slijtage...

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Captain Haddock
Mountainbiker

Post by Captain Haddock »

zeg godverdoemme milaardedju

ik heb gezegd dat het een RUWE schatting was. Dus, ne halve band dan per 2000 km, en ik rij met pythons, die slijten sneller.

RUW dus :wink:

@Thorgal: ik schatte 300 euro voor 2000 km, zal er waarschijnlijk net iets over zijn, maar pakt dan 150 euro. Want ik heb er max 4000 km op zitten, heb mijn gainen al moeten vervangen (25 euro), cassette + 3 kettingen (xt= 95 euro), 2 middenbladen (50 euro), vet en olie en kuisproduct (zeker al 25 euro), remblokskes (18 euro), banden (55 euro), binnenbanden (20 euro), vorkolie (5 euro), derrailleurwieltjes (10 euro). We zijn dan enkel bezig met puur onderhoud, nog niet met upgraden, nog niet met vervangen van kapotte fietskledij, nog niet met energiedrankskes en -reepkes, nog niet met kilometers dat je met de auto aflegt om ergens met de mtb naartoe te rijden, ...

Bon, toegegeven, ik heb veel in de modder gereden, ben 2 weken in het ruige en voor de fiets heel zware zuid-frankrijk gaan rijden maar rij ook nog veel op asfalt. Maar voor mensen die naar de fietswinkel gaan, komt de factuur zeker nog duurder uit.
Epic
Mountainbiker

Post by Epic »

Jamaar, ik geloof wel dat je met sommige banden 5000km zal kunnen doen maar die ga je dan toch niet meer moeten gebruiken tijdens de winter in pakweg de Ardennen. Of zijn die geax'en blijkbaar de perfecte band? :drunk:
Deurke
Mountainbiker

Post by Deurke »

Epic wrote:Jamaar, ik geloof wel dat je met sommige banden 5000km zal kunnen doen maar die ga je dan toch niet meer moeten gebruiken tijdens de winter in pakweg de Ardennen. Of zijn die geax'en blijkbaar de perfecte band? :drunk:
dat is iets anders, ik kom nooit in de ardennen :wink:
Epic
Mountainbiker

Post by Epic »

Deurke wrote:dat is iets anders, ik kom nooit in de ardennen :wink:
Ah, ik had het anders op blijkbaar. Ik gebruik mijn mtb-banden enkel voor offroad. Aangezien ik weinig tt'en rij is het ofwel altijd in de Ardennen of mijn lokale ritten in Kluisbergen en omgeving. 1500km is dan zowat een richtgetal qua levensduur voor mijn ust banden.
Thorgal
Mountainbiker
Location: Radon ZR4, XT, Magura Marta, Manitou R7, 240S/XR4.1d

Post by Thorgal »

Captain Haddock wrote:We zijn dan enkel bezig met puur onderhoud, nog niet met upgraden, nog niet met vervangen van kapotte fietskledij, nog niet met energiedrankskes en -reepkes, nog niet met kilometers dat je met de auto aflegt om ergens met de mtb naartoe te rijden, ...
idd, ik hoop dat m'n vrouw dit niet meeleest :oops:

Ik heb al dikwijls gedacht van m'n 'onkosten' eens te noteren, maar 'k ga het toch nie doen zunne :roll:
Captain Haddock
Mountainbiker

Als je het mij vraagt, is deurke een uitzondering qua levensduur van banden. Ikzelf heb 2500 km gereden met goedkope z-maxxen, diegene met staaldraad en keihard rubber. Akkoord, er zit nog profiel op, maar die is volledig afgerond, veel grip heb je daarmee niet op onverhard. Neemt niet weg dat je er wel nog met kan rijden... En mijn pythons heb ik 2 weken intensief gebruikt op de rotsachtige ondergrond in Zuid-Frankrijk, met véél beklimmingen en afdalingen. Resultaat: zeker 25% van de nophoogte van de achterband weg, en ook mijn groene HS 33 remblokskes, zeker 20% weggesleten, terwij ik met mijn vorige zwarte 2 jaar had gedaan... :-? Veel, heel veel hangt dus af hoe je je fiets gebruikt...
Thorgal
Mountainbiker
Location: Radon ZR4, XT, Magura Marta, Manitou R7, 240S/XR4.1d

Post by Thorgal »

Captain Haddock wrote:Want ik heb er max 4000 km op zitten, heb mijn gainen al moeten vervangen (25 euro), cassette + 3 kettingen (xt= 95 euro), 2 middenbladen (50 euro), vet en olie en kuisproduct (zeker al 25 euro), remblokskes (18 euro), banden (55 euro), binnenbanden (20 euro), vorkolie (5 euro), derrailleurwieltjes (10 euro).
Tot nu toe heb ik, met dezen bike, ongeveer 3500km op den teller. Onkosten: 1 ketting (pc69), 1 ontluchtingsset, wat binnenbanden en spray MAAR in de komende maanden (en zeker tegen het volgende 'chrono-seizoen) vervang ik ketting, cassette, derailleurwieltjes, remblokjes, kabel achterderailleur en waarschijnlijk ook middenblad voor.

En ja, op een chrono stop ik voor NIETS, daarbuiten durf ik zelfs soms wel eens afstappen om m'n bike over een modderpoel te zwieren.
Aan die die denken dat je een 'echte biker' bent als je van kop tot teen onder de modder hangt, tja, dan ben ik maar geen echte hé, so what? Wat ik zeker weet is dat door moddertoestanden je slijtage ENORM toeneemt. Als het te 'drassig' is, dan las ik een ritje op de weg in, of op van die 'grintwegen'. En geloof me, dan kan ik ook pittige klimmetjes inlassen zunne 8)
Deurke
Mountainbiker

Post by Deurke »

Captain Haddock wrote:Als je het mij vraagt, is deurke een uitzondering
\:D/
Deurke
Mountainbiker

Post by Deurke »

EN das nog niet alles.. mijn ketting/casette/voorbladen hebben er nu pakweg 4000 km opzitten en werkt nog perfect! die gaan over een aantal weken eens vervangen worden :wink:

Kwestie van goed onderhouden en respect voor u materiaal, zullen we maar zeggen :drunk:
Captain Haddock
Mountainbiker

Deurke wrote:EN das nog niet alles.. mijn ketting/casette/voorbladen hebben er nu pakweg 4000 km opzitten en werkt nog perfect! die gaan over een aantal weken eens vervangen worden :wink:

Kwestie van goed onderhouden en respect voor u materiaal, zullen we maar zeggen :drunk:
als je daarmee wil zeggen dat je je materiaal goed onderhoud, pet af, medaille voor deurke. Als je daarentegen er mee wil zeggen dat ik mijn materiaal niet onderhoud... => morgen om 18u aan ingang café 'mok op ui muile', we zullen dat dan ééns uitpraten :wink:
Post Reply