Garmin Edge305 (PRODUCTTEST)

Plaats hier je GPS gerelateerde vragen en routes .
Mika
Mountainbiker

Post by Mika »

Sinds dit weekend ook een gelukkige bezitter van zo'n Garmin Edge...

Het ding kan eigenlijk meer dan ik eigenlijk verwacht had en de software is al bij vrij goed.

Zaterdag een tochtje gedaan van 2 en halve uur, en ik had nog 3 van de 4 streepjes. Dus dat ziet er goed uit! En gezien het nieuw was, kon ik ook niet van de knopjes afblijven.

En om het ontvangst te vergelijken met een e-trex: in mijn huidige auto heb ik een warmtewerende voorruit waardoor de e-trex quasi niks ontvangst heeft. De Edge daarentegen vond praktisch alle satellieten. Het ding ontvangt zelfs binnenskamer. Spijtig genoeg kan ik de Edge niet gebruiken in combinatie met mijn pda als autonavigatiesysteem...

Navigatie is op het eerste zicht inderdaad beperkt, maar op de website van Garmin is er al een beta-firmware beschikbaar met betere navigatiemogelijkheden. Beta-software ga ik niet uitproberen maar het belooft veel goeds! 8)
Thompe
Mountainbiker

Post by Thompe »

Ik ben al een paar dagen op zoek naar de ideale GPS maar heb nog een heleboel vragen.

De hoofreden waarom ik er een zou kopen is om mijn thuislocatie (of hotel) op te slaan en dan naar hartelust te biken en wanneer ik terug naar huis wil ik ook naar hartelust en willekeurig weggetjes kan nemen en dan toch terug thuis geraak.
Bijkomstig zou ik graag routes van anderen kunnen opladen en dan na rijden bv Toertochten, ronde van Vlaanderen of iemand die in zuid Frankrijk een mooie bergrit gereden heeft.
Leuk zou ik het ook vinden als ik bv door d'ardennen rijd ik zou kunnen zien in welk dorpje ik ben.
De Gps zal in mijn geval denk ik meer zijn functionaliteit moeten bewijzen op de koersfiets dan op de Mtb.

Ik denk de Edge 205 te nemen vooral voor:
- de betere ontvangst
- het formaat
- de "betaalbare" prijs van 219 EUR
- ...

Ik overweeg hem niet te nemen:
- korte batterij cappaciteit + onmogelijk te vervangen
- ....

Ik ben al in bezit van een Polar S710i (met snelheid en cadanssensor)
Fietscomputer BC1600 van Sigma.

Enkele vragen:

1. Werkt de Edge HR met een T61-gecodeerde borstband van Polar?
Ik heb sterke vermoedens van niet daar ze allebei gebruik maken van een gecodeerde overdracht.

Hierdoor had ik dus eerder gedacht de Edge 205 te nemen i.p.v. de 305 daar ik vrij tevreden ben over de polar en de prijs van de 205 iets zachter is.
Of kun je inderdaad andere - veel betere analyses maken met de Edge?

2. Kun je met de edge bv een route als de ronde van Vlaanderen na rijden of is dat onbegonnen werk?

3. Kun je mij via bovenvermelde info bevestigen of de Edge een goede keuze is of zou ik beter opteren voor een ander toestel die beter of goedkoper is (een 300 EUR vind ik wel het max).

Anders had ik gedacht aan een Geko 201 of 301 of een Etrex .... of als er iemand een goeie occasie heeft!!!!

4. Als ik de Edge koop dien ik dan nog extra software bij te kopen en tegen welke prijs +/-?

5. Tegen welke prijs kan ik het goedkoopst een Egde kopen. Mijn bevindingen zijn tot nogtoe in de futurumshop in Nederland 229EUR verzending inbegrepen.

Of in welk buitenlands land kan ik hem nog goedkoper vinden. Ik ken nl iemand die regelmatig naar buitenland gaat op zakenreis en die kan mij dat misschien meebrengen.

