GPS vr mountainbike

Op zoek naar een windjack of camelback, de kenmerken van schoenen of brillen. Post hier jouw vragen en opmerkingen
nothing 's impossible
Mountainbiker

Post by nothing 's impossible »

Etrex summit:
Kan 5 tot 8 uur met nieuwe alkalinebatterijen, Meer dan 12 uur in de batterijspaarstand.

Verder kan het met oplaadbare batterijen inderdaad wel eens tegenvallen, soms 8 uur, soms zelfs geen uur (met dezelfde batterijen!!!).

Een probleem met de etrex is ook dat hij op hobbelig terein soms gewoon uitvalt.
Een paar druppels silicone aan binnekant deksel durven helpen, maar is nooit 100%.
mudbuster
Mountainbiker

Post by mudbuster »

ivm oplaadbare batterijen moet je kijken naar de MPH-waarde
vroeger was het max 600 tot 800 en dan kon je inderdaad maar 2 uur weg.
Nu zijn er van 2100 en blijkbaar in Duitsland al van 2800 MHP

Kijk daar zeker naar als je er koopt
De oplader is ook heel belangrijk
Het moet een intelligente lader zijn dwz dat hij eerst de batterijen ontlaadt zodat ze volledig leeg zijn alvorens op te laden
heb je zo geen lader dan is de kans heel groot dat je na enkele maanden maar de helft meer hebt aan capaciteit. er wordt een magnetische strook gemaakt doordat je nooit je batterijen volledig leeg laat lopen.

ivm de GPS -en. :bounce:
de levensduur van je batterijen is afhankelijk van model tot model
gaat van een uur of 8 tot 24

Indien je GPS soms uitvalt door schokken dan moet je gewoon tussen je batterijen en je klepje een kartonnetje of papiertje tussenklemmen zodat de batterijen vaster zitten. Ook zelf al meegemaakt met nieuwe 60C

indien er verdere vragen zijn van mensen die er meer willen over weten rond GPS-gebruik (waypoints, routes aanmaken, de juiste instellingen, hoe coördinaten uitmeten op kaart of in je gps stoppen, wat is een kaartdatum, hoe iets downloaden, wat bestaat er allemaal op de markt enz....)
wij organiseren in oktober een GRATIS info sessie in een bekende outdoorzaak te Roeselare. Voor de leken onder jullie : AS Adventure
Ikzelf geef deze cursus zelf dus indien je wenst uitgenodigt worden op deze cursus dan stuur je gewoon een mailtje en je krijgt later een persoonlijk mailtje terug met meer info omtrent dag en uur

oefenen is de boodschap maar doe dit liefst op bekend terrein
:lol:
Qube
Mountainbiker

Post by Qube »

met geluid waarschuwing voor navigatie
hmmm :-? , Ik ga het nu toch eens vragen...Je gps staat op je stuur, dit lijkt me redelijk fragiel, voor zo'n duur machientjes???.

Is het niet mogelijk om die ergens in een borstband (of dergelijk) te steken en zo in te stellen dat hij bv. 10m voor een richtingsverandering een hoge/lage toon geeft voor naar links/rechts te gaan :-?
beethoven
Mountainbiker

GPS vr mountainbike

Post by beethoven »

Besten,
Wie kent een GSM met dergelijke GPS(gprs) dacht ik ?
Hoe verloopt dan de opname? Komt dat duur uit (kommunicatie tarief)? Valt die niet uit in de ardennen bvb?
Ik moet toch een nieuwe GSM hebben daardoor die vraag.
Ken jullie een aan te prijzen toestel?
Dportieve groeten. Rudy VdE.
tafelpoot
Mountainbiker

Re: GPS vr mountainbike

Post by tafelpoot »

beethoven wrote:Besten,
Wie kent een GSM met dergelijke GPS(gprs) dacht ik ?
Hoe verloopt dan de opname? Komt dat duur uit (kommunicatie tarief)? Valt die niet uit in de ardennen bvb?
Ik moet toch een nieuwe GSM hebben daardoor die vraag.
Ken jullie een aan te prijzen toestel?
Dportieve groeten. Rudy VdE.
Op het apresbike forum staat een topic over de siemens (denk ik) M65, een GSM met GPS functie, ik heb hem in de winkel zien staan, hij kost +300 (tussen de 300 en 400) euro.

nog ff terzijde, GPRS is geen vorm van GPS, GPRS is een soort gegevensdrager, met je GSM kan je nu op 2 manieren effectief data versturen, gewoon analoog of digitaal over GPRS. dat data versturen gaat over Wap en MMS. gewoon dat je dit weet en geen kat in een zak zou kopen
beethoven
Mountainbiker

GPS vr mountainbike

Post by beethoven »

Tafelpoot bedankt voor je reactie. Ik zal er rekening mee houden en die topic eens nalezen. Alvast bedankt voor je verwijzing. THX. Rudy VdE.
Quadrifoglio
Mountainbiker

Post by Quadrifoglio »

tafelpoot wrote:M65, een GSM met GPS functie, ik heb hem in de winkel zien staan, hij kost +300 (tussen de 300 en 400) euro.
De M65 heeft geen GPS bij mijn weten, zijn navigatie systeem baseert zich enkel op de afgelegde afstand... Lees dit topic op een duitse forum eens te goeie door...

