dat begrijp ik niet: wat bedoel je?yajop wrote:neem wel de plaatste met nr 56 aan het eind, die klikken los in alle richtingen,
Klikpedalen versus 'haken' ?
Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
- ToxicWaste
- Mountainbiker
Post by ToxicWaste »
- Speleers
- Mountainbiker
Ik zie nog veel mensen mountainbiken met zo'n haken. Op zich is daar niks mis mee. Maar je kunt, weliswaar, niet zoveel kracht zetten als op klikpedalen. Wanneer je in de winter schoenovertrekken aan hebt, om de koude wind, regen en modder (beetje zoals de situatie de laatste weken) te verbijten, dan gaat dit niet makkelijk om daar nog in te kruipen. Je kunt het vergelijken met uw neus snuiten terwijl je nog handschoenen aan hebt. Versta je?
Ikzelf heb zo'n klikpedalen zoals StrammerMax voorstelt. Het is eigenlijk een gewone klikpedaal met een omhulsel rond, zodat je nog met gewone schoenen kunt rijden ook. Maar let op! Je betaalt bijna €20 meer voor zo'n pedalen met een plastieken omhulsel en na een paar alpen/ardennen/hevige ritten breekt dat al. Nu zeg je misschien: Ooh maar ik rij alleen maar rustige ritjes. Dan nog raad ik het niet echt aan. Toen ik 1 van mijn eerste alpenritten maakte had ik mijn gewone basketsloefkes aangetrokken, omdat ik bang was om te vallen op die smalle, steile bergpaadjes. Maar achteraf had ik enorm veel spijt dat ik toch mijn klikschoenen niet mee had. Je hebt namelijk zeer weinig grip met een gewone schoenzool op die pedaal. Veel maakt dat plastieken plaatje niet uit. Uw voet staat nog altijd op het klikmechanisme zelf, en niet op het plaatje.
Om er even de paint-skills bij te halen, natuurlijk overdreven voorgesteld, maar uw voet staat niet 100% op het plaatje, maar vooral op het klikmechanisme:

Misschien ben ik gewoon een watje en heeft een ander mens daar geen last van natuurlijk. Maar ik wil maar mijn verhaal even vertellen.
Ikzelf heb zo'n klikpedalen zoals StrammerMax voorstelt. Het is eigenlijk een gewone klikpedaal met een omhulsel rond, zodat je nog met gewone schoenen kunt rijden ook. Maar let op! Je betaalt bijna €20 meer voor zo'n pedalen met een plastieken omhulsel en na een paar alpen/ardennen/hevige ritten breekt dat al. Nu zeg je misschien: Ooh maar ik rij alleen maar rustige ritjes. Dan nog raad ik het niet echt aan. Toen ik 1 van mijn eerste alpenritten maakte had ik mijn gewone basketsloefkes aangetrokken, omdat ik bang was om te vallen op die smalle, steile bergpaadjes. Maar achteraf had ik enorm veel spijt dat ik toch mijn klikschoenen niet mee had. Je hebt namelijk zeer weinig grip met een gewone schoenzool op die pedaal. Veel maakt dat plastieken plaatje niet uit. Uw voet staat nog altijd op het klikmechanisme zelf, en niet op het plaatje.
Om er even de paint-skills bij te halen, natuurlijk overdreven voorgesteld, maar uw voet staat niet 100% op het plaatje, maar vooral op het klikmechanisme:

Misschien ben ik gewoon een watje en heeft een ander mens daar geen last van natuurlijk. Maar ik wil maar mijn verhaal even vertellen.
- buffel
- Mountainbiker
ik rijd met zogenoemde haken maar dan nog mee een riempke door. het riempke doe ik nooit vast maar toch zit men voet goed vast. Maar wil toch ook overstappen op klikkers. Maar ten tijde dat ik spaar voor degelijk materiaal. Blijf ik het doen met de haken
nadelen:
lastig in te geraken
en op een modderstrook kwam ik er bijna telaat uit wat niet zoon mooi zicht zou geweest zijn
nadelen:
lastig in te geraken
en op een modderstrook kwam ik er bijna telaat uit wat niet zoon mooi zicht zou geweest zijn
- StrammerMax
- Mountainbiker
- Location: Minerva Starlite & Trek Fuel EX9 werd gestolen & Turner Flux & Lapièrre Zesty 514
Post by StrammerMax »
Die haken op die foto van Riddle lijken me toch maar niks. En als volgens Speleers die gecombineerde pedalen zo gemakkelijk stuk gaan, blijven mijn twee andere opties open. Zo'n plastieken pedaal om op je klikpedaal vast te klikken kost weinig (vergelijkbaar met die haken denk ik) en levert niet het door Speleers beschreven probleem, maar je kan hem wel kwijtspelen als je bij het biken ergens tegenaan tikt, bijvoorbeeld tegen een boomstronkje. De andere optie, half gewoon, half klik, kost uiteraard meer, maar is veel duurzamer en heeft als voordeel dat je je bike ook kan gebruiken om een brood te gaan halen bij de bakker om de hoek zonder je mountainbikeschoenen te moeten aandoen! Ik zou dus nog even sparen om iets degelijkers te kopen. En vraag eens aan een kameraad die klikpedalen op z'n bike heeft om eens met z'n bike te mogen rijden om te ervaren hoe dat aanvoelt.
