strava

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
tikkes17
Mountainbiker

Re: strava

Post by tikkes17 »

ik werkte ook eerst met Garmin connect en nu op strava, ik heb nu ritten waar de hoogste snelheid op connect +/-43km/u is en op strava +/-62km/u voor hetzelfde... ](*,) ](*,) dus voor de mannen die graag uitpakken: strava! :lol: :lol:

denk dat die hoogtemeters nooit 100% zullen zijn en van toestel tot toestel afhankelijk zijn. We zijn al geweest dat we met 2 een TT rijden en dat er 80m hoogteverschil op zit, dit tussen edge 810 en 705.
RigolleM
Mountainbiker

Post by RigolleM »

wildnr1 wrote:Ik rijd al lang met Run.GPS en vind dat zo goed en compleet dat ik geen Strava ken.
20 jaar geleden bestond Strava nog niet :lol:
Dat je Strava niet kent zegt genoeg ;-)
RigolleM
Mountainbiker

Post by RigolleM »

wildnr1 wrote:
RigolleM wrote:
wildnr1 wrote:Ik rijd al lang met Run.GPS en vind dat zo goed en compleet dat ik geen Strava ken.
20 jaar geleden bestond Strava nog niet :lol:
Dat je Strava niet kent zegt genoeg ;-)
Dat je Strava kent zegt genoeg.
Ik post om misschien goed te doen voor iemand,
hierboven zochten ze hoe een gsm op het stuur te zetten.
Waarom was jou quote naar mij toe?
Dat Run.GPS een app is die voldoet aan uw eisen is uw goed recht.
Dat je Strava app niet gebruikt kan ik best inkomen, want als fiets app voldoet deze ook niet aan mijn eisen, hiervoor zijn betere apps op de markt. Maar die app heeft andere bestaansredenen (zie hieronder).
Dat je Strava niet kent, is jammer, want het is leuk extraatje na het fietsen, en sinds de app ook tijdens het fietsen.
Ik zou Strava (website) toch maar eens bekijken, want de meeste van mijn bike collega's maken hier gebruik van en het is leuk om mekaar wat te motiveren door elkanders segmenten te verbeteren. Ook kan je jezelf meten en vaststellen of je een bepaald segment beter of slechter hebt gepresteerd.
RigolleM
Mountainbiker

Post by RigolleM »

wildnr1 wrote:Al ontdekt in het app? de cadans, trapfrequentie, hartslag, hartslaggemiddelde, gemiddelde snelheid, temperatuur, hoogte, totaal positieve hoogtemeters, % steiltegraad, het uur, etc....
Nee denk ik, want dan zou je niet meer lachen met mijn uitspraken.
Ik heb het inderdaad eens bekeken, en kan interessant zijn voor iemand die alsnog z'n smartphone wilt gebruiken als fiets computer.

Ik lachte vooral omdat je Strava niet kende, ik ken er nog weinig rond mij die er geen weet van hebben... :wink:
johan1983be
Mountainbiker

Post by johan1983be »

Ikzelf heb in den beginne Endomondo gebruikt om te tracken. Ik had zelfs een kaske op mijne fiets gezet. Maar ik ben snel overgegaan op een garmin. Reden: Endomondo (en Strava trouwens ook) kunnen enkel tracken. Maar de twee grootste redenen was voor mij. Mijn batterij ging enorm snel leeg en omdat mijn gsm in zo een kaske zat kon ik niet antwoorden als ik telefoon kreeg.

Vandaag de dag gebruik ik dus een Garmin. Verder gebruik ik Sport Tracks (offline programma) voor mijn gegevens bij te houden. Daarbuiten gebruik ik strava voor de segmenten met sommige andere te vergelijken. Ik heb eens een maand de strava premium gebruikt, maar dat was dan weer de moeite niet.

Mijn persoonlijke mening, na het een kans gegeven te hebben is dat een smartphone nog altijd een telefoon is. Voor mensen die niet veel fietsen is het een leuk hebbeding zo een app dat trackt en aan begeleiding doet. Maar als je veel fietst lijkt me dit niet meer praktisch. Daarbuiten vind ik Strava enkel goed voor de segmenten en de bekertjes die je erbij kunt winnen :wink: .

