Daarom heb je ook oude race frames nodig om een fixie te bouwen. Deze fietsen hebben semi horizontale patten. Het principe is dan inderdaad wel omgekeerd dan bij een piste frame maar het blijft het zelfde principe.Tnez wrote:Uw frame is een gewoon koersframe en geen pistefiets, dat zie je zo aan de geometrie en ook aan uw dropouts (waar uw achterwiel in gemonteerd staat)Bobbie wrote: Waarom zou het wiel of de ketting (wat je bedoeld denk ik) niet blijven zitten? Bij een gewone piste fiets is dit toch ook geen probleem en bij de toppers op de piste komt hier heel wat meer kracht op.
Ik denk dat je wel nog zal merken dat uw ketting steeds slapper zal hangen, dat is omdat uw achterwiel naar voor schuift door op de trappers te duwen (en ook de rek van de ketting). Met chain tensioners trek je uw achterwiel nog meer naar achter waardoor je ketting steeds strak blijft.
Ook bij het afremmen vanop uw pedalen ga je enorm veel druk gaan steken op uw achterste wiel, met als gevolg dat het er bij jou praktisch zal uitschieten.
Als je pistefietsen eens goed bekijkt zal je zien dat het achterwiel van achter naar voor in het frame schuift. bij u is dat nu van voor naar achter.
In het eerste geval zal uw achterwiel geen vin verroeren,...
Achter de bouten waarmee het wiel vast staat zitten ook nog kartel rondelen + je kan het geheel goed vast draaien (dik as, grote bouten). Dus ik heb hiervoor zeker geen schrik. Uiteraard word de ketting af en toe bij gespannen omdat deze rekt, daarom heb je dus semi horizontale patten nodig.