6. Hoe zit het nu met die batterij? Wat zijn de laatste bevindingen van de levensduur? 205 vs. 305?
Een zwakke batterij vind ik ook een beetje logisch aangezien er slechts een batterij van 910mAh inzit. dat komt overeen met 1 AAA baterij van goede kwaliteit (in feite is het een kleine platte celbatterij identiek zoals er bv in een polar speed sensor zit type CR2032). Hadden ze geopteerd voor één AA-type dan kon er al snel 2000+ mAh bereikt worden.

Dit vind ik dan ook een groot nadeel want als je bedenkt dat een ronde van Vlaanderen 250 km is aan een amateurs gemiddelde van 27km/h zit je al snel 9h op de fiets.

Ook bij de 140 km maakt dat al snel 5h zonder rustpauzes.
Flip FSR
Mountainbiker

Post by Flip FSR »

Je kan opteren voor een tweedehands GPS60C of GPS60CS.
Er zijn er honderden te vinden op het net nu de nieuwe x-series uit zijn.
De "oude" reeks heeft een geheugencapaciteit van 56mb voor de kaarten. Meer als genoeg om te biken. Je kan er eigenlijk alles mee, ook routeren en dus in de wagen of op de motor gebruiken.
De ontvangst is inderdaad iets minder dan de nieuwe, maar zeker goed genoeg, ook in een dicht bos. 'k Hab dat vorig weekend uitgebreid kunnen testen in zeeeer vochtige omstandigheden in de Duitse bossen.
Welgeteld 1 keer is de ontvanst weggevallen voor zowat een halve minuut.
Misschien het (veruit enige) nadeel: hij is niet echt compact te noemen, maar op het stuur van mijn fiets bleef hij toch goed steken, ook na een valpartij :-D :drunk:

Enfin, 't is maar een gedacht... :wink:
Flip FSR
Mountainbiker

Post by Flip FSR »

Thompe wrote:
1. Werkt de Edge HR met een T61-gecodeerde borstband van Polar?
Kan ik helaas (nog) niet op antwoorden... Iemand anders misschien?
Maar gezien je toch al de polar hebt zou ik misschien voor de 205 gaan...

2. Kun je met de edge bv een route als de ronde van Vlaanderen na rijden of is dat onbegonnen werk?
In theorie wel, maar 't zal af hangen van 't aantal punten je in de track nodig hebt, gezien dit per track beperkt is...
Probleem blijft echter dat je met je neus redelijk dicht op 't schermpje moet kijken/fietsen hetgeen in het verkeer niet echt aan te raden is.
Er kunnen geen kaarten opgeslagen worden, dus waar je juist moet afslaan zie je enkel op het schermpje (stippellijn volgen).

3. Kun je mij via bovenvermelde info bevestigen of de Edge een goede keuze is of zou ik beter opteren voor een ander toestel die beter of goedkoper is (een 300 EUR vind ik wel het max).
Een Etrex Vista (color) misschien?

Anders had ik gedacht aan een Geko 201 of 301 of een Etrex .... of als er iemand een goeie occasie heeft!!!!
Occasies vind je genoeg op het net...

4. Als ik de Edge koop dien ik dan nog extra software bij te kopen en tegen welke prijs +/-?
Indien je kaarten wil laden wel, en dan ben je toch al gauw 150€ extra kwijt.
Tenzij je al een garmin met kaartmateriaal hebt...

5. Tegen welke prijs kan ik het goedkoopst een Egde kopen. Mijn bevindingen zijn tot nogtoe in de futurumshop in Nederland 229EUR verzending inbegrepen.

Of in welk buitenlands land kan ik hem nog goedkoper vinden. Ik ken nl iemand die regelmatig naar buitenland gaat op zakenreis en die kan mij dat misschien meebrengen.
Denk ook aan evt garantieperikelen. Voor pakweg 30€ extra kan je misschine een hoop miserie voorkomen. Is eigen keuze, ik kocht ook via Duitsland...