- crash biker
- Mountainbiker
Post by crash biker »
Heb die hier nog liggen (van de Mini-Bergaffer), nooit gebruikt.Tolueen wrote:Inderdaad deze bedoel ik!Riddle wrote:Is dit wat je zoekt? Volgens mij geraak je hier makkelijk uit vermits deze geen riempjes gebruiken. En uitschieten zal je ook niet meer doen.
Riddle
Nico
Heb ik gedaan, 1e rit lag ik al na 200m tegen het asfalt.BOTE wrote:Absoluut de schrik en kost overwinnen en klikkers kopen!!
Maar nu : supercontent van !!!!!
- mini bergaffer
- Mountainbiker
Post by mini bergaffer »
Heb die hier nog liggen (van de Mini-Bergaffer), nooit gebruikt.crash biker wrote:Tolueen wrote:Inderdaad deze bedoel ik!Riddle wrote:Is dit wat je zoekt? Volgens mij geraak je hier makkelijk uit vermits deze geen riempjes gebruiken. En uitschieten zal je ook niet meer doen.
Riddle
Nico
Maar die zijn niet echt geschikt voor MTB.
Koop je dan maar klikpedalen, kan die echt niet meer missen.
mb
- Streets
- Mountainbiker
- Location: rohloff-Streets-bike;Ronin 110 voorvork; Magura firm tech remmen; Rohloff naaf
@ tolueen
wat is je schoenmaat? anders moet je eens een paar schoenen van een sibber gebruiken met ergens een testbike?
Als de gele loomans ergens vrijkomt?
laat maar iets weten.
Maar klikkers zijn een betrekkelijk goede oplossing.
(nu gaat mojo reply'en, jamaar streets gij klikt regelmatig uit als een asfaltsoftien......)
Streets
wat is je schoenmaat? anders moet je eens een paar schoenen van een sibber gebruiken met ergens een testbike?
Als de gele loomans ergens vrijkomt?
laat maar iets weten.
Maar klikkers zijn een betrekkelijk goede oplossing.
(nu gaat mojo reply'en, jamaar streets gij klikt regelmatig uit als een asfaltsoftien......)
Streets
- ToxicWaste
- Mountainbiker
Ik heb SPD-324 op de MTB en ik kan je deze pedalen zeker aanraden. Zoals je zelf zegt, kan je dan meteen de keuze maken tussen met klikpedaal of zonder rijden. De klikpedaal zelf kan je dan nog regelen om ze vast of losser te plaatsen zodat uitklikken moeilijker of heel gemakkelijk gaat. Doe gewoon je klikschoenen aan en je zal zien dat je op de weg snel zal inklikken. Dan hoef je enkel uit te klikken op stopplaaten.
Op de off-road zal je misschien sneller panikeren en dan toch maar voor de gewone pedaal kiezen. Al ben ik er zeker van je snel zal wennen en ook in het veld zal kiezen voor de klikpedaal. Het rijdt ook veel beter door de betere krachtoverbrenging. Zolang je blijft trappen is er geen probleem. Stop je met trappen, vergeet dan niet de zijdelingse beweging met je voet te maken in plaats van je voet op te tillen.
Op de race fiets heb ik een SPD pedaal met aan beide zijden het kliksysteem. Deze fiets kan je dan enkel berijden met klikschoenen. Bij mijn letsel aan mijn gewrichtsband mocht en kon ik wel fietsen, maar dan zonder klikpedaal want uitklikken was te pijnlijk en slecht voor mijn gewrichtsband tijdens het genezingsproces. Ik heb toen tijdelijk op de ene pedaal zo een plastic overzetpedaal opgezet van BBB (10 euro per paar ongeveer), die dus vastklikt in het SPD pedaal en dan een vlakke basis geeft voor je voet op te plaatsen. Wel, ik was daar niet zo tevreden van omdat die te smal zijn, waren. Mijn voet kon daar moeilijk goed op steunen en raakte dikwijls de achtervork. Ondertussen zijn er nu misschien al betere, bredere opzetstukken?
Succes!
Op de off-road zal je misschien sneller panikeren en dan toch maar voor de gewone pedaal kiezen. Al ben ik er zeker van je snel zal wennen en ook in het veld zal kiezen voor de klikpedaal. Het rijdt ook veel beter door de betere krachtoverbrenging. Zolang je blijft trappen is er geen probleem. Stop je met trappen, vergeet dan niet de zijdelingse beweging met je voet te maken in plaats van je voet op te tillen.
Op de race fiets heb ik een SPD pedaal met aan beide zijden het kliksysteem. Deze fiets kan je dan enkel berijden met klikschoenen. Bij mijn letsel aan mijn gewrichtsband mocht en kon ik wel fietsen, maar dan zonder klikpedaal want uitklikken was te pijnlijk en slecht voor mijn gewrichtsband tijdens het genezingsproces. Ik heb toen tijdelijk op de ene pedaal zo een plastic overzetpedaal opgezet van BBB (10 euro per paar ongeveer), die dus vastklikt in het SPD pedaal en dan een vlakke basis geeft voor je voet op te plaatsen. Wel, ik was daar niet zo tevreden van omdat die te smal zijn, waren. Mijn voet kon daar moeilijk goed op steunen en raakte dikwijls de achtervork. Ondertussen zijn er nu misschien al betere, bredere opzetstukken?
Succes!
- ToxicWaste
- Mountainbiker
Post by ToxicWaste »
ik zal eens een zoekertje plaatsen....
misschien liggen er hier op het forum nog ergens zulke pedalen stof te happen
misschien liggen er hier op het forum nog ergens zulke pedalen stof te happen