Routes omzetten naar tracks

Plaats hier je GPS gerelateerde vragen en routes .
PsYchO66
Mountainbiker

Post by PsYchO66 »

Na een weekendje proberen en testen lukt het bovenstaande al aardig, toch nog twee extra vraagjes, ik zal maar in deze topic blijven :-)

* Is er een manier om op het gps-toestel zelf te zien in welke richting een track loopt? bvb als een track zichzelf op een bepaald punt kruist. In basecamp/mapsource lopen er rode pijltjes in de track die de richting aangeven, kan zoiets ook op het gps-toestel? Of is er een andere manier om uitsluitsel te geven welke richting je uit moet bij een kruising?
Ik heb al verschillende dingen getest en het enige wat ik hiervoor kan vinden is in één van de datavelden "koerswijzer" te selecteren, of het compas met de koers bovenop de kaart te zetten. Maar dit is niet echt erg overzichtelijk dus ik vroeg me af of er een andere manier was?

* Hoe kan ik waypoints in een track integreren? bvb om een startplaats van een track aan te duiden. Als ik in basecamp een waypoint aanmaak blijft dit appart van de track en moet ik het dus ook afzonderlijk steeds overzetten naar de gps (en dus zien dat ik het juiste startpunt overzet bij de juiste track). Ook als ik het waypoint gewoon "start" noem, kan ik een startplaats van een andere track niet meer "start" noemen omdat dit al bestaat.
Hoe kan ik het waypoint integreren of invoegen in de track, zodat ik in elke track de eigen startplek voor die track automatisch erbij heb?
Dan zou ik ook mijn vorige vraag kunnen oplossen door bij kruisingen een waypoint te maken met "links" of iets dergelijk zodat ik weet waarheen als ik er de eerste keer passeer.

Alvast bedankt voor de hulp!
RigolleM
Mountainbiker

Post by RigolleM »

Inderdaad de richting is moeilijk te bepalen op het GPS toestel, maar met het kompas kan je uitmaken naar welke richting je moet rijden. Een waypoint plaatsen op de kruising kan ook extra hulp zijn.

Ik stuur nooit mijn track door via Mapsource, maar kopieer de GPX in de map van mijn GPS toestel. Daarin zit niet alleen de track maar ook de waypoints.
darrigade
Mountainbiker

Post by darrigade »

RigolleM wrote:

Ik stuur nooit mijn track door via Mapsource, maar kopieer de GPX in de map van mijn GPS toestel. Daarin zit niet alleen de track maar ook de waypoints.
Hoe doe je dat? In Windows Explorer zie geen mapped drive of iets dergelijks als ik mijn gps aansluit?
RigolleM
Mountainbiker

Post by RigolleM »

darrigade wrote:
RigolleM wrote:

Hoe doe je dat? In Windows Explorer zie geen mapped drive of iets dergelijks als ik mijn gps aansluit?
Zowel het intern geheugen als de SD kaart worden steeds gemapped na het aansluiten van het GPS toestel, dit zowel op mijn PC als op mijn Macbook Pro, zowel bij de Edge als de Oregon. De correcte USB drivers geïnstalleerd? Vraag mij af of je uberhaupt iets kunt verzenden/ontvangen via Mapsource!
PsYchO66
Mountainbiker

Post by PsYchO66 »

RigolleM wrote:Inderdaad de richting is moeilijk te bepalen op het GPS toestel, maar met het kompas kan je uitmaken naar welke richting je moet rijden. Een waypoint plaatsen op de kruising kan ook extra hulp zijn.

mja het probleem is dat de waypoints van in het begin al gescheiden zijn van de track in Basecamp. Als ik een track heb gemaakt en ik voeg een waypoint toe (bvb aan een kruispunt om de richting te weten), staat dit reeds in basecamp los van de track. Als ik de track dan opsla als gpx op het toestel, zit de waypoint er dus niet in en moet ik deze nog apart toevoegen. Waardoor er uiteindelijk allemaal losse waypoints op het toestel staan wat de overzichtelijkheid ook niet echt ten goede komt.

En wat betreft de richting, het kompas wijst bij mij steeds richting het einde van de track, wat dus niet altijd de goede richting is bij een kruising (meestal niet zelfs, want de peiling wijst gewoon in de richting van waar ik kom...)
Beny
Mountainbiker

Post by Beny »

via mapsource
track en waypoints in hetzelfde gpx bestand
en via window verkenner naar Garmin/GPX

Rijrichting geef ik mee aan in de tracktitel
Bvb: Diest RO
RO voor mij = RechtsOm, of CW = ClockWise
Andersom dan weer LO =Linksom of CCW = CounterClockWise

In het trackbeheer kun je bijgevolg in je lijst al direct "lezen" in welke richting de tocht gaat

Andere mogelijkheid (of supplementair)
Laat een beetje ruimte tussen start en einde
Plaats een WP "start" en een WP "einde"
PsYchO66
Mountainbiker

Post by PsYchO66 »

Had het intussen net gevonden dat als ik de waypoints en de track samen exporteer ik ze in 1 bestand kan opslaan (o)

Morgen nog maar eens aan een praktijktest onderwerpen, maar ik denk dat het in orde komt!

Hartelijk bedankt alleszinds! =D>
Post Reply