De enige telefoon met GPS functies zou de Nokia 5140 zijn, maar ik denk dat zelfs bij deze de gps-shell nog niet beschikbaar is.
tafelpoot
Mountainbiker

Post by tafelpoot »

Quadrifoglio wrote:
tafelpoot wrote:M65, een GSM met GPS functie, ik heb hem in de winkel zien staan, hij kost +300 (tussen de 300 en 400) euro.
De M65 heeft geen GPS bij mijn weten, zijn navigatie systeem baseert zich enkel op de afgelegde afstand... Lees dit topic op een duitse forum eens te goeie door...

De enige telefoon met GPS functies zou de Nokia 5140 zijn, maar ik denk dat zelfs bij deze de gps-shell nog niet beschikbaar is.
Ahzo... ik dacht van wel (had dat nergens gelezen hoor, kweetnie warom ik dat dacht)
maar hoe kan diene dat doen? zich zo orienteren? diene kan de richting toch niet voelen? (of zit der ook een kompas in?)
m-joosen
Mountainbiker

Post by m-joosen »

Ik lees al hier dat er nog niet veel kaas gegeten (ben Nederlander) is van het gebruik van je GPS en mountainbike.
Ik ben zelf in het bezit van een GARMIN GPS 60C.
http://www.garmin.com/products/gpsmap60c/
Ik heb hem aangeschaft alleen maar voor het gebruik op mijn mountainbike omdat ik overal wil biken, zonder dat ik de weg niet meer terug kan vinden. :oops: :oops: :oops:
En om dat er vaak op 1 weekeinde meedere mooi TT's worden georganiseerd moet je toch een keuze maken. Dit heeft mijn GPSje veranderd, ik kan op ieder moment een bepaalde al gereden route zelf gaan rijden. (Mits natuurlijk iemand anders met een GPS deze tocht heeft gereden. :wink: )
De grootste reden dat ik voor de GPS 60C heb gekozen is dat hij schokbestendig is, waterdicht is voor een half uur en 1 meter onder water (Ik ben zo'n opstakel nog nooit tegengekomen met een TT.), een goede bevestiging aan het stuur heeft
http://shop.garmin.com/accessory.jsp?sk ... 10454%2D00
, makkelijk te bedienen is en het belangrijkste een perfect ontvangst heeft (zelf is dicht bebosde gebieden).
De werking is zoals ik al zei eenvoudig. Of je rijdt een route die iemand anders al heeft gereden en op internet heeft gezet, of je gaat zelf rijden en markeert zelf een herkennings of startpunt zodat je altijd weer op de goede plaats terecht komt. =D> =D> =D>
Verschillende sites voor je routes van te downloaden zijn: http://www.gps.nl , http://www.gpstracks.nl , http://www.mtbroutes.be/index.aspx en nog vele andere. :drunk: :drunk: :drunk:
In vorige berichten werd er gesproken over de levensduur van batterijen. Precies kan er nooit gesproken worden over een tijd, het licht er natuurlijk helemaal aan hoe je hem gebruikt. Een echte energievreter is het licht voor je display. Maar dit heb je eigenlijk niet nodig overdag. Het scherm is namelijk zeer goed afleesbaar, zelfs als de zon erop staat. Maar voor de mensen die echt een richttijd van de batterijen wil hebben, ik heb er ruim 29 uur mee gereden.
Het volgende aspect wat ter sprake kwam waren de kosten. Als je even doorzoekt op internet kom je vanzelf een goedkopere aanbieder tegen.
http://www.gps.nl
Ik heb 540 euro betaald voor mijn GPSje incl. 4 accu's, lader en een stuurhouder.
Wel even een aandachtspunt is het updaten van de software: Er zijn al verschillende updates van de software te krijgen, maar door een of andere vage reden hebben verschillende mensen problemen nadat ze dit hadden gedownload. Ik wacht wel even af totdat de definitieve goede versie te krijgen is. Ik wil namelijk geen proefkonijn spelen voor toch ietswat kostbare gadgets" die ik aanschaf".
En het verhaal van GPS en GPSR is al heel duidelijk uitgelegd dus daar vertel ik niets meer over.
Veel succes met de keuze van je nieuwe GPSje ik hoor wel als er nog vragen zijn.
Bmweke
Mountainbiker

Post by Bmweke »

Ik heb de M65 van siemens en dat marcheert dus wel degelelijk

- hij heeft een bike functie en een gps functie...
MAAR...

voor de bikefunctie moet je dus een een soort bikemount kopen
50€
en voor de gps moet je dus een xtra click-on kopen, dat spel kost 500€...
en was nog niet degelijk getest...

dus als het daarvoor doet (349€ voor gsm en 500€ voor gps + 50€ voor de bikemount)

dan zijde beter af met met ne deftige gsm van nokia (de 5140) en ne gps van Garmin...
Post Reply