6. Hoe zit het nu met die batterij? Wat zijn de laatste bevindingen van de levensduur? 205 vs. 305?
Een zwakke batterij vind ik ook een beetje logisch aangezien er slechts een batterij van 910mAh inzit. dat komt overeen met 1 AAA baterij van goede kwaliteit (in feite is het een kleine platte celbatterij identiek zoals er bv in een polar speed sensor zit type CR2032). Hadden ze geopteerd voor één AA-type dan kon er al snel 2000+ mAh bereikt worden.

Dit vind ik dan ook een groot nadeel want als je bedenkt dat een ronde van Vlaanderen 250 km is aan een amateurs gemiddelde van 27km/h zit je al snel 9h op de fiets.

Ook bij de 140 km maakt dat al snel 5h zonder rustpauzes.
Meer dan laten we zeggen 6 uren navigeren is toch wel ver de max vrees ik... Is een gok hé -> Iemand?
Thompe
Mountainbiker

Post by Thompe »

Dank voor de snelle duidelijke antwoorden.
Ik geef mezelf nog een week de tijd met het net af te speuren naar tips en extra info en hoop tegen dan een beslissing te kunnen nemen.
Mika
Mountainbiker

Post by Mika »

Thompe wrote: 3. Kun je mij via bovenvermelde info bevestigen of de Edge een goede keuze is of zou ik beter opteren voor een ander toestel die beter of goedkoper is[/color] (een 300 EUR vind ik wel het max).

Een etrex heeft een veel minder goede ontvangst en zeker bij het mountainbiken in de Ardennen, vooral combinatie vallei en bos, valt dit dik tegen. Misschien dat het bij de nieuwere modellen verbeterd is?
Dat hangt er vanaf wat je wil doen... Ik heb al een gratis tooltje gevonden om het standaard formaat voor trackbestanden (.gpx) te converteren naar een .crs bestand die wel te uploaden zijn naar de Edge. Het staat wel nog niet op punt.

Je kan mapsource downloaden vanop de site van garmin, je hebt dan wel een 'very basic' kaart in de Training Center maar mapsource is onbruikbaar.
Ik heb de Edge 305 daar ook gekocht. Ik vond eventuele garantieproblemen niet opwegen tegen het grote prijsverschil met de prijzen die ik hier in België kon vinden.

Wat het volgen van een track betreft, het is momenteel niet evident. De nieuwste firmware voor de Edges heeft uitgebreidere mogelijkheden zoals het tonen van een kompas met de afstand en tijd tot de volgende 'bocht' (net zoals bij een etrex). Die firmware is wel nog in beta wat betekent dat ik hem niet zal uitproberen en zal wachten tot de definitieve versie uit is.
Flip FSR
Mountainbiker

Post by Flip FSR »

Mika wrote:Een etrex heeft een veel minder goede ontvangst en zeker bij het mountainbiken in de Ardennen, vooral combinatie vallei en bos, valt dit dik tegen.
Dat is inderdaad een waarheid als een koe! 'k Heb er mij ook al dikwijls aan geërgerd. Dat was dan ook de reden van verkoop... :-?
Thompe
Mountainbiker

Post by Thompe »

Naar nog wat zoekwerk naar de goedkoopste ben ik op Amazon.com gevallen

Edge 205: $220 ----> € 182 (Gps center € 288)

Edge 305 bundel: $400 ----> € 330 (Gps center € 399 - geen bundel)

GpsMap 60cxs: $500 ----> € 413 (Gps center € 679)

Ik zou op het eerste zicht dan niet twijfelen om bij Amazon.com te bestellen of zijn er buiten de garantie nog "grote" nadelen bij amazon.com

@ Mika

Kun je eens een link naar deze gratis tool plaatsen? en kan er eventueel eens een rit die jij al afgelegd hebt naar mij doorsturen zodat ik iets heb om te beoordelen. Ik kan u via Pb mijn e-mail adres doorsturen

Ik heb via de site van garmin de trainings center gedownload (ook eens om te kijken wat dat allemaal inhoudt) maar dat werkt helaas niet omdat je eerst het toestel moet aansluiten op de pc.

