Door knieën zakken...

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
Brainfood
Mountainbiker

Post by Brainfood »

Ik moet toch een aantal zaken nuanceren omtrent het ontstaan van kraakbeenletsels. Dit letsel kan verschillende oorzaken hebben, gaande van een val tot een sportongeval (traumatisch), eerdere knieletsels (post-traumatisch) of slijtage na verloop van tijd.

Daarnaast zien we regelmatig actief sportende jongeren die belangrijke kraakbeenletses oplopen tijdens de puberteit. Vooral bij contact- en impactsporten zoals voetbal, basketbal, atletiek, gevechtsporten, rugby,…

Bij wielrennen in het bijzonder treden kraakbeenletsels op bij anatomische afwijkingen : varus en valgusstand van de knie/voet, tibiale torsie, beenlengteverschil en een éénzijdige kanteling van het bekken. Door het sterk repetitieve karakter van het fietsen (het aantal rpm) kan een lichte afwijking in het sagittaal vlak reeds belangrijke kraakbeenletsels geven in een vroeg stadium. Het gaat hier dus niet over een te hoge of te lage zitpositie (hetgeen ik niet gesuggereerd heb!? [-X zie hoger), maar om een gewijzigde gewrichtsmechanica (afwijking in de uitgelijnde fietspositie). Een correctie is dan aangewezen om erger te voorkomen. Aangezien we nog altijd een preventief beleid willen voeren, wil ik de nadruk leggen op het belang van de correcte fietspositionering (vooraleer men van start gaat met regelmatige wielertraining) om irreversible beschadingen te voorkomen. De voorbeelden die collega Orthopedist dhr. Somers en ik onder handen nemen zijn legio.
MC Tim
Mountainbiker

Post by MC Tim »

Guys, ik verschiet van de vele reacties.

We zijn al een paar weken verder en het gaat steeds beter en beter. Het 'doorzakken' van de knieën heb ik nu alleen nog als ik echt diep ben gegaan.
In het begin reed ik +- 15 km, nu gemiddeld 22 à 25 km per training in de week. Vorige zondag heb ik voor het eerst 32 km gedaan en toen voelde ik het een hele dag in mijn knieën. Mijn vaste routes rijd ik ook steeds sneller en sneller en ik heb steeds minder last van vermoeidheid op deze parcours.
Ik denk dat het gewoon training is. Ik ga nu 3 keer per week trainen én ik let op mijn voeding en drink véééél beter en gecontroleerder.
Ik had mezelf opgegeven in het begin maar conditie en kracht moet je langzaam opbouwen en het sporten 'serieus' bekijken. Je mag er niet onbezonnen aan beginnen.
Als ik het kan, kunnen velen het hoor ;-)

Nu zoek ik gewoon nog wat zeer gemakkelijke gerechtjes om snel gezond en koolhydraatrijk :o) te kunnen eten. Mijn slaatjes nu gaan binnenkort beginnen tegen te steken.
Sunn Xtreme
Expert

Post by Sunn Xtreme »

misschien ook even opmerken, dat een wat te ver voorwaarste stand van de schoenplaatjes de knie extra hard belast. maar dat uit zich wel vooral plaatselijk, vooral net onder de knieschijf, en de pees die erover loopt (patellapees)
een duidelijk kenmer van die stand van het schoenplaatje, is dat vooral de kuiten het werk moeten verzetten tot de knie, en de bovenbenen veel minder werk in verhouding krijgen te verwerken.
onbalans dus.

het beste dat je kan doen is eerst wat op de weg fietsen om voorzichtig en zonder forceren iets op te bouwen.
in het bos kom je hoe dan ook altijd in weerstand te zitten, en in het begin is dat niet erg raadzaam.
Post Reply