Onder de installateurs zitten er toch wel wat afzetters.
Zie de laatste tijd zelfs zonnepanelen opduiken die noordwaarts gericht zijn.
Westelijk kijkende daken met zonnepanelen zie je nog veel meer.
Zonnepanelen
Omdat het niet altijd over mountainbike hoeft te gaan...... Zet een boompje op over alles wat NIET met mountainbike te maken heeft maar hou het wel deftig.
- DodgeW200
- Mountainbiker
Noordwaarts geeft een minder opbrengst maar valt nog goed mee en zekers als het de enigste mogelijkheid is.
Het minst gunstigste voor in de zomer is westwaarts.
Want een zonnepaneel levert het meeste bij +/-24°C bij elke 1°C meer heb je xx % verlies. Dus je zonnepaneel warmt in de zomer de hele voormiddag en middag op tot >40°C (zwart trekt warmte aan) en als ze dan in de namiddag uiteindelijk echt kunnen gaan beginnen leveren zijn ze zo warm dat de opbrengst minder is.
Meest ideaal is oostelijk en zuidelijk.
Het minst gunstigste voor in de zomer is westwaarts.
Want een zonnepaneel levert het meeste bij +/-24°C bij elke 1°C meer heb je xx % verlies. Dus je zonnepaneel warmt in de zomer de hele voormiddag en middag op tot >40°C (zwart trekt warmte aan) en als ze dan in de namiddag uiteindelijk echt kunnen gaan beginnen leveren zijn ze zo warm dat de opbrengst minder is.
Meest ideaal is oostelijk en zuidelijk.
kWh/kWp ofte voor uw installatieSusXT wrote:Vreemd, ik heb drie jaar achter mekaar respectievelijk 1608,1592 en1600 kW opgewekt met de eerste installatie. Enkel dit jaar heb ik aanzienlijk meer door de uitzonderlijke maand mei, 1660 kWh. In theorie zou ik tussen de 1350 en 1550 kWh opwekken. Btw, installatie is 1700 ...MirFlash wrote:Dus productie moet in Belgïe ergens tss de 850 en de 1200 kWh/kWp liggen met een beetje ligging.Edlisjas wrote:... en hoeveel ga je opwekken?
850 x 1,7 = 1445 kWh
1200 x 1,7 = 2040 kWh
Nog meer als andere zaken de eenheden !!!
Ons dak is hier net groot genoeg om bijna mijn jaarverbruik op te wekken, dus gelukkig moest ik deze keuze niet maken.Edlisjas wrote:
Ik twijfel nog aan het aantal panelen. Ofwel leg ik er juist voldoende om ons verbruik te dekken ofwel leg ik er meer dan nodig en kan ik in de toekomst bijvoorbeeld elektrisch bijverwarmen of wie weet ooit een elektrische auto kopen.
Een groene jongen zal zeggen dat je best niet teveel legt, want al de rest 'opsmossen' vinden zij niet zo leuk.
Ik zou er ook rekening mee houden dat er ooit wel een taks zal komen op de opbrengst van je zonnepanelen, en dan kan je volgens mij beter ook geen 'overschot' hebben.
Helemaal noordgericht lijkt mij straf, dan geniet je niet eens van de voordelen.Dickie wrote:Onder de installateurs zitten er toch wel wat afzetters.
Zie de laatste tijd zelfs zonnepanelen opduiken die noordwaarts gericht zijn.
Westelijk kijkende daken met zonnepanelen zie je nog veel mee.
Ons dak is westgericht en veel nadeel tov een zuidgericht dak ben ik nog niet tegengekomen...
Ik heb er destijds 22 op mijn dak gelegd van 222W t stuk, maar te weinig voor mijn jaarverbruik, mijn dak was iets te klein, ttz schaduw...
Deze liggen er nu een 2.5 jaar op en heb het me nog geen sec. beklaagd.
Ondertussen is mijn tuinhuis gezet en heb ik daar nog plaats voor de 5 die ik nog ontbrak, dewelke ik direct na mijn verlof er ga bijleggen.
Deze laatste zullen 245W per stuk zijn.
Deze liggen er nu een 2.5 jaar op en heb het me nog geen sec. beklaagd.
Ondertussen is mijn tuinhuis gezet en heb ik daar nog plaats voor de 5 die ik nog ontbrak, dewelke ik direct na mijn verlof er ga bijleggen.
Deze laatste zullen 245W per stuk zijn.
- Edlisjas
- Mountainbiker
@Kawa, overschot is relatief ....
Dat forum ken ik ondertussen ook ...
Mag je, belastinggewijs, ook panelen leggen op een niet geïsoleerd stuk dak of moeten de panelen op effectief geïsoleerd dak liggen?
Een gedeelte van mijn huis, met ingerichte zolder, is geïsoleerd en een gedeelte niet. Mag ik die panelen daar leggen? Hier staan geen veluxen in en is een mooie "gladde" oppervlakte.
Dat forum ken ik ondertussen ook ...
Mag je, belastinggewijs, ook panelen leggen op een niet geïsoleerd stuk dak of moeten de panelen op effectief geïsoleerd dak liggen?
Een gedeelte van mijn huis, met ingerichte zolder, is geïsoleerd en een gedeelte niet. Mag ik die panelen daar leggen? Hier staan geen veluxen in en is een mooie "gladde" oppervlakte.
Als het om een losstaande schuur of garage gaat hoeft het niet geïsoleerd te zijn.
Als het om de woning zelf gaat wel.
Maar ook daarvoor heb ik vadertje staat laten opdraaien voor de kosten.
Nu, er zal geen enkele installateur moeilijk gaan doen als je een gedeelte niet geïsoleerd hebt. Ze laten je gewoon een document ondertekenen waarin jij bevestigd dat je dak in orde is volgens de voorwaarden.
Moest er ooit controle gedaan worden....
Als het om de woning zelf gaat wel.
Maar ook daarvoor heb ik vadertje staat laten opdraaien voor de kosten.
Nu, er zal geen enkele installateur moeilijk gaan doen als je een gedeelte niet geïsoleerd hebt. Ze laten je gewoon een document ondertekenen waarin jij bevestigd dat je dak in orde is volgens de voorwaarden.
Moest er ooit controle gedaan worden....