welke cassette

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
JanMan
Mountainbiker

Post by JanMan »

ik zou alsik mijn XTR cassete versleten heb een dura ace 9 speed kiezen.
Ik kies dan voor de 11-23 vertanding. Met deze cassete heb je steeds de goede versnelling bij , en schakel je geen 2 of 3 hoger maar tand per tand...
Fluffy
Mountainbiker

Post by Fluffy »

janman wrote:ik zou alsik mijn XTR cassete versleten heb een dura ace 9 speed kiezen.
Ik kies dan voor de 11-23 vertanding. Met deze cassete heb je steeds de goede versnelling bij , en schakel je geen 2 of 3 hoger maar tand per tand...
Ik zou dan eerder voor een 12-27 kiezen... Dat is bruikbaar offroad... 11-23 is nogal zwaar... Met een 12-27 volgen de kroontjes elkaar ook nog mooi op...
Van Cot
Mountainbiker
Location: Scott Scale 40 2005 (met 2006 kader) & Granville mudbike +scott YZ2 die verkocht word

Post by Van Cot »

ik heb toch liever erop zitten 32T, in de TT van wijgmaal een paar keer nodig gehad, enkel ene keer vergeten vanvoor op binnenblad te zetten #-o
nothing 's impossible
Mountainbiker

Post by nothing 's impossible »

De poll was inderdaad nogal onduidelijk, waarvoor mijn verontschuldigingen. De poll is er ondertussen uit.

Ik zal mijn vraag nog eens herformuleren:

De BBB kost zo'n 30€, de XT kost het dubbele.
Ik heb al veel goeds gehoord over de duurzaamheid van de BBB cassette,
Vandaar mijn interesse.

Ik ben op zoek naar een goed schakelende cassette die niet op één twee drie weggesleten is.
De prijs speelt zeker mee, ik ga geen 150 € betalen voor een cassette.
Het gewicht moet binnen de perken blijven, maar 20 gram meer kan me niet schelen.

Ik rijd met verschillende kettingen.

Welke cassette neem ik volgens jullie best?
Van Cot
Mountainbiker
Location: Scott Scale 40 2005 (met 2006 kader) & Granville mudbike +scott YZ2 die verkocht word

Post by Van Cot »

als de cassettes van BBB even goed zijn als de pedalen kan je al geen miskoop doen, sinds de derde rit met deze pedalen geen moment spijt van gehad dat ik deze gekocht heb. alles zit uiterst stevig in elkaar en is zeer sterk materiaal.

Als de cassettes even sterk zijn zullen ze wel lang meegaan, maar van schakelgemaak zou ik niks weten, ik denk dat weinig bikers hier mee rijden. Zolang ik geen 9speed heb zal ik ze ook nooit nemen aangezien het grootste tandwiel hierbij maximum 28 tanden heeft. Bij 9speed is er wel nen 11-32 te vinden.
Mick
Mountainbiker

Post by Mick »

midas wrote:
Mick wrote:Iedereen weet toch dat XT en XTR beter zijn dan een Deore of LX!?
Mick, kan je daar wat uitleg bij geven? Dat er meer engineering in XT en XTR zit (en dus beter schakelgemak) wil ik nog aannemen. Maar zit er bijv. ook verschil in de hardheidsbehandelingen of dergelijke?
Het verschil in levensduur is te vergelijken met de verschillende klassen van de shimano-trap... Deore gaat minder lang mee dan een LX, en een LX gaat dan weer minder lang mee dan een XT, enz...
Met andere woorden, hoe hoger de shimano (of Sram) group, hoe langer dat ze meegaan en hoe soepelder ze schakelen. (Dit is mijn ervaring)
Een XTR cassette kost bij Bike-discount 107€, dat is veel geld maar deze gaat wel 3 keer langer mee...
Als je geen 107€ wil betalen voor een kassette, dan kan ik je de XT of de 9.0 aanraden.
Maar dit alles is dan ook weer relatief! Als je fiets afgemonteerd is met een shimano deore groep, dan moet je natuurlijk ook geen XT of XTR kassette gaan monteren want dat is economisch niet verantwoord...

Een kassette kiest men niet zoals de hierboven vermelde vraag "welke is de beste" want de vraag zou eigenlijk moeten zijn "Welke kassette is de beste voor mij"
Als men een kassete gaat kiezen moet men eerst de vraag stellen: Hoeveel rij ik met mijn fiets..., waar rijd ik met mijn fiets (Ardennen, Alpen, of gewoon in vlaanderen), ga ik wedstrijden mee rijden, speelt gewicht een rol...
Zo kies je een kassette...

De grote verschillen in de kassettes zitten vooral in de verschillende soorten materiaal, de oppervlaktebehandeling van het materiaal en de nauwkeurigheid van de afwerking.
Mick
Mountainbiker

Post by Mick »

anthonissenbart wrote:Doe mij maar de LX, die kan je tenminste nog uiteen halen zodat je allemaal verschillende kransjes hebt!
Dan mag jij mij eens zeggen waar je die haalt, want bij mijn weten hangen de 7 grootste tandwielen van een LX kassette allemaal vast en de 2 kleinste zijn los...
viper
Mountainbiker

Post by viper »

nothing 's impossible wrote:De poll was inderdaad nogal onduidelijk, waarvoor mijn verontschuldigingen. De poll is er ondertussen uit.

Ik zal mijn vraag nog eens herformuleren:

De BBB kost zo'n 30€, de XT kost het dubbele.
Ik heb al veel goeds gehoord over de duurzaamheid van de BBB cassette,
Vandaar mijn interesse.

Ik ben op zoek naar een goed schakelende cassette die niet op één twee drie weggesleten is.
De prijs speelt zeker mee, ik ga geen 150 € betalen voor een cassette.
Het gewicht moet binnen de perken blijven, maar 20 gram meer kan me niet schelen.

Ik rijd met verschillende kettingen.

Welke cassette neem ik volgens jullie best?
Ik rij gemiddeld 2500-3000 km met een XT cassette en vervang die lang voor de ketting zou kunnen overslaan. Ik heb de indruk dat een LX zeker een derde sneller slijt en ben zeker dat een LX 150gr meer weegt. Dan betaal ik met plezier 45€ voor een XT.

Je vindt een XT onder de 50€ bij Van Eijck of de duitse verzenders. Als je ziet wat een 100 gr lichter zadelpen kost dan is een investering in een lichte en stevige cassette zeker 20€ extra waard.
nothing 's impossible
Mountainbiker

Post by nothing 's impossible »

@ mick
De lx cassette wordt met 3 staafjes bij mekaar gehouden, gewoon 3 vijsjes losmaken en de cassette valt open.
Dan kan je elk blad afzonderlijk vervangen.

Verder heb ik wat twijfels of de duurdere cassette inderdaad langer zal meegaan.
vb.
De oude LX 8 speed was met zijn stalen tandenbvb veel duurzamer dan de alu XT of XTR.

Vandaar mijn vraag naar ervaringen, waarvoor mijn dank
Mick
Mountainbiker

Post by Mick »

nothing 's impossible wrote:@ mick
De lx cassette wordt met 3 staafjes bij mekaar gehouden, gewoon 3 vijsjes losmaken en de cassette valt open.
Dan kan je elk blad afzonderlijk vervangen.
Die bladen kan je toch niet appart kopen... of ben ik hier mis?
Post Reply