Het kuisen van de fiets

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
fieldmarshall
Mountainbiker

Post by fieldmarshall »

La-Pierre wrote:Olie met de spuitbus is een beetje gevaarlijk als uw ketting al op de fiets ligt.
Want olie wil je liever niet op uw schijfremmen.

En van die harde straal met water: op uw schijfremmen en derri kan dat minder kwaad dan op de wielen (lagers) en al de andere lagers.

En natuurlijk moet je niet precies mijn 'manier' volgen maar eens af en toe grondig uw fiets wassen kan geen kwaad en zal de levensduur van verschillende onderdelen alleen maar velengen. :wink:
Is dat niet overdreven bang maken? Die enkele druppeltjes olie zijn er toch onmiddellijk terug afgeremd (je moet natuurlijk je schijven niet flink gaan invetten)...

Tot nu toe nog maar 1 setje remblokjes om zeep geholpen, en dat was door er volop DOT4 op te morsen (en met volop bedoel ik meerdere centiliters).

Hoe ik afkuis:
- Afspuiten met tuinslang
- Alles afwassen met spons & borstel (water met Mr Proper of autoshampoo)
- Op't einde de ketting + tandwielen apart onder handen nemen (met een schoenborstel)
- ketting afdrogen met een vod (+ resterende vuiligheid nog verwijderen)
- ketting terug invetten met olie of soms met teflonspray (maar de teflon zit verder weg en is duurder, dus meestal met olie ;))

Ketting + tandwielen gaan nu 2200km mee, en ik schuw geen vuile omstandigheden...
hANDYman
Mountainbiker

Post by hANDYman »

La-Pierre wrote:Hoe ik te werk ga:

*Nat maken met de tuinslang en zeker niet te veel op de naven richten (lagers)

*Ketting eraf halen + wielen uit de fiets halen

* Dan ketting + cassette ontvetten en proper maken

*wielen kuisen indien nodig

*Dan de kader + vork+... met de spons goed proper maken
Derri wieltjes afkuisen, vorkpoten afkuisen, kettingbladen afkuisen

*Wielen terug in de fiets steken en alles goed afdrogen

*Ketting terug op de fiets en olie aanbrengen op de ketting + andere delen die wel af en toe een drupke olie kunnen gebruiken

Kan soms een tijdje in beslag nemen maar mijn fiets moet er nu eenmaal steeds perfect uitzien en werken.
ik vertrek niet graag met een vuile fiets zelf als ik weet dat het modderig ligt en hij sowieso weer vuil zal zijn! :oops:
+1
RigolleM
Mountainbiker

Post by RigolleM »

La-Pierre wrote: *Nat maken met de tuinslang en zeker niet te veel op de naven richten (lagers)
Dit zijn helaas niet de enige lagers op een fiets (hardtail), er zitten ook lagers in het balhoofd, bottom bracket en derrie wieletjes. Zet uw tuinslang op sproeistand dan ga je minder snel de dichtingen belasten.
La-Pierre
Mountainbiker

Post by La-Pierre »

RigolleM wrote:
La-Pierre wrote: *Nat maken met de tuinslang en zeker niet te veel op de naven richten (lagers)
Dit zijn helaas niet de enige lagers op een fiets (hardtail), er zitten ook lagers in het balhoofd, bottom bracket en derrie wieletjes. Zet uw tuinslang op sproeistand dan ga je minder snel de dichtingen belasten.
"En van die harde straal met water: op uw schijfremmen en derri kan dat minder kwaad dan op de wielen (lagers) en al de andere lagers."

@fieldmarshall:
Dit heeft niets met bang maken te maken, je kan hem maar verwittigen. :wink:
Volgens mij is het nog altijd beter om geen enkel druppeltje olie op uw schijf te hebben ipv die enkele druppeltjes die misschien geen kwaad kunnen!
RigolleM
Mountainbiker

Post by RigolleM »

La-Pierre wrote: @fieldmarshall:
Volgens mij is het nog altijd beter om geen enkel druppeltje olie op uw schijf te hebben ipv die enkele druppeltjes die misschien geen kwaad kunnen!
Steek een stuk karton tussen frame en ketting, op die manier 'voorkom' je dat er olie op de remklauw terecht komt. Spuit wel onderaan en zo dicht mogelijk bij de crank.
La-Pierre
Mountainbiker

Post by La-Pierre »

RigolleM wrote:
La-Pierre wrote: @fieldmarshall:
Steek een stuk karton tussen frame en ketting, op die manier 'voorkom' je dat er olie op de remklauw terecht komt. Spuit wel onderaan en zo dicht mogelijk bij de crank.
Een mens leert uit zijn fouten... :lol:
Petta
Mountainbiker

Post by Petta »

klein bijkomend vraagje. Dient na het kuisen de vork ook ingesmeerd te worden? of is dit niet nodig?

Wat ik momenteel doe is.
-Fiets afspuiten
-Fiets afwassen met sopje
-terug afspuiten
-eens droog'schudden' en met een vod het meeste droogmaken, dan met hoge druk (lucht) nog wat extra droogblazen.
-ketting en derri insmeren.
Post Reply