiker

Post by Overpeltse Biker »

ThaDoc wrote:
Overpeltse Biker wrote:Ik heb een probleem met mijn Edge 800, en ik wilde eventjes weten of er nog mensen zijn die dit ervaren.

De laatste 5 ritten die ik gedaan heb - op de weg als in het bos, op een gegeven moment geeft de 800 als snelheid 0,0 aan.
Hij ontvangt satellieten genoeg - dat kan je nakijken, en toch rij ik 0,0 per uur. En dit duurt soms makkelijk 10 km. Je totale afstand, je dagafstand, etc, dat vordert natuurlijk niet.

Ik als mountainbiker denk dan, ok, hij ontvangt geen satellieten. Maar dat blijkt wel het geval te zijn. Na een tijdje op de weg nog altijd geen snelheid.
Nu dacht ik, misschien is dat de auto pause. Ik had gemerkt, als de snelheid terug begon te lopen, dan gaf de Edge een signaal en toont mijn scherm "timer hervat".
Dus ik heb auto pause uitgezet, maar geen effect.
Wat zou dat kunnen zijn?

De laatste 2 toertochten die ik zo heb gedaan staan er maar half op.. Da's natuurlijk niet de bedoeling van een toestel dat bijna 500 euro heeft gekost hé.
Firmware al geupdate? Cadanssensor nog goed geplaatst? Batterij cadanssensor vervangen?
Je hebt gelijk - daar zat het probleem.
Ik heb een Cadans / Snelheids sensor, en blijkbaar registreert die niet altijd de snelheid goed. Als je die Cadans / Snelheids sensor hebt ingeschakeld, dan is je snelheid dus niet meer gebaseerd op GPS, maar enkel op die sensor op je wiel.
Dus ik heb die Cadanssensor uitgeschakeld, en nu werkt het weer terug perfect. Enkel, ik zou graag die Cadanssensor alleen dan laten werken, en mijn snelheid op basis van de GPS.
Dat krijg ik precies niet voor elkaar. Tips?
Headshot
Mountainbiker
Location: TREK 8900 (2007) / Scott Spark 10 (2009) / Trek Madone 5.1 (2008) / uw moeder

Post by Headshot »

Overpeltse Biker wrote:
ThaDoc wrote:
Overpeltse Biker wrote:Ik heb een probleem met mijn Edge 800, en ik wilde eventjes weten of er nog mensen zijn die dit ervaren.

De laatste 5 ritten die ik gedaan heb - op de weg als in het bos, op een gegeven moment geeft de 800 als snelheid 0,0 aan.
Hij ontvangt satellieten genoeg - dat kan je nakijken, en toch rij ik 0,0 per uur. En dit duurt soms makkelijk 10 km. Je totale afstand, je dagafstand, etc, dat vordert natuurlijk niet.

Ik als mountainbiker denk dan, ok, hij ontvangt geen satellieten. Maar dat blijkt wel het geval te zijn. Na een tijdje op de weg nog altijd geen snelheid.
Nu dacht ik, misschien is dat de auto pause. Ik had gemerkt, als de snelheid terug begon te lopen, dan gaf de Edge een signaal en toont mijn scherm "timer hervat".
Dus ik heb auto pause uitgezet, maar geen effect.
Wat zou dat kunnen zijn?

De laatste 2 toertochten die ik zo heb gedaan staan er maar half op.. Da's natuurlijk niet de bedoeling van een toestel dat bijna 500 euro heeft gekost hé.
Firmware al geupdate? Cadanssensor nog goed geplaatst? Batterij cadanssensor vervangen?
Je hebt gelijk - daar zat het probleem.
Ik heb een Cadans / Snelheids sensor, en blijkbaar registreert die niet altijd de snelheid goed. Als je die Cadans / Snelheids sensor hebt ingeschakeld, dan is je snelheid dus niet meer gebaseerd op GPS, maar enkel op die sensor op je wiel.
Dus ik heb die Cadanssensor uitgeschakeld, en nu werkt het weer terug perfect. Enkel, ik zou graag die Cadanssensor alleen dan laten werken, en mijn snelheid op basis van de GPS.
ofwel cadans EN snelheid, ofwel geen van beide
ThaDoc
Mountainbiker

Post by ThaDoc »

Hmm, bij mij werkt die toch perfect hoor. Heb je hem al eens terug uitgelijnd? Magneetje dicht genoeg bij het armpje?
MirFlash
Mountainbiker

Post by MirFlash »

Overpeltse Biker wrote: Dus ik heb die Cadanssensor uitgeschakeld, en nu werkt het weer terug perfect. Enkel, ik zou graag die Cadanssensor alleen dan laten werken, en mijn snelheid op basis van de GPS.
Bij mij staat er een cadans/speedsensor.
Die is ingesteld op cadans/speed, alleen de moeite nt gedaan om een magneet op de spaken te lijmen, dus gn speed en werkt als een droom.

Die speed is enkel voor als de GPS nt werkt.
Of ik in het bos 13 of 17 doe pfff, als ik maar m'n rit opneem.
Speed is bijkomstig. Cadans is belangrijker voor mij.

Wilt ge toch werken met speed, beste is manueel de band omtrek in te stellen, de automatische herberekening stand is blijkbaar een werk van den "duivel" bij Garmin (trouwens die heeft overuren gedaan bij Garmin) :wink:
ThaDoc
Mountainbiker

Post by ThaDoc »

MirFlash wrote:Bij mij staat er een cadans/speedsensor.
Die is ingesteld op cadans/speed, alleen de moeite nt gedaan om een magneet op de spaken te lijmen...
Je moet die niet lijmen he, zit met een schroefje vast. (magneet is het schroefje)
Scott scale
Mountainbiker

Snelheidsmeter

Post by Scott scale »

De laatste week doet mijn garmin edge 800 rare dingen.Als ik gewoon aan het fietsen ben is er geen probleem, maar telkens als ik na een bocht wil optrekken (en op de trappers loop) en vb 30 km/u rijd gaat ineens mijn snelheid met de helft naar beneden en soms zelfs naar 0. Nadien gaat hij dan weer wel. Dit is bijna altijd als ik op de trappers loop en de fiets van links naar rechts gaat. Dit is zowel bij automatisch of aangepaste wielmaat. Wie heeft dit nog ervaren of wie kan mij helpen?
Headshot
Mountainbiker
Location: TREK 8900 (2007) / Scott Spark 10 (2009) / Trek Madone 5.1 (2008) / uw moeder

Post by Headshot »

slap frame of sterke benen
als gij optrekt flext uw frame een paar cm's en valt zo de sensor buiten het bereik van de magneet :-D
Post Reply