Bij een aantal modellen moet dat volgens mij zeker lukken (aangezien ze in OEM-variant ook in 85 mm beschikbaar zijn).
De vraag is: bij welke? En kan het dan bij elke vork van dat model?
Daarnaast heb je nog de vragen als: wat kost het en wie doet het? Dat laatste lijkt me ook extra van tel als het een nieuwe vork betreft die ergens anders gekocht is.
inbouwhoogte Marzocchi MX Comp reeks vorken
Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
@Jack77
Wel zo nen marathon Sl, ik meen me te herinneren dat met een comp ETA da mogelijk is maar met een marathon weet ik da niet. Probleem is dat een 105 mm op mijn Specialized Stumpjumper hardtail een verschil geeft van 4 cm inbouwhoogte en dat vond ik persoonlijk nogal veel... Andere oplossingen buiten een andere vork of eventuele veerwag aanpassingen?....
Wel zo nen marathon Sl, ik meen me te herinneren dat met een comp ETA da mogelijk is maar met een marathon weet ik da niet. Probleem is dat een 105 mm op mijn Specialized Stumpjumper hardtail een verschil geeft van 4 cm inbouwhoogte en dat vond ik persoonlijk nogal veel... Andere oplossingen buiten een andere vork of eventuele veerwag aanpassingen?....
Een Marathon SL is een luchtvork die enkel in 85 en 105mm beschikbaar is geweest, dus ik vermoed dat het kan zonder veel aanpassingen (dus gewoon d.m.v. plaatsen spacers).
Hoor mss eens bij een lokale Marzocchi-dealer die zelf vorken onderhoudt of bij Filip Sport.
Andere opties buiten laten reduceren of een andere vork zie ik niet direct. Of het moest een andere fiets rond de vork zijn.
(Wat extra sag is een noodoplossing en beïnvloedt het ganse veerkarakter. Bovendien loop je het risico dat de vork door de veerweg heen raast, snel pompt en sneller neigt naar doorslaan - wat een luchtvork wel niet zo snel zal doen.)
Hoor mss eens bij een lokale Marzocchi-dealer die zelf vorken onderhoudt of bij Filip Sport.
Andere opties buiten laten reduceren of een andere vork zie ik niet direct. Of het moest een andere fiets rond de vork zijn.
(Wat extra sag is een noodoplossing en beïnvloedt het ganse veerkarakter. Bovendien loop je het risico dat de vork door de veerweg heen raast, snel pompt en sneller neigt naar doorslaan - wat een luchtvork wel niet zo snel zal doen.)
DAT lijkt me overdreven.Der Gertus wrote:(our Marzo expert)
BTW, als deze vork een Marathon SL is (afgaande op de witte kleur), dan is het zelfs mogelijk om ze tot 63 mm te reduceren.
Een mens ziet soms wel eens wat als hij in een fietsenzaak komt.
Last edited by Jack77 on Mon 28 Feb 2005 13:50, edited 1 time in total.
Het is meer dan een spacer alleen. Voor het ECC5 vorkbeen moet er zowiezo een andere ECC5 cartridge in. Er bestaat nl. een 85mm en 105mm versie. Voor het andere vorkbeen beperkt het zich inderdaad tot een eenvoudige spacer.Jack77 wrote:Een Marathon SL is een luchtvork die enkel in 85 en 105mm beschikbaar is geweest, dus ik vermoed dat het kan zonder veel aanpassingen (dus gewoon d.m.v. plaatsen spacers).
Andere opties buiten laten reduceren of een andere vork zie ik niet direct. Of het moest een andere fiets rond de vork zijn.![]()
Re: inbouwhoogte Marzocchi MX Comp reeks vorken
Jack77 wrote:Er wordt hier vaak gesproken over de enorme inbouwhoogte van Marzocchi vorken.
Bij deze wou ik gewoon even meegeven dat simpelweg afgaande op het zicht mijn MX Comp '04 85mm niet echt langer is dan de RS Indy SL (63 mm veerweg) die ze vervangt.
Ik heb ook een MXC ECC 100mm uit 2002: deze is dus wel een stuk meer dan 2 cm hoger dan de MX Comp. Het verschil lijkt mij vooral veroorzaakt door de vorkkroon die bij de MXC veel plaats inneemt. De MX Comp '04 heeft de oude vorkkroon van de Marathon.
Het is natuurlijk maar een beperkte en heel basic vergelijking, maar is het mogelijk om hieruit te concluderen dat die "enorme inbouwhoogte" vooral iets uit het verleden is en nu niet echt meer opgaat?
Ik wil hier Marzocchi zeker niet voortrekken, maar - als dit correct is - lijkt het me gewoon niet correct om dit argument nog tegen Marzocchi te gebruiken.
Wat mij betreft is het grootste nadeel van de (goedkopere) Marzocchi vorken vooral het relatief zware gewicht.
Reacties graag welkom.
Betreft de inbouwhoogte : het is normaal dat een vork met 100mm veerweg, ongeveer 2cm meer inbouwhoogte heeft dan een vork met slechts 85mm veerweg.Jack77 wrote: Daar gaat de hoop. Geldt dat ook voor een "gewone" ECC-cartridge?
Beterft de "gewone ECC" : ik veronderstel dat het hier om uw MXC ECC 100mm uit 2002 gaat. Ik weet zelf niet of er een 80mm versie gemaakt is, ik dacht van niet. Dus ... ?