Tussen Endomono en Strava voor het bijhouden van de statistien, vond ik Endomondo beter. Natuurlijk is dit allemaal een persoonlijke mening he

Johan
RigolleM
Mountainbiker

Post by RigolleM »

wildnr1 wrote:
RigolleM wrote:kan interessant zijn voor iemand die alsnog z'n smartphone wilt gebruiken als fiets computer.
Ik lachte vooral omdat je Strava niet kende, ik ken er nog weinig rond mij die er geen weet van hebben... :wink:

Natuurlijk kende ik Strava, ik kan anders niet weten dat Run.gps beter is.
Wat ik al de hele tijd zeg, is dat Run.GPS veel meer doet dan Strava en Garmin en veel completer is.
Nog zeg je "smartphone als fiets computer"
Het is een complete fietscomputer + GPS systeem en dan nog uitgebreider dan een fiets GPS
Nogmaals, met welke fiets gps kan jij zonder het scherm te gebruiken navigeren?
Een smartphone is toch ook een pak goedkoper dan een Garmin? En geeft meer mogelijkheden: Batt. , bellen, etc...
Maar ik heb geen aandelen of zo, dus als jullie mij niet willen geloven is dat ok voor mij.
Ik probeer alleen mijn bevindingen te delen met de lezers.
Heb jij ervaring met één of ander GPS toestel van Garmin, Mio, Bryton,..? Hoe bedoel je completer? Wat mis ik op bv. een Garmin Edge 800/810?
Garmin heeft toestellen met verwisselbare batterijen.
Ik hoef niet te kunnen bellen met mijn GPS, daarvoor heb ik een GSM/smartphone ;-)
En navigeren zonder het scherm te zien... hmmm... dan zou ik al een paar serieus de mist in gegaan zijn.
Sommige smartphones zijn idd goedkoper dan een degelijk GPS device, maar als je alle accessoires (HR, cadans, waterdichte case,...) hebt aangeschaft dan zal het prijsverschil al wat minder zijn.
RigolleM
Mountainbiker

Post by RigolleM »

wildnr1 wrote: En dat is wat mis is aan die Edges e.d. En ik zie u uw batt al vervangen :lol:: maten, ff wachten, Batt...
Garmin Edge heeft geen verwisselbare batterij, iemand met uw ervaring(en) zou dit moeten weten ;-)

Leg mij nu nog eens uit wat er ontbreekt aan een Garmin GPS device t.o.v. uw smartphone oplossing, want autonomie is niet echt het probleem, daar zijn genoeg oplossingen (solar, powerpacks,..) voor.
RigolleM
Mountainbiker

Post by RigolleM »

wildnr1 wrote:
RigolleM wrote:
wildnr1 wrote: En dat is wat mis is aan die Edges e.d. En ik zie u uw batt al vervangen :lol:: maten, ff wachten, Batt...
Garmin Edge heeft geen verwisselbare batterij, iemand met uw ervaring(en) zou dit moeten weten ;-)

Leg mij nu nog eens uit wat er ontbreekt aan een Garmin GPS device t.o.v. uw smartphone oplossing, want autonomie is niet echt het probleem, daar zijn genoeg oplossingen (solar, powerpacks,..) voor.
Op mijn toertjes zul je geregeld tegen de vlakte liggen als je naar je scherm durft kijken :-D
En dat is wat mis is aan die Edges e.d.
Ik zocht dus naar iets dat werkt zonder scherm.
Ik ben helaas niet alleen, zullen wel nog een paar zijn die met zo'n Garmin rondrijden #-o

Dus naast autonomie en spraak, zijn er nog nadelen aan Garmin devices?
freezy
Mountainbiker
Location: Endorfin Speed II, TREK OCLV 5200 en een Triumph...