Wat ik ook als "groot" nadeel vind van de 205 vs. 305 is het ontbreken van die barometrische hoogtemeter zodat er na een tocht niet kan gezien worden hoeveel er nu precies geklommen - gedaald is.

Is er al iemand die een "gecodeerde"polar borstband getest heeft. want indien dat werkt dan zou ik misschien toch de bundel nemen.

de grafiek die je op onderstaande foto ziet is dat wanneer je een rit opnieuw rijdt je kunt zien hoeveel je voorop of achterop zit en is de hoogtecurve dan ook een exacte weergave van het afgelegde/afteleggen parcours?
En wat is precies die dubbele pijl met 40m op?

Image
Mika
Mountainbiker

Post by Mika »

Thompe wrote: Kun je eens een link naar deze gratis tool plaatsen? en kan er eventueel eens een rit die jij al afgelegd hebt naar mij doorsturen zodat ik iets heb om te beoordelen. Ik kan u via Pb mijn e-mail adres doorsturen
Voor de gratis tool: http://forums.motionbased.com/smf/index ... pic=2088.0. Er zijn nog wat probleempjes maar het ziet er veel belovend uit.

Voor een .crs bestand, je mag me een pb-bestand doorsturen. Al weet ik niet of je er veel gaat aan hebben.
Ik heb via de site van garmin de trainings center gedownload (ook eens om te kijken wat dat allemaal inhoudt) maar dat werkt helaas niet omdat je eerst het toestel moet aansluiten op de pc.
Inderdaad, ik had het ook eerst zo geprobeerd om te zien wat de mogelijkheden waren.
Is er al iemand die een "gecodeerde"polar borstband getest heeft. want indien dat werkt dan zou ik misschien toch de bundel nemen.
Ik niet maar hier wel: http://forums.motionbased.com/smf/index ... pic=2136.0

Het antwoord is dus neen.
de grafiek die je op onderstaande foto ziet is dat wanneer je een rit opnieuw rijdt je kunt zien hoeveel je voorop of achterop zit en is de hoogtecurve dan ook een exacte weergave van het afgelegde/afteleggen parcours?
Je kunt racen tegen een virtuele partner (eigenlijk jezelf of iemand anders die die route al gereden heeft), dus vandaar de 2 bolletjes.

De weergave is zo exact als de vorige opname. ;)
En wat is precies die dubbele pijl met 40m op?
De schaal van het hoogteverschil. Dus de hoogte van zo'n één vakje is 40 meter. Die past zich vanzelf aan de gereden/te rijden hoogteverschillen.

De horizontale schaal (m.a.w. de afstand) kan je in en uitzoomen.
jerommeken
Mountainbiker

Post by jerommeken »

Thompe wrote:Naar nog wat zoekwerk naar de goedkoopste ben ik op Amazon.com gevallen

Edge 205: $220 ----> € 182 (Gps center € 288)

Edge 305 bundel: $400 ----> € 330 (Gps center € 399 - geen bundel)
De 305 bundel komt op 437€ bij Gps Center. Ook goedkoop en je kan er nog een treffelijke uitleg bijkrijgen.

Bij FS informeerde ik naar een tweede cad-sensor voor op mijn andere fiets(en) : gaat niet volgens FS. GPS center informeerde bij de invoerder en wist te melden dat het wel gaat - als je van fiets veranderd moet je de gps laten scannen en de nieuwe sensor wordt automatisch aangemeld.
Kijk, voor dat soort toegevoegde waarde betaal ik graag iets meer.

FS heeft afgedaan bij mij : als ze nog niet de moeite nemen om dit soort zaken na te gaan en stomweg verkeerde info te geven, dan is het duidelijk dat alleen verkopen telt.
Productkennis ? waar is dat voor nodig ?
Post Reply