welke sport vergt de beste atleet

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
viper
Mountainbiker

Post by viper »

@ Tbfkai

Die test is wel volledig hoor. Ik ben het volmondig met hun conclusies eens.

Je prestatie, in % VO2-max bij overslag is ronduit slecht. 64% voor een afgetrainde biker #-o

Je verdraagt hoge verzuringen als een 400 m loper, maar daar heb je niks aan tijdens een GRC.

Enkel afgaande op die test zou ik je "duurvermogen" op hartslag 135 inschatten, eventueel iets hoger bij extreme temperaturen.

Maar je reed de GRC aan 144 gemiddeld, recuperatiezones (voor het hart tenminste in de afdalingen inbegrepen). En vooral je reed 50' zeer dik in het rood.

Ik blijf er bij dat dit niet kan. Wat dan wel? Het testprotocol leek me dik in orde. Waarschijnlijk was je serieus oververmoeid in de periode van die test, wat tot onbetrouwbare resultaten leidt. Ik ben zeker dat je hartslagen bij de 2 drempels minstens 10 slagen hoger liggen. Dat blijkt uit de praktijk. Ook zou je dan een veel betere VO2-max bij overslag hebben. Want die 64% is echt wel niet goed.

Ik ben dus echt benieuwd naar je nieuwe resultaten.
Guest

Post by Guest »

Zoals ik al zei, hou er rekening mee dat die test van oktober 2003 is en dat ik voorheen erg intensief trainde (volgens de schema's van Fiets).
De GRC is 10 maanden later. In die 10 maand heb ik mijn trainingen volledig aangepast aan de raadgevingen van Notebohm en ben veel meer LSD gaan trainen. Ook train ik tussen december en oktober mijn benen niet meer in de fitness. Hiervoor deed ik 3x per week gedurende een uur intensief krachttraining in de fitness, het jaar rond. Dit heb ik nu beperkt tot de winterperiode.
Ook weeg ik nu 3 kg minder dan tijdens de test bij Notebohm.
Tegen maart volgend jaar wil ik er nog 2 extra kilo's afkrijgen wat geen probleem kan zijn gezien ik nu niet meer intensief fitness.

Een eerste resultaat van de aangepaste training heb ik al gehad. Nl. De Ardechoise in juni 2004.
Tijdens de Ardechoise 2003 had ik na 90 km ook krampen. Ik heb die zelfs moeten laten wegmaseren. Tijdens de editie 2004 geen krampen meer gehad en de 216 km zelfs 1 uur sneller gereden.

Ook mijn rusdtpols zakt gestaag. In 2002 was die nog gemiddeld 55. In 2003 was dit gemiddeld nog 47 en dit jaar is hij geleidelijk gezakt van 45 naar 37. Dit zijn geen eigen metingen maar klinische vaststellingen over een langere periode gemeten met geijkte toestellen in een researchafdeling.

Het volume van mijn trainingen kan niet meer verhoogd worden gezien ik nu lichamelijk aan de limiet zit. Mijn knieën staan al enkele maanden op overbelasting en snakken naar het einde van het seizoen. Ze houden het alleen nog maar uit door constant met ijspakkingen rond te lopen en Cefar tensmassages.

Dus in dezelfde kwantiteit zal de kwaliteit moeten aangepast worden.

Nu we zullen wel zien begin nov. na de nieuwe test.
Iegienie
Mountainbiker

Post by Iegienie »

tbfkai wrote:Het volume van mijn trainingen kan niet meer verhoogd worden gezien ik nu lichamelijk aan de limiet zit. Mijn knieën staan al enkele maanden op overbelasting en snakken naar het einde van het seizoen. Ze houden het alleen nog maar uit door constant met ijspakkingen rond te lopen en Cefar tensmassages.

Dus in dezelfde kwantiteit zal de kwaliteit moeten aangepast worden.

Nu we zullen wel zien begin nov. na de nieuwe test.
goe bezig goe bezig, kzal nog een speculooske pakken... je doet imho veel en veel te veel. amajnie...
Guest

Post by Guest »

Als jij bent wie ik denk datje bent (P.V. ?) wou ik mij gewoon spiegelen aan U :) . Maar het mocht niet zijn :( .
nothing 's impossible
Mountainbiker

Post by nothing 's impossible »

@ viper,

Ik heb je site eens bekeken.
Mooi werk!
Ik heb hier en daar wel wat bedenkingen (dat had je wel verwacht zeker hé :wink: )

Volgens mij heb je in je trainingshoekje alleen aandacht voor trainingsvolume en geen aandacht voor trainingskwaliteit.
(Althans in je theorie, in je voorbeeldje van een weekplanning zit je zelf dik onder de 85 % LSD en D1 !!!
Een marathon of TT en een veldtraining D3 op 5 trainingsdagen.
Dan denk ik aan 30-40% D3 !)