Post by freezy »

wildnr1 wrote:ok mannen, gebruik maar Endomondo, Strava en Garmin en sla alle ervaringen van anderen in de wind #-o

voor RigolleM:
ja beste, natuurlijk heb ik uitgebreide ervaring met vele andere gps systemen, 7" tablet in de auto, 10 " camionette, of smartphone op mijn race moto of weekendje Monaco met de bmw RS.
ik heb Garmins en verschillende gsm's en alle apps (denk ik althans) uitgebreid getest.
Er is er maar 1 die bijna alles echt kan zoals het moet, ik kan er ook niet aan doen :-D

en hoe kan je de mist in gaan als je 200 meter tevoren al verwittigd word dat je slight rechts moet?
Op mijn toertjes zul je geregeld tegen de vlakte liggen als je naar je scherm durft kijken :-D
En dat is wat mis is aan die Edges e.d. En ik zie u uw batt al vervangen :lol:: maten, ff wachten, Batt...

ik rijd met 12000 mAh rond als nodig, zo groot als pakje marlboro, goed voor een week.

Ik moet toegeven, als je een beginneling bent je weet nog niet hoe je de routes moet maken of aanpassen en dan krijg je in bochtenwerk ook instructies natuurlijk. Allemaal geen probleem als je er wat bekend aan raakt. Dan spreekt hij werkelijk alleen als het paadje een afslag heeft.

En ik durf te wedden dat jullie een smartphone bij hebben tijdens je tochten, en dan toch nog die Garmin. Ik zou minstens een paar keer die gsm met dat app in mijn backpack steken als test.

ps: mijn moto systemen wijzen de weg tegen +200 km/h, dan zal je wel niet snel missen met een mtb zeker?
Waarom heb je instructies nodig? Ik heb al in half Europa gezeten zowel met de motor (Garmin Zumo 550) als met de fiets (Garmin GPSmap 60C), altijd op track gereden, nooit via route. Rij je sporadisch eens verkeerd, dan keer je terug... Simple as that. Dermate extreme stukken dat je de tijd niet hebt om een blik om je GPS-scherm te werpen ben ik nog niet tegengekomen. Daarenboven kan je altijd eens vooruit kijken op je track ipv blindelings de instructies te volgen. Net zoals je thuis vooraf je route kan visualiseren om te weten wat je mag verwachten.

Wat betreft de smartphone, deze gaat mee in de achterzak met Strava erop, enkel om de route op te slaan en voor de fun met die segmenten, beetje competitie onder de fietscollega's. Voor de rest gebruik ik een fietscomputer/hartslagmeter, heeft me nog nooit in de steek gelaten.

Welke polemiek jij hier dus wil opstarten ontgaat me een beetje...

Wat me wel opvalt, is hoe belabberd het gesteld is met het navigatievermogen van de huidige generatie, het lijkt alsof niemand nog een papieren stafkaart kan lezen. Iedereen is zo verknocht aan de electronische middelen dat ze zonder hopeloos verloren rijden.
freezy
Mountainbiker
Location: Endorfin Speed II, TREK OCLV 5200 en een Triumph...

Post by freezy »

Heb daar weinig problemen mee, integendeel, ik herinner me bvb de Col du Rousset, haarspeldafdaling in de Vercors. Zeer praktisch om dan op je scherm de bochten kunnen in te schatten, vooral als er 20m na een haarspeldbocht alweer zo'n bocht ligt. :wink:

Heb hier ook enkele gekregen tracks voor de motor, o.a. één van 400km langs Cap Blanc Nez en Boulogne en die rij ik ook puur op de tracklijn. Herberekening staat ook altijd af, rij je dan toch eens verkeerd hoef je maar een straat verder opnieuw richting je tracklijn te rijden.

Navigeren in groep heb ik dan wel geen last van want 99% (letterlijk) van mijn motorritten doe ik alleen. Idem op de fiets, al schommelt het daar rond de 95%.
wildnr1 wrote: En ik zie mij al op de berg staan, de afdaling in mijn hoofd te prenten als een bobsleeër :lol:
Je lacht daarmee maar ik heb al fietsroutes uitgetekend, pakweg 90-100km waarvan 3/4 van de route bekend terrein is. Als het uittekenen klaar is zit die route al zodanig in mijn hoofd geprent dat ik geen nood meer heb aan de GPS en gewoon zonder vertrek (wel met de smartphone met Strava :wink: )
Post Reply