Dat is toch zo gek niet ,men kan nooit genoeg brake power hebben
indien de rijder meer als 85kg weegt zou ik toch voor een 205mm schijf gaan weegt maar een paar grammen meer als een 160mm en de remschoenen slijten minder snel
blokkeren van wiel met schijfremmen
Hoe kan je het beste klimmen en dalen, bochten nemen, kleine handigheidjes, ....
- tafelpoot
- Mountainbiker
is wel een schijf met een diameter van 4cm meer die je moet rond krijgen heh... ==>trager optrekken!!Serge R wrote:Dat is toch zo gek niet ,men kan nooit genoeg brake power hebben
indien de rijder meer als 85kg weegt zou ik toch voor een 205mm schijf gaan weegt maar een paar grammen meer als een 160mm en de remschoenen slijten minder snel
Heel juist! Aftrekken bvb hoort er nu eenmaal ook bij!Serge R wrote:In theorie heb je gelijk maar voor die paar gr. ter hoogte van de as zal je toch niet voelen, biken is toch iets meer dan optrekkentafelpoot wrote:
is wel een schijf met een diameter van 4cm meer die je moet rond krijgen heh... ==>trager optrekken!!
Heb je op zich gelijk in, het is roterende massa!tafelpoot wrote:is wel een schijf met een diameter van 4cm meer die je moet rond krijgen heh... ==>trager optrekken!!Serge R wrote:Dat is toch zo gek niet ,men kan nooit genoeg brake power hebben
Maar het zit aan de binnenkant van het roterende geheel dus de impact ervan op het optrekken zal beperkt zijn.
Let liever op banden en binnenbanden en velgen... daar zit het verschil!
Als je goed oplet kun je daar al bijna een kilo besparen op je bike zonder in te boeten aan functionaliteit
Voorbeeldje:
Normale binnenbanden minimaal 200 gram t stuk
Conti Supersonic binnenbanden 100 gram t stuk
Dat maakt al 200 gram verschil
Willekeurige buitenband ergens tussen de 600 en 900 gram
Zeg 750 gram
Conti Explorer Supersonic 2.1 450 gram
En die Conti is dus een gewone noppenband welke zeer goed is voor XC/Tour, nauwelijks compromis tov die gemiddelde band!
Dus sjah... dan zal die 50 gram van die schijf t verschil ook niet maken he :)