Verder:

Je laat iemand starten met het opbouwen van volume maar daar blijft het bij. Iedereen blijft extensieve duur trainen bij jou (of zo komt het toch over).
Na de periode van extensieve duur moet het volume omlaag en moet de kwaliteit omhoog: Kracht, intensieve duur en weerstand moeten aan bod komen.

In de intensieve duur periode moet je jezelf zeker niet houden aan 15% van je totale trainingsvolume, dan mag je bij een laag totaal volume tot 50% gaan.
Als je toch een zeker volume wenst te behouden voeg je gewoon recuperatie in.
In het begin van je intensieve duur training ligt de nadruk op tempo, je verschuift dit eventueel naar fartlek.

De kracht/ weerstandstraining kan op de fiets (vb interval)of in de fitness gebeuren maar op die ogenblikken kan je weer geen volume halen.

In deze periodes geld zeker: no pain no gain, maar om je winst te verzilveren moet je wel de tijd nemen om supercompensatie toe te laten!
Dus geen stommiteiten maar planning!

Je belicht slechts één (heel belangrijk)aspect van het trainen, Je zegt wel dat iedere week verschillende trainingscomponenten aan bod moet brengen maar daar blijft het bij.
Een gemiddelde fietser is ook gebaad bij 4 weekse trainingscycli met steeds ander accenten en een relatieve rustweek.

Door enkel basisuithouding te trainen ga je nooit alles uit het beestje halen!

Je hebt het over de specifieke voorbereiding maar zwijgt over jaarschema's ?

Doordat je alles in enkele bladzijden wilt vertellen komt het soms nogal verwarrend, tegenstrijdig en ongenuanceerd over, maar dat is eigen aan korte samenvattingen.

Tot zover je site.
Verder kan ik 2 a 3 uur rond mijn drempel rijden, daar heb ik menig prof mee verbaasd in mijn sportkottijd, Maar aangezien ze er geen wereldwonder van gemaakt hebben ga ik ervan uit dat er nog wel een aantal atleten moeten rondlopen die daartoe in staat zijn.

Verder heb ik niet gezegd dat Brentjens 10 uur aan een stuk rond zijn omslagpols kan rijden. Ik heb gezegd dat hij enkel in de afdalingen meer dan 5 slagen onder de drempel zit.
Dus: ten eerste, we nemen één van de zwaarste marathons, de GRC met dacht ik 4850 hm en 131 km, De toppers zijn allemaal binnen de 7 uur binnen!
Na elke klim komt een afdaling = fysieke recuperatie, hoe technischer, hoe langer.
De zone tussen omslagpols en 5 slagen onder de omslagpols is voor een topper tamelijk breed.

[/i]
viper
Mountainbiker

Post by viper »

nothing 's impossible wrote:@ viper,

Ik heb je site eens bekeken.
Mooi werk!
Ik heb hier en daar wel wat bedenkingen (dat had je wel verwacht zeker hé :wink: )

Volgens mij heb je in je trainingshoekje alleen aandacht voor trainingsvolume en geen aandacht voor trainingskwaliteit.

Neen toch, zie de 85% regel voor iemand die een vast schema gebruikt en vooral de verszchillende fases als je "echt" traint.(Althans in je theorie, in je voorbeeldje van een weekplanning zit je zelf dik onder de 85 % LSD en D1 !!!
Een marathon of TT en een veldtraining D3 op 5 trainingsdagen.
Dan denk ik aan 30-40% D3 !)

Verder:

Je laat iemand starten met het opbouwen van volume maar daar blijft het bij. Iedereen blijft extensieve duur trainen bij jou (of zo komt het toch over).

Dat is zo voor diegenen die een basisschema volgen. Neem die doelgroep die 52 weekends per jaar een TTke doen. Dit is natuurlijk niet de methode om te pieken of enkele topprestaties voor te bereiden. Mijn site is een algemeen advies dat structuur bepleit, geen toe te passen trainingsschema. Misschien moet ik dat nog verduidelijken?
Na de periode van extensieve duur moet het volume omlaag en moet de kwaliteit omhoog: Kracht, intensieve duur en weerstand moeten aan bod komen.

In de intensieve duur periode moet je jezelf zeker niet houden aan 15% van je totale trainingsvolume, dan mag je bij een laag totaal volume tot 50% gaan.
Als je toch een zeker volume wenst te behouden voeg je gewoon recuperatie in.
In het begin van je intensieve duur training ligt de nadruk op tempo, je verschuift dit eventueel naar fartlek.

De kracht/ weerstandstraining kan op de fiets (vb interval)of in de fitness gebeuren maar op die ogenblikken kan je weer geen volume halen.

Akkoord, zeg ik toch ook. Bij verhogen van kwaliteit mag het volume neit toenemen, eerder afnemen.

In deze periodes geld zeker: no pain no gain, maar om je winst te verzilveren moet je wel de tijd nemen om supercompensatie toe te laten!
Dus geen stommiteiten maar planning!

