10 speed

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Chimaera
Mountainbiker

Post by Chimaera »

als ik zo zie op de site van bike discount gebruikt shimano de benaming 10speed op de cranks om aan te duiden dat de kettingbladen verschillen.

9speed - 42-32-22
10speed - 42-32-24

volgens den uitleg heeft da idd te doen met hunne dyna-sys. 22-34 versus 24-36
hANDYman
Mountainbiker

Post by hANDYman »

da was wa ik er ook van dacht ma weet 't ook nie zeker
Ismael
Mountainbiker
Location: Verschillende Lapierre's, Kona Honzo, Specialized P2

Post by Ismael »

Opgelet!!!

een 10 speed ketting is smaller dan een 9 speed ketting... Dus als je met een 10 speed ketting op een 9 speed crankstel rijdt zou het wel eens kunnen dat je ketting af en toe gaat vastzitten tussen je tandwielen.

Ik heb het nog niet uitgetest, maar dit lijkt me toch "gezond boerenverstand"...

even ter aanvulling; de tandwielen op je crank zullen dus wel niet smaller zijn, maar de afstand tussen de tandwielen onderling zal waarschijnlijk wel kleiner zijn. Vandaar de aanduiding 10 speed of Dyna-sys op de cranks.
Swannie
Mountainbiker

Post by Swannie »

Ik heb een Rotor 3d crank met 9sp Ta chinook kamwielen, met XTR 10 speed cassette en ketting en da werkt perfect. (m'n LBS heeft wel enkele rondellekes tussen de kamwielen gestoken om ze wa dichter bij elkaar te zetten).
denhave
Mountainbiker

Post by denhave »

Ik heb me net een setje 10speed besteld se. Voor maar 360€ het volledig pakketje behalve dan remmen. shifters, cassette, voor en achter derrie, crank en ketting.
Als ik overal de informatie opzoek en alle handleiding doorgelezen heb van die dyna sys dan denk ik dat je uit alle veiligheid maar beter een nieuwe crank steekt op voor 10 speed.
denhave
Mountainbiker

Post by denhave »

Mijn XT dyna sys 10 speed setje staat geinstalleerd en werkt prima. (hopelijk toch).
Alleen heb ik het nog maar even op straat getest zoals de werking van het schakelen en het leuke wat me meteen opviel is bij het schakelen van de grote naar de kleinere voor casette is het miniem verschil tussen de versnelling. Als ik mijn achters blad laat liggen en ik schakel vooraan kleiner dan is dit geen gigantisch verschil meer. Gaat me volgens mij veel genot brengen op de klimmekes in de bossen...
Post Reply