trainingsschema voor beginner?

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
ATEGEV
Mountainbiker

Post by ATEGEV »

Ik heb net het omgekeerde probleem: op een TT rij ik in het begin trager dan de rest. Ik kan wel mee in het wiel maar niet zelf zo'n hoog tempo rijden. Maar naarmate de TT vordert en dan vooral bij langere ritten begin ik er velen opnieuw in te halen. Waar ligt mijn probleem dan?
Moet wel zeggen dat ik meestal alleen train en rij (Ik ken niet zoveel andere bikers).
Iegienie
Mountainbiker

Post by Iegienie »

ATEGEV wrote:Ik heb net het omgekeerde probleem: op een TT rij ik in het begin trager dan de rest. Ik kan wel mee in het wiel maar niet zelf zo'n hoog tempo rijden. Maar naarmate de TT vordert en dan vooral bij langere ritten begin ik er velen opnieuw in te halen. Waar ligt mijn probleem dan?
Moet wel zeggen dat ik meestal alleen train en rij (Ik ken niet zoveel andere bikers).
het dieselfenomeen ? bij mij duurt het meestal ook een ureke tegen dat ik op stoom kom. daarom dat ik graag marathons rij...
nothing 's impossible
Mountainbiker

Post by nothing 's impossible »

Dat is geen dieselfenomeen, dat is goed doseren. De anderen vertrekken harder dan ze aankunnen en vallen onderweg stil.
Maar, mtb is toch ook een stukje als eerste proberen bovenkomen hé :wink:
Superkrisser
Mountainbiker

Post by Superkrisser »

Als je in 't begin niet goed meekan, ligt dat aan een gebrek aan weerstandsvermogen. Blijkbaar is je uithouding wel goed getraind, want daarna kan je wel vlot mee.
Las in je eentonige trainingen wat variatie in; trek na een bocht eens stevig op, doe een aantal spurts, rijd die ene helling eens wat sneller naar boven,...
Die variatie verbetert niet enkel je weerstandsvermogen, maar ook je trainingseffect gaat verbeteren!

Succes, Kris
nothing 's impossible
Mountainbiker

Kan idd aan weerstand liggen, maar is bij veel renners gewoon een gebrek aan opwarming. Als ge onvoldoende warm aan de start komt blaast ge u de eerste 2000 m op, dan moet ge het wel effe kalm aan doen.

Veel renners geven er de voorkeur aan redelijk rustig te starten en dan terug te komen. Dit is meestal niet voldoende voor een top 3 maar helpt hun wel in de top 10, waar intrinsiek veel sterkere renners die meereden voor de top 5 uit de top 10 vallen omdat ze zichzelf opgeblazen hebben.

Het feit dat atagev nadien wel kan meedraaien wil zeggen dat hij toch voldoende weerstand heeft om in de bergop mee te kunnen.
De beste eindtijd haalt ge door uw eigen tempo te rijden, niet door u te laten meenemen aan een tempo waar ge maar 2 rondes aan kunt rijden.
Ideaal legt ge natuurlijk de rest uw tempo op hé.
:wink:
carl hungus
Mountainbiker

Post by carl hungus »

bij kortere wedstrijden merk ik toch dat een beetje forceren in 't begin noodzakelijk is. diegene die te snel vertrekken, krijgen wel een dipje. maar als ze van conditie evenwaardig zijn, krijg ik de voorsprong niet meer overbrugd en eindigen ze voor me.
het langere werk is natuurlijk weer een ander verhaal...
nothing 's impossible
Mountainbiker

Nu, wat is een beetje forceren hé, het is een wedstrijd, dus ge moet niet op het gemakje een beetje rondbollen.
Maar teveel is teveel.
Een hartslagmeter kan je beschermen.
Je weet hoelang je op een bepaalde hartslag kan rijden, je weet waar je wil/moet recupereren,....

Als iemand te sterk is moet je hem kunnen laten gaan en hopen dat hij zichzelf aan het opblazen is.
Mountainbiker
Location: Trek Elite 9.8 '04-'05-'07-'09/Trek 8500/Cannondale Flash carbon 29'er/KTM 27,5"/Specialized Epic

Post by »

nothing 's impossible wrote:Nu, wat is een beetje forceren hé, het is een wedstrijd, dus ge moet niet op het gemakje een beetje rondbollen.
Maar teveel is teveel.
Een hartslagmeter kan je beschermen.
Je weet hoelang je op een bepaalde hartslag kan rijden, je weet waar je wil/moet recupereren,....

Als iemand te sterk is moet je hem kunnen laten gaan en hopen dat hij zichzelf aan het opblazen is.
Ik heb toch de induk dat de impact van een hartslagmeter tijdens een wedstrijd een beetje té groot kan zijn.Ik ben absoluut voorstander van de gegevens te analyseren nà de wedstrijd,maar tijdens de wedstrijd heb ik twijfels..Alleen psychologisch al : 'Oei,ik zit al aan mijn overslagpols' Das alleszins mijn eigen ervaring..Ik ga ervan uit dat je je grenzen moet kunnen verleggen en dat het wedstrijdverloop eerder je hartslag bepaalt en niet andersom....Maar ik ben er zéker van dat N'sI mij van het tegendeel gaat bewijzen... =D> :wink:
nothing 's impossible
Mountainbiker

Stel dat je niet gewoon bent om langere periodes op of over de overslagpols te rijden.

Nu, als dat ding begint te piepen aan uw overslagpols dan weet ge ook waar ge zit en wat ge aan het doen zijt.
Is dat even een demarrage, of de enige zware klim waar ge het verschil wil maken,... geen probleem.
Maar blijft dat ding piepen, dan moet ge kiezen, proberen te volgen, misschien in de hoop dat de anderen zich ook aan het forceren zijn en dat het tempo zal zakken, of temporiseren, wetende dat de anderen out of your league zijn, of ook zullen kalmeren.

Natuurlijk hebt ge ook veel renners die zonder hartslagmeter weten dat ze boven hun drempel rijden,( er zijn renners die de hele rit boven hun drempel rijden). Als ge daar niet bij zijt is de hartslagmeter een Xtra informatiebron, ook tijdens de wedstrijd.

Ge kunt dat ding ook instellen dat het begint te piepen als ge 5 slagen onder uw drempel zit, kwestie van de tegenstanders een beetje te verwarren hé :wink:
Superkrisser
Mountainbiker

Post by Superkrisser »

Een hartslagmeter gebruiken tijdens de wedstrijd is geen probleem, dat doe ik ook. Maar hou er wel rekening mee dat je omslagpols meer dan 5 hartslagen hoger of lager kan zijn dan bij je laatste sporttest. Vele factoren beïnvloeden je hf, zoals temperatuur, vermoeidheid, huidige conditie, stress,...
Sommige dagen kan je in 't rood blijven rijden, terwijl je op andere dagen je omslagpols niet eens haalt.

Dan nog iets over snel vertrekken: Ook tijdens marathons zoals de Bastognarde (4u44) of Anderlues vetrek ik bijna voluit. De achterstand die anderen tegenover mij en Kris Hertsens oplopen, krijgen ze niet meer overbrugd.
Post Reply