Welke jongeren kunnen nog een huis kopen?

Omdat het niet altijd over mountainbike hoeft te gaan...... Zet een boompje op over alles wat NIET met mountainbike te maken heeft maar hou het wel deftig.
Foxy
Mountainbiker

Post by Foxy »

Ik alleszinds nie
Kr1stof
Mountainbiker

Post by Kr1stof »

PeterG wrote:ik denk wel dat de woningen een piek hebben bereikt en dat de markt (lichtjes) in elkaar zal zakken de komende jaren.
Ik denk ni da ge daar op moet hopen...
kawa
Mountainbiker

Post by kawa »

PeterG wrote:ik denk wel dat de woningen een piek hebben bereikt en dat de markt (lichtjes) in elkaar zal zakken de komende jaren.

PeterG
Mountainbiker

Post by PeterG »

kawa wrote:

:-D

Optimistisch blijven zeker
Griffon
Mountainbiker

Post by Griffon »

De stelling dat wij jongeren meer luxe willen is zeker waar, maar daar zal het niet alleen aan liggen. ik zou een huis zoals mijn ouders 35j geleden gebouwd hebben ook niet kunnen betalen.
Bouwen wordt gewoon duur gemaakt door vb. stengere isolatie normen , verplichting om het regenwater op te vangen en te gebruiken,...

OK, dit zorgt er allemaal wel voor dat je bespaart op de energie factuur maar als je het vergelijkt met de norm van 30j geleden scheelt het toch een pak in aankoop.

De kosten om gas, elektriciteit en water aan te sluiten liggen ook een pak hoger, ik dacht dat de elektriciteitsaansluiting dit jaar zelfs verdubbeld was in prijs.

Het is tegenwoordig niet meer evident om een huis te bouwen of te kopen, en zeker niet als je zoals mij vrijgezel bent.
Omdat de grondprijzen harder stegen als ik geld kon sparen, heb ik enkele jaren geleden een klein één slaapkamer appartementje gekocht, woonopp. 70m2, een balkon van 10m2, een kelder berging van ca. 12m2 en een parkeerplaats in de ondergrondse garage.

Hiervoor betaal ik(lening, vaste kost, water/gas/elektriciteit) ca €1000 per maand. daar komen dan nog de verschillende jaarlijkse belastingen bij.

Het kadastraal inkomen bijvoorbeeld, bij de belastingen durven ze zeggen dat mijn appartementje geen bescheiden woning is en moet ik bijgevolg de volle pot betalen.
toen ik meer uitleg vroeg, konden ze niet meer zeggen als "ge had die parkeerplaats niet mogen bijkopen, dan had ge klein beschrijf".

dit zijn toch ook zaken waar je rekening mee moet houden als je een huis koopt of bouwt, het is niet enkel de lening die je moet afbetalen.
Leven is nu eenmaal niet goedkoop...
jahsper
Mountainbiker

Post by jahsper »

Om je een hart onder de riem te steken, wij zaten met hetzelfde maar toch:
wij hebben een jaar geleden een rijhuisje (°1930, 250m², tuin van 160m² en garage/kot) gekocht voor 85 000 euro's, hier hebben we welgeteld 5 min over gedaan om te beslissen. Serieus te renoveren, maar best leefbaar, ook al doen we daar 5 jaar over. Wij werken beide 4/5 en betalen een 550€ per maand aan huur, we hebben dan ook een sociale lening. Eigen inbreng was 5000€...
Ik doe alles zelf, laat veel aannemers komen en laat hen uitleggen wat, hoe en waarom ze iets gaan doen en doe het dan gewoon zelf. Superhandig ben ik niet, maar ik doe tenminste alsof en het resultaat mag best gezien worden

Ik peis dat veel van m'n leeftijdsgenoten gewoon geen geduld hebben en te lui om te zoeken, werken. Instant luxe...
En dan leg je jezelf een zware lening op, met alle druk vandien.
Laat mij maar vier dagen werken, heb ik meer tijd om te fietsen.

En trouwens als je renoveert doe het dan goed, ecologisch, isoleren zoals het moet, deftige beglazing, deftige verwarming, goeie verluchting...
Dat dit duur is, is dikke zever. De termijn waarop je dit bekijkt is hier belangrijk niet de momentopname.

goeie moed,
jasper
Headshot
Mountainbiker
Location: TREK 8900 (2007) / Scott Spark 10 (2009) / Trek Madone 5.1 (2008) / uw moeder

Post by Headshot »

isoleren haal je er op termijn wel uit en uw regenwaterput is nu ook niet de grote kost, en dit heb je ook wel vlug terug verdient

er zit hier echt wel meer achter dan mensen geld uit hun zakken kloppen, mss ook eens op lange termijn denken, je ziet toch ook dat de stookolie elk jaar maar omhoog gaat (en ja, nu met de crisis even niet)
QM
Mountainbiker

Post by QM »

jahsper wrote:Om je een hart onder de riem te steken, wij zaten met hetzelfde maar toch:
wij hebben een jaar geleden een rijhuisje (°1930, 250m², tuin van 160m² en garage/kot) gekocht voor 85 000 euro's, hier hebben we welgeteld 5 min over gedaan om te beslissen. Serieus te renoveren, maar best leefbaar, ook al doen we daar 5 jaar over. Wij werken beide 4/5 en betalen een 550€ per maand aan huur, we hebben dan ook een sociale lening. Eigen inbreng was 5000€...
Ik doe alles zelf, laat veel aannemers komen en laat hen uitleggen wat, hoe en waarom ze iets gaan doen en doe het dan gewoon zelf. Superhandig ben ik niet, maar ik doe tenminste alsof en het resultaat mag best gezien worden

Ik peis dat veel van m'n leeftijdsgenoten gewoon geen geduld hebben en te lui om te zoeken, werken. Instant luxe...
En dan leg je jezelf een zware lening op, met alle druk vandien.
Laat mij maar vier dagen werken, heb ik meer tijd om te fietsen.

En trouwens als je renoveert doe het dan goed, ecologisch, isoleren zoals het moet, deftige beglazing, deftige verwarming, goeie verluchting...
Dat dit duur is, is dikke zever. De termijn waarop je dit bekijkt is hier belangrijk niet de momentopname.

goeie moed,

jasper
=D>
Wetende dat het bootje soms niet de geplande richting uit gaat zit je bij deze niet onmiddelijk kopje onder, en voor die prijs huur je niets deftigs meer, sucses! :wink:
kawa
Mountainbiker

Post by kawa »

jahsper wrote:Laat mij maar vier dagen werken, heb ik meer tijd om te fietsen.
Da zijn ook maar 3 vrije dagen per week... als je dan nog een heel huis moet renoveren kom je nog niet aan het fietsen. :P

Maar ergens heb je wel gelijk....

Als ik soms zie wat de voorwaarden voor sommige jongen bouwers/kopers zijn dan stel ik me ook vragen.

30 jaar lang een zware lening om toch maar dat droomhuis te bereiken... #-o
philcore
Mountainbiker

Post by philcore »

bericht
Last edited by philcore on Mon 10 Jan 2011 21:17, edited 1 time in total.
Post Reply