Je belicht slechts één (heel belangrijk)aspect van het trainen, Je zegt wel dat iedere week verschillende trainingscomponenten aan bod moet brengen maar daar blijft het bij.
Een gemiddelde fietser is ook gebaad bij 4 weekse trainingscycli met steeds ander accenten en een relatieve rustweek.

Door enkel basisuithouding te trainen ga je nooit alles uit het beestje halen!

Je hebt het over de specifieke voorbereiding maar zwijgt over jaarschema's ?

Die worden bepaald door de doelstelling natuurlijk

Doordat je alles in enkele bladzijden wilt vertellen komt het soms nogal verwarrend, tegenstrijdig en ongenuanceerd over, maar dat is eigen aan korte samenvattingen.

Inderdaad, maar ook aan de aard van het beestje

Tot zover je site.
Verder kan ik 2 a 3 uur rond mijn drempel rijden, daar heb ik menig prof mee verbaasd in mijn sportkottijd, Maar aangezien ze er geen wereldwonder van gemaakt hebben ga ik ervan uit dat er nog wel een aantal atleten moeten rondlopen die daartoe in staat zijn.

Verder heb ik niet gezegd dat Brentjens 10 uur aan een stuk rond zijn omslagpols kan rijden. Ik heb gezegd dat hij enkel in de afdalingen meer dan 5 slagen onder de drempel zit.
Dus: ten eerste, we nemen één van de zwaarste marathons, de GRC met dacht ik 4850 hm en 131 km, De toppers zijn allemaal binnen de 7 uur binnen!
Na elke klim komt een afdaling = fysieke recuperatie, hoe technischer, hoe langer.
De zone tussen omslagpols en 5 slagen onder de omslagpols is voor een topper tamelijk breed.

Jazeker, die tussen één uur optimaal presteren en 2à3 uur optimaal presteren. Geen GRC.
[/i]
Guest

Post by Guest »

"Dus: ten eerste, we nemen één van de zwaarste marathons, de GRC met dacht ik 4850 hm en 131 km, De toppers zijn allemaal binnen de 7 uur binnen!
De zone tussen omslagpols en 5 slagen onder de omslagpols is voor een topper tamelijk breed."

Effe nuanceren: indien je met een hardtail rijd ten niet tot de toppers behoord (duidelijk den deze dus) kan je de afdalingen van de GRC toch niet beschouwen als een recuperatie. Ja voor hartslag, neen voor spiergroep. In een afdaling op asfalt kan je je melkzuur (gedeeltelijk) wegtrappen met een hoge trapfrequentie zonder hoge belating, in en afdaling al al GRC sta je merendeels op je trappers (om je rug te sparen) en blijven de bovenbenen gespannen om de schoken op te vangen. Ook je knieën rusten niet, integendeel.
Bovendien moet je op de vlakke stukken constant van en op je fiets springen (Zwitsers en boomwortels en rotsen op een pad :roll: ) wat ook weer extra energie en spierbeweging kost. Je rijdt als het ware een veldrit binnen een marathon.[/i]
nothing 's impossible
Mountainbiker

tbfkai,

Je zegt het zelf, recuperatie voor hartslag :-?

Een fullie zal idd wel wat caloriekes (en concentratie) schelen, maar je gaat me toch niet vertellen dat je quadriceps of kuiten verzuren van naar beneden te rijden???
ipv het melkzuur weg te trappen tril je het weg.
Iegienie
Mountainbiker

Post by Iegienie »

nothing 's impossible wrote:tbfkai,

Je zegt het zelf, recuperatie voor hartslag :-?

Een fullie zal idd wel wat caloriekes (en concentratie) schelen, maar je gaat me toch niet vertellen dat je quadriceps of kuiten verzuren van naar beneden te rijden???
ipv het melkzuur weg te trappen tril je het weg.
In lange zware afdalingen kan je inderdaad je benen heel hard verzuren in den bergaf. bergop rijd je op marathons meestal je eigen tempo, maar bergaf is het eerder de berg die het tempo bepaald. Ik spreek hier wel over ferme zware marathons...
nothing 's impossible
Mountainbiker

Eugene,

proberen te vermijden, soepel naar beneden komen, als nen elastiek.
Ge moet niet altijd en overal controle proberen te hebben, dat vreet inderdaad kracht.
als het echt niet anders kan [-o<

Ik probeer toch maximaal te recupereren in afdalingen en door zo soepel mogelijk te blijven ga ik overal veel vlotter over.
Extreme vermoeidheid helpt mij soms om economischer en sneller af te dalen, zo een "je m'en fous" roes.
Waar ge anders zeker vol in de remmen gaat en dan met veel moeite afdaalt vliegt ge in één keer over, en door uw vitesse zelfs niet overkop :drunk:

Ik heb wel zo'n thudbuster zadelpen, dat zal ook wel helpen, zeker in mijn geval!
Post Reply