voor beginners tips van meirhaeghe

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
_alain_
Mountainbiker

Post by _alain_ »

Soms is het niet mogelijk om je achterwiel op de grond te houden tijdens eens afdaling.
letsgetloose
Mountainbiker

Post by letsgetloose »

kheb mij gisteren eens bezig gehouden met diene bunny hop te proberen... Het lijkt al maar enkel nog maar net van de grond #-o
devil biker
Mountainbiker

Post by devil biker »

omai, zal nog veel moeten leren en oefenen.
het lijkt simpel zoals hij het uitlegt, maar dat is het verre van :lol:
Z.
Mountainbiker
Location: Scott Scale 40; Scott Scale 29 Expert, Scott Scale 970 en ne Zannata-koersfiets

Post by Z. »

Er zijn nog een pak tips bijgekomen:

http://www.sporza.be/cm/sporza/extra/ti ... s/1.669013

Balans & techniek
Springen over grote obstakels
Materiaaltips
looneycooney
Mountainbiker

Post by looneycooney »

idd filip al paar keer gemailed etc , tis 'ne toffe pee' zoals we hier zeggen :-)
Ja qua techniek heb ik ook veel in huis, maar hij doet het echt met veel 'feeling' heh , kunnen we idd nog veel van leren .
Dat 'balans ' gedoe is wel grappig, vroeger zoveel op geoefend en de laatste 2j leek het alsof het vanzelf erin is gekropen .
Zo tijdje terug hier in stad ..ik kom kameraad tegen , blijf op de bike zitten, net zoals Filip al babbelend in dat filmke en viel me ineens op
dat iedereen zo gek opkeek tot ikzelf besefte dat ik al enkele minuten gewoon bleef zitten zonder voetjes op de grond wat voor de meesten feitelijk heel vreemd is om zien , haha
Ik kan het al langer , maar nu drong het echt door dat ik er totaal geen moeite mee had ..
Het is een gek gevoel feitelijk , maar dat komt met de jaren vanzelf ...tuurlijk vroeger idd veeeel geoefend op zulke dingen , tegenwoordig zo niet meer .
Enkel wat hij zegt van met de achterband op de boomstronk..ik knal hem dikwijls er helemaal over ..en dat is idd niet ideaal ,
want ik verlies altijd snelheid of kom zelfs tot stilstand..moet ik ook nog wat op oefenen dus . iets voor deze week eens te oefenen seh ...
Merci'kes voor je filminspanning trouwens , goed gedaan ! =D> Ik ben alvast heel benieuwd nr de komende filmkes!

ps: "euhm eigenlijk bij het biken , iets wat heel belangrijk is , is natuurlijk...wheeuu.." hahaha grappig begin !
Headshot
Mountainbiker
Location: TREK 8900 (2007) / Scott Spark 10 (2009) / Trek Madone 5.1 (2008) / uw moeder

Post by Headshot »

wel gek dat hij afdaalt met gestrekte benen, dacht altijd de schokken op te vangen door beetje door de benen te gaan
LuckyIron
Mountainbiker

Post by LuckyIron »

Headshot wrote:wel gek dat hij afdaalt met gestrekte benen, dacht altijd de schokken op te vangen door beetje door de benen te gaan
benen toch altijd lichtjes gebogen houden hoor, nooit volledig gestrekt.

zoals Meirhaeghe het doet dus, al blijft dat natuurlijk voor iedereen nog persoonlijk hoe hij afdaalt.

Image

Image
Z.
Mountainbiker
Location: Scott Scale 40; Scott Scale 29 Expert, Scott Scale 970 en ne Zannata-koersfiets

Post by Z. »

looneycooney wrote:Enkel wat hij zegt van met de achterband op de boomstronk..ik knal hem dikwijls er helemaal over ..en dat is idd niet ideaal ,
want ik verlies altijd snelheid of kom zelfs tot stilstand..moet ik ook nog wat op oefenen dus . iets voor deze week eens te oefenen seh ...
Merci'kes voor je filminspanning trouwens , goed gedaan ! =D> Ik ben alvast heel benieuwd nr de komende filmkes!
Tnx. Twas een plezier om die te kunnen draaien. Intussen ook al veel geoefend met boomstronken en surplacen. Dat begint alsmaar beter te gaan. Moed en volharding ... :-)

Ben ook al een ganse winter met mijn zomerbanden aan 't rijden. Af en toe ne keer tegen de korst, maar de techniek gaat er serieus op vooruit.

En wat de gestrekte benen betreft: het gaat er volgens mij om dat je begint aan een afdaling vanuit die stand. Dat is de basishouding. Maar je moet natuurlijk wel soepel meegaan in de beweging. Dus mogen de benen lichtjes buigen om schokken op te vangen etc. Sven Nys deed het in Zolder exact zo.
looneycooney
Mountainbiker

Post by looneycooney »

Idd volhouden is de boodschap en hoe meer je oefent hoe makkelijker het gaat ..al is het maar 10/20 minuutjes per dag of eens tijdens een ritje een plekje uitkiezen en eens tssdoor wat proberen , lukt het niet gewoon door en volgende keer beter.
Wat mij ook hielp bij het leren surplacen indertijd was niet nr de bike kijken , maar voor je uit of nr een bepaald punt . Nr onder kijken doet je infeite je evenwicht sneller verliezen . wat ook helpt is bv op een lichte helling(opritje of zo) gaan staan , dat de bike lichtjes nr achter rolt , dan duw je continue op de pedalen en houd je de voorrem als controle .
Hier is de voorrem en je voetbeweging dan ook van belang . :wink:
Vandaag die boomstronk eens zitten oefenen..euhm 1x gelukt , 3x er weer over of net wat aangetikt..1x tegen de vlakte omdat mijn band wegschoof :lol:
Ivm afdaling..de aanzet is wel met gestrekte benen , alleh ja zover je ze kan strekken in die houding, maar met een 'soepele' druk idd dat je goed schokken opvangt en door de benen gaat waar het moet , maar soms zie je er echt compleet achter hun zadel hangen met serieuze buiging..dat is vragen voor accidenten..je moet blijven het achterwiel nr onder duwen .
Tijdje terug heb ik zo op de terril in genk , waar geen pad is ,steil stuk waar die verschuivingen en waterlopen zijn , mijn zadel in mijn buik gekregen omdat ik de benen niet gestrekt genoeg hield..gelukkig niet gevallen maar deed wel ff goed pijn . Ik ging ook wat tesnel en het was heel steil , en ik verloor dus de houding met dat tot gevolg..helemaal strekken bij aanzet is idd de way to go .
Last edited by looneycooney on Mon 28 Dec 2009 19:38, edited 4 times in total.
letsgetloose
Mountainbiker

Post by letsgetloose »

Miljaarde seg da surplaceren :roll: Da ga'k toch ook moeten aanleren.
Post Reply