Fixie Peugeot

Stel jezelf hier voor. Tevens geven we jullie hier de gelegenheid om je materiaal te showen.
Bobbie
Mountainbiker

Post by Bobbie »

Tnez wrote:
Bobbie wrote: Waarom zou het wiel of de ketting (wat je bedoeld denk ik) niet blijven zitten? Bij een gewone piste fiets is dit toch ook geen probleem en bij de toppers op de piste komt hier heel wat meer kracht op.
Uw frame is een gewoon koersframe en geen pistefiets, dat zie je zo aan de geometrie en ook aan uw dropouts (waar uw achterwiel in gemonteerd staat)
Ik denk dat je wel nog zal merken dat uw ketting steeds slapper zal hangen, dat is omdat uw achterwiel naar voor schuift door op de trappers te duwen (en ook de rek van de ketting). Met chain tensioners trek je uw achterwiel nog meer naar achter waardoor je ketting steeds strak blijft.
Ook bij het afremmen vanop uw pedalen ga je enorm veel druk gaan steken op uw achterste wiel, met als gevolg dat het er bij jou praktisch zal uitschieten.

Als je pistefietsen eens goed bekijkt zal je zien dat het achterwiel van achter naar voor in het frame schuift. bij u is dat nu van voor naar achter.
In het eerste geval zal uw achterwiel geen vin verroeren,...
Daarom heb je ook oude race frames nodig om een fixie te bouwen. Deze fietsen hebben semi horizontale patten. Het principe is dan inderdaad wel omgekeerd dan bij een piste frame maar het blijft het zelfde principe.

Achter de bouten waarmee het wiel vast staat zitten ook nog kartel rondelen + je kan het geheel goed vast draaien (dik as, grote bouten). Dus ik heb hiervoor zeker geen schrik. Uiteraard word de ketting af en toe bij gespannen omdat deze rekt, daarom heb je dus semi horizontale patten nodig.
cyclebot
Mountainbiker

Post by cyclebot »

hey bobbie, mooi resultaat
ik rij al een paar jaar fixed (52X17) en ik zou je toch willen aanraden om een voorrem te steken
toegegeven, het doet af aan de strakke lijn van de fiets maar als je je in het verkeer waagt, kun je toch moeilijk zonder? Onze straten zijn een stuk minder breed dan in NY en consoorten

ik post nog wel eens een foto van de laatste fiets die ik gemaakt heb
hydrus
Mountainbiker
Location: Ti SS, steel fixed gear CX, alu XC tandem, Carbon velomobiel

Post by hydrus »

Same, ik ben ondertussen aan mijn 4e frame bezig (5e in opbouw is een fixed mtb en is in opbouw) en raad je absoluut een rem aan.

Je kan veel meer ontspannen rijden met de gedachte dat je toch nog een voorrem hebt als je het echt nodig hebt. (ketting die afvalt, breekt, extra remkracht op nat wegdek,...)

Je ketting zal slap komen, of als je bijvoorbeeld heel hard afremt kan je as plots verschuiven. (en zo je band tegen je chainstays voor een skiddende stop zorgen)

53x19 hier
pacer
Mountainbiker

Post by pacer »

heb ook nog zo'n frame gehad, mooi gemaakt en mooie lak.

fixie rijden met zo'n patten gaat wel, natuurlijk zal je af en toe spanning ns moeten checken

hier in Brussel toch al twee kerels fixed, zonder rem zien rondrijden, maar het blijft risky...ik gebruik hier toch ook remmen..
shiva
Mountainbiker

Post by shiva »

vette fiets

kan je eigenlijk geen soort pedalo rem steken?
LuckyIron
Mountainbiker

Post by LuckyIron »

pacer wrote:heb ook nog zo'n frame gehad, mooi gemaakt en mooie lak.

fixie rijden met zo'n patten gaat wel, natuurlijk zal je af en toe spanning ns moeten checken

hier in Brussel toch al twee kerels fixed, zonder rem zien rondrijden, maar het blijft risky...ik gebruik hier toch ook remmen..
da kan goe de Guy zijn, ene van Hoeilaart die dagelijks met zijne fixie naar brussel rijdt

en hunne website: http://www.dealerbicycles.com

8)
cyclebot
Mountainbiker

Post by cyclebot »

LuckyIron wrote:
pacer wrote:heb ook nog zo'n frame gehad, mooi gemaakt en mooie lak.

da kan goe de Guy zijn, ene van Hoeilaart die dagelijks met zijne fixie naar brussel rijdt

en hunne website: http://www.dealerbicycles.com

8)
heerlijk!
jammer dat Gent zo'n kleine stad is
hydrus
Mountainbiker
Location: Ti SS, steel fixed gear CX, alu XC tandem, Carbon velomobiel

Post by hydrus »

Omwegje doen hé.

Ik rij ook dagelijks (7/7) 2x14km van Kortrijk naar Izegem en terug. Maar op een dag als deze stop ik om 14u met werken en ga ik langs de leie en soms zelfs langs de Kluisberg naar huis. (goed voor een 20 tot 50 extra km's)
pacer
Mountainbiker

Post by pacer »

:drunk: zou wel ns heel goe kunnen want kerel werkt op 200 meter van mijn werk!!

straf..

Brussel is zalig en snel met de fiets, maar telkens wel opletten, ook altijd leuk : tramsporen..

Bon, ga het toch ns fixed proberen dan...
pacer
Mountainbiker

Post by pacer »

en zalige shop precies, ik wist da dus weer ni...
Post Reply