Beginnende MTB'ster - twijfel tussen merken Merida, Cube,...

Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
julie
Mountainbiker

Post by julie »

voor 1m70 zal ik de 16" nemen.
Belle78
Mountainbiker

Post by Belle78 »

julie wrote:voor 1m70 zal ik de 16" nemen.
De winkelier ging ook die richting uit.

Allemaal bedankt hoor! Ben al een beetje wijzer geworden! En nu de komende week (heb nog een weekske congé) een beetje over de sport beginnen bijlezen. ;)
jo o
Mountainbiker

Post by jo o »

als je een herenmodel neemt vraag zeker om het zadel om te wisselen voor een dameszadel, dat zal al een wereld van verschil zijn.
julie
Mountainbiker

Post by julie »

jo o wrote:als je een herenmodel neemt vraag zeker om het zadel om te wisselen voor een dameszadel, dat zal al een wereld van verschil zijn.
bof, niet altijd nodig hoor!
sarahke
Mountainbiker

Post by sarahke »

Vanquish wrote:
Wat de schijfremmen betreft, ze raadden het mij nogal af omdat je volgens hen na 3 'ploetertochten' de schijfjes mag gaan vervangen en dat het nogal delicaat is. Ik wil ook makkelijk mijn banden kunnen afhalen om de fiets in de wagen te steken, dat lijkt mij dan ook minder handig met die schijfremmen?
Ook met schijfremmen, kan je gewoon je wielen eraf nemen. Ik steek oko vaak mijn fiets in de auto, en heb hier nog nooit problemen mee gehad.

Als ik jou was zou ik toch voor schijfremmen gaan. Je moet opletten dat die fietsenhandelaar je niet zomaar zijn model wil verkopen die hij niet verkocht krijgt. Die zal ook wel weten dat je er niet zoveel van kent. Je kan beter een beetje meer geld uitgeven aan een fiets en er zeker van zijn dat het een goeie is (zoals die je reeds opnoemde). Met schijfremmen slijten je wielen ook niet en heb je veel meer grip tijdens het remmen.

Ik heb zelf ook schijfremmen en steek ook vaak mijn fiets in de auto. Ik heb hier nog nooit problemen mee gehad.

Maar nog veel succes met je zoektocht.
Belle78
Mountainbiker

Post by Belle78 »

sarahke wrote:Ook met schijfremmen, kan je gewoon je wielen eraf nemen. Ik steek oko vaak mijn fiets in de auto, en heb hier nog nooit problemen mee gehad.

Als ik jou was zou ik toch voor schijfremmen gaan. Je moet opletten dat die fietsenhandelaar je niet zomaar zijn model wil verkopen die hij niet verkocht krijgt. Die zal ook wel weten dat je er niet zoveel van kent. Je kan beter een beetje meer geld uitgeven aan een fiets en er zeker van zijn dat het een goeie is (zoals die je reeds opnoemde). Met schijfremmen slijten je wielen ook niet en heb je veel meer grip tijdens het remmen.

Ik heb zelf ook schijfremmen en steek ook vaak mijn fiets in de auto. Ik heb hier nog nooit problemen mee gehad.

Maar nog veel succes met je zoektocht.
Inderdaad, ik geef je volledig gelijk.

Ben hier al een weekje info aan het vergaren en nu weet ik zeker dat ik voor schijfremmen ga. En bovendien heb ik mijn 'beginnersbudget' opgetrokken tot 1.000 euro en ga ik goed de kat uit de boom kijken wat het merk en model betreft. Zo doe ik een 4 à 5-tal dealers af in de buurt en is morgen de volgende aan de beurt. Ik wil niet na een aantal maanden moeten constateren dat ik een verkeerde koop heb gedaan, het gaat immers niet om 50 euro. Ik plan de fiets sowieso pas in april te kopen dus tot die tijd zal ik trachten wat meer informatie in te winnen over de techniek en zo...zo kom ik ook niet meer als leek de winkel binnengestapt wanneer ik 'em wil kopen. ;)

De koersbroeken (3 stuks - winter, tussenseizoen en 3/4 voor de zomer) zijn in ieder geval al aangekocht. Kwestie van te profiteren van de koopjesperiode, hé! :P
Belle78
Mountainbiker

Post by Belle78 »

Morgen ga ik alvast nog een fietsenboer bezoeken op net geen 5 minuten van thuis om eens te zien welke merken zij verkopen. Maar voorlopig kan Cube mij het meeste 'boeien' (dealer op 10 minuten van hier). Ik ben echter technisch totaal een leek en vraag mij dan af welke de grootste verschillen zijn tussen deze 3 modellen:

Cube Acid 2011: (849 euro)
http://www.cubebikes.nl/?rubriek_id=339 ... ct_id=3010

Cube LTD Comp 2011: (949 euro)
http://www.cubebikes.nl/?rubriek_id=339 ... ct_id=3016

Cube LTD Pro 2011: (1.049 euro)
http://www.cubebikes.nl/?detail=1&produ ... beelding=1

Cube LTD Team Disc 2011: (1.149 euro)
http://www.cubebikes.nl/?detail=1&produ ... beelding=1

Prijs/kwaliteit verhouding denk ik dat de Cube LTD Comp en Pro 2011 voor mij het meest in de buurt komen. Echter heb ik totaal geen kaas gegeten van die technische termen en is het voor mij heel moeilijk inschatten of ik een juiste keuze maak (ik hoor liever verdeelde meningen van ervaren gebruikers dan dealers :)). Ik wil toch wel graag een bike die een uitdaging aankan in de Ardennen en zo, maar toch rekening houdend met het feit dat ik een beginneling ben.

Trouwens, wanneer jullie spreken van 'afmontage', bedoelen jullie dan de onderdelen die gebruikt werden? Ik neem aan dat de bovenvermelde modellen een betere afmontage hebben naarmate de prijs stijgt?

Oh, en als je een alternatief merk kan aanbevelen, I'm all ears. :)
julie
Mountainbiker

Post by julie »

het verschil tussen de fietsen zit inderdaad in de afmontage en dan vooral de voorvork, wielen, remmen, en transmissie. Nu is de voorvork in het goedkoopste model een dart als ik het goed zie, nou niet echt een supervork. In het tweede model, een sid of reba, ik zie het niet goed?
Ik zie helaas niet echt een lijst met specificaties bij de link, wat het moeilijker maakt om er iets zinnigs over te zeggen.
Als je budget 1000 euro is, dan heb je heel veel keuze.
Hermans
Mountainbiker
Location: Cube GTC Reaction SL 29er 2014 - Cube Acid 26er 2006 (wordt SS project)

Post by Hermans »

urbambo
Mountainbiker

Post by urbambo »

Ik weet niet of je er iets aan hebt, maar ik kan je wel zeggen dat je op een nieuwe Cube normaalgezien 10% korting krijgt.
Op die manier past een model van 1150 euro na aftrek van die korting ook in je budget van ongeveer 1000 euro.

Ik had het alleszinds liever geweten voordat ik de winkel binnenstapte.
Dan had ik nog eens op mijn gemak kunnen uitrekenen en nadenken over welk model ik dan ging kopen.

Maar ik heb geen spijt van de aankoop van mijn LTD comp 2011 hoor, zeker niet.
Post Reply