Sram 10sp gripshift

Data van toertochten of wedstrijden, releases van bikes of onderdelen, info over teams en rijders, geruchten, kortom alles wat collega bikers kan interesseren plaats je hier!
RigolleM
Mountainbiker

Post by RigolleM »

MC Tim wrote: Volgens wat ik allemaal gelezen heb zou SRam ze pas volgend jaar voorstellen omdat ze 25 (?) jaar zouden bestaan en de gripshifts destijds hun paradepaardje was. Dus dit jaar zouden ze zeker niet meer uitkomen, vrees ik....
Paradepaardje: waar haal je die info?
Vorig jaar wisten ze (SRAM) mij te vertellen dat de gripshift onvoldoende rendabel is voor de groep dat ze niet onmiddellijk een 10-speed versie zouden uitbrengen. Dit is toch een compleet ander verhaal dan paradepaardje, niet?
Kristof Huyck
Mountainbiker

Post by Kristof Huyck »

Ondertussen is Kulhavy er wereldkampioen met geworden, dus zo'n ramp zal het wel niet zijn zeker ;-)
RigolleM
Mountainbiker

Post by RigolleM »

Kristof Huyck wrote:Ondertussen is Kulhavy er wereldkampioen met geworden, dus zo'n ramp zal het wel niet zijn zeker ;-)
Moeten het 2 uur volhouden, geen 52 weekends ;-)
pieterp
Mountainbiker
Location: Niner One9,Transition Smuggler,Transition Rapture,Magneet Cafe Racer ,Achielle Craighton Pick Up

Post by pieterp »

De gripshift heeft het voor SRAM allemaal in gang gezet. En is wel degelijk hun paradepaardje geweest (lees ook even de post van MC Tim die paradepaardje in de verleden tijd plaatst...).

Zo heb ik de mijne ook nog gehad....
Image

Those were the days.
soene
Mountainbiker

Post by soene »

mijne houden het al 2 jaar uit bij intensief gebruik.en zijn nog als nieuw
MC Tim
Mountainbiker

Post by MC Tim »

Paradepaardje was idd niet echt het woord waar ik naar zocht :-?. De gripshift heeft in het verleden altijd veel betekend voor Sram (ook al halen ze uit deze shifters niet veel winst :roll:) en ze willen er op hun 25 jarig bestaan weer mee uitpakken...

Ge moet eens naar dat eerste roze model kijken :lol: :drunk:
Sunn Xtreme
Expert

Post by Sunn Xtreme »

gripshift is wel een van de beste systemen die al op de markt zijn gebracht.
de meesten met klachten, waren degenen die wel de verkeerde bekabeling gebruikten. vele lbs staken er gewoonweg de verkeerde in, wat resulteerde in stroever schakelen en sneller stukgaan.
met de geschikte bekabeling, was en is het zowat perfect schakelen, en wat het onderhoud betreft was en is het zeer onderhoudsvriendelijk. in tegenstelling tot de andere systemen, zijn de shifters niet echt gevoelig op modder etc, omdat ze zowat perfect afsluiten voor vocht en modder.
100% vrij is het nooit, maar met de andere systemen is het wel veel vaker ellende geweest.
ook de levensduur van de gripshift was algemeen beter dan andere systemen.
wat tijdwinst betreft : dat is altijd discussieerbaar... maar het staat wel als een paal boven water dat het wel een pak gemakkelijker is om te schakelen bij volle inspanning, dan met uw duim tegen een hendeltje beginnen te duwen, wat na verloop van tijd ook nog eens stroef gaat werken ook. tevens moet je er ook aan "denken" van te gaan schakelen, de gripshift is puur automatisme zonder dat je even moet denken 'ff duwen om te schakelen'.

als het over gemakkelijk en eenvoudigheiod gaat, staat de gripshift straten voor.
wie vroeger ermee gereden heeft (en met de juiste kabels erin), wil nooit nog wat anders. deze mensen die ik bij het verschijnen van de nieuwe gripshift, grotendeels terug overstappen. de laatste jaren waren het weer hendeltjes, vooral Shimano pakte uit met Lego-blok bedieningen die op niks sloegen qua design, en ook wel menige kopzorgen meebraht.
Rock Rider
Mountainbiker

Post by Rock Rider »

Sunn Xtreme wrote: wie vroeger ermee gereden heeft (en met de juiste kabels erin), wil nooit nog wat anders. deze mensen die ik bij het verschijnen van de nieuwe gripshift, grotendeels terug overstappen. de laatste jaren waren het weer hendeltjes, vooral Shimano pakte uit met Lego-blok bedieningen die op niks sloegen qua design, en ook wel menige kopzorgen meebraht.
Soene wrote:mijne houden het al 2 jaar uit bij intensief gebruik.en zijn nog als nieuw
Ik rij er al een 5 tal jaar mee en nooit iets moeten vernieuwen, vervangen,... behalve één gripkussen... Ik wil dus niets anders meer na deze heel positieve ervaring...

http://www.vitalmtb.com/news/press-rele ... Worlds,388

The new 2012 Grip Shift coincides with SRAM’s 25th anniversary. The company burst onto the scene in 1987 with its original DB1 shifter, which redefined the way cyclists shift gears. Grip Shift gained momentum on the race scene and millions were sold around the world. Now, with 2X10 drivetrains gaining popularity, SRAM is updating Grip Shift for this segment of the market.
Xes
Mountainbiker

Post by Xes »

In februari krijgt oem ze, dus tegen mei zullen ze aftermarket zijn.
MC Tim
Mountainbiker

Post by MC Tim »

RigolleM wrote:
MC Tim wrote: Volgens wat ik allemaal gelezen heb zou SRam ze pas volgend jaar voorstellen omdat ze 25 (?) jaar zouden bestaan en de gripshifts destijds hun paradepaardje was. Dus dit jaar zouden ze zeker niet meer uitkomen, vrees ik....
Paradepaardje: waar haal je die info?
Vorig jaar wisten ze (SRAM) mij te vertellen dat de gripshift onvoldoende rendabel is voor de groep dat ze niet onmiddellijk een 10-speed versie zouden uitbrengen. Dit is toch een compleet ander verhaal dan paradepaardje, niet?
Het ging dus ober dit bericht in de O2bikers van vorige maand :

Image